Dakraam weghalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-08 19:19
Ik wil graag een klein kunstof dakraam weghalen om hierna zonnepanelen te leggen op mijn dak.
Het betreft een klein kunststof dakraam uit 1980, zie fotos.

Gezien het formaat van het raam leek het me wel een klusje om zelf te doen.
Ik heb echter geen idee wat ik moet verwachten als ik z'n dakraam eruit haal en wat er benodigd is om dit weer dicht te krijgen. Ik heb nog extra pannen in de garage liggen en wat ik zo lees zal ik een paar pannen latten nodig hebben. Is het weghalen van dit dakraam naar alle waarschijnlijkheid niets meer dan het houten kozijn eruit breken, pannenlatten aanbrengen en pannen erop leggen of zie ik hier nog wat belangrijks over het hoofd?

Alle tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCMIOTqak5b5E5IGDUcXuhdYsVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2h9FTKcJr7XL9cYeDnOipae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MFi0SE5cnyHjZGsYUHyuo7733o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yURtw8rIuFxfZul9YYCMIVDd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bWi_mHa_EWMNtlfY1lK4knkOS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nqf0kAkjOTmWHNNdH584dNiN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
En hoe ga je "het gat" dicht maken?
Ik heb er geen verstand van. Maar het lijkt me iets meer werk dan gewoon wat panlatten en dakpannen.
Dat gat zal dicht moeten en dan ook waterdicht, iets met dakbeschot. Verder heb je er wellicht iets van isolatie, dat moet je dan ook aanbrengen. Dan panlatten, maar dan moet je het dak op want die moet je van buiten aanbrengen, net zoals de pannen.
Al met al toch wel wat zaken waar je aan moet denken. Zelf heb ik er geen verstand van en ik zou ook niet zelf mijn dak op gaan. Als het mijn dak was zou ik het laten doen door iemand met kennis, kunde en ervaring, een dakdekker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En lekker laten zitten en de panelen eroverheen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik had een andere aanpak dan wat je vraagt, dus wellicht niet relevant. Ik had zelf een Velux dakraam, maar in overleg met de zonnepanelenboer heb ik deze juist laten zitten. Hierdoor zijn de panelen wel wat verder van het dakoppervlak af geplaatst. Gezien je huidige raam, en de constructie ervan, wat ouder is zou ik inderdaad deze ook verwijderen of vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door artharpe op 01-04-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Afhankelijk vd rest van de constructie zul je ook een stukje dakbeschot aan moeten leggen en de isolatie & dampscherm netjes afwerken. Die laatste 2 van binnenuit verwacht ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Grappig genoeg heb ik van de zomer exact dat gedaan, met eenzelfde formaat dakraampje. Met hoogtevrees niet de meest fijne gebeurtenis in m'n leven. Ik heb hiervoor een weekje een rolsteiger gehuurd (100-150 euro?) en een stel nokhaken gekocht die ik aan mijn ladder kon schroeven. Deze haken gingen dan over het dak heen en zo heb je een vast punt op je dak waar je je aan vast kunt houden. Ik had ook valbescherming gekocht met harnas, aangezien ik geen held op hoogte ben. En ik hoop alles uiteindelijk nooit meer nodig te hebben :P

Allereerst van binnen de houten afranding losbreken. Dat zit waarschijnlijk vast met nietjes of spijkertjes. Het is in ieder geval niet structureel, maar de hendel zit er wel aan vast. Waarschijnlijk houd je dus dat ene stukje hout over. Dan ga je het dak op. Daar moet je waarschijnlijk de dakstenen aan beide kanten van het raampje wat opschuiven zodat het plastic bloot ligt. Eventueel ligt dat nog vastgespijkerd, maar waarschijnlijk kun je het er nu gewoon uittillen/schuiven.

Nu heb je een gat in je dakbeschot. Meet het gat op en maak een houten plaat die even dik is als je beschot op maat. Tip: schroef 2 schroeven aan de binnenzijde van je plaat. Op deze manier kun je de plaat op z'n plek houden om te passen zonder bang te hoeven zijn dat hij uit je handen glipt en op het dak belandt.

Als je opening in je dak ook een panlat kruist (ongetwijfeld met dit formaat) moet je ook zorgen dat je hout van ongeveer dezelfde dikte hebt (zo nauw komt het niet) die je vastmaakt op je plaat zodat ze overeenkomen met de latten op je dak. In dit geval zou ik kiezen voor weerbestendige schroeven (zink), of de lat / latten vanaf de binnenkant vastzetten. Dit kost alles bij elkaar waarschijnlijk wel even wat passen en meten. Als je plaat (+latten) klaar is dan kun je aan de plaat gaan vastzetten. Mocht je niet willen klimmen met dakpannen kun je nu door het gat ook wat dakpannen klaarleggen op je dak.

Het vastzetten van de plaat kan aan de binnenkant met stroken houten plaat van voldoende breedte. Zodat je overlap krijgt zeg maar. Deze schroef / spijker je vast aan de vier zijdes. Dan zit de plaat sterk genoeg vast. Je kunt eventueel ook aan de buitenkant de plaat vastzetten als je op het dak zit (metalen plaatjes?) als je de binnekant strak af wil werken. Zorg wel voor voldoende sterkte zodat je ook later daar op je dak kunt staan.

