Grappig genoeg heb ik van de zomer exact dat gedaan, met eenzelfde formaat dakraampje. Met hoogtevrees niet de meest fijne gebeurtenis in m'n leven. Ik heb hiervoor een weekje een rolsteiger gehuurd (100-150 euro?) en een stel nokhaken gekocht die ik aan mijn ladder kon schroeven. Deze haken gingen dan over het dak heen en zo heb je een vast punt op je dak waar je je aan vast kunt houden. Ik had ook valbescherming gekocht met harnas, aangezien ik geen held op hoogte ben. En ik hoop alles uiteindelijk nooit meer nodig te hebben
Allereerst van binnen de houten afranding losbreken. Dat zit waarschijnlijk vast met nietjes of spijkertjes. Het is in ieder geval niet structureel, maar de hendel zit er wel aan vast. Waarschijnlijk houd je dus dat ene stukje hout over. Dan ga je het dak op. Daar moet je waarschijnlijk de dakstenen aan beide kanten van het raampje wat opschuiven zodat het plastic bloot ligt. Eventueel ligt dat nog vastgespijkerd, maar waarschijnlijk kun je het er nu gewoon uittillen/schuiven.
Nu heb je een gat in je dakbeschot. Meet het gat op en maak een houten plaat die even dik is als je beschot op maat. Tip: schroef 2 schroeven aan de binnenzijde van je plaat. Op deze manier kun je de plaat op z'n plek houden om te passen zonder bang te hoeven zijn dat hij uit je handen glipt en op het dak belandt.
Als je opening in je dak ook een panlat kruist (ongetwijfeld met dit formaat) moet je ook zorgen dat je hout van ongeveer dezelfde dikte hebt (zo nauw komt het niet) die je vastmaakt op je plaat zodat ze overeenkomen met de latten op je dak. In dit geval zou ik kiezen voor weerbestendige schroeven (zink), of de lat / latten vanaf de binnenkant vastzetten. Dit kost alles bij elkaar waarschijnlijk wel even wat passen en meten. Als je plaat (+latten) klaar is dan kun je aan de plaat gaan vastzetten. Mocht je niet willen klimmen met dakpannen kun je nu door het gat ook wat dakpannen klaarleggen op je dak.
Het vastzetten van de plaat kan aan de binnenkant met stroken houten plaat van voldoende breedte. Zodat je overlap krijgt zeg maar. Deze schroef / spijker je vast aan de vier zijdes. Dan zit de plaat sterk genoeg vast. Je kunt eventueel ook aan de buitenkant de plaat vastzetten als je op het dak zit (metalen plaatjes?) als je de binnekant strak af wil werken. Zorg wel voor voldoende sterkte zodat je ook later daar op je dak kunt staan.
Dan weer het dak op, onderaan beginnen met de dakpannen neerleggen en naar boven werken. De pannen die bovenaan liggen optillen en je nieuwe pannen er onder schuiven. Et voila. Dak dicht.
Ik ben er wel een paar uurtjes mee bezig geweest, maar zelfs voor iemand zonder ervaring op het dak (en hoogtevrees zoals ik) nog wel te doen in een middag. Althans, met de juiste voorbereiding. En het scheelt als je het hout al hebt liggen
Laten zitten voor de zonnepanelen kan mogelijk niet. Ze haken de beugels om die dingen vast te zetten achter de panlatten. En zul je zien dat die beugel precies daar moet komen

Dit soort raampjes blinkt over het algemeen ook niet uit in isolatiewaarde, dus weghalen is sowieso een pluspunt.
[
Voor 4% gewijzigd door
krvabo op 01-04-2023 22:49
]
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.