Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseLoef
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-05-2023
Ik heb een vraag!

Sinds kort ben ik voor het eerst gaan gamen op mijn edit-pc. Ik heb Hogwarts Legacy geïnstalleerd. Echter valt het mij op dat de computer hier aanzienlijk veel moeite mee heeft. Op medium settings in een resolutie van 3440x1440 krijg ik er geen solide 60fps uit. De game zakt vaak tot onder de 40fps. Ook op 1080x1920. Heel erg frustrerend.

Ik heb vanalles geprobeerd: de BIOS updaten, chipset drivers opnieuw geinstalleerd en ik heb ook Display Driver Uninstaller gebruikt (GPU drivers compleet opnieuw installeren via Windows Safe Mode). Niks helpt, nog steeds heeft de PC moeite met de game.

Mijn laatste redding zou overcloken zijn, dacht ik. Mijn RAM draait op 2133Mhz, dus ik was van plan om deze te verhogen. In de BIOS heb ik de D.O.C.P. preset aangezet (soort XMP voor Asus). Echter, de PC crashte gelijk. Ik heb nog handmatig de voltage en de snelheid proberen te verhogen maar wat ik ook probeerde qua overclocken, helemaal niets werkte. Ik denk dat het overclocken niet werkt omdat mijn RAM niet (helemaal) compatibel is met mijn 2nd gen AMD-processor. Hij staat immers niet op de QVL lijst van mijn Asus moederbord.

Mede door onderzoek online te doen denk ik dat mijn CPU de bottleneck is in mijn systeem. Mijn PC bestaat uit de volgende componenten:

CPU: Ryzen 7 2700x
RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 3200Mhz
SSD: Samsung 970 EVO 1TB
MOBO: Asus ROG Strix B450-F gaming
GPU: Gigabyte RTX 2070
PSU: Corsair RM750x
Wifi: GC-WBAX200

Mijn plan om eindelijk eens een solide 60fps te halen is mijn Ryzen 7 2700x te vervangen met een Ryzen 9 5900X. Zou ik dan wel mijn RAM kunnen instellen op 3200MHZ? En, eindelijk 60fps halen in Hogwarts Legacy?

Ik wou even bij jullie dubbelchecken of jullie denken dat dit echt de oplossing gaat zijn.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via JesseLoef op 01-04-2023 22:27)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:41
Freakystyle schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:08:
Ik zou kiezen voor een 5800x3d. Beste game processor voor AM4
Vraag is natuurlijk wel of het hier Primair een gaming PC betreft, in de openingszin heeft TS het bijvoorbeeld over 'voor het eerst gamen op een Edit-PC'. Dat doet op mij voorkomen dat hij een PC heeft waarop (Video?) Editing het hoofddoel is en gaming slechts bijzaak. @JesseLoef is het een PC waarmee je ook je geld moet verdienen, of slechts hobby?

Is het inderdaad het geval dat het primair een Editing PC is en slechts secundair voor gaming gebruikt zal worden is een 5900X waarschijnlijk een betere keuze, daar dat een cpu is die beter is in hetgeen waar de PC primair voor gebruikt zal worden, namelijk editing, iets waar een 5800X3D juist niet direct het meest geschikt voor is. Dat is voornamelijk echt pure gaming cpu die in de meeste (zakelijke) non-gaming workloads het zal afleggen tegen een 5900X.

Of die 5900X (of een 5800X3D) voldoende is durf ik echter niet te zeggen, Hogwarts is nu niet de best geoptimaliseerde titel en een 2070 RTX is nu ook niet direct de nieuwste GPU meer, en 8GB VRAM is ook niet optimaal voor Hogwarts.

Als je naar de bron hieronder kijkt zou een RTX 2070 68 (1% low) / 90FPS (Max) halen op 1080P Medium wanneer gekoppeld aan een 7700X

Op 1440P is dat echter al 53/63FPS, een solide 60FPS op 3440*1440P lijkt me dan ook lastig met deze GPU met alles minder dan een 7000 serie cpu en zelfs dan is het kantje boord, zeker als je meer wil dan slechts medium settings, wat ik me wel kan voorstellen daar het een singleplayer is, de meeste mensen die ik ken, willen juist bij de AAA single player titels alle eyecandy zien, terwijl dat bij een competitieve multiplayer titel vaak anders is.

https://www.techspot.com/...ogwarts-legacy-benchmark/

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 01-04-2023 19:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakystyle
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 17:55

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:17

HugoBoss1985

Xenotech

Zet XMP eens aan en dan het ram handmatig op 3000 ipv 3200 (of één standje onder 3200)... soms is het dan ineens wél stabiel.
Dat (XMP of niet) kan nog best veel verschil uitmaken voor je game ervaring.
2133 en lage timings is gewoon zonde van je ram/geld en gaat zeker lagere prestaties opleveren met dit soort games.

