Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 22:26
Hey tweakers!

Ik heb een ideetje voor een super subtiele 'casemod', en ik ben benieuwd of jullie wat tips hebben.

Ik heb een Formd T1 case. Deze heeft een heel subtiel powerknopje, precies de afmeting van een USB-C poort (die kun je daar namelijk ook optioneel monteren). Normaal is dit knopje een zwart plastic dingetje, maar ik heb al iemand gezien die een identiek 3d printje had gemaakt maar dan transparant, zodat er licht doorheen kon schijnen. Gaf een een heel sjiek effect.

Ik zou ook graag zoiets maken, maar dan met 1 of 2 RGB ledjes, zodat ik alle kleuren kan kiezen, misschien zelfs wat dynamische effectjes kan geven.

Ik ben benieuwd hoe een ervaren RGB Tweaker dit zou aanpakken. Ik heb wel een paar ideetjes:

1. Gewoon een led op de PWR LED header op het moederbord aansluiten. Maar goed, dat ben ik beperkt tot 1 kleur, de kleur van de led die ik aansluit, toch?

2. 1 of 2 LEDs op een of andere manier op de aRGB header aansluiten. Dan zou ik de leds kunnen besturen met software op de pc.
2a. Kan ik gewoon zelf RGB leds aansluiten op een aRGB header? Of heb ik daar speciale aRGB leds nodig met een bepaalde controller erin? Kent iemand dit soort simpele losse aRGB leds? Ik lijk alleen strips te vinden.

3. Ik heb nu fans aangesloten op de aRGB header op mijn moederbord en die geven altijd zo'n regenboog effect tijdens het booten. Indien mogelijk wil ik daarvan af. Dan heb ik als ik het goed heb een controller nodig met een geheugen die RGB effecten kan opslaan, zodat ik niet hoef te wachten tot Windows is gestart en de aRGB app de controle overneemt.
3a. De externe aRGB controllers die ik zie hebben veel te veel aansluitingen en mogelijkheden voor wat ik wil met mijn 1 of 2 ledjes. Weet iemand iets heel simpels?

4. Qua simpele controller dacht ik ook nog, misschien kan ik wel een kleine RPi of Arduino gebruiken. Misschien heeft iemand zelfs al een keer dat idee gehad en er software voor geschreven. De Pi zou gevoed kunnen worden door een interne USB header op het moederbord bijvoorbeeld. Heeft iemand als eens zo iets gezien?

Ik ben benieuwd of iemand geschikte hardware of software kent, of andere leuke ideeën heeft om mijn ideetje realiteit te maken.

Groet,
Mike

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 16:58
Leuk idee,
alles is natuurlijk mogelijk mits je ervaring en kunde het toelaten (en anders ben je nooit te oud om het te leren)

even kijken of ik op je vragen antwoord kan geven.
1: Yep, daarnaast ga ik ervanuit dat een power header 5 volt uit stuurt, ledjes vinden dat niet heel fijn. een standaard 3mm led werkt rond 2 - 3 volt. dus je zult dan ook iets moeten doen met weerstandjes om de voltage naar beneden te krijgen.

2: Ja je kan WS2812/WS2811 ledjes aansturen met de aRGB header, de a in aRGB staat voor Addressable. Dit zijn ledjes met 3 aansluitingen, 1 plus, 1 min en 1 waar een digitaal signaal overheen gaat. deze kun je dus niet zomaar op de 5 volt en de min aansluiten en dat het ledje het dan doet. dat gaat niet werken.

2a: dat gaat niet, vanwege dat dit dus heel anders werkt, zover ik weet is RGB als aansluitingen +12 R, G, B. en aRGB heeft als aansluitingen +5, D, -. met aRGB kan elk ledje ook een andere kleur hebben. dat krijg je niet voor elkaar met RGB. hopelijk een beetje duidelijk.

3: yep correct. de APP bestuurd de kleuren van de fans. dus zolang windows nog niet draait en de boot zeg maar nog steeds bezig is krijg je regenboog kleuren. je zou nog kunnen kijken of hiervan instellingen zijn in de bios. zover ik weet doet elke fabrikant die PC hardware maakt (corsair, coolermaster etc) het zo omdat anders je alles moet opslaan in je hardware. Als er dus nieuwe features bijkomen moet zowel de hardware nieuwe software hebben en de software op de PC moet geupdate worden. Dubbel werk

3a: hoe bedoel je, hebt altijd voor aRGB maar 3 pinetjes per aansluiting (zie 2a). kan wel zijn dat er 4 pinetjes opzitten maar dan wordt er 1 altijd niet gebruikt.