Dan weer het dak op, onderaan beginnen met de dakpannen neerleggen en naar boven werken. De pannen die bovenaan liggen optillen en je nieuwe pannen er onder schuiven. Et voila. Dak dicht.

Ik ben er wel een paar uurtjes mee bezig geweest, maar zelfs voor iemand zonder ervaring op het dak (en hoogtevrees zoals ik) nog wel te doen in een middag. Althans, met de juiste voorbereiding. En het scheelt als je het hout al hebt liggen :P

Laten zitten voor de zonnepanelen kan mogelijk niet. Ze haken de beugels om die dingen vast te zetten achter de panlatten. En zul je zien dat die beugel precies daar moet komen ;) Dit soort raampjes blinkt over het algemeen ook niet uit in isolatiewaarde, dus weghalen is sowieso een pluspunt.

[ Voor 4% gewijzigd door krvabo op 01-04-2023 22:49 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Zelfde situatie gehad met een klein dakraampje! Ik wilde het raam weg ivm isolatielek en het leggen van zonnepanelen. Het raampje was oud en begonnen met rotten.

Wat voor mij werkte;
Raam eruit gesloopt.
Latjes aan binnenzijde tegen het dakgeschot aanschroeven.
Plaat op de latten schroeven.
Rand rondom plaat afkitten ivm enige luchtdichtheid
Daarna aan de buitenzijde folie over het dakbeschot (speciale dakfolie, als de rest van je dak geen folie heeft, kan je de stap overslaan)
Vervolgens regels en panlatten plaatsen en pannen erop.

Over dakpannen lopen kan wel, als je aan de bovenzijde van de pannen loopt (waar de panlat onder zit). Anders heb je kans op breken van je dakpannen.

Beter is het om een paar pannen weg te halen. Dan kan je zelf veilig(er) op de panlatten staan.

Zorg alsjeblieft dat je veilig werkt. Het raampje is het niet waard te vallen ;) :9

[ Voor 23% gewijzigd door MWDKing op 02-04-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Tengellatten niet vergeten en eventueel de vellingdelen ook niet (of bijv. OSB 18mm).
Oude vellingdelen zijn vaak 22mm dik dus met OSB van 18mm ga je een verschil krijgen.

Die 4 plankjes aan de binnenzijde kun je evt. alvast weghalen om wat meer zicht te hebben op de rest, isolatie, dampscherm, hoe de balken van het dak lopen etc.

Telefoonscherm is klein, zijn het balken?

[ Voor 7% gewijzigd door Amtelode op 02-04-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Nouwens
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-08 19:19
Dankjewel voor alle antwoorden! Was de afgelopen dagen niet echt in de gelegenheid om de reacties te lezen dus zie ze nu voor het eerst.

Ik heb het idee dat het op een droge dag wel gaat lukken. Steiger kan ik gelukkig wel regelen, dus dan is het voor de rest een wat materiaal en geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 22:39
Naast de goede en bijna stapsgewijze uitleg van @Verwijderd zou ik de rand tussen de nieuwe plaat en de bestaande dakplaten even dichtzetten met pur. Dan komt het zagen wat minder nauw, is het waterdicht en ben je eventueel tocht bij slechte aansluiting ook gelijk kwijt. Nadat de put is uitgehard kun je het gewoon afsnijden zodat het niet in de weg zit voor de pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Sparkiee schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:32:
En hoe ga je "het gat" dicht maken?
Ik heb er geen verstand van. Maar het lijkt me iets meer werk dan gewoon wat panlatten en dakpannen.
Dat gat zal dicht moeten en dan ook waterdicht, iets met dakbeschot. Verder heb je er wellicht iets van isolatie, dat moet je dan ook aanbrengen. Dan panlatten, maar dan moet je het dak op want die moet je van buiten aanbrengen, net zoals de pannen.
Al met al toch wel wat zaken waar je aan moet denken. Zelf heb ik er geen verstand van en ik zou ook niet zelf mijn dak op gaan. Als het mijn dak was zou ik het laten doen door iemand met kennis, kunde en ervaring, een dakdekker.
Nou, de dakpannen (in dit geval) zorgen voor de afwatering, het dakbeschot en pannenlatten horen überhaupt niet nat te worden dan.

Of je een bijzondere waterkerende folie oid hebt is eenvoudig te checken door een paar pannen elders op te lichten.

Klusje is prima te doen. Kozijn wegtikken, raam+frame+afwerking buiten eruit/eraf en dan dichtmaken. Netste is om het gat in je dakbeschot precies dicht te maken met een passende plank en die van binnenuit vastzetten. Dan van buiten pannenlat erop schroeven en dakpannen inpuzzelen.

Isolatie: als het kozijn weg is, zie je precies wat er gebruikt is. Probeer hetzelde terug te plaatsen, en let goed op welke dampwerende folie is gebruikt.

Wat @MikeyMan zegt is ook een optie: gewoon overheen leggen. Wel een klein risico dat voor wanneer het raam een keer gaat lekken. Maarja, paneel even opzij leggen om erbij te kunnen is ook geen megaklus.
Pagina: 1