Nevermind: dit had je al gedaan.
Een bios update kan ook nog wel eens helpen (om je ram stabiel op XMP settings te krijgen) maar verzeker jezelf er wel van dat je systeem stabiel is voordat je het bios gaat flashen!
In ieder geval eerst bios defaults laden.

4 modules van 8gb is ook niet ideaal en heb je overigens wel 4 exact dezelfde modules of bijvoorbeeld versie (revisie) verschil daartussen?

Ik zou ook eens goed testen of je cpu of je gpu nou de bottleneck is voordat je zomaar geld uit gaat geven aan een nieuwe cpu.
Ondanks wat je online gelezen hebt is zelf testen wel handig i.c.m. jouw eigen systeem.
Met het programma "GPU-Z" kun je zien wat je gpu usage doet tijdens het spel.
Zet dan wel even zaken zoals Vsync uit zodat je gpu voor de volle 100% kan werken.
Als je veel pieken en dalen in je gpu usage ziet (i.p.v. mooi 99%) dan heb je kans dat je inderdaad een cpu bottleneck hebt.

Maargoed als het op een lagere resolutie ook het geval is lijkt het inderdaad een cpu/mobo/ram (één of combo) bottleneck.

Voor gamen neem je de 5800x3d.

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-04-2023 21:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Freakystyle schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:08:
Vraag is natuurlijk wel of het hier Primair een gaming PC betreft, in de openingszin heeft TS het bijvoorbeeld over 'voor het eerst gamen op een Edit-PC'. Dat doet op mij voorkomen dat hij een PC heeft waarop (Video?) Editing het hoofddoel is en gaming slechts bijzaak. @JesseLoef is het een PC waarmee je ook je geld moet verdienen, of slechts hobby?

Is het inderdaad het geval dat het primair een Editing PC is en slechts secundair voor gaming gebruikt zal worden is een 5900X waarschijnlijk een betere keuze, daar dat een cpu is die beter is in hetgeen waar de PC primair voor gebruikt zal worden, namelijk editing, iets waar een 5800X3D juist niet direct het meest geschikt voor is. Dat is voornamelijk echt pure gaming cpu die in de meeste (zakelijke) non-gaming workloads het zal afleggen tegen een 5900X.

Of die 5900X (of een 5800X3D) voldoende is durf ik echter niet te zeggen, Hogwarts is nu niet de best geoptimaliseerde titel en een 2070 RTX is nu ook niet direct de nieuwste GPU meer, en 8GB VRAM is ook niet optimaal voor Hogwarts.

Als je naar de bron hieronder kijkt zou een RTX 2070 68 (1% low) / 90FPS (Max) halen op 1080P Medium wanneer gekoppeld aan een 7700X

Op 1440P is dat echter al 53/63FPS, een solide 60FPS op 3440*1440P lijkt me dan ook lastig met deze GPU met alles minder dan een 7000 serie cpu en zelfs dan is het kantje boord, zeker als je meer wil dan slechts medium settings, wat ik me wel kan voorstellen daar het een singleplayer is, de meeste mensen die ik ken, willen juist bij de AAA single player titels alle eyecandy zien, terwijl dat bij een competitieve multiplayer titel vaak anders is.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 01-04-2023 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JesseLoef
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:13:
Zet XMP eens aan en dan het ram handmatig op 3000 ipv 3200 (of één standje onder 3200)... soms is het dan ineens wél stabiel.
Dat (XMP of niet) kan nog best veel verschil uitmaken voor je game ervaring.
2133 en lage timings is gewoon zonde van je ram/geld en gaat zeker lagere prestaties opleveren met dit soort games.

Nevermind: dit had je al gedaan.
Een bios update kan ook nog wel eens helpen (om je ram stabiel op XMP settings te krijgen) maar verzeker jezelf er wel van dat je systeem stabiel is voordat je het bios gaat flashen!
In ieder geval eerst bios defaults laden.

4 modules van 8gb is ook niet ideaal en heb je overigens wel 4 exact dezelfde modules of bijvoorbeeld versie (revisie) verschil daartussen?

