Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-11 14:54
Dag Tweakers,
In het voorjaar van '24 ga ik een eigen huis bouwen. Als tech enthousiast ben ik uiteraard al aan het uitkijken hoe ik de technische kant van dit project ga aanpakken (klimatisering, sanitair, domotica,...)
Aangezien ik nog niet al te veel ervaring hierin heb, heb ik enkele vragen en leg ik graag enkele keuzes voor aan mensen die hier reeds ervaring in hebben of deze keuze al gemaakt hebben in het verleden. Ik heb me al heel wat proberen inlezen maar vaak is info tegenstrijdig of genuanceerd.
Afgiftesysteem:
- 88 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- 4 ventiloconvectoren, totale afgifte bij 30-35 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter

Zoals ik hier aangeef had ik het idee om op het gelijkvloers te werken met vloerverwarming en op het 1e verdiep met ventiloconvectoren (slaapkampers) met het idee dat de slaapkamers het merendeel van de tijd niet verwarmd moeten worden. Echter zouden we gaan voor een ventilatiesysteem D, de architect gaf mee dat dit als gevolg heeft dat de warmte van de vloerverwarming beneden sowieso verspreid wordt ook in de slaapkamers en dat ik hier dus beter ook direct vloerverwarming leg om enerzijds het systeem te versnellen en anderzijds het volume van het systeem te vergroten waardoor misschien geen buffervat meer nodig is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het toch wel aangenaam te slapen in een kamer van 16-18°C ipv 20-21°C. Is dit nog mogelijk of verknoeit systeem D dit sowieso?
Bovendien gaf architect aan dat terwijl convectoren een goed koelvermogen hebben, ze enkel de lucht koelen en niet de massa van het gebouw, wat wel gebeurt bij vloerverwarming. Aan de andere kant heb ik het ook wel voor de snelheid en flexibiliteit van de convectoren tov vloerverwarming. Heeft iemand al voor deze keuze gestaan en wat/waarom heb je toen gekozen?
SWW:
- plek voor boiler kan vrij bekekend worden aangezien het om nieuwbouw gaat.
- 300 liter nodig
- DWTW aanwezig?

Ik zou gaan voor een aparte boiler aangezien een in de warmtepomp geïntegreerde boiler vaak niet groter is dan 200L, dit lijkt me voor een gezin van 4 toch maar aan de kleine kant. Bovendien hoorde ik dat de boiler vaak 1 van de eerste zaken (samen met compressor) is van een warmtepomp die kapotgaat waarna vaak de volledige warmtepomp moet vervangen worden ipv makkelijke vervanging bij separate boiler. Is deze vrees terecht of heb ik me iets laten wijsmaken? Bovendien had ik graag in de toekomst uitgebreid met een zonneboiler wat maakt dat als ik nu al een separate boiler met zonneboiler aansluitingen koop, er geen extra buffervat voor de zonneboiler moet komen. Of is dit technisch niet mogelijk/rendabel?
Ik was ook aan het kijken naar DWTW, maar had gelezen dat dit bij warmtepompen minder rendabel is dan bij bv gascondensatie, klopt dit? Mijn aansluiting zou er ongeveer uitzien als onderstaande met maar 1 douche op een hoger verdiep, aparte afvoer voor wasbak-bad, douche op gelijkvloers zou ik uitrusten met een douchegoot-WTW aangezien die moeilijk aan te sluiten is op de DWTW-pijp van de douche 1e verdiep.
Warmtepompvoorkeur:
W/W: zuinig, domotica-integratie, goedkoop, stil, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, design
Aangezien het nieuwbouw is met wat tuin beschikbaar zou ik gaan voor geothermische warmtepomp met verticale boring aangezien dit me het meest toekomst-proof lijkt. Merk en type ben ik nog niet over uit, dit zal uiteraard ook afhangen van welk vermogen benodigd is na berekening isolatie. Maar tips zijn zeker welkom. ;) Ik las op het hoofdtopic van warmtepompen in "Duurzame energie en installaties" dat een buffervat bijna nooit aan te raden is, maar op https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ las ik dat dit meestal aan te raden is. Echter focussen beide topics op het eerste zicht vooral op aan/uit-systemen en niet op modulerende. Intuïtief zou ik zeggen dat bij modulerende systemen geen nodig is en bij aan/uit vaak wel als het volume van afgifte niet hoog genoeg is. Klopt dit? Ik zou gaan voor een modulerende warmtepomp waarbij de vloerverwarming volledig open staat (tenzij ik ook voor VV ga in de slaapkamers) dus lijkt me in mijn geval een buffervat niet aangeraden, of ga ik hiermee te kort door de bocht?
Wie gaat het installeren?
Ik doe graag zoveel mogelijk zelf via zelfbouwpakketten, maar besef ook dat dit niet voor alles mogelijk gaat zijn. Momenteel kijk ik naar Easykit (België) voor vloerverwarming/convectoren, ventilatie en sanitair. Elektriciteit ben ik in twijfel omdat ik KNX-domotica wil. Warmtepomp/zonnepanelen lijkt me best om aan een aannemer over te laten.

