Stucwerk te vroeg met voorstrijk behandeld?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrieb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 15:01
Beste Tweakers,

Eind december zijn n.a.v. onze verbouwinng de muren glad gestuct. Half januari is de cementvloer gestort. We hebben pas begin maart weer echt kunnen verwarmen, waardoor het droogproces erg traag ging. We hebben er in februari een weekje een bouwdroger in gehad, maar doordat de temperatuur ook binnen laag was, leek dit niet veel te doen.

De partij die onze vloer kwam leggen heeft bij de vochtmeting van de vloer ook de muren en plafonds wat geprikt. Dat zag er op een paar duidelijke plekken (stukje oude buitenmuur en een paar stenen die zich vol met regen hadden gezogen) goed uit.

Daarop ben ik met voorstrijk aan de slag gegaan op de ‘droge’ plekken en al het e.e.a. Gaan schilderen. Nu trekt op bepaalde plekken echter de verf weer open.

Kan het zijn dat ik te vroeg met de voorstrijk aan de slag ben gegaan en dat het toch nog niet helemaal droog genoeg was? Zou het helpen als ik het nu licht opschuur zodat het vocht er beter uit kan?

Alvast dank voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Als je het licht schuurt en alsnog goed laat drogen komt het wel goed. Ik zou misschien alsnog een bouwdroger plaatsen als het nu wel warm is. Of verwarmen en flink ventileren maar dat is ook geen goedkope hobby.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrieb
Bedankt, ga ik dat proberen. Mochten er nog andere tips zijn, alle opties zijn welkom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
Stuc is een kwestie van geduld en zeker in de periode waarin het bij jou is aangebracht. Je kunt het verf er wat af halen en dan even een paar weken laten drogen. Ik heb ook zo'n plek in de kamer. Hele kamer leek droog, maar precies op het deel waar het wat dikker aangebracht moest worden kwam de verf er weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
barrieb schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:13:
Bedankt, ga ik dat proberen. Mochten er nog andere tips zijn, alle opties zijn welkom..
De stukadoor heeft mij verteld dat temperatuur an sich niet zo veel uitmaakt. Wel de luchtvochtigheid en ventilatie; vocht moet het huis uit kunnen. Sterker: hij zei dat vrieskou een van de beste weertypen is om stucwerk te laten drogen.

Er werd bij mij ook vooral geadviseerd om ramen open te houden en een ventilator neer te zetten (voor de luchtstroom) ipv bouwdroger (waarmee het te snel kan gaan). Dus wellicht helpt dit nog om het nu wat te bespoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Je hebt stucwerk dat na 3 maanden nog niet droog is? Dat kan natuurlijk niet goed zijn.

Voor drogen in het algemeen heeft de stucadoor gelijk: vrieskou betekent heel lage RHV en de combinatie van veel ventileren en een beetje stoken (tot 15 graden, zeg), zou het prima moeten gaan. De opgewarmde lucht kan dan zeer veel vocht opnemen en de ventilatie blaast dat dan naar buiten.

Nu komt er in het begin ook veel vocht uit een nieuwe cementvloer, maar je hebt het over buitenmuren die zich volzuigen met regenwater en binnen invloed hebben? Want dat kan natuurlijk echt niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrieb
Om te voorkomen dat het met een bouwdroger te snel zou gaan hebben we daar bewust mee gewacht en eerst een maand inderdaad zo veel mogelijk geventileerd, maar met het dramatische weer de afgelopen maanden leek dat niet zo veel te doen… Hoge luchtvochtigheid volgens verschillende informatiebronnen…
Wilke schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:19:
Je hebt stucwerk dat na 3 maanden nog niet droog is? Dat kan natuurlijk niet goed zijn.

Voor drogen in het algemeen heeft de stucadoor gelijk: vrieskou betekent heel lage RHV en de combinatie van veel ventileren en een beetje stoken (tot 15 graden, zeg), zou het prima moeten gaan. De opgewarmde lucht kan dan zeer veel vocht opnemen en de ventilatie blaast dat dan naar buiten.

Nu komt er in het begin ook veel vocht uit een nieuwe cementvloer, maar je hebt het over buitenmuren die zich volzuigen met regenwater en binnen invloed hebben? Want dat kan natuurlijk echt niet goed zijn.
Heb nu zelf een vochtigheidsmeter gehaald, die geeft met de ‘building’ stand nog rond de 6% aan. Lees op verschillende sites dat het vochtpercentage van het stucwerk minder dan 2% moet zijn?

Een deel van de voormalige buitenmuur is nu een binnenmuur geworden. De buitenmuur zuigt zich nu dus niet vol, maar ik heb wel het idee dat dat stuk muur een stuk natter is
Pagina: 1