Ik zou ook eens goed testen of je cpu of je gpu nou de bottleneck is voordat je zomaar geld uit gaat geven aan een nieuwe cpu.
Ondanks wat je online gelezen hebt is zelf testen wel handig i.c.m. jouw eigen systeem.
Met het programma "GPU-Z" kun je zien wat je gpu usage doet tijdens het spel.
Zet dan wel even zaken zoals Vsync uit zodat je gpu voor de volle 100% kan werken.
Als je veel pieken en dalen in je gpu usage ziet (i.p.v. mooi 99%) dan heb je kans dat je inderdaad een cpu bottleneck hebt.

Maargoed als het op een langere resolutie ook het geval is lijkt het inderdaad een cpu/mobo/ram (één of combo) bottleneck.

Voor gamen neem je de 5800x3d.
Dankjewel voor je reactie HugoBoss1985!

Mijn Asus mobo heeft geen XMP profiel. Alleen DOCP (volgensmij is dat een soort XMP voor dit Asus mobo) De nieuwste mobo versie heb ik 2 dagen geleden geïnstalleerd.

Ik heb net m'n BIOS helemaal naar default gezet, dat veranderde niets in game. Toen heb ik DOCP aangezet en m'n ram snelheid verlaagd naar 3000Mh. Wederom een crash gevolgd door een boot-loop. Ook heb ik handmatig de snelheid aangepast, het hoogst haalbare is 2400Mhz zonder crash. Dit lost dus niks op.

Ik heb precies 4 identieke RAM modules. (Vendorcode heb ik nagekeken).

Mijn GPU usage heb ik nagekeken en die haalt nooit 100% in-game. (Geen V-sync, geen frame-cap). Het schiet behoorlijk heen en weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ggq7cHT78JIoVplLEja7roZz18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9intN2GEagIcxJB055hBp6xs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseLoef
Dennism schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:34:
[...]

Dankjewel Dennism!

Inderdaad, ik ben editor van beroep. De PC is dus onmisbaar in mijn werk, (En de PC doet het fantastisch in Avid/Premiere/DaVinci dus daarover niets te klagen). Ik game hier dus zelden op. Maar nu heb ik even vrije tijd en wil ik gewoon, stabiel, Hogwarts Legacy spelen :'(

Mijn voorkeur gaat dan inderdaad uit naar de 5900x

Wat ik het liefste wil is dat Hogwarts Legacy 50-60 fps haalt op medium settings in 1440p (en anders maar 1080p). En dat moet te doen zijn volgens het staatje waarin de RTX 2070 is gekoppeld aan de 7700x. De 7700x is zeker beter voor gaming maar niet voor monteren?

Denken je dat de oplossing voor mijn probleem het upgraden naar een 5900x is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:16
Hoe zit het met gebruik van videogeheugen? Hogwart's Legacy lust (lustte?) nogal wat VRAM, en op de screenshot van GPU-Z lijkt het of de kaart misschien net op het randje zit.

(vermoed ook dat het de processor is, maar 8GB kan best wel eens krap zijn)

EDIT: Compleet over de geheugensnelheid/configuratie heen gelezen, dat is inderdaad een hele belangrijke om eerst te checken!

[ Voor 41% gewijzigd door XpanD op 02-04-2023 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 00:32
Omdat je 4 modules gebruikt zou ik het voltage voor geheugen een tandje hoger zetten en ook voor de imc van de cpu.

Sneller ram en 5900x zal vast wel wat brengen en ieder geval geen bottleneck zijn voor je gpu.

Als een 2070 dan nog geen 1080p medium settings kan heb je gewoon een erg slechte game gekozen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 16:06
De 2700X ondersteunt formeel de volgende geheugenconfiguraties:

2 * SR: DDR4-2933
2 * DR: DDR4-2400
4 * SR: DDR4-2133
4 * DR: DDR4-1866

SR=Single Rank, DR=Dual Rank

De DDR4-2400-snelheid die je nu maximaal haalt lijkt idd het plafond. Wanneer je een 5900X plaatst (geef BIOS eerst een update) kun je wel DDR4-3200 halen, samen met de veel snellere cpu (twee generaties; Zen+ -> Zen2 -> Zen3) zal je dat toch flink wat verbetering moet opleveren.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseLoef
Abbadon schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:05:
De 2700X ondersteunt formeel de volgende geheugenconfiguraties:

2 * SR: DDR4-2933
2 * DR: DDR4-2400
4 * SR: DDR4-2133
4 * DR: DDR4-1866

SR=Single Rank, DR=Dual Rank

De DDR4-2400-snelheid die je nu maximaal haalt lijkt idd het plafond. Wanneer je een 5900X plaatst (geef BIOS eerst een update) kun je wel DDR4-3200 halen, samen met de veel snellere cpu (twee generaties; Zen+ -> Zen2 -> Zen3) zal je dat toch flink wat verbetering moet opleveren.
Dit verklaart een hoop! Dankjewel, helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
JesseLoef schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:00:

Ik heb precies 4 identieke RAM modules. (Vendorcode heb ik nagekeken).
Gekocht als een kit van 4 of 2 kits van 2?