Mijn excuses voor de lange post, alle hulp/tips worden heel erg geapprecieerd! Laurens

Alle reacties

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-11 14:14
Korte opsomming van wat wel bewezen werkt:
Overal vvw en geen buffervat
Douchewtw verticaal als het kan
Ventilatie type D met enthalpiewisselaar
Zo veel mogelijk zonnepanelen

Wat niet werkt:
Zonneboiler

Wat twijfelachtig is:
Naregeling op de verwarming; regel alles waterzijdig goed in en nooit meer omkijken naar. Hier heb je dan geen domotica voor nodig.

W/w is tegenwoordig imo veel te duur. Het werkt wel als een trein, ik heb rond de cop 7 en dat red je niet met l/w. Nieuwbouw met wtw heeft de kleinste wp nodig die er is, 6kW is meer dan zat.

• hjuk
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:31:
Korte opsomming van wat wel bewezen werkt:
Overal vvw en geen buffervat
Douchewtw verticaal als het kan
Ventilatie type D met enthalpiewisselaar
Zo veel mogelijk zonnepanelen

Wat niet werkt:
Zonneboiler

Wat twijfelachtig is:
Naregeling op de verwarming; regel alles waterzijdig goed in en nooit meer omkijken naar. Hier heb je dan geen domotica voor nodig.

W/w is tegenwoordig imo veel te duur. Het werkt wel als een trein, ik heb rond de cop 7 en dat red je niet met l/w. Nieuwbouw met wtw heeft de kleinste wp nodig die er is, 6kW is meer dan zat.
Bedankt voor uw antwoord.
  • Ik ben inderdaad meer aan het denken aan overal vvw. Zij het open beneden en mogelijkheid tot afsluiten boven. Zie het niet zitten te slapen met 20°C
  • Dwtw inderdaad verticaal voor de douche boven. Douche beneden is stuk moeilijker om verticaal te zetten of je moet er al een pomp tussensteken, wat ook het rendement serieus aantast. Daarom dat ik bij de douchegoot-wtw terecht kwam
  • Van waar komt de uitspraak dat zonneboiler niet werkt? Wat ik hoor en lees is vrij louter positief over zonneboilers. Graag lees ik me hier verder op in indien u bronnen heeft
  • De connectie domotica-warmtepomp had ik vooral graag gemaakt omdat ik las dat dit rendement verhoogt en meer mogelijkheden biedt tot personalisering van verwarming en sww-productie op de juiste tijdstippen
  • Geothermie is inderdaad vreselijk duur. Ik ging me nog inlezen in warmtepomppanelen maar vrees dat voor nieuwbouw geothermie nog steeds de beste oplossing is toekomstgericht.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:07

Onbekend

...

Een zonneboiler werkt op zich wel. Warmte van zonnecollectoren wordt in een buffervat opgeslagen, en kan je gebruiken op het moment dat je het nodig hebt. In de zomermaanden werkt dit prima, maar in wintermaanden heb je te weinig zonkracht waardoor je water op een andere manier moet gaan verwarmen.

Zie een voorbeeldberekening op deze website: https://powerly.nl/blog/zonneboiler-of-zonnepanelen/
Een zonnecollector haalt omgerekend jaarlijks zo'n 400kWh per m2, en een zonnepaneel zo rond de 200kWh per m2.
Dus een zonneboiler is wel efficiënter maar alleen bruikbaar voor tapwater, terwijl zonnepalen elektriciteit opwekken dat veelzijdiger bruikbaar is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-11 14:14
PVT panelen zijn duurder dan boren en werken minder goed. Houd het simpel aub, hoe minder dingen hoe minder er stuk kan.

Een zonneboiler is met de huidige stand van PV niet goed genoeg meer. Het rendement van moderne zonnepanelen is rond de 20%. Met een bierviltje erbij: stel instraling is 1000W/m2, dan levert het paneel 200W/m2. Mijn warmtepomp zou daar dan dus 1400W warmte mee kunnen maken. Een zonneboiler komt in deze situatie nooit boven de 1000W/m2 geproduceerd, eigenlijk nog minder want deze zijn ook niet 100% efficient.
Buiten dat, in de winter heb je warmte nodig->zonneboiler doet het niet, en in de zomer heb je hem niet nodig->hij doet het wel.
Leg gewoon extra zonnepanelen neer, en dan heb je ook geen extra vat, geen extra pomp en appendages nodig. Van de stroom van de panelen kan je dan warmte maken of zelfs gewoon koken, wat je niet gaat lukken met een zonneboiler. Ook hier weer, less is more.

