Offertes zonnepanelen: welke boom in het bos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-06 08:16
Mijn vrouw en ik zijn in oktober verhuist naar Ede. Huis uit 1974, nog geen zonnepanelen. Die willen we, maar ik heb daar niet alle verstand van en zie door de bomen het bos niet meer. Veel gezocht hier op het forum, maar nu maar besloten om hier iets te plaatsen. Dus graag advies.
Foto's
Ligging van ons dak is ideaal. Op het Zuiden, geen schaduw. Op het dak van de buren (4a) liggen al zonnepanelen. Ons huis (huizen zijn geschakeld) is vergelijkbaar. Op het bijgebouw (kantoorruimte) zou eventueel later nog bijgeplaatst kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmLpKJNT28AleKqQybQ6RXDt9Ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EBqmZkAQgvrDScjQHtQRDxN.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare dakruimte
Ik heb het niet opgemeten. Maar de benodigde 10 panelen moet geen probleem zijn. Hellingshoek is 40 graden.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Vanwege verhuizing naar een ander type huis lastig in te schatten. Ga nu uit van 2300 kWh. Ivm toekomstige uitbreiding naar hybride keter of airco wil ik richting 3000 kWh gaan denken. Een EV zit niet in de planning.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Gaat om 1-fase. Er moet alleen een groep bij. Daar is nog ruimte voor.
Budget en doel
Doel is om de electriciteitsrekening zo laag mogelijk te krijgen. Helemaal vol leggen hoeft niet. Hoogste offerte is 7500 euro. Dat is ook mijn max en vind ik eigenlijk al erg hoog voor 10 panelen.
Wie gaat het uitvoeren
Ik wil de klus laten doen. Daar zit tegelijkertijd de keuzestress. De aanbieder met de hoogste prijs is een bekende lokale installateur. Hij doet ook keuringen en heeft bij ons een extra groep voor de keuken aangelegd. We horen dat hij een Pietje Precies is, maar hij geeft zelf ook aan niet de goedkoopste te zijn. de andere aanbieders ken ik niet en de recenties zijn wisselend.
Bijhouden van data
Vind ik niet zo heel interessant. Als ik maar op de één of andere manier kan bijhouden dat het spul nog goed werkt.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 4 offertes voor 8 of 10 panelen. We willen het spul graag nog voor de zomer op mijn dak hebben. Eén leverancier kan pas in oktober leveren, dus die plaats ik hier niet. De andere 3 kunnen in april of mei leveren. De goedkoopste leverancier levert een centrale omvormer en vindt het werken met optimizers of microomvormers voor ons dak overbodig. De duurste aanbieder is de ons bekende lokale installateur. De laatste is lastig te beoordelen omdat hij alleen een totaalprijs geeft. Op alle panelen, optimizers en micro-omvormers zit 25 jaar garantie. Op de centrale omvormers zit 12 of 15 jaar garantie.

Offerte 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RbCQSR7Y8iDTlJwUiXB87hj-gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3WzGXPW70EBUkxL1ZSnuoO3.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5nvnP44iJrCH4CubyyYDWfwaEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCo6J769tVudck8WfxGTVZ8B.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5zByqka4bJ6UUwccp9lgukRn-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9W5sse3kRyVWlPLNVk2tw5Ti.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Ede

[ Voor 4% gewijzigd door coenox op 31-03-2023 18:24 ]

Beste antwoord (via coenox op 01-04-2023 17:26)

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:29
allemaal leuk die offertes, maar ik zie dat je eigenlijk de paard achter de wagen aan het spannen bent.

de eerste vraag die je zelf moet gaan stellen is: hoeveel zonnestroom wil ik cq heb ik nu nodig en welke behoefte heb ik de komende jaren (een zonnepanelen even uitbreiden betekend veelal opnieuw het spaarvarken stukslaan, gewoon even wat panelen op het dak gooien is er normaal gesproken niet bij.

aspect warmtepomp kwam al voorbij, en die hebben heel vaak gewoon een behoorlijke honger naar stroom.

om een overzicht te krijgen hoeveel je zou kunnen kijgen kijk dan even op deze link, daarmee krijg je een prima overzicht (ook voor een leek) wat het oplevert.

dan nog je opmerking: Bijhouden van data
Vind ik niet zo heel interessant. Als ik maar op de één of andere manier kan bijhouden dat het spul nog goed werkt.
ik snap die opmerking, echter je moet je zelf afvragen waarom zou je dat eigenlijk niet willen? Zeker in de huidige tijd merk je dat juist door inzicht in dergelijke informatie men veel bewuster omgaat met energie. Ik spreek hier uit ervaring, ken een heleboel mensen die dat eerst niet nodig hadden cq wilden en het nu ze het hebben ze het heel vaak gaan gebruiken.