Welk versienummer hebben de modules?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseLoef
Uszka schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:34:
[...]

Gekocht als een kit van 4 of 2 kits van 2?

Welk versienummer hebben de modules?

[Afbeelding]
Gekocht als 2 kits van 2. Eerst 2x 8GB bij winkel A, een jaar later 2x 8GB bij winkel B.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pnoCwyIsdRJOm4KxSpb2sSnDY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jNIm4d475SOFZWTI4K0S1uk.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad een versie verschil. Gaat dit een probleem zijn? Stel ik upgrade naar de 5900x gaan deze 4 modules dan wel 3200Mhz halen.

Overigens is er weer een probleem bijgekomen, ik heb de modules er uit gehaald om een foto te maken en weer terug gestopt. Daarna wou de PC niet opstarten :'( Oranje lampje op het mobo. CMOS gereset maar niets werkt. Ik zit nu in Windows met één 8GB module.

UPDATE: Gelukt met 2x 8GB versie 4.32. Ik krijg ze nu ook eindelijk naar 3200Mhz! Kennelijk kan de 2700x niet 4 maar 2 sticks op 3200Mhz draaien. Ik heb nu ook een solide 50fps op 4K in Hogwarts Legacy! Dit is speelbaar!

Nu rust alleen nog de vraag of die 2x versie 4.32 en 2x versie 5.32 een probleem gaan zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JesseLoef op 02-04-2023 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Die 2 versies is een probleem samen. 4.32 heeft Samsung geheugen IC's, 5.32 heeft Hynix. Sws heeft Ryzen een hekel aan 4 dimms (single rank iets minder dan dual rank) en zeker als deze ook nog eens een totaal andere geheugen IC hebben. Ook met een 5900X gaat dat niet lekker draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseLoef
Uszka schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:26:
Die 2 versies is een probleem samen. 4.32 heeft Samsung geheugen IC's, 5.32 heeft Hynix. Sws heeft Ryzen een hekel aan 4 dimms (single rank iets minder dan dual rank) en zeker als deze ook nog eens een totaal andere geheugen IC hebben. Ook met een 5900X gaat dat niet lekker draaien.
Duidelijk! Dankjewel. Dus de allerbeste oplossing zou eigenlijk 2x 16GB sticks halen (dus 2 van de 4 slots gebruiken) in combinatie met een 5900x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
JesseLoef schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:04:

Wat ik het liefste wil is dat Hogwarts Legacy 50-60 fps haalt op medium settings in 1440p (en anders maar 1080p). En dat moet te doen zijn volgens het staatje waarin de RTX 2070 is gekoppeld aan de 7700x. De 7700x is zeker beter voor gaming maar niet voor monteren?

Denken je dat de oplossing voor mijn probleem het upgraden naar een 5900x is?
Of de 5900X daar voldoende voor gaat zijn zal de vraag zijn, pak je bijvoorbeeld deze 7700X review ( https://www.techspot.com/review/2537-amd-ryzen-7700x/ ) zie je in de 12 game average dat de 5900X zo'n 16% langzamer is dan de 7700X in max fps en zo'n 20% langzamer in 1% lows.

Ga je van dat gemiddelde uit, en kijk je dan naar de Hogwarts 50+ GPU review die ik eerder linkte, waar op 1440P de 7700X met RTX 2070 'maar' 53 FPS (1% low) en 63 FPS (Max FPS) haalt, dan is de kans relatief groot dat de 5900X niet voldoende gaat zijn op 1440P Medium met de RTX 2070 als je prettige 60 FPS wil hebben. 1080P Medium zou dan wel moeten gaan.

Die 5900X gaat natuurlijk wel een enorme upgrade voor zowel gaming als je editing werkzaamheden. Maar wil je echt comfortabel gamen op 1440P of hoger zal de upgrade naar een andere GPU, naast de upgrade naar de 5900X wel voor de hand liggen.

Ik zou qua geheugen inderdaad kijken naar 2 dimms, zodat je 1 dimm per channel draait, dat is vaak een stuk makkelijker voor Ryzen cpu's dan 4 dimms en dus 2DPC, zeker mocht je ook nog buiten spec van de memory controller willen gaan draaien.
Pagina: 1