Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifted_Cheater
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-07 16:21
Hallo,

Ik heb onlangs een RTX 4080 MSI Gaming X Trio gekocht en heb nu problemen met mijn monitoren die geen signaal tonen (twee monitoren, één aangesloten via DisplayPort en de andere aangesloten via HDMI). Mijn pc start wel altijd op naar het Windows 11 inlogscherm omdat ik het geluid via mijn headset kan horen wanneer het inlogscherm wordt bereikt maar mijn beeld blijft dus zwart. Soms krijg ik signaal op mijn monitoren bij de eerste keer opstarten, maar soms moet ik twee keer of zelfs meer dan 10 keer opnieuw opstarten voordat ik eindelijk signaal op mijn monitoren krijg. De keren dat er geen signaal is op mijn monitoren blijft er een witte LED branden op mijn moederbord.
Hiervoor had ik nog een RTX 4080 MSI Gaming X Trio gekocht en teruggestuurd denkende dat die kapot was (had hetzelfde probleem).
De eerste keer dat ik de GPU gekocht had, had ik ook contact opgenomen met MSI en ze raadden me toen gewoon aan om de GPU terug te sturen, (dus deed ik dat).

Misschien hebben jullie een idee over wat ik het beste kan doen in deze situatie, misschien is het een productie fout in de GPU zelf of ligt het probleem bij mij?

Specificaties:
  • Windows 11 Pro
  • RTX 4080 MSI Gaming X Trio
  • Intel I7-12700KF
  • ASUS Z690 Maximus Hero
  • Corsair Dominator DDR5 2x16GB
  • ASUS ROG-THOR-850P - 850W
Dingen die ik heb geprobeerd:
  • Bijgewerkt naar de nieuwste moederbord BIOS (versie 2204).
  • Laatste Nvidia drivers (531.41, ik heb ook eerdere versies geprobeerd).
  • NVidia UEFI Firmware Update Tool (zegt dat het al up-to-date is).
  • Verschillende DisplayPort- en HDMI-kabels/-poorten op de GPU geprobeerd.
  • Geprobeerd mijn oude GPU te gebruiken (een 1050Ti, deze werkt zonder problemen).
  • CMOS gewist.
  • Ik gebruikte eerst een daisy chained kabel, maar gebruik nu 3 verschillende kabels naar de 12VHPWR adapter, denkend dat dit het probleem was, maar dat lijkt dus van niet. (2 van deze kabels zijn gewoon 8 pin van de PSU naar 8 pin in de adapter. De derde is de daisy chained kabel maar een uiteinde van de daisy chain is niet ingeplugd, is dit prima en telt dit als een enkele kabel of is het beter als ik een uiteinde van de daisy chained kabel niet los laat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Pci-e slot al es ingesteld op 3.0 ? Wil soms wel es helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

En wat betekent die witte led op je moederbord? Zou beschreven moeten staan in je handleiding.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Zie je wel de bios ?

Theoretisch kan er iets mis gaan met de pcie bus versie selectie, deze vast instellen in de bios op 4 zou het probleem op kunnen lossen.

Eventueel kan je ook nog de kaart even in het andere pcie slot steken om uit te sluiten of het slot kuren heeft.
Als laatste zou het de cpu zelf kunnen wezen dat deze een rotte controller onboard heeft en dat nu pas aan het licht komt.

1050ti is pcie3 waarbij de 4080 pcie4 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke GPU heb je ingesteld als hoogste prio om het beeld op te zetten? Bij sommige moedereborden wil dat nog weleens standaard op iGPU staan, ofwel de onboard gpu van de CPU. Je kunt dit snel testen door een kabel van de monitor in een aansluiting op het moederbord te doen. Aanpassen kan in het BIOS.

Werkt dat ook niet, dan GPU in ander systeem testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
CH4OS schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:46:
Welke GPU heb je ingesteld als hoogste prio om het beeld op te zetten? Bij sommige moedereborden wil dat nog weleens standaard op iGPU staan, ofwel de onboard gpu van de CPU. Je kunt dit snel testen door een kabel van de monitor in een aansluiting op het moederbord te doen. Aanpassen kan in het BIOS.

Werkt dat ook niet, dan GPU in ander systeem testen.
KF intel heeft geen igpu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@TRAXION Oh, ik heb de f gemist vanmorgen, was net wakker :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Dit is dus de 2de 4080 msi die je geprobeerd hebt?
Beide dus hetzelfde probleem?

andere kaart werkt dus goed?

Klinkt als een compatiblity probleem.
Je ziet wel vaker voorbij komen dat een 4000 serie kaart niet goed werkt met een bepaald moederbord.

Ik zou in dit in dit geval eerder gaan voor een andere 4000 serie kaart

Je hebt de kaart nog niet in een ander systeem geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 01-04-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifted_Cheater
meljor schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:05:
Pci-e slot al es ingesteld op 3.0 ? Wil soms wel es helpen.
Nee dit had ik nog niet geprobeerd.
Ik heb nu in de bios via: Advanced -> System Agent (SA) Configuration -> PCI Express Configuration de PCIEX16_1 op Gen 3 ingesteld maar nog steeds geen signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifted_Cheater
nelizmastr schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:13:
En wat betekent die witte led op je moederbord? Zou beschreven moeten staan in je handleiding.
In de handleiding staat dat de witte LED betekend dat er een probleem of error is met VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifted_Cheater
TRAXION schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:41:
Zie je wel de bios ?