4: voor iets simpels zou ik rpi2040 gebruiken, is waarschijnlijk al te krachtig of een arduino nano. mocht je iets met aRGB leds willen doen, kun je hier eens naar kijken https://randomnerdtutoria...b-led-strip-with-arduino/ let wel op dat je dan niet zomaar rpi2040 of arduino nano op de power header laat voeden.

Aan alle vragen zie ik dat dit nog vrij nieuwe stof is, je kunt kijken naar zulke leds https://www.bol.com/nl/nl...V6l9LemVnaLBoC1SoQAvD_BwE deze veranderen zelf langzaam van kleur deze zou je met een weerstand gewoon op je powerheader aan kunnen sluiten. of dat je een RGB ledjes koopt en deze doormiddel van potmeters je de juiste kleur instelt, moet je wel de kast elke keer open doen als je een andere kleur wilt hebben. je kunt ook kijken naar RGB controllers die met een afstandsbediening in verschillende kleuren te zetten zijn. let hier ook bij op dit niet zomaar aansluiten op de Power header.

genoeg smaken en genoeg mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynam!ke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 22:26
juulius schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:03:
Leuk idee,
alles is natuurlijk mogelijk mits je ervaring en kunde het toelaten (en anders ben je nooit te oud om het te leren)

genoeg smaken en genoeg mogelijkheden.
juulius, heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Zeker niet te oud om te leren. Sterker nog, dat is het doel :)

1. Yes, er zal zeker nog een weerstandje voor het ledje moeten als ik er 1 direct op 5V wil aansluiten.
2. Nice, dit is 1 van de belangrijkste dingen die ik wilde weten. Ik heb al eens RGB leds gebruikt in een sample Arduino projectje, maar die hadden zoals je ook aangeeft een pootje voor elk kleurtje. Maar die WS28xx leds, of dus aRGB leds, zijn dus echt anders qua aansturing. Veel handiger voor grote aantallen. Top.
Simpelste optie is dus om 1 of 2 aRGB leds aan de aRGB header op het MoBo te hangen, maar dan heb ik nog wel een regenboog tijdens opstarten. Maar goed, dat zou wellicht nog acceptabel zijn vanwege de simpelheid van de oplossing.
3. Check
3a. Ik bedoelde alleen dat aRGB controllers die je zo kan kopen voor gebruik in een PC bijvoorbeeld 90 aRGB leds per aansluiting kunnen aansturen, en dan hebben ze bijvoorbeeld 3 aansluitingen. Zo’n controller zou totale overkill zijn voor mijn project, waar ik 1 of 2 leds wil aansturen.
4. Door de reden van 3a, lijkt me het geen slechte richting om een RPi of Arduino te gebruiken. Lijkt jou dat ook?

Omdat ik maar 1 of 2 leds wil aansturen hoef ik ook niet eens perse aRGB leds te gebruiken. De keuze zal vooral gebaseerd worden op waar de beste tutorial of kant en klare software voor beschikbaar is :P Bedankt voor die link van het aRGB voorbeeld via Arduino. Ook even kijken welke formfactor leds ik wil gaan gebruiken. Het is niet een hele grote ruimte waar ik ze moet plaatsen. Hoe klein gaan die dingen? Vast ook SMD formaat als ik dat zou willen zeker…

Ik ben wel echt beginner met RGB hard en software, maar ben wel redelijk ervaren tweaker met al redelijk wat elektronica projectjes. Ik denk niet dat ik nu al een compromis hoef te doen met zelf van kleur veranderende lensje of een RGB led met potmeters.

Ik ga wel kijken of ik een Pi of Arduino met slechts twee ledjes door iets in de pc kan laten voeden, zodat ik geen extra adapter hoef te gebruiken. Lijkt me wel dat dit mogelijk is toch? Die kant en klare aRGB controllers worden ook door de pc gevoed.

Superbedankt! Ik heb sowieso weer wat handvatten om verder te zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door dynam!ke op 01-04-2023 21:02 ]