Mijn vrouw en ik zijn in oktober verhuist naar Ede. Huis uit 1974, nog geen zonnepanelen. Die willen we, maar ik heb daar niet alle verstand van en zie door de bomen het bos niet meer. Veel gezocht hier op het forum, maar nu maar besloten om hier iets te plaatsen. Dus graag advies.
:strip_exif()/f/image/7EBqmZkAQgvrDScjQHtQRDxN.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 1
:strip_exif()/f/image/d3WzGXPW70EBUkxL1ZSnuoO3.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 2
:strip_exif()/f/image/UCo6J769tVudck8WfxGTVZ8B.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 3
:strip_exif()/f/image/9W5sse3kRyVWlPLNVk2tw5Ti.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's
Ligging van ons dak is ideaal. Op het Zuiden, geen schaduw. Op het dak van de buren (4a) liggen al zonnepanelen. Ons huis (huizen zijn geschakeld) is vergelijkbaar. Op het bijgebouw (kantoorruimte) zou eventueel later nog bijgeplaatst kunnen worden.:strip_exif()/f/image/7EBqmZkAQgvrDScjQHtQRDxN.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare dakruimte
Ik heb het niet opgemeten. Maar de benodigde 10 panelen moet geen probleem zijn. Hellingshoek is 40 graden.Schaduw
GeenJaarverbruik
Vanwege verhuizing naar een ander type huis lastig in te schatten. Ga nu uit van 2300 kWh. Ivm toekomstige uitbreiding naar hybride keter of airco wil ik richting 3000 kWh gaan denken. Een EV zit niet in de planning.Huidige elektriciteitsaansluiting
Gaat om 1-fase. Er moet alleen een groep bij. Daar is nog ruimte voor.Budget en doel
Doel is om de electriciteitsrekening zo laag mogelijk te krijgen. Helemaal vol leggen hoeft niet. Hoogste offerte is 7500 euro. Dat is ook mijn max en vind ik eigenlijk al erg hoog voor 10 panelen.Wie gaat het uitvoeren
Ik wil de klus laten doen. Daar zit tegelijkertijd de keuzestress. De aanbieder met de hoogste prijs is een bekende lokale installateur. Hij doet ook keuringen en heeft bij ons een extra groep voor de keuken aangelegd. We horen dat hij een Pietje Precies is, maar hij geeft zelf ook aan niet de goedkoopste te zijn. de andere aanbieders ken ik niet en de recenties zijn wisselend.Bijhouden van data
Vind ik niet zo heel interessant. Als ik maar op de één of andere manier kan bijhouden dat het spul nog goed werkt.Reeds verkregen offertes
Ik heb 4 offertes voor 8 of 10 panelen. We willen het spul graag nog voor de zomer op mijn dak hebben. Eén leverancier kan pas in oktober leveren, dus die plaats ik hier niet. De andere 3 kunnen in april of mei leveren. De goedkoopste leverancier levert een centrale omvormer en vindt het werken met optimizers of microomvormers voor ons dak overbodig. De duurste aanbieder is de ons bekende lokale installateur. De laatste is lastig te beoordelen omdat hij alleen een totaalprijs geeft. Op alle panelen, optimizers en micro-omvormers zit 25 jaar garantie. Op de centrale omvormers zit 12 of 15 jaar garantie.Offerte 1
:strip_exif()/f/image/d3WzGXPW70EBUkxL1ZSnuoO3.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 2
:strip_exif()/f/image/UCo6J769tVudck8WfxGTVZ8B.jpg?f=fotoalbum_large)
Offerte 3
:strip_exif()/f/image/9W5sse3kRyVWlPLNVk2tw5Ti.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Ede[ Voor 4% gewijzigd door coenox op 31-03-2023 18:24 ]