Bij een goede WP kan je zelf de sww tijden instellen. Naregeling zorgt meestal voor korte runs wat niet bevorderlijk is voor het rendement. Je kan beter 24/7 doordraaien op zo laag mogelijke temperatuur. Met wtw zal het boven ook wel warmer worden dan 18 graden, tenzij het beneden ook 18 is. Als het benden 22 is dan krijg je het in een nieuwbouwhuis boven geen 18 of je moet de verdiepingsvloer isoleren en twee wtws nemen, een voor beneden, een voor boven. De vloerverwarming kan je waterzijdig inregelen door boven bijvoorbeeld maar 1/3 van de flow te geven tov beneden, dan heb je ook minder afgifte. Als je dan met een aanvoertemperatuur van 24-25 graden werkt wordt het echt niet te warm. Leg wel overal 10cm hoh voor het koelen in de zomer.

Toevoeging op @Onbekend : 200kWh/m2 van een zonnepaneel icm warmtepomp COP 4=800kWh/m2 warmte, meer dus dan een zonneboiler levert zoals ik al zei.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Voor de slaapkamers zou je ook nog kunnen kijken naar plafond verwarming/koeling.
Beneden inderdaad vloerverwarming en de gehele installatie instaleren zonder buffervat.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou het zo simpel mogelijk houden , overal vloerverwarming.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11 22:16
Zowieso overal vloerverwarming, no brainer. Die WTW unit maakt bij mij de slaapkamers wel 20-21 graden, ondanks dat de vloerverwarming dicht staat. (Alleen in de zomer gaat deze vol open voor de vloerkoeling, heerlijk). Het went hoor, als je perse in een kamer van 12 graden wil slapen kan je misschien een tochthol uit 1960 kopen of het raam open doen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 01-04-2023 21:27 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Onbekend schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:08:
Een zonneboiler werkt op zich wel. Warmte van zonnecollectoren wordt in een buffervat opgeslagen, en kan je gebruiken op het moment dat je het nodig hebt. In de zomermaanden werkt dit prima, maar in wintermaanden heb je te weinig zonkracht waardoor je water op een andere manier moet gaan verwarmen.

Zie een voorbeeldberekening op deze website: https://powerly.nl/blog/zonneboiler-of-zonnepanelen/
Een zonnecollector haalt omgerekend jaarlijks zo'n 400kWh per m2, en een zonnepaneel zo rond de 200kWh per m2.
Dus een zonneboiler is wel efficiënter maar alleen bruikbaar voor tapwater, terwijl zonnepalen elektriciteit opwekken dat veelzijdiger bruikbaar is.
En met een COP van 4 haal je uit die 200kWh ca 800kWh warmte. Dus veelzijdiger en efficiënter om zonnepanelen te plaatsen.

En ik zou lekker voor vloerverwarming gaan overal in het huis. En een L/W warmtepomp ipv W/W. L/W is eenvoudige techniek, goedkoper in aanschaf en makkelijk te onderhouden. In nieuwbouw heb je weinig warmte nodig en kun je met een kleine warmtepomp af.

Zo’n W/W is duur in aanschaf en als er een keer iets mee is dan zit je meteen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 01-04-2023 21:53 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Lollercopter schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:27:
Zowieso overal vloerverwarming, no brainer. Die WTW unit maakt bij mij de slaapkamers wel 20-21 graden, ondanks dat de vloerverwarming dicht staat. (Alleen in de zomer gaat deze vol open voor de vloerkoeling, heerlijk). Het went hoor, als je perse in een kamer van 12 graden wil slapen kan je misschien een tochthol uit 1960 kopen of het raam open doen :+
Plafond koeling werkt nog veel beter dan vloer koeling ;)

• hjuk
Bedankt voor jullie reacties!

Boven zal het dan inderdaad ook vloerverwarming(/plafondverwarming) worden, van de ventiloconvectoren stap ik af.

@Cpt.Chaos Een zeer goed punt. Ik had de zonneboiler tegenover de zonnepanelen gezet, waar deze een beter rendement hebben. Maar had stomweg niet beseft dat uiteraard de combinatie zonnepanelen-warmtepomp tegenover de zonneboiler moet gezet worden, dan is zijn deze inderdaad geen optie + maakt de aankoop van een boilervat een stuk makkelijker aangezien die geen aansluiting voor zonnecollectoren moet hebben. Bedankt voor de verlichting ;)

@Lollercopter Ik denk dat ik dan maar zal gewend moeten worden aan slapen in 20°C, technisch gezien lijkt het inderdaad de logische keuze.

@Sethro U hebt zeker een punt dat het misschien niet nodig is om w/w te steken. Ik ga dit zeker nog eens bekijken.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11 22:16
Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:58:
[...]

Plafond koeling werkt nog veel beter dan vloer koeling ;)
Dat klopt ik slaap op de 1ste, dus de vloer van de 2e verdieping werkt lekker mee B)
Pagina: 1