Theoretische opbrengst van zonnepanelen berekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik overweeg het plaatsen van zonnepanelen maar de "number cruncher" in mij heeft het lastig met de oppervlakkige, onduidelijke simulaties die je bij prijsoffertes krijgt.

Er wordt doorgaans rekening gehouden met de oriëntatie en helling van het dak. Tot zover gaat alles goed. Maar dan wordt het vereiste vermogen berekend op basis van mijn jaarlijks verbruik. Er wordt haast nooit rekening gehouden met wanneer je verbruikt (winter vs zomer, slecht weer vs goed weer, op welk uur zijn doorgaans gemiddeld de gebruikspieken, ...). De plaatsing van de panelen (oost, west of beide) en hoeveel wattpiek lijkt me steeds ongelooflijk natte vingerwerk gebaseerd op vage feiten die waarschijnlijk niet overeen komen met mijn persoonlijke situatie.

Dankzij mijn digitale meter weet ik mijn verbruik tot op het kwartier van het laatste jaar. Die wil ik vergelijken met de theoretische opbrengst die ik op dat ogenblik zou kunnen krijgen.

Die theoretische opbrengst is volgens mij afhankelijk van:
- stand van de zon (te bepalen op basis van tijdstip, datum en lengtegraad/breedtegraad
- helling en oriëntatie van de panelen
- kans op zon (op basis van meteorologische statistieken)
- eigenschappen van de gebruikte zonnepanelen
- de relatieve hoogte van de horizon (bv. verschil tussen zonsopgang en het tijdstip wanneer de zon werkelijk op het dak staat)

Heeft iemand dit ooit op deze manier benaderd ? bestaan hier online tools voor ?

Beste antwoord (via lupus9537 op 01-04-2023 14:20)

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-06 19:04
@lupus9537 Je kan ook gebruik maken van wat historische data van de EU zelf: PVGis

Het is wel van 2005 - 2020, maar krijg je op zich wel een aardig idee :)

[ Voor 21% gewijzigd door Deshmir op 31-03-2023 21:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:29
Wat is je doel? Het bepalen van het aandeel eigenverbruik?
SMA Sunny design gaat aardig ver in opbrengstsimulaties en ook het schatten van eigenverbruik aan de hand van verbruikersprofielen. Is dat wat je zoekt?

Het vereiste vermogen is meer een mening van de verkoper (sommige houden nog vast aan de regel 'niet meer dan eigen verbruik'). Heb je al andere topics doorgespit met afwegingen die anderen gemaakt hebben?

Verder geldt in NL (voorlopig nog) de salderingsregeling. Daarna zal het tijdstip van opwekken belangrijker worden. De algemene opinie hier op het forum is dat je wanneer je panelen laat leggen er zoveel mogelijk wilt laten leggen: de kosten per Wp zijn dan het laagst en terugverdienen doe je ze (meestal) toch wel waarna je meer gratis stroom hebt.
Dan hoef je niet helemaal te verdiepen in theoretische opbrengsten, maar volstaat een getal per jaar en eventueel verloop per dag. Voor dat laatste biedt https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ veel inzicht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@lupus9537 Je kan ook gebruik maken van wat historische data van de EU zelf: PVGis

[ Voor 21% gewijzigd door Deshmir op 31-03-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 23:55
Vooral met grauwe dagen is het vooral het aantal panelen wat telt en niet eens zozeer de ligging. Dus wil je je eigen gebruik zoveel mogelijk ook in de winter afdekken (dat wordt straks namelijk wel een dingetje als de saldering eraf gaat) dan is veel panelen een vereiste.

Ik heb hier op mijn schuur overigens 2 panelen op noord en 2 op zuid liggen en na 11 maanden heeft noord 50% opbrengst tov. zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Je kunt uur gegevens op basis van historische data uit het pvgis systeem al genoemd door @Deshmir halen.

