Afstellen vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• juuulv3
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06-2025
Goedemiddag,

Sinds een jaar hebben wij nu vloerverwarming en zijn er redelijk tevreden over. Echter valt het mij de laatste tijd op dat wanneer het warmer weer wordt de vloerverwarming automatisch minder warmte geeft, waarschijnlijk komt dit door de CV ketel?

Mijn vraag is ook of dit normaal is of dat de vloerverwarming een constante warmte nodig heeft om schade te voorkomen?

Ik vind het nogal vervelend dat de vloerverwarming hierdoor warmte verliest. Ik heb liever dat ik zelf in de hand heb wanneer de vloerverwarming minder warmte hoeft te geven.

Hoop dat iemand mij wijzer kan maken. Hoor graag,

Onderstaand de foto van de pomp;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvuLexMF2ke9VZy0imTyap-PxO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDbY1e5B2w7JZmaVSRxwbeln.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door juuulv3 op 01-04-2023 15:23 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De thermostaat zal waarschijnlijk meten dat de kamer de gewenste ruimtetemperatuur heeft behaald, en zet dan de CV niet meer aan. Dat is hoe de basis van de regeling werkt.

Ketels hebben vaak wel de wat opties die mogelijk uitkomst bieden, zoals een WAR waarbij je op basis van de buitentemperatuur een bepaalde watertemperatuur aanvoert, mogelijk dat dat uitkomst kan bieden.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:37
De vloerverwarming geeft minder warmte af omdat je huis met zachter weer eerder op temperatuur is.

Als je vloer altijd 35-40 graden zou zijn zou je kapot gaan van de warmte.

Volgens mij is dit dus volkomen normaal. Je vloer kan niet constant dezelfde temperatuur zijn als jij het in huis 20 graden wil hebben wanneer het zowel -10 als +15 kan zijn buiten. Je thermostaat doet zijn werk gewoon.

Schade ga je overigens niet krijgen hoor.. dat spul is gemaakt om warm te worden en weer af te koelen. Die van mij staat al maanden uit omdat de airco het met dit zachte weer prima trekt.

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 01-04-2023 18:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 15:05
Je hebt het zelf in de hand, draai de thermostaat omhoog of zet een raam open, dan zal de vloer warmen. Maar dat wil je portemonnee niet.
Vloerverwarming is fijn omdat het zeer onopvallend is, het is gewoon comfortabel in huis. Wil je graag je opwarmen aan een lekker warm oppervlak, is de vloer een minder ideale keuze (een infraroodpaneel of een kachel is voor een koukleum fijn).

Vele thermostaten zijn ook zelflerend, gaan zich aanpassen aan het weer; en dat kan in het tussenseizoen soms suboptimaal zijn. Denk aan de zon die plots flink binnenschijnt als de vloer warm is, dan wordt het te warm; en als de zon weg is koelt het wat af voor weer verwarmd wordt en dat afkoelen kan even minder comfortabel voelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.