Theoretisch kan er iets mis gaan met de pcie bus versie selectie, deze vast instellen in de bios op 4 zou het probleem op kunnen lossen.

Eventueel kan je ook nog de kaart even in het andere pcie slot steken om uit te sluiten of het slot kuren heeft.
Als laatste zou het de cpu zelf kunnen wezen dat deze een rotte controller onboard heeft en dat nu pas aan het licht komt.

1050ti is pcie3 waarbij de 4080 pcie4 is.
Ik kan in de bios geraken en zelfs inloggen op Windows, ik kan het alleen niet zien omdat ik geen signaal krijg op mijn monitor

Ik heb geprobeerd de PCIE bus versie in te stellen op Gen 3 en Gen 4 maar dit lijkt ook niet te helpen, deze stond eerst op auto. Het was me ook opgevallen dat wanneer mijn PC al een tijd heeft opgestaan (met signaal op mijn monitoren) en ik hem dan herstart dat ik wel onmiddellijk beeld krijg en het probleem weg lijkt te zijn. Als ik de pc dan een uurtje laat uit staan of hem de volgende dag weer op zet is het probleem terug.

Nu heb ik de GPU in de PCIE slot eronder gestoken en nu is hij verschillende keren achter elkaar opgestart met signaal op mijn schermen. Ik heb zelfs een uurtje gewacht voordat ik hem opnieuw heb opgestart voor de reden die ik hier boven al heb beschreven. Ik heb zowel gen 3, gen 4 en auto geprobeerd en dit lijkt allemaal te werken nu. Ik heb zo een vermoeden dat de eerste PCIE slot inderdaad kuren heeft. Ik ga nog even wachten tot morgen voordat ik mijn conclusies neem om zeker te zijn dat het niet gewoon toeval is, maar tot nu toe lijkt het in orde te zijn.

Helaas zit ik nu wel met een ander probleem, aangezien de GPU zoveel slots in neemt liggen de fans vrijwel tegen de bovenkant van de behuizing aan waar de PSU onder zit. Hier zit nu amper een halve cm plek tussen en ik vrees dat dit niet goed zal zijn voor de koeling, wat denken jullie hier over? Ik heb trouwens nog garantie op het moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Shifted_Cheater op 01-04-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
https://rog-forum.asus.co...ter-active-xmp/m-p/894432

ik zie hier iemand met ongeveer hetzelfde probleem ook die witte led,maar dan blijkbaar als xmp aan staat,heel apart.

Welke case heb je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifted_Cheater
freaky35 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:42:
https://rog-forum.asus.co...ter-active-xmp/m-p/894432

ik zie hier iemand met ongeveer hetzelfde probleem ook die witte led,maar dan blijkbaar als xmp aan staat,heel apart.

Welke case heb je trouwens?
Dat lijkt inderdaad heel gelijkaardig met mijn probleem aangezien ik ook XMP aan heb staan.

Mijn case is de Corsair 5000D Airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Shifted_Cheater schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:47:
[...]

Dat lijkt inderdaad heel gelijkaardig met mijn probleem aangezien ik ook XMP aan heb staan.

Mijn case is de Corsair 5000D Airflow
Probleem omschreven op rog forum gaat over de sa agent die te weinig voltage krijgt.

Als je aangeeft dat de kaart wel in het tweede slot werkt gok ik op incompatibiliteit met bvb ssd in m2 slot welke de pcie4 banen verstoord.

Je zou kunnen proberen de ssd in een van de pcie3 m2 slots te proberen en dan de 4080 in het bovenste slot.

En anders bord retour fabrikant dan is er gewoon iets mis met het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:33
Maar als je zegt dat je helemaal in Windows kunt komen hebben we het dan niet over een driver probleem of lees ik een te snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Jarno schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:38:
Maar als je zegt dat je helemaal in Windows kunt komen hebben we het dan niet over een driver probleem of lees ik een te snel?
Zonder driver of met een brakke driver krijg je voor Windows laadt altijd beeld. Er is namelijk niet zoiets als een driver om in de UEFI te komen ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifted_Cheater
TRAXION schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:33:
[...]

Probleem omschreven op rog forum gaat over de sa agent die te weinig voltage krijgt.

Als je aangeeft dat de kaart wel in het tweede slot werkt gok ik op incompatibiliteit met bvb ssd in m2 slot welke de pcie4 banen verstoord.

Je zou kunnen proberen de ssd in een van de pcie3 m2 slots te proberen en dan de 4080 in het bovenste slot.

En anders bord retour fabrikant dan is er gewoon iets mis met het bord.
Ik heb nu mijn NVME M.2 SSD geprobeerd in de M.2_1 (Gen 4.0) / M.2_2 (Gen 4.0) / M.2_3 (Gen 3.0) slots met mijn GPU in de bovenste PCIE slot en het probleem doet zich opnieuw voor. Dus ik vrees ervoor dat inderdaad het bovenste PCIE slot kapot is. Ik heb terug het onderste PCIE slot geprobeerd en die werkte wel weer onmiddellijk.
Pagina: 1