Vraagje over moederborden met Intel I225-V.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Presence
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van mijn eerste PC en ga de AM5 route. Ik had een moederbord op het oog maar het maakt gebruik van de Intel I225-V Ethernet-chip.

Ik kwam online berichten tegen dat de I225-V problemen schijnt te hebben met het wegvallen van de connectiviteit en packet loss en dat je verschillende methoden moet doorlopen om het probleem mogelijk op te lossen; zoals het wijzigen van de energiebeheerinstellingen, veranderen van 2,5 Gbps naar 1, het opnieuw installeren van de drivers, wijzigen van Full Duplex en meer. Er waren ook enkele vermeldingen over B3 en Revisie 3 die deze problemen zouden oplossen maar toen kwam ik ook weer informatie tegen dat Revisie 3 het niet voor iedereen had opgelost.

Verder heb ik ook gelezen dat het wellicht beter is om moederborden met die chip te vermijden en om voor eentje te gaan die het niet gebruikt.

Het is voor mij vrij verwarrend omdat er zoveel verschillende ervaring online zijn en ze dateren van drie jaar terug (op Reddit) tot heden. Voor de één werkt het hun internet prima en de ander niet, of de methodes om het te omzeilen werken weer wel of niet. Al dat maakt mij een beetje huiverig om nog voor een moederbord te gaan dat deze chip gebruikt.

Mijn vraag is of iemand een moederbord met de I225-V chip heeft of één heeft gebruikt en of de chip nog problemen heeft met internet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:14
Lijkt me geen probleem mits het moederbord up to date is, wat met AM5 wel het geval zal zijn (zie bv deze thread). Deze chipset is van eind 2019.

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 01-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Presence
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
martyw schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:23:
Lijkt me geen probleem mits het moederbord up to date is, wat met AM5 wel het geval zal zijn (zie bv deze thread). Deze chipset is van eind 2019.
Bedankt voor uw bericht en de links met meer informatie! Ik zal die ook doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-07 01:50
Er zijn veel problemen met de Intel Ethernet Controler I225-V. Het barst van de berichten hierover.

Bij mij vanaf het begin (Asus Z590-A moederbord). Zowel de Intel als Asus drivers geven problemen.
- Na sleep status keert de internetverbinding zeer regelmatig niet terug. (In apparaatbeheer eerst uitschakelen en dan weer inschakelen en dan wertk ie weer)
- en recent is er alleen een 100/100 connectie ontdekte ik. Ik snapte ook al niet waarom lezen/schrijven naar mijn NAS ineens zo traag was geworden. De 1GB werkt dus niet meer. Ook niet na installatie laatste drivers van Asus.

Oplossing: Een heel eenvoudig GB kaartje van TP-link erbij zetten en de Intel uitschakelen (Bios of apparaatbeheer).

En nu werkt ook mijn GB internet en connectie met de Synology NAS DS1621+ weer.
:(
Triest dat dit probleem al meer dan 3 jaar blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het blijft bijzonder hoe sommigen niks dan issues hebben, en anderen nergens last van hebben. Ikzelf val gelukkig in de laatste categorie. Mijn Asus Z690 Hero met I225V werkt uitstekend en ik heb geen enkele uitval of degradatie gemerkt. Zaken als welke switch je gebruikt, kabellengte tot de switch, gigabit of 2.5Gb connectie, driver, moederbordimplementatie schijnen allemaal van invloed te kunnen zijn.

Ik stond er zelf in van "als het echt niet werkt prik ik er wel een PCIe kaartje in, kost geen bal, scheelt hoop ergernis en gebruik ik die sloten ook nog eens een keer".

Maar dat ik zelf geen problemen heb betekent niet dat de problemen niet bestaan. Doet me een beetje denken aan de USB issues die er waren op het AMD B550/AM4 platform. Sommige mensen hadden geen issues, anderen konden praktisch gezien hun USB devices niet gebruiken. Heb daar zelf ook flink last van gehad, zelfs BIOS updates hebben het probleem niet kunnen oplossen voor mij.

[ Voor 29% gewijzigd door spone op 22-06-2023 23:00 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19
Er waren 3 revisions van i225. Eerste 2 revisions had problemen met 2,5Gbit netwerk. In rev. 3 moeten alle problemen opgelost zijn.
Ik gebruik een moederbord met i225 (rev. 3) zonder problemen, maar ik heb alleen 1Gbit netwerk thuis, waar deze chip prima moet werken. Hier is een foto van rev. 3 chip.
Eigenlijk, als je een nieuwere moederbord wilt, en een oudere intel netwerk chip (i219 of i210/i211), heb je weinig keuze. Bijna alle nieuwe mb komen met i225 of i226.
i226 - op dit moment - heeft meer problemen dan i225 rev. 3, omdat het is een nieuwere chip, denk ik.

Ik zou persoonlijk kiezen een moederbord met i219 of i225 (rev. 3). i226 zit standaard op alle nieuwste modellen, dus ook een optie.
Realtek chips zijn ook prima - nooit problemen gehad in dagelijks gebruik. Maar die verbruiken iets meer energie en zijn soms moeilijker te optimaliseren voor energie efficientie, maar dat is heel speciefieke afweging.
Pagina: 1