Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chana
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
Hoi!

Ik heb zonet een Google Pixel 6a gekocht (had hiervoor iPhone 7). Wat me volledig was ontgaan bij de aankoop, was dat een 5G-data-abonnement vereist is. Ook dat sommige functies niet in alle gebieden beschikbaar zijn.

Weet iemand waarom een 5G-data-abonnement voor de Google Pixel 6a vereist is?
Werkt 4G ook nog gewoon op Google Pixel 6a?
Weet iemand welke functies bovenal in België niet beschikbaar zijn?

Netwerkspecificaties voor België staan niet vermeld op g.co/pixel/specs.
Op https://pixel.withgoogle.com/5G/ kan niet voor België gekozen worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies. :)

Groetjes,

Chana

Beste antwoord (via 13art op 07-05-2023 09:07)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18

Dido

heforshe

chana schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:15:
@corporalnl Op de achterkant van de doos staat dat een 5G-data-abonnement vereist is. Ik vraag me af waarom.
Dat staat er niet, vermoed ik. Aangezien je zelf niet laat zien wat er wel staat, heb ik er zelf maar even een plaatje bij gegoogled:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Aw4AAOSwNTRiGF-B/s-l1600.jpg
Daar staat, vertaald, het volgende
5G mmWave & Sub-6*
Let op: er staat een asterisk (sterretje) achter!

Die asterisk verwijst, zoals al sinds mensenheugenis in boeken, artikelen, voorwaarden en op het internet, naar een voetnoot:
*5G abonnement benodigd. Vraag je provider om info. 5G is niet overal beschikbaar, bla bla bla
Samengevat, op de doos staat:
"5G mmWave & Sub-6" geldt alleen als je een 5G abonnement hebt, en als je ergens bent waar 5G beschikbaar is. En bij vragen kun je je provider bellen.
Die tekst staat er alleen maar om te voorkomen dat mensen gaan klagen dat hun telefoon geen 5G doet terwijl ze geen 5G abonnement hebben, of terwijl ze in de rimboe staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 02-04-2023 10:21 ]

Wat betekent mijn avatar?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:48
Nee werkt gewoon met 4g? Wat is nu je vraag exact? Waar haal je vandaan dat 5g vereist is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
enige wat ik mij kan verzinnen is dat ze voor "optimale werking" 5G eisen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
5g is niet vereist, en Google heeft altijd functies die niet in alle landen beschikbaar zijn. Zo zijn er verschillende functies voor Google Assistant alleen in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chana
@corporalnl Op de achterkant van de doos staat dat een 5G-data-abonnement vereist is. Ik vraag me af waarom.

Ik heb momenteel geen 5G-data-abonnement en voel daar geen prangende behoefte naar.

Vooral ook omdat 5G niet overal beschikbaar is. Ik wil dus niet in het grootste deel van het land zonder mobiel internet vallen of niet de meerderheid van de functies op de smartphone niet kunnen gebruiken.

[ Voor 65% gewijzigd door chana op 01-04-2023 20:20 . Reden: onvolledig ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 15:48
Je hebt een 5g abonnement nodig als je 5g wil kunnen gebruiken. Als je die niet hebt, dan gebruik je gewoon 4g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 21:14

Ik heb momenteel geen 5G-data-abonnement en voel daar geen prangende behoefte naar.

Vooral ook omdat 5G niet overal beschikbaar is. Ik wil dus niet in het grootste deel van het land zonder mobiel internet vallen of niet de meerderheid van de functies op de smartphone niet kunnen gebruiken.
Laat eens een foto zien van wat die achterkant precies zegt?

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dat staat er niet, vermoed ik. Aangezien je zelf niet laat zien wat er wel staat, heb ik er zelf maar even een plaatje bij gegoogled:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Aw4AAOSwNTRiGF-B/s-l1600.jpg
Daar staat, vertaald, het volgende
5G mmWave & Sub-6*
Let op: er staat een asterisk (sterretje) achter!

