NAS access is te traag, waar zit de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:10
(Bij voorbaat excuus als dit in het verkeerde forum zit)

Kan ik er binnen een consumenten-budget voor zorgen dat ik snellere NAS performance (access) krijg?

Ik heb een NAS met ongeveer 8TB aan data, grootste deel daarvan zijn fotoarchieven met RAW bestanden (van 24MB).
Is het mogelijk om snellere access te krijgen tot deze bestanden? De eerste verbinding duurt vaak 30 sec, een folder openen al gauw 10-30 seconden en door de foto's bladeren is al helemaal vreselijk. (paar sec per foto).

Ik heb niet genoeg verstand van networking om direct te weten waar de bottleneck nu zit. Een overzichtje:

Bedrade netwerk (Cat5e)
Ziggo modem begane grond -> Netgear Orbi rbk753 op zolder -> Synology DS418+ met 7200rpm 4TB schijven

Draadloos
Orbi op elke verdieping
2 laptops

Ik zou vermoeden dat de Synology de bottleneck, of het wifi.
Is een dergelijke use case (25MB files) wel zinnig draadloos? Ik ga liever geen kabels trekken, maar als het moet kan ik mijn foto-werk tot de zolder beperken en daar een UTP leggen.

Thanks voor jullie input alvast!

Beste antwoord (via Muldert op 01-04-2023 15:38)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:40
Test eens de laptop met de laptop aan een kabel, dan kan je het netwerk uitsluiten. Als ik moet gokken is het je wifi die de bottleneck is, maar meten is weten🤓

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 14:30

Kraz

Saving the world

Dus je hebt een Orbi op elke verdieping?

Dus;
NAS --> Orbi1 <~~> Orbi1 <~~> Orbi3 ~~> Laptop?

Zo ja, bedenk dat elke Orbi heen en weer communeert met elkaar voor elk data pakketje dat het moet verzenden.
Je mesh netwerk is prima voor internet maar je komt er nu achter waarom het voor grote data bestanden niet werkt.

Mesh netwerken zijn niet de heilige graal zoals het de laatste tijd wordt verkocht.

Trek idd een netwerkkabel naar boven en je hebt je 1Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52
Helemaal mee eens. Bedraden.
Je kunt verder overwegen meer geheugen in de Syno te stoppen. Bij mijn DS220 heeft dat enorm geholpen.

Computer says, noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Kijk ook eens in de taskmanager naar de netwerkload van "antimalware service executable als je een bestand opent. Deze wil bij openen van een bestand nogal graag de gehele share scannen alvorens het bestand te openen wat enorm langzaam is (met wifi).
Je zou je share (op eigen risico) kunnen uitsluiten van scannen

Grote bestanden is in mijn ogen altijd bekabeld werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Laatst online: 13:40
Test eens de laptop met de laptop aan een kabel, dan kan je het netwerk uitsluiten. Als ik moet gokken is het je wifi die de bottleneck is, maar meten is weten🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Kraz schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:13:
Dus je hebt een Orbi op elke verdieping?

Dus;
NAS --> Orbi1 <~~> Orbi1 <~~> Orbi3 ~~> Laptop?
Ja, maar de laptop is meestal op zolder, 2 meter van de “eerste” Orbi met een houten wandje er tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
arvidbeheerder schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:21:
Helder, ga ik doen. Maakt lengte / type heel erg uit voor deze case? Of kan ik gewoon een cat5e pakken die ik heb liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Muldert schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:34:
[...]

Helder, ga ik doen. Maakt lengte / type heel erg uit voor deze case? Of kan ik gewoon een cat5e pakken die ik heb liggen?
Gewoon die 5e pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Heb je soms erg veel bestanden per folder, dat geeft bovenop je netwerk issues ook van dit soort vertragingen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Hier ook iemand met een DS418+.
Contact maken met mijn nas duurt nog geen seconde. mits hij niet in de slaapstand staat.
Raw foto's bekijken, een seconde max. Beetje afhankelijk van de grote van de bestanden.
Net een folder geopend met ruim 1500 bestanden, gebeurt bijna instant.
Een groot bestand verplaatsen van mijn nas naar de pc, 2,5GB groot, gaat met een gem. van 110MB/s.
Megabyte/s, dus niet Megabit/s!
Dit alles over cat5e.

[ Voor 8% gewijzigd door apollo13 op 01-04-2023 19:46 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
apollo13 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:38:
Hier ook iemand met een DS418+.
Contact maken met mijn nas duurt nog geen seconde. mits hij niet in de slaapstand staat.
Raw foto's bekijken, een seconde max. Beetje afhankelijk van de grote van de bestanden.
Net een folder geopend met ruim 1500 bestanden, gebeurt bijna instant.
Een groot bestand verplaatsen van mijn nas naar de pc, 2,5GB groot, gaat met een gem. van 110MB/s.
Megabyte/s, dus niet Megabit/s!
Dit alles over cat5e.
Ok, helder. Kabel trekken dus (shit :9 )

Thanks voor de input allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Muldert schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:54:
[...]

Ok, helder. Kabel trekken dus (shit :9 )

Thanks voor de input allemaal!
beter 2 kabels, en dan op elke verdieping een echt access point :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
@Muldert Vergeet ook niet dat de software die je gebruikt om de folders te openen en de foto's te bekijken, ook een invloed kunnen hebben op de verwerkingssnelheid van je nas.
ikzelf gebruik Total Commander om de folders e.d. te bekijken/browsen.
Om de foto's te bekijken gebruik is Fastone. Met gebruiken bedoel ik dat ik Windows zo heb ingesteld dat de RAW-foto's in Fastone worden geopend. Wil ik ze bewerken, dan gebruik ik PaintShop Pro.

apollo13

Pagina: 1