Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 16:58
Ik heb een nieuwe MacBook Pro met een M2 processor. Voor mijn foto hobby gebruik ik Lightroom waarbij mijn foto's op een externe harde schijf staan (Seagate Expansion Portable 2TB - Externe harde schijf) die direct is aangesloten op mijn Macbook. Ik werk rechtstreeks met mijn foto's vanaf die schijf in LR. Tijdens het bewerken/scrollen door de foto's, heb ik problemen. Er zit een vertraging in, die waarschijnlijk wordt veroorzaakt door lezen/schrijven naar die schijf (hij blijft even "hangen", soms enkele seconden). Erg irritant als je zo'n snelle computer hebt. Of komt dat niet door die externe schijf? Kan ik dit oplossen door een schijf (SSD??) aan te schaffen die sneller leest/schrijft? Heeft iemand advies/tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
Niemand ervaring of tips/uitleg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31

DarkSide

theres no place like ::1

Een hdd is gewoon traag.
Een SSD een stuk sneller. Maar is ook afhankelijk van de bus/controller waar je die op aansluit.

Beste is gewoon op de mac te gaan editen etc.
En daarna als je klaar bent. Je folders verslepen naar de bibliotheek op je externe disk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Hoe heb je die schijf aan je Mac gekoppeld? Als ik op Coolblue kijk zit er een USB 3.0 verbinding aan, maar met een USB-A stekker. Als jij daar weer een USB-A naar USB-C verloopje tussen stopt die de 3.0 snelheid niet aan kan dan zit daar een flink knelpunt, nog los van de hierboven genoemde traagheid van een draaiende HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Kopieer de bestanden waarmee je gaat werken naar je MacBook Pro interne schijf, dat is veruit het snelste. En als je klaar bent met bewerken, verplaats je ze weer terug naar je externe schijf.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix60
Thx. Ik ga kijken of ik alles tijdelijk op de harde schijf kan zetten en van daaruit editten.
Pagina: 1