Simpel vraagje wissel/wissel schakeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06 19:42
Goedemiddag,

Ben bezig een wissel/wisselschakelaar te vervangen door een nieuwe, ben niet heel handig met electra en krijg het niet goed werkend.

Dit is huidige werkende schakelaar met daarbij de kleuren zoals nu aangesloten (1 en 3 beide zwart).
Met 1 en 4 schakel ik de zolder, met 3/5/6 de lamp op de overloop (waar de schakelaar zich ook bevind).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC1f5DHCEeblmj60K5SY9HFXeds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kFI1tRwSEzELmZEsk6wPNC1Z.jpg?f=user_large

Onderstaand de nieuwe schakelaar, heb de aansluitingen nummers gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quWRy5mNhQyKPafuREn8XTTfUYs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ZAR3QjDFoBaKjBglk5qUwPx.png?f=user_large

Wat zouden de kleuren/nummer combinaties op de nieuwe schakelaar moeten worden om het werken te krijgen?

Op de kanten waar 2 snoeren komen maakt de volgorde niks uit lijkt me? Wat links en rechts zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1XPNjncUn0BK-Ff1E0FUJZWL7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0ZtEQOZXprJEi7VhkEWORdP.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank voor de input!

Beste antwoord (via hmk86 op 31-03-2023 20:14)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Heb je misschien foto's hoe de schakelaar nu is aangesloten?

Weet je zeker dat je de draad die in klem 5 moet ook in klem 5 hebt aangesloten en niet stiekem in klem 6? Om een of andere reden lijken verrassend veel mensen niet te snappen dat er bij dit model schakelaar een klem in het midden zit. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Wat werkt er niet? Het schakelen op zich of werkt de tweede schakelaar niet?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:53
3 en 4 staan een L bij van je ben de Lul als je die vast pakt oftewel fasedraad.
1 en 2 zijn de schakeldraden van de ene lamp en 5 en 6 samen voor de andere lamp.
Dus 1 en 6 worden 3 en 4.
2 en 4 moeten naar de combi 1/2 of 5/6
en 3 en 5 moeten naar de combii 5/6 of 1/2. (degene die je niet gebruikt voor de regel hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Oud 1 = nieuw 4
Oud 2 = nieuw 2
Oud 3 = nieuw 6
Oud 4 = nieuw 1
Oud 5 = nieuw 5
Oud 6 = nieuw 3

Je kleurcodering kan ik niet plaatsen, dit is niet in Nederland gok ik?

Het klopt dat je voor de zolder geen wisselschakeling hebt (dit lichtpunt schakelt maar op één plaats)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 08:59

BrZ

Xander schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:03:
Kemakeur klinkt aardig Nederlands :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BrZ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Kemakeur klinkt aardig Nederlands :P
Tja... maar groene of gele draad mag in Nederland niet worden gebruikt, blauw alleen als nul... Schakeldraden moeten zwart of grijs zijn.

Dus de kleurplaat kan ik niet zo goed thuisbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
Xander schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:03:
Oud 1 = nieuw 4
Oud 2 = nieuw 2
Oud 3 = nieuw 6
Oud 4 = nieuw 1
Oud 5 = nieuw 5
Oud 6 = nieuw 3

Het klopt dat je voor de zolder geen wisselschakeling hebt (dit lichtpunt schakelt maar op één plaats)?
De kleuren zijn niet de officiele kleuren. De meeste bekabeling is zwart, kleuren zijn door de vorige bewoner aangebracht doormiddel van een stukje tape. Die kleuren heb ik nu even gehanteerd om zelf het overzicht te behouden.

Ik heb het inmiddels volgens bovenstaande schema geschakeld. Alles werk wel, maar ik kan nu alleen de lamp aan krijgen op de plaats waar ik 'm uit heb gedaan. Voorheen was dat niet het geval.

Het klopt trouwens dat de zolder alleen vanaf de overloop te bedienen is, die werkt prima.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander

Weet je zeker dat je de draad die in klem 5 moet ook in klem 5 hebt aangesloten en niet stiekem in klem 6? Om een of andere reden lijken verrassend veel mensen niet te snappen dat er bij dit model schakelaar een klem in het midden zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
Xander schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:53:

Top, thanks. Ik ben dus een van die mensen die het deel van de middelste klem niet snapt. Had al redelijk wat combinaties geprobeerd, alleen steeds dus zonder die middelste te gebruiken.

Werkt nu perfect, dank voor de input allen!
Pagina: 1