Die asterisk verwijst, zoals al sinds mensenheugenis in boeken, artikelen, voorwaarden en op het internet, naar een voetnoot:
*5G abonnement benodigd. Vraag je provider om info. 5G is niet overal beschikbaar, bla bla bla
Samengevat, op de doos staat:
"5G mmWave & Sub-6" geldt alleen als je een 5G abonnement hebt, en als je ergens bent waar 5G beschikbaar is. En bij vragen kun je je provider bellen.
Die tekst staat er alleen maar om te voorkomen dat mensen gaan klagen dat hun telefoon geen 5G doet terwijl ze geen 5G abonnement hebben, of terwijl ze in de rimboe staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 02-04-2023 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 21:14
Lang verhaal kort: de 5G-antenne heeft een 5G-abonnement nodig, maar er zitten ook 4G-antennes in, dus je bent niet verplicht om 5G te nemen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Eigenlijk ongeveer hetzelfde als wanneer je een auto koopt met Android Auto, dat er dan in de gebruiksaanwijzing van die auto staat dat je wel een Android telefoon nodig hebt om daar gebruik van te maken.

En dat iemand dan concludeert dat je verplicht een Android telefoon moet kopen als je die auto wilt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chana
Merci voor de reacties! :-)

Dat sterretje was me volledig ontgaan, omdat het zo klein en ver uit elkaar staat (en omdat ik het misschien té vanzelfsprekend vind dat een 5G-data-abonnement nodig is om 5G te kunnen gebruiken).

Voor de volledigheid voeg ik een afbeelding van achterkant van de doos nog toe; maar bij deze is voor mij wel case closed.

Al vind ik het momenteel wel nog altijd wat eng dat ik een toestel en merk heb gekozen dat nog redelijk nieuw is in België en waarvan het land niet wordt vermeld in de specificaties van het product of andere platformen... Wel heel benieuwd naar mijn eerste ervaring met een Google toestel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR_F131Tf0zaDQcWtvXdukMf96A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSGq612rDRv3dWVVNbUWeRKn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door chana op 02-04-2023 14:15 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

chana schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:12:
Al vind ik het momenteel wel nog altijd wat eng dat ik een toestel en merk heb gekozen dat nog redelijk nieuw is in België en waarvan het land niet wordt vermeld in de specificaties van het product of andere platformen...
De link in je topicstart gaat over prividers die 5G aanbieden. Een snelle zoekactie doet vermoeden dat de uitrol van 5G in Belgie niet helemaal zo snel verloopt als in veel andere landen.
Het is dan misschien niet zo gek dat Google op dit moment nog geen provider kent die een werkend 5G netwerk heeft / er een abonnement op aanbiedt.

Dat heeft dan dus niets met je telefoon te maken (die gewoon alles op 4G kan wat elke andere telefoon ook op 4G kan) maar met de beschikbaarheid van 5G in Belgie.
Dan is beschikbaarheid van 5G dus helemaal geen issue.
Nonsense. Als je een 5G abonnement hebt gebruik je (en je telefoon) gewoon 4G (of 3G of zelfs 2G!) als er geen 5G beschikbaar is op de plek waar je bent. Het is niet alsof je internet opeens wegvalt, e.e.a. wordt hooguit wat trager, hoewel je daar meestal erg weinig van zult merken in de praktijk.

Dus samengevat, je mag verwachten dat je telefoon gewoon alles doet wat je ervan verwacht. 5G is totaal niet relevant in jouw geval en mag je helemaal negeren, alles werkt gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fettel
  • Laatst online: 08:51
Google blokkeert de 5G functionaliteit op Pixel telefoons in België. Het waarom is voor iedereen een raadsel.
Bij ieder ander merk ga je (probleemloos) gebruik kunnen maken van 5G, ongeacht of het bewuste toestel al dan niet officieel verkrijgbaar is of niet.

Google verkoopt de Pixel-telefoons officieel niet in België, maar via grijze import zijn ze verkrijgbaar bij FNAC en Amazon. Dat is ook het geval in landen als Oostenrijk en Zwitserland, maar daar wordt de 5G functionaliteit vreemd genoeg niet geblokkeerd. Ook in Nederland was dit voorheen niet het geval.

Google lijkt met een whitelist te werken en daar staan geen Belgische providers op. Met een Franse SIM heb je toegang tot 5G op het Proximus netwerk (via roaming).

