Opzetje voor kantoorpand, VLANs gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Situatie:
pand met (nu) 6 kantoorruimtes; in iedere ruimte zijn wat netwerksockets beschikbaar en in iedere ruimte huist een andere huurder.

Er hangt in de serverruimte een Netgear GS748Tv5 switch, poortje 1 van die switch hangt aan een Experia v12 modem met glasvezel.

Ik wil het dusdanig opzetten dat iedere huurder alleen de apparaten in zijn eigen ruimte "ziet".

Zelf dacht ik aan een VLAN per ruimte, maar ik weet niet of de apparaten dan hun DHCP requests wel geserviced krijgen van het KPN doosje. Eventueel kan de Netgear ook als DHCP server dienen, natuurlijk.

Er zijn geen apparaten die gedeeld moeten worden, zoals printers.

Moet ik ook nog een soort Admin poort benoemen op de switch? Ik bedoel: moet ik maatregelen treffen opdat ik altijd beheer kan doen op de switch?

Kan ik de KPN Experiabox handhaven of moet er een OpnSense/pfSense achtige oplossing neergezet worden?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:48

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou een Mikrotik achtige oplossing neerzetten met interdaad per huurder een VLAN.
De router laat je dan meerdere DHCP-servers hosten, per VLAN 1.

Als je er een zakelijke internet verbinding achter hangt kun je zelfs nog verschillende WAN-IP adressen uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Als je een Box12 bedoelt dan kan deze alleen werken in de 192.168.2.0/24 range.
(ik meen dat een Zakelijk Glas abbo een Box12 heeft waar je niet gebonden bent aan de .2 reeks).
Hoe dan ook, een Box12 kun je heel slecht naar eigen hand instellen. Beperkt.
Mikrotik is een optie, mits je weet hoe je dit moet configureren.
Je kan inderdaad met VLANs werken, persoonlijk zou ik een OPNsense apparaat neerzetten.
Of je kan overwegen om de Box12 ertussenuit te halen en bijvoorbeeld een DrayTek router te plaatsen.
Geen idee wat je budget en opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je een zakelijk KPN abbo hebt dan kan je er een andere router tussen zetten die wel met Vlan's om kan gaan dat is eigenlijk toch wel de enige juiste manier. Ander manier is om achter de box 12 6 consumenten routers te hangen en het op die manier te scheiden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Opnsense heb ik wat ervaring mee, thuis. Draait hier zonder Experiabox (dankzij zo'n ander topic hier).

Budget is uiteraard niet onbeperkt, maar ik kan wel een paar honderd euro stuk slaan.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1