Lopen op plat dak met kiezel gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-04 21:38
Hallo,

Ik wil graag 1 x per jaar de dakgoten schoonmaken en daarvoor moet ik een stuk over ons plat dak lopen dat afgedekt is met kiezelstenen.

Kan ik daar zonder problemen ( kans op lekkages) over heen lopen of is het toch slim om daar met behulp van simpele stoeptegels 30 x 30 ( die ik dan een cm of 50 uit elkaar leg ) een looppad te maken?

Bedankt alvast voor eventuele goed raad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:17
Ik heb er destijds van die rubberen tegels op gelegd, werkte ideaal!

Steeds over de kiezels heenlopen zou ik niet doen, als er een keer iets scherps tussen ligt druk je het zo het dak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Bij mij zijn vorig jaar de dakpannen vervangen en zonnepanelen geplaatst waarbij beide partijen het platte gedeelte van het dak waarop kiezels liggen niet op enige manier hebben afgedekt.
Ze hebben er wel op gelopen.

Dus ik vermoed dat het niet heel kritisch is anders hadden ze wel voorzieningen getroffen.

Heb er zelf ook wel vaker op gestaan evenals op mijn vorige huis met plat dak voorzien van kiezels en er eerlijk gezegd niet bij stil gestaan dat het een probleem zou kunnen zijn.

Als jij dat maar 1x per jaar doet is het risico niet heel groot vermoed ik en zou het zelf nog steeds gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:42
Volgens mij is het risico niet zo groot, mits de laag dik genoeg is. De krachten worden dan namelijk sowieso verdeeld door alle laagjes die op elkaar liggen.

Voor ff dakgoten schoonmaken zou ik niet te moeilijk doen. Als je nou ging schilderen en daar een halve week heen en weer lopen om te schuren, poetsen, schilderen enz. dan zou ik er wel wat op leggen.

Acties:
  • +75 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:38
Met zo'n nickname zou je toch wel moeten oppassen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:40
Gewoon niet overheen lopen, is altijd slecht voor het dak.

de opmerking ik heb iemand over mijn dak zien lopen, dus is het geen probleem. vind ik een vreemde conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 09:58

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Gewoon niet doen. Er is een altijd een risico dat je lekkage creëert. Waarom dat risico lopen?

Paar planken of tegels om het gewicht te verdelen en dan hoef je je geen zorgen te maken.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Als we het hebben over kiezelstenen op het dak... Kiezelstenen zijn rond en hebben geen scherpe randen, dus alle bovenstaande commentaren van 'Niet doen! Kans op lekkage!'... Mwah... Voor die ene keer per jaar... Gewoon je dakgoot schoonmaken en niet al te moeilijk over nadenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die ene keer per jaar eroverheen lopen is geen probleem. Een dakdekker zelf zal met onderhoud er ook overheen lopen, dat kan het echt wel hebben. Tip: doe het alleen niet met 30 graden.

Als het dak als functie een dakterras heeft bijvoorbeeld en dus geregeld wordt belopen, is tegels een must.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:29
Bij ons kwamen de glazenwassers en die liepen zowat elke maand over het plak dak met kiezels jarenlang. Nooit geen problemen mee gehad. Wil niet zeggen dat het niet een keer fout kan gaan natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VetVarken
JukeboxBill schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:05:
Met zo'n nickname zou je toch wel moeten oppassen.
Kijk, dit noem ik humor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
akatar schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:05:
Gewoon niet overheen lopen, is altijd slecht voor het dak.

de opmerking ik heb iemand over mijn dak zien lopen, dus is het geen probleem. vind ik een vreemde conclusie.
Er liggen elk jaar veel bladeren in de goot dus die zal ik toch een keer moeten verwijderen, anders loopt het water niet meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
VetVarken schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:20:
[...]

Er liggen elk jaar veel bladeren in de goot dus die zal ik toch een keer moeten verwijderen, anders loopt het water niet meer af.
Denk niet dat je hier eensluidende conclusie gaat krijgen.

Bij de Hornbach kosten die dingen 1 euro per stuk. Gewoon doen. Paar uur werk en je bent voor altijd klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:45
Grind, geen probleem... Kiezels kunnen scherp zijn 😉

Heb zelf nog nooit iemand zich daar druk om zien maken. Bij mij is er al tientallen keren iemand op geweest. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:38
Die aanmaning om voorzichtig te zijn op platte daken met grind stamt volgens mij uit de tijd dat die daken nog met asfaltpapier en mastiek werden aangelegd.
Sinds tientallen jaren wordt voor de bovenlaag vezelversterkt bitumen dakleer gebruikt dat veel meer kan hebben.

En steenslag als afdekking hoort natuurlijk niet, hooguit heel fijn spul voor het afstrooien van plakranden.
Goed dakgrind heeft een voor dat doel geschikte korrelverdeling 16-32. Grote korrels trap je niet zo makkelijk door de dakbedekking.

Dus even kijken hoe het dak is opgebouwd voor de geruststelling.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 10:48

kujinshi

seven heroes

Zomers wordt die bitumen wel zeer zacht en drukken de grindstenen er verder in als je erop loopt.

Je kan er dan beter in de winter overheen lopen dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:12
Dat er bitumen ligt is een aanname. Misschien heeft @VetVarken wel EPDM onder die kiezels liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij vrieskou en hete zomerdagen niet erop lopen, andere dagen kan het prima (met beleid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb lekkage aan m'n platte dak, waarschijnlijk door er op te lopen.

Huis in 2021 opgeleverd, uitbouw met platdak en dakgrind: Geen lekkage.
Airco geinstalleerd in 2022, nu opeens een natte plek in het plafond waar de uitbouw zit.

Of het is toeval, of het komt doordat er op gelopen is door een airco installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:11
tweakduke schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:27:
[..] Een dakdekker zelf zal met onderhoud er ook overheen lopen, [..]
Dat levert meneer aan de andere kant ook wel weer extra werk op.. dus ik weet niet of dit nu zo'n sterk argument is ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DonJunior schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:07:
[...]

Dat levert meneer aan de andere kant ook wel weer extra werk op.. dus ik weet niet of dit nu zo'n sterk argument is ;)
Kun je aanvoeren :P

Maar er wordt ook overdreven dat je niet op grinddaken kan lopen. Met normaal beleid mag dat echt geen probleem zijn.

Dakbedekking is mits goed aangebracht echt wel bestand daartegen. Dat je van het dak kan vallen is nog een groter risico.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:11
@tweakduke Eens hoor.. maar het zijn van die kleine dingen waarbij je jezelf achteraf voor de kop slaat als je wel een lekkage krijgt.
In de categorie, een gewaarschuwd mens telt voor twee, zou ik gewoon een set planken neerleggen op de dag dat je de goot gaat schoonmaken. Lijkt mij persoonlijk een kleine moeite, en alle mogelijk leed die je ermee bespaard zou mij persoonlijk die kleine moeite wel waard zijn.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-05 16:56
Ik zou een paar planken nemen en daar overheen lopen. Misschien heb je nog een tuinhek wat aan vervanging toe is en kun je daar een paar planken afhalen?

Verder voor je bladprobleem kun je ook kijken naar Gootdrain. Een soort plastic gaas op rol wat je zo in je dakgoot propt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Niet op lopen.
Het kan gaan lekken.

MrMonke zei "Hahaha ik loop voorzichtig."
Toen kreeg MrMonkE een rekening voor het repareren van zijn dak.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:10

LankHoar

Langharig tuig

@VetVarken er zijn zat huizen met een puntdak, en die maken hun goten ook schoon. Hoe? Gewoon door er een ladder tegen aan te zetten. Dus je wil je het zekere voor het onzekere nemen? Gewoon een ladder gebruiken. Kost je iets meer tijd, maar is maar 1x per jaar ofzo :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Een bitumen dak wat een redelijke staat van onderhoud heeft moet dit echt makkelijk kunnen verdragen. Niet erop lopen omdat er een kans is dat je lekkage veroorzaakt is m.i. vooral een theoretische exercitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VetVarken schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:27:
Hallo,

Ik wil graag 1 x per jaar de dakgoten schoonmaken en daarvoor moet ik een stuk over ons plat dak lopen dat afgedekt is met kiezelstenen.

Kan ik daar zonder problemen ( kans op lekkages) over heen lopen of is het toch slim om daar met behulp van simpele stoeptegels 30 x 30 ( die ik dan een cm of 50 uit elkaar leg ) een looppad te maken?

Bedankt alvast voor eventuele goed raad!
Dat ligt er aan hoe oud het dak is. Normaal gesproken zou je dak dat moeten kunnen hebben.
Zou er sowieso rubber tegels opleggen als je er 2x per jaar op moet. Just 2b sure

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:28
Heb geleerd dat je er niet op moet lopen op warme of zonnige dagen gezien t bitumen dan warm en daardoor ook zachter is.

Dat is mijn ervaring als niet-dakdekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:30:
@VetVarken er zijn zat huizen met een puntdak, en die maken hun goten ook schoon. Hoe? Gewoon door er een ladder tegen aan te zetten. Dus je wil je het zekere voor het onzekere nemen? Gewoon een ladder gebruiken. Kost je iets meer tijd, maar is maar 1x per jaar ofzo :)
Er zijn ook zat huizen met een puntdak én een platdak, waarbij de laatste delen van de eerste blokkeert.

En laat dat bij mij nu net ook het punt zijn waar de wind alle dode bladeren neerlegt.

M.a.w., ik sta 1 á 2 keer per jaar op mijn platte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Straks komt de aannemer kijken naar de lekkage ivm garantie. Ik ben benieuwd of hij iets gaat zeggen over de airco die aan de gevel hangt. "Ja er is op het dak gelopen, garantie is vervallen". :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
LankHoar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:30:
Het is een puntdak met rondom platdak…. Dus ik moet wel over het platte gedeelte om bij de goot te komen.

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik ook nog een laddertje ( keukentrap) op het platdak moet zetten om bij de goot te komen. :)

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.!

[ Voor 4% gewijzigd door VetVarken op 10-04-2023 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:51
Een fatsoenlijke laag grind verdeeld de druk, dus niet teveel zorgen over maken.

Waar je wel zorgen over moet maken is ladders op het bitumen. Zeker als op warme dagen het bitumen wat zachter wordt prik je je bitumen lek. Dit is een 100x groter risico dan lopen.
Nu zal het wel koeler zijn onder het grind maar ik raad je aan om de druk te verdelen. Bijvoorbeeld met twee platen die niet kunnen verschuiven tov de trap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Kanoet schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:41:
Een fatsoenlijke laag grind verdeeld de druk, dus niet teveel zorgen over maken.

Waar je wel zorgen over moet maken is ladders op het bitumen. Zeker als op warme dagen het bitumen wat zachter wordt prik je je bitumen lek. Dit is een 100x groter risico dan lopen.
Nu zal het wel koeler zijn onder het grind maar ik raad je aan om de druk te verdelen. Bijvoorbeeld met twee platen die niet kunnen verschuiven tov de trap.
Ik zou iedereen die met ladders op wat grotere hoogte gaat werken sowieso aanraden een ladderma te gebruiken. Die dingen kosten vrijwel niets en het geeft een hoop meer rust (letterlijk en figuurlijk) op de ladder én je verdeelt meteen de druk :) .. Bij een keukentrapje is zo'n mat natuurlijk niet nodig voor stabiliteit, maar is druk verdelen inderdaad nog wel raadzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
De druk verdelen doe ik zelf altijd met een paar planken. Ook in de tuin om de bomen te snoeien. Dan ook bij de keukentrap. :) Maar zo'n mat is nog wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is er op tegen om een aantal 30*30 tegels mee naar boven te nemen en die als staptegels neer te leggen? Dit hoef je maar eenmalig te doen en heb je ieder jaar weer plezier van. 30*30 tegels kun je vaak wel gratis ergens ophalen bij mensen die de tuin aan het doen zijn. Uiteraard hoef je niet je hele dak vol te leggen met tegels maar om de 50cm zo'n tegeltje kan weinig kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
RonnieKo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:53:
De druk verdelen doe ik zelf altijd met een paar planken. Ook in de tuin om de bomen te snoeien. Dan ook bij de keukentrap. :) Maar zo'n mat is nog wel een idee.
Beetje offtopic: ik heb zelf weinig ervaring met werken op hoogte, maar toevallig laatst eens op een keukendak (3m) bij iemand een ladder gezet van bijna 6m om op de dakkapel te kunnen komen. Dan klim je dus tot 9m hoogte ongezekerd op een ladder. Ondanks dat ik elke week in de klimhal hang voelt dat dan ineens toch een beetje 'naakt' zonder klimgordel. En dan helpt het wel dat zo'n ladder zo stabiel mogelijk staat! En het laatste stukje van de ladder af klimmen het dak op blijft niet erg prettig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 14:59

AMDFreak

Intel is zo..

Zoek op marktplaats naar rubberen tegels, genoeg te vinden.

Je hebt er je leven lang plezier van. het is een kleine moeite en het kan je een hoop ellende besparen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Pagina: 1