[ Voor 11% gewijzigd door Fettel op 02-04-2023 19:06 ]

Yaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-06 18:52
Ik heb een Poco F3; werkt perfect met 5G op het Belgische netwerk van Orange. Echt bizar van Google om dat actief tegen te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Adrianb op 02-04-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het zal wel moeten van Proximus ofzo. Met dsl werken ze toch ook met een whitelist?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chana
@Fettel Bedankt voor de uitleg!
Dus zélfs met een 5G-data-abonnement in België op mijn Google Pixel telefoon, gaat 5G gewoonweg helemaal niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fettel
  • Laatst online: 08:51
chana schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:30:
@Fettel Bedankt voor de uitleg!
Dus zélfs met een 5G-data-abonnement in België op mijn Google Pixel telefoon, gaat 5G gewoonweg helemaal niet werken?
Neen, met een Belgische simkaart heb je gewoonweg geen toegang tot 5G op een Pixel telefoon.

Hetzelfde verhaal voor VoLTE en VoWiFi, ook daarvoor ontbreekt de ondersteuning in België.

[ Voor 5% gewijzigd door Fettel op 03-04-2023 06:26 ]

Yaha!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeppeMan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-06 23:35
Heb op reddit al paar posts gelezen dat 5G in België wel mogelijk is met de laatste beta update. Als het goed is zullen we dus bij de volgende feature update, in juni, wel 5G hebben. Dacht hier ook ergens gelezen te hebben dat er iemand 5G had op zijn Pixel 6 met de laatste beta.

Bij deze 🙂
jimmypop1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:41:
Gisteren QPR3 beta1 geïnstalleerd en 5G werkt op mijn pixel 6 pro 🥳 [orange netwerk, België]

[ Voor 29% gewijzigd door ZeppeMan op 03-04-2023 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmypop1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:27
Volte en Vowifi werken ook bij mij na de beta geïnstalleerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schelly87
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 19:51
jimmypop1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:40:
Volte en Vowifi werken ook bij mij na de beta geïnstalleerd te hebben.
Beste,
ik ben aan het overwegen om een Pixel 6A te kopen.
De reden waarom ik dit momenteel nog niet gedaan heb is omdat ik echt wel VoWifi nodig heb omdat ik in huis geen mobiel bereik meer heb (door oa isolatie in de muren).
Mijn provider is Orange (belgie).
Kan je bevestigen dat het in belgie dus vanaf nu werkt om te bellen via wifi met een pixel 6a?

Alvast bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmypop1
Het werkt zeker in de beta [zit nu op Android 14 beta 1.1] en zit bij hey telecom [orange netwerk]

Proximus en telenet weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schelly87
bedankt voor de reactie Jimmypop1.
En hoe zet je die beta versie op je pixel 6A? of kan dit niet als standaard gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schelly87
jimmypop1 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:41:
Het werkt zeker in de beta [zit nu op Android 14 beta 1.1] en zit bij hey telecom [orange netwerk]

Proximus en telenet weet ik niet
Ben je trouwens tevreden over je 6A?
ik lees nogal veel slechte reacties over de vingerafdrukscanner die zeer slecht zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nu je het zegt, ik heb geen voiceoverwifi meer sinds ik een Pixel 6a heb (Orange). Op zich niet zo erg, ik heb thuis volle ontvangst en bel eigenlijk vooral met Whatsapp.
schelly87 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:55:
[...]

Ben je trouwens tevreden over je 6A?
ik lees nogal veel slechte reacties over de vingerafdrukscanner die zeer slecht zou zijn...
Dat die langzaam is, die lees ik ook. Ik vind het niet zo heel veel anders als de vingerafdrukscanner op de achterkant wat ik eerst had (ik gebruik gewoon een andere vinger, mijn duim, nu). Kan best dat het een seconde duurt, maar dan is ook je scherm aan en alles. In die tijd tik ik geen code in.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmypop1
Ik heb een 6pro dus kan ik niet veel zeggen over de 6a.
Normaal gezien kan je jou aanmelden voor in het beta programma te stappen.

Naar deze link surfen en daar zit normaal gezien je 6a moeten tussen staan en kan je aanmelden:

https://www.google.com/android/beta
Pagina: 1