Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies mbt 1440p systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:20
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gok op een richtprijs van 1200 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur zoals toetsenbord en muis heb ik al, de monitor die ik hoogstwaarschijnlijk aan ga schaffen is deze:
uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet systeem zonder de randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ben vooral op zoek naar een systeem wat stil is en welke tijdens normaal internet gebruik en wat e-learning niet gelijk de hoofdprijs kost aan stroom.

Ga je overklokken?
Wellicht in de toekomst, maar dat is nooit heel erg spectaculair.

Wat verwacht je van ons?
Na jaren op een laptop gegamed te hebben heb ik nu de ruimte gevonden in huis om een game systeem te plaatsen.
Nu ben ik al een week of 3 aan het zoeken en ik kom er domweg niet uit wat ik nu het beste kan doen, vandaar dit topic.
Wat ik zoek is een pc waarmee ik weer een tijd vooruit kan en waarmee ik comfortabel kan gamen qua resolutie/fps in de games die ik speel.
Denk hierbij aan spellen zoals Witcher 3, Rdr2, Gta5, Warzone, Factorio, Pubg en Cyberpunk.
Spellen die ik in de toekomst zeker ga spelen zijn Gta 6 (als die nog ooit uit komt) en binnenkort Diablo IV.

Heb als basis het gamesysteem uit de bbg genomen, met een paar kleine aanpassingen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 144,95€ 144,95
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 6700XT€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 104,-€ 104,-
1MonitorsLG UltraGear 27GP850P-B Zwart€ 349,-€ 349,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 71,90€ 71,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 550W FM€ 82,59€ 82,59
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 1.356,29

Heb lang getwijfeld over DDR4 vs DDR5 en ik denk dat ik met dit systeem prima uit kan ondanks DDR4.

De twijfel punten:
Processor. AM4 platform is er natuurlijk al weer een tijdje en vraag me af hoe lang ik met deze processor kan doen voordat ik toch moet gaan upgraden.
Wellicht beter om voor de laatste generatie Intel te gaan?

Videokaart. Dit is voor mij echt de grote onbekende, ik ben niet merkgebonden dus Nvidia is ook een optie.
Wil graag een 1440p systeem, 144Hz klinkt leuk maar ik weet niet of dit voor mij veel meerwaarde gaat geven. Nu vraag ik me dus af, bovenstaande spellen zijn volgens mij prima te spelen met deze configuratie, is het dan verstandig om al voor een hoger segment kaart te gaan zodat ik de levensduur van dit systeem daarmee kan verlengen?
Of kan ik beter in de toekomst upgraden qua videokaart. En dan komt gelijk het laatste punt van twijfel erbij, is het dan verstandig om nu nog voor een AM4 platform te gaan?

Waarschijnlijk denk ik veel te moeilijk over dit soort dingen, vandaar dit beroep op jullie expertise. :)

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Alle reacties

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-11 20:04
Met 1440p 144 (met jouw monitor 165hz) en oog op toekomst beter 7600. Je volgende upgrade met jouw setup is een compleet nieuw systeem. Daarnaast rekening houden met je PSU die iets karig is als je je GPU zou upgraden.

Tuurlijk, je systeem nu ziet er goed uit voor bovenstaande spellen, maar je setup is logischer voor iemand die van ryzen 1xxx/2xxx naar 5xxx gaat. Met 7xxx (die wellicht naar 9xxx of zelfs 10xxx zou gaan), ddr5 die je kan meenemen naar weer een volgend systeem, betere PSU etc etc.

• Franko P.
Dan zou ik hierop uitkomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 6700XT€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1MonitorsLG UltraGear 27GP850P-B Zwart€ 349,-€ 349,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 119,90€ 119,90
1VoedingenGigabyte Aorus P750W€ 89,71€ 89,71
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 1.610,41

Paar vragen, als ik dit systeem vergelijk met bovenstaand systeem ga ik er in prijs wel wat op achteruit. Dit is op zich geen probleem, maar dan moet het voor mij wel zinvol zijn.
Hiermee bedoel ik kijkende naar het 1e systeem dat waarschijnlijk een paar jaar prima zal functioneren en het 2e systeem waar ik over een paar jaar een upgrade zal gaan doen van wellicht videokaart.
Dan heb ik nog steeds een 3 jaar oude cpu, is dat logisch?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-11 20:04
Je CPU zal geen problemen geven aangezien je ook op am4 met bovenstaande spellen geen bottleneck gaat hebben.

Je upgrade met dit systeem zal dan enkel cpu en videokaart zijn. Driver support zal in fps gains over tijd meestal beter zijn met AMD.

Binnenkort komen er ook a620 Borden die stukken goedkoper zijn. Netto gezien zal je in prijs dus redelijk op hetzelfde uitkomen aangezien je geen ram/mobo hoeft te vervangen maar je zit wel op de laatste generatie.

• Franko P.
Asthaparhim schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:43:
Je CPU zal geen problemen geven aangezien je ook op am4 met bovenstaande spellen geen bottleneck gaat hebben.

Je upgrade met dit systeem zal dan enkel cpu en videokaart zijn. Driver support zal in fps gains over tijd meestal beter zijn met AMD.

Binnenkort komen er ook a620 Borden die stukken goedkoper zijn. Netto gezien zal je in prijs dus redelijk op hetzelfde uitkomen aangezien je geen ram/mobo hoeft te vervangen maar je zit wel op de laatste generatie.
Nu ik dit zo lees lijkt me ddr5 idd een betere keuze. Rest alleen de vraag, zou dat 2e systeem voldoen met wat ik voor ogen heb?
Qua cpu ga ik sowieso nog eens kijken wat intel te bieden heeft gezien het verbruik.