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
je krijgt het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GexAXchuZezCSBst13MffZEp868=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtQz6g0MdjxtQKoQ8QDwg9NF.jpg?f=fotoalbum_large

Datum kun je aanpassen, de locatie is al voor Ede ingevuld, maar kun je nog exact op je eigen locatie aanpassen (makkelijk via google maps op te vragen), veel zal het echter niet uitmaken.
wat je goed kunt zien is de tabel met de opbrengst op maandbasis aan de onderkant.

Aantal panelen wat je kwijt kunt is een veelvoud van de 10 die je aangeeft. nogmaals, belangrijker is wat je nodig zou hebben cq wilt. Algemeen kun je wel stellen dat meer ook beter is, echter een overkill van 300% is nu ook niet direct echt nodig.
Bedenk wat je kunt besparen met je PV installatie:
voorbeeld: uitgaande van je 10 panelen: kun je gemiddeld per jaar 4000 kWh uit je PV installatie krijgen, tegen nu circa 0,40 euro per kWh = 1.600 euro besparing.

je terugverdientijd is dan voor:
offerte 1: 5850 iets meer dan 3 1/2 jaar
offerte 2 : 6115 ruim 3 3/4 jaar
offerte 3: 7567 bijna 4 3/4 jaar

echter weer de vraag, is dat voldoende ? ook voor de toekomst ? bv 50% meer vermogen PV betekend niet dat de kosten ook met 50% stijgen, een 2000 W sterkere omvormer kost circa 150 euro meer (= 15% meer). Een groot deel van je installatiekosten zullen of je nu 10 of 15 panelen gaat plaatsen nauwelijks hoger worden. (een panel kost ergens tussen 200-250 euro, je wilt eigenlijk een gedetaileerde offerte), dus 5 panels meer zouden op circa 1500-1800 meerkosten mogen komen.
Mijn advies is dan ook niet te weinig plaatsen, achteraf ga je het waarschijnlijk niet meer doen. Veel te veel is ook zonde.
Bedenk dat deze 4000 kWh in de meeste gevallen niet je jaarlijke behoefde afdekken, zeker als de saldering ooit eens word afgeschaft, als we pech hebben, gaat het in 2025 al beginnen, is het handig als je zo veel mogelijk stroom die je zelf opwekt ook zelf kunt gebruiken, mn in de wat mindere periodes oktober tot maart. (kun je ook prima zien via pvcalc, advies zou zijn om het opgewkte vermogen van gemid. okt+maart af te stemmen op je verbruik in die maanden en daar op circa min. 90% te gaan zitten.
voorbeeld: gem. verbruik in die maand: 400 kWh = benodigd vermogen voor die maand = circa 360 kwh, die betekend dat je op een vermogen van je PV installatie op circa 5000-6000 Wp zou moeten gaan zitten, dat zijn 12-15 panelen.

keuze van de omvormers: eigenlijk zijn de aangeboden micro omvormers al bij een aantal van 10-15 stuks niet meer interessant, gewoon te duur, je ziet ze echter nu steeds meer, omdat de normale omvormers vaak niet of zeer slecht leverbaar zijn.
Met jou ligging, puur zuid zonder schaduw heb je eigenlijk aan een normale seriele string omvormer voldoende. Bedenk wel dat daar mn bij de goedkope wel een keerzijde is, veelal de goedkopere hebben maar een garantie van 5 jaar, en dat onderdeel is het onderdeel wat het eerste stuk gaat.

mijn eigen keuze zou hier wel eerder naar offerte 3 gaan, ondanks de hogere prijs, krijg je hoogwaardige spullen (solareadge omvormers hebben min. 12 jaar garantie en als er iets mis gaat ook een goede service), een echt perfect zicht wat het doet, zelf per panel en hele goede panels. Ik zou bij hem navragen wat een meerprijs voor tussen de 13-15 panelen zou gaan kosten, dan weet je dat je de komende 10-15 jaar ook voldoende, zij niet geheel dekkend vooruit komt. De voor mij andere belangrijke redenen zou het vertrouwen zijn wat je in hem hebt, je kent deze en ingeval er iets mis is heb je denk ik ook sneller hulp. Daarom heb ik zelf ook voor een bekende en locale leverancier gekozen (uitbouw met 12 panelen met eigen omvormer) van een bestaand systeem wat al jaren prima loopt.) Prijs is redelijk gelijk wat jou offerte 3 is.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 01-04-2023 11:53 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:37
Ook de goedkoopste vind ik nog niet goedkoop voor wat het is.

In Hengelo zag ik op een makkelijk dak onlangs een offerte voorbij komen van 7717 euro voor 8000 Wp. Was dacht ik met een Growatt 3 fase model.
Nu zijn kleinere installatie altijd relatief duurder natuurlijk.

Daarover gesproken. Met een hybride warmtepomp of airco in de woonkamer zul je zo`n 50% van het aardgas verbruik besparen. Voor elke m3 gas die je bespaart zal er zo`n 2 kWh verbruikt worden. Ook dat lijken de offertes met 10 panelen wel te dekken.

REC panelen zijn overigens inderdaad wel een beetje meer premium dan de anderen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:44
Gemiddelde offerte met Enphase is voordeliger dan de Deye offerte… een merk wat ik tot anderhalve week terug in bijna 2 jaar PV op dit forum nog niet van gehoord had…

Ik ga er van uit dat Enphase een bak beter is dan Deye… dus die zou ik laten vallen.

Ik denk dat de installateur van het REC/solaredge systeem minder overhoudt dan de risen/growatt… het materiaal kosten verschil is namelijk enorm…

En daarmee is het growatt systeem niet echt voordelig te noemen…

Je hebt een postzegel zonder context aan de zuid zijde - is er een reden voor is om micro’s of solaredge te overwegen ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
[b]Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:30:

Je hebt een postzegel zonder context aan de zuid zijde - is er een reden voor is om micro’s of solaredge te overwegen ;)?
Bedoel je het dak aan de Zuidzijde? Dat is eerder genoemde kantoor. Ik heb geen reden om micro’s of solaredge te overwegen. Ik ben leek en dit zijn de offertes die ik heb opgevraagd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
allemaal leuk die offertes, maar ik zie dat je eigenlijk de paard achter de wagen aan het spannen bent.

de eerste vraag die je zelf moet gaan stellen is: hoeveel zonnestroom wil ik cq heb ik nu nodig en welke behoefte heb ik de komende jaren (een zonnepanelen even uitbreiden betekend veelal opnieuw het spaarvarken stukslaan, gewoon even wat panelen op het dak gooien is er normaal gesproken niet bij.

aspect warmtepomp kwam al voorbij, en die hebben heel vaak gewoon een behoorlijke honger naar stroom.

om een overzicht te krijgen hoeveel je zou kunnen kijgen kijk dan even op deze link, daarmee krijg je een prima overzicht (ook voor een leek) wat het oplevert.

dan nog je opmerking: Bijhouden van data
ik snap die opmerking, echter je moet je zelf afvragen waarom zou je dat eigenlijk niet willen? Zeker in de huidige tijd merk je dat juist door inzicht in dergelijke informatie men veel bewuster omgaat met energie. Ik spreek hier uit ervaring, ken een heleboel mensen die dat eerst niet nodig hadden cq wilden en het nu ze het hebben ze het heel vaak gaan gebruiken.

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
je krijgt het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GexAXchuZezCSBst13MffZEp868=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtQz6g0MdjxtQKoQ8QDwg9NF.jpg?f=fotoalbum_large

Datum kun je aanpassen, de locatie is al voor Ede ingevuld, maar kun je nog exact op je eigen locatie aanpassen (makkelijk via google maps op te vragen), veel zal het echter niet uitmaken.
wat je goed kunt zien is de tabel met de opbrengst op maandbasis aan de onderkant.

Aantal panelen wat je kwijt kunt is een veelvoud van de 10 die je aangeeft. nogmaals, belangrijker is wat je nodig zou hebben cq wilt. Algemeen kun je wel stellen dat meer ook beter is, echter een overkill van 300% is nu ook niet direct echt nodig.
Bedenk wat je kunt besparen met je PV installatie:
voorbeeld: uitgaande van je 10 panelen: kun je gemiddeld per jaar 4000 kWh uit je PV installatie krijgen, tegen nu circa 0,40 euro per kWh = 1.600 euro besparing.

je terugverdientijd is dan voor:
offerte 1: 5850 iets meer dan 3 1/2 jaar
offerte 2 : 6115 ruim 3 3/4 jaar
offerte 3: 7567 bijna 4 3/4 jaar

echter weer de vraag, is dat voldoende ? ook voor de toekomst ? bv 50% meer vermogen PV betekend niet dat de kosten ook met 50% stijgen, een 2000 W sterkere omvormer kost circa 150 euro meer (= 15% meer). Een groot deel van je installatiekosten zullen of je nu 10 of 15 panelen gaat plaatsen nauwelijks hoger worden. (een panel kost ergens tussen 200-250 euro, je wilt eigenlijk een gedetaileerde offerte), dus 5 panels meer zouden op circa 1500-1800 meerkosten mogen komen.
Mijn advies is dan ook niet te weinig plaatsen, achteraf ga je het waarschijnlijk niet meer doen. Veel te veel is ook zonde.
Bedenk dat deze 4000 kWh in de meeste gevallen niet je jaarlijke behoefde afdekken, zeker als de saldering ooit eens word afgeschaft, als we pech hebben, gaat het in 2025 al beginnen, is het handig als je zo veel mogelijk stroom die je zelf opwekt ook zelf kunt gebruiken, mn in de wat mindere periodes oktober tot maart. (kun je ook prima zien via pvcalc, advies zou zijn om het opgewkte vermogen van gemid. okt+maart af te stemmen op je verbruik in die maanden en daar op circa min. 90% te gaan zitten.
voorbeeld: gem. verbruik in die maand: 400 kWh = benodigd vermogen voor die maand = circa 360 kwh, die betekend dat je op een vermogen van je PV installatie op circa 5000-6000 Wp zou moeten gaan zitten, dat zijn 12-15 panelen.

keuze van de omvormers: eigenlijk zijn de aangeboden micro omvormers al bij een aantal van 10-15 stuks niet meer interessant, gewoon te duur, je ziet ze echter nu steeds meer, omdat de normale omvormers vaak niet of zeer slecht leverbaar zijn.
Met jou ligging, puur zuid zonder schaduw heb je eigenlijk aan een normale seriele string omvormer voldoende. Bedenk wel dat daar mn bij de goedkope wel een keerzijde is, veelal de goedkopere hebben maar een garantie van 5 jaar, en dat onderdeel is het onderdeel wat het eerste stuk gaat.

mijn eigen keuze zou hier wel eerder naar offerte 3 gaan, ondanks de hogere prijs, krijg je hoogwaardige spullen (solareadge omvormers hebben min. 12 jaar garantie en als er iets mis gaat ook een goede service), een echt perfect zicht wat het doet, zelf per panel en hele goede panels. Ik zou bij hem navragen wat een meerprijs voor tussen de 13-15 panelen zou gaan kosten, dan weet je dat je de komende 10-15 jaar ook voldoende, zij niet geheel dekkend vooruit komt. De voor mij andere belangrijke redenen zou het vertrouwen zijn wat je in hem hebt, je kent deze en ingeval er iets mis is heb je denk ik ook sneller hulp. Daarom heb ik zelf ook voor een bekende en locale leverancier gekozen (uitbouw met 12 panelen met eigen omvormer) van een bestaand systeem wat al jaren prima loopt.) Prijs is redelijk gelijk wat jou offerte 3 is.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 01-04-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenox
Dank, hier kan ik mee uit de voeten. Ook eerder reageerders bedankt 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
coenox schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:27:
Dank, hier kan ik mee uit de voeten. Ook eerder reageerders bedankt 🙏
Graag gedaan, indien nog verdere hulp gewenst is, gewoon even een berichtje, kan ook via een pm.
vooral heel veel succes met de aanbesteding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

Wat wel opvalt aan offerte 3 is dat je voor een SE 4000H volgens scope 12 minimaal een 1x35A aansluiting moet hebben. Heeft de leverancier dat gecontroleerd?

En S500B optimizers zijn hier niet nodig, S440 is prima. Dat is verder voor jou geen nadeel maar dat geeft aan dat degene die jouw offerte maakt niet erg kundig is. (of ze hebben gewoon een bak met S500B's liggen ;))

[ Voor 7% gewijzigd door westergas op 02-04-2023 09:52 ]

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coenox
Gisteren alles laten installeren volgens offerte 3. Prima verlopen en geen dakpan gesneuveld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOAVwsVdApNO_hdGImwqvuFxp9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HAJSJ0MuTEuM3RUm0PfdYt8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPQCh43gYcfIE9OhSD7HBNim5yw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T3kshvFOKTNpMQ65x73tN5KK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljohlcd3QDLB53oqRjHgUKa7E9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JhYXsSoIchgOrz72ReJhjAE1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:22

Zjemm

...

Kun je me laten welke partij dat was in ede? ik ben ook op zoek :)

opensecure.nl

• Devedse
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 20:18
Ik ben ook op zoek in regio Ede. Kan je wellicht delen welke aanbieders bij de offertes horen.

• RiGhTeOuS
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 07:32
Mijn ervaring is dat het aanschaffen van zonnepanelen via de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis erg soepel verloopt. Zowel de aanvraag, als de plaatsing is goed geregeld. En de prijs is ook goed. Al met al een goede investering voor ons huis!

G.don

Pagina: 1