Aanschaf keyboard voor een beginner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:46
Hi allemaal,
Al een lange tijd lijkt het me leuk om een instrument te leren bespelen.
Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar een keyboard.
Nu heb ik al een beetje rond zitten neuzen, maar door mijn ontwetendheid weet ik niet of ik een juiste keuze maak of niet.

Mijn vraag
Wat is een aanrader voor een beginner?

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.V.T.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb voor een leuke prijs de Casio SA-76 voorbij zien komen.
Casio als merk klinkt voor mij in ieder geval betrouwbaar (ja, ik weet dat je krijgt wat je betaalt). En voor het geld kan ik er niet echt stuk op gaan als ik het niet leuk blijk te vinden.

Een collega raadde mij Piano for all aan om mee te leren. Zijn hier ervaringen mee, of evt. betere alternatieven?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via JobKlimop op 07-04-2023 11:57)

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:44

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik denk dat de eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je keyboard of piano wilt (leren) spelen. Beide hebben zwarte en witte toetsen, maar inhoudelijk is er, met name in de techniek, nogal verschil en heb je voor beide een ander instrument nodig (bij voorkeur).

De Fazley die je aanhaalt is een prima modelletje als je eens wilt proberen keyboard te spelen, maar als piano totaal ongeschikt. (Je link gaat trouwens naar een B-stock model - niet erg, maar die is dus al een keer bij een klant geweest en retour gekomen. Check goed op de foto's en tekst of er iets mee is wat je niet aanstaat).

Die Casio SA-76 is voor beide eigenlijk een no-go en eigenlijk speelgoed.

[ Voor 25% gewijzigd door DominoNL op 31-03-2023 16:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:32
Is tweedehands een optie? Vaak gaan keyboards voor leuke prijzen weg en die zijn ideaal om mee te starten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In het begin is het al snel goed en kun je ook op Marktplaats kijken zodat je niet teveel uit geeft als het je toch niets lijkt.

Ga je voor de pianoervaring zoek dan een apparaat met gewogen toetsen. Zelf leer ik pianospelen met een app waarbij ik via USB de digitale piano heb aangesloten op een ipad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik zou niet voor een kinderkeyboard kiezen, met kleine toetsen. Ook zijn die niet aanslaggevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
99ruud99 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:00:
Is tweedehands een optie? Vaak gaan keyboards voor leuke prijzen weg en die zijn ideaal om mee te starten...
Hann1BaL schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:01:
In het begin is het al snel goed en kun je ook op Marktplaats kijken zodat je niet teveel uit geeft als het je toch niets lijkt.

Ga je voor de pianoervaring zoek dan een apparaat met gewogen toetsen. Zelf leer ik pianospelen met een app waarbij ik via USB de digitale piano heb aangesloten op een ipad.
Marktplaats is zeker een optie! Het lastige is alleen dat ik door mijn kleine hoeveelheid kennis geen idee heb of ik daar een goede keuze maak of niet.
Reinier schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:04:
Ik zou niet voor een kinderkeyboard kiezen, met kleine toetsen. Ook zijn die niet aanslaggevoelig.
Zou zoiets als deze Fazley FKB-120 een betere keus zijn? Ik ken het merk niet, maar qua prijs wel een stuk lager met aanslaggevoeligheid dan de "bekende" merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:32
Vaak hebben muziekscholen nog wat modellen van oud leerlingen. Bovendien hebben de docenten wat meer kijk op welke modellen aan te raden zijn... En het geeft meteen een eerste indruk of muziekles in een school iets voor je is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je serieus aan wilt pakken: vraag een muziekschool.
Wil je gewoon eens wat proberen: pak een full size (88keys) keyboard van MP. Aanslaggevoeligheid maakt niet uit, dat komt evt later wel als je echt serieus aan de slag gaat. Eerst maar eens leren muziek uit dat ding te krijgen en kijken of je het leuk vindt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:44

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik denk dat de eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je keyboard of piano wilt (leren) spelen. Beide hebben zwarte en witte toetsen, maar inhoudelijk is er, met name in de techniek, nogal verschil en heb je voor beide een ander instrument nodig (bij voorkeur).

De Fazley die je aanhaalt is een prima modelletje als je eens wilt proberen keyboard te spelen, maar als piano totaal ongeschikt. (Je link gaat trouwens naar een B-stock model - niet erg, maar die is dus al een keer bij een klant geweest en retour gekomen. Check goed op de foto's en tekst of er iets mee is wat je niet aanstaat).

Die Casio SA-76 is voor beide eigenlijk een no-go en eigenlijk speelgoed.

[ Voor 25% gewijzigd door DominoNL op 31-03-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:34
Ik zat ooit met hetzelfde probleem en zat in eerste instantie ook naar iets goedkoops te kijken. Mij is toen geadviseerd wat meer uit te geven, want als het instrument tegenvalt, gaat het spelen ook tegenvallen, zeker als je wat serieuzer aan de gang wilt gaan. Omdat ik de piano een prachtig instrument vind ben ik uiteindelijk gegaan voor een Yamaha NP30, voor 299 euro. Degelijk gebouwd, 76 full size toetsen en er komt goed pianogeluid uit, al valt het een beetje tegen als je de ingebouwde speakers gebruikt. Werkt eventueel ook op batterijen.

Achteraf gezien had ik een goedkoop ding waarschijnlijk al in de kast gelegd, maar de Yamaha staat in de woonkamer voor de tv en ik speel er dagelijks wel even mee. Ding zit met een midi naar usb converter aan de pc en heb zo met Synthesia al wat simpele deuntjes leren pingelen. Mijn interesse in muziek maken is sindsdien alleen maar groter geworden :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Koop in ieder geval een keyboard waarbij je bladmuziek kan lezen én die niet verschuift op een gladde ondergrond. Verder eens met @The Eagle, bezoek een muziekschool. Daar zit veel kennis en kan je instrumenten uitproberen.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat is je budget? Wil je ook piano leