uitsparing/vorm uit multiplex frezen of zagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:24
Voor een zelfbouw bed wil ik onderstaande vorm uit een stuk multiplex (15 of 18 mm berken) zagen/frezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC3855ko5kznzIdX8vhSMn1fJz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pt7DUOvfzMslQJE15TSj81A1.jpg?f=user_large

De uitsparing zal dienen als traptreden (b ca. 240mm; h ca. 80mm), daarnaast wil ik bovenstaande uitsparing in het klein maken voor een handvat van lades (b ca. 120mm; h ca. 40mm).

Ik twijfel of ik dit het beste met een bovenfrees (i.c.m. een sjabloon/mal) kan uitvoeren of d.m.v. 2 keer gat maken met gatenzaag en daar tussen het deel met invalzaag/decoupeerzaag verwijderen.

Bovenfrees (i.c.m. mal) zal verwacht ik de beste kans geven op een strak resultaat. Nadeel is een mal maken. En ben ik bang voor eventuele splintervorming aan de achterkant van de uitsparing. Of is dat risico te verkleinen door een plaat achter de uitsparing te klemmen tijdens het doorfrezen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Beste antwoord (via StefanG85 op 01-04-2023 10:33)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Een bovenfrees geeft een mooier resultaat. Dit komt omdat een frees niet doorbuigt en de randen dus mooi haaks blijven. Daarnaast wil het hout met een decoupeerzaag eerder gaan splinteren.(idem voor gaten zag) vooral multiplex is hier gevoelig voor. Met boren splinter de achterkant, met zagen de bovenkant. Afdekken helpt maar je bent ook weer langer bezig met zagen plus grotere kans dat je zaagje gaat buigen.

Nadeel van een bovenfrees is wel dat het hout eerder gaat schroeien omdat de snelheden veel hoger liggen.

En voor bijdde zul je een hulpstuk moeten maken om mooi recht te zagen dus das niet echt een verschil. (uit de hand recht zagen... Ik kan het in ieder geval niet.

En voor mooie randafwerking zou ik een kleine radiusfrees gebruiken ipv handmatig schuren

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 01-04-2023 10:19 ]

ora et labora

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mag beide ook? ik zou het waarschijnlijk zagen en netjes maken met een kantenfrees :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Ben je al wel eens op blote voeten een trap met "treden" van 15 of 18mm diep op gelopen?

Dat is naar mijn idee niet iets wat je dagelijks wilt doen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Gaten boren en tussenstuk wegzagen. Afwerken met bovenfrees, of schuurpapier.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:22:
mag beide ook? ik zou het waarschijnlijk zagen en netjes maken met een kantenfrees :+
Dat is uiteraard ook een optie :+
Ik ga eerst wel wat testjes doen op resthout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Xander schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:08:
Ben je al wel eens op blote voeten een trap met "treden" van 15 of 18mm diep op gelopen?

Dat is naar mijn idee niet iets wat je dagelijks wilt doen...
Het betreft een kinderbed, met 2 treden. Mocht het inderdaad niet te doen zijn, dan kan ik altijd nog een verdikking plaatsen aan de achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je het 1x moet doen zou ik het boren+uitzagen, en dan lekker glooiend afronden/schuren. Als je een hele trap zou moeten doen zou ik een malletje maken+bovenfrees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 20:44
StefanG85 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:49:
[...]

Het betreft een kinderbed, met 2 treden. Mocht het inderdaad niet te doen zijn, dan kan ik altijd nog een verdikking plaatsen aan de achterkant.
Ik zou die verdikking meteen plaatsen, je bent nu toch bezig en kost daarom bijna geen extra werk. Achteraf plaatsen als je alles al netjes hebt gemaakt kost veel meer moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou een scherp freesje pakken , de boel inderdaad dikker maken (2 stukjes multiplex achter je huidige plaat lijmen) en de boel rustig aan frezen in stapjes van 5mm (diepte).
Veel strakker dan boren en zagen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Een bovenfrees geeft een mooier resultaat. Dit komt omdat een frees niet doorbuigt en de randen dus mooi haaks blijven. Daarnaast wil het hout met een decoupeerzaag eerder gaan splinteren.(idem voor gaten zag) vooral multiplex is hier gevoelig voor. Met boren splinter de achterkant, met zagen de bovenkant. Afdekken helpt maar je bent ook weer langer bezig met zagen plus grotere kans dat je zaagje gaat buigen.

Nadeel van een bovenfrees is wel dat het hout eerder gaat schroeien omdat de snelheden veel hoger liggen.

En voor bijdde zul je een hulpstuk moeten maken om mooi recht te zagen dus das niet echt een verschil. (uit de hand recht zagen... Ik kan het in ieder geval niet.

En voor mooie randafwerking zou ik een kleine radiusfrees gebruiken ipv handmatig schuren

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 01-04-2023 10:19 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

+1 voor het radiusfreesje. Heel mininaal doen is mooi, zeker bij multiplex.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:24

Part

Helemaal niets.....

Mal maken en een kopieerring bovenfrees gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RikjtuawGEh7lyAL8mRulCTlNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OHvvXaz7U5Blqh0eTSKvJr9q.jpg?f=user_large

Zie bv hier:
YouTube: Hoe gebruik je de kopieerring bij een bovenfrees?

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet klem kan komen te zitten met je voet. Je zou bij een val anders goed je voet kunnen breken.
Ik denk dat 8cm net een maat is waarbij je klem kan komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Part schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:56:
Mal maken en een kopieerring bovenfrees gebruiken.
[Afbeelding]

Zie bv hier:
YouTube: Hoe gebruik je de kopieerring bij een bovenfrees?

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet klem kan komen te zitten met je voet. Je zou bij een val anders goed je voet kunnen breken.
Ik denk dat 8cm net een maat is waarbij je klem kan komen te zitten.
Daar heb je een goed punt. De afmetingen staan niet vast, dus iets hoger is zeker mogelijk
Pagina: 1