En je kunt er horizon profielen in uploaden…
Daar heb ik mijn systeem tot in griezelig detail mee doorgerekend, maar dat was met doel voorkomen solaredge optimizer clipping.. met succes overigens ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
schumacher schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:29:
Wat is je doel? Het bepalen van het aandeel eigenverbruik?
SMA Sunny design gaat aardig ver in opbrengstsimulaties en ook het schatten van eigenverbruik aan de hand van verbruikersprofielen. Is dat wat je zoekt?
Ik probeer inderdaad de investering te optimaliseren door ze af te stemmen op mijn eigen verbruik.
Het vereiste vermogen is meer een mening van de verkoper (sommige houden nog vast aan de regel 'niet meer dan eigen verbruik'). Heb je al andere topics doorgespit met afwegingen die anderen gemaakt hebben?
Zo komt het inderdaad over, houdt geen steek! :-)
Ik vind de opbrengst-grafieken van anderen inderdaad zeer boeiend. Maar dit zijn vaak moment-opnames (bv. in juni maar geen voorbeelden in december) en het dagelijks verbruik lijkt wel ontzettend hard te verschillen van persoon tot persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lupus9537
Deshmir schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:32:

Bedankt, dat lijkt precies te zijn wat ik zoek _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
jbhc schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:36:
Vooral met grauwe dagen is het vooral het aantal panelen wat telt en niet eens zozeer de ligging. Dus wil je je eigen gebruik zoveel mogelijk ook in de winter afdekken (dat wordt straks namelijk wel een dingetje als de saldering eraf gaat) dan is veel panelen een vereiste.

Ik heb hier op mijn schuur overigens 2 panelen op noord en 2 op zuid liggen en na 11 maanden heeft noord 50% opbrengst tov. zuid.
De ligging is belangrijk om opbrengst te hebben op het juiste ogenblik. De grootste piek in verbruik is het kookuurtje in de vooravond. Die piek is zeer consistent aanwezig over het hele jaar. Zonnepalen plaatsen een oostkant gaan nooit heel efficient vermogen hebben om tijdens die moment de piek op te vangen. Slechte kosten-baten dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
lupus9537 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:47:
[...]

De ligging is belangrijk om opbrengst te hebben op het juiste ogenblik. De grootste piek in verbruik is het kookuurtje in de vooravond. Die piek is zeer consistent aanwezig over het hele jaar. Zonnepalen plaatsen een oostkant gaan nooit heel efficient vermogen hebben om tijdens die moment de piek op te vangen. Slechte kosten-baten dus!
Met een warmtepomp als verwarming of (warmtepomp)boiler om warm water te maken juist weer wel toch?
Hier gaat de stroom van de panelen op het oosten direct de airco in tijdens het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
lupus9537 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:36:
[...]

Ik probeer inderdaad de investering te optimaliseren door ze af te stemmen op mijn eigen verbruik.

[...]

Zo komt het inderdaad over, houdt geen steek! :-)
Ik vind de opbrengst-grafieken van anderen inderdaad zeer boeiend. Maar dit zijn vaak moment-opnames (bv. in juni maar geen voorbeelden in december) en het dagelijks verbruik lijkt wel ontzettend hard te verschillen van persoon tot persoon.
Heb je dan zo'n groot dak dat je bang bent dat je teveel panelen legt? Anders is het om je eigen gebruik in de winter op te krikken alleen maar voordelig om veel panelen te leggen.
De zomermaanden is er een overschot, maar daar zit de business case voor veel panelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
schumacher schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:53:
[...]

Heb je dan zo'n groot dak dat je bang bent dat je teveel panelen legt?
Ik wil gewoon een kosten-baten analyse doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@lupus9537 Nog een die ik me bedacht, maar nog niet genoemd heb; via PVOutput kan je ook veel gegevens vinden.
Je kan zoeken op postcode, helling en dan wat panelenhouders in de buurt zoeken en zien wat hun verbruik is.
Dan kan je 2020 en verder aanvullen op die manier.

Verder veel plezier met uitrekenen! B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
Het is gelukt! Ik deel graag even mijn bevindingen...
Afgelopen jaar verbruikte mijn gezin 3840 kWh.

Gebruik makende van de PVGis gegevens heb ik een simulatie laten lopen met 14 panelen van 420Wp. 8 panelen west, 6 panelen oost. Elk paneel zou 381 kWh (oost) of 299 kWh (west) opgebracht hebben, goed voor 4681 kWh in totaal.

Hiervan zouden we 1817 kWh zelf consumeren en 2864 kWh op het net injecteren. Daartegenover moesten we 2023 kWh nog consumeren van het net.

Financieel (ruw geschat) zou dit een besparing zijn geweest van 564 eur + vergoeding van injectie die 250 zou bedragen.

In mijn script kon ik ook het rendement per paneel zien. Het eerste paneel verdient 117 eur bij, het 14e paneel slechts 34 eur (minder eigen consumptie, meer injectie).

Al dit houdt rekening geen rekening met gewijzigd consumptiegedrag, marktschommelingen, inflatie, ... Maar het geeft me wel een goed beeld "hoe het zou zijn".
Pagina: 1