Isolatievraag dak woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JvG-90
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03-2025
Het volgende vroeg ik mij af. Situatie is dat ik over een tijdje mijn dakpannen van de woning wil vervangen en gelijk dampdoorlatende folie op het dakbeschot wil plaatsen.

Hetgeen waar ik tegenaan loop is de mogelijkheid tot eventueel gelijk het vervangen van het oude houten dakbeschot (jaren 30 woning, dus oud). Ik zou dit dan eventueel voor dunne, geisoleerde dakplaten willen vervangen.

Het punt is alleen dat het dak van de binnenzijde al geisoleerd is met een glaswol deken + dampremmende folie + gipsplaten. Nu weet ik dat als je een dak van 2 kanten isoleert dat je dan vochtproblemen in je dak kunt krijgen. Ik vroeg mij alleen af of dit ook het geval is als het hele dakbeschot niet meer aanwezig is? In principe is het dan gewoon een dubbele isolatielaat wat tegen elkaar aan zit, maar er zitten natuurlijk nog wel houten gordingen tussen.

Ik kan het anders ook gewoon bij het eerste plan houden en alleen een damdoorlatende folie op het dakbeschot plaatsen. Maar mocht de andere optie mogelijk zijn, is mijn dak wel direct beter geisoleerd.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat zou je uit moeten rekenen, daar moet je de hele opbouw voor weten.
Maar er is altijd een mogelijkheid zolang je maar dampopen isoleerd aan de buitenkant (dus geen pir met alu) maar bv glaswol. (ook zonder alu)

zelf aan de gang kan met ubakus en anders een bouwfisicus erbij halen, het gaat wel echt om details, dus zorgvuldig wezen

https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

• JvG-90
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03-2025
Oké, bedankt! Hoe zit het trouwens met het plaatsen van nieuw dakbeschot in de vorm van groene spaanplaten over het oude dakbeschot heen? Gewoon er bovenop, in plaats van het oude verwijderen. En dan bovenop de spaanplaten dampdoorlatende folie en daarop de dakpannen. Of is het echt beter om het oude dakbeschot helemaal te verwijderen? Het oude dakbeschot is niet rot verder.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:58

Asteroid9

General Failure

Waarom zou je het dakbeschot willen vervangen? Als het verder in goede staat is maakt het niks uit dat het oud is.
Dat vervangen voor isolatieplaten is constructief alleen al eng, dat dakbeschot heeft een constructieve functie, hout heeft sterkte, isolatieplaten niet. Dit wordt bij mijn weten nooit gedaan en dat heeft dan meestal een goede reden.

Het vervangen voor een gelijke dikte (2cm) levert qua isolatiewaarde ook weinig op. Wil je dit goed doen dan moet je van bovenaf een stuk meer dikte toevoegen. Als je een rijtjeshuis hebt kom je alleen in de knel met de hoogte van het dak van de buren...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:39
Wat @Asteroid9 zegt. Als dat dakbeschot nog gewoon goed is dan hoeft dat niet vervangen te worden, het slijt niet ofzo. Als je extra wil isoleren dan kan dat maar alleen dampopen naar buiten toe vanwege de dampdichte laag aan de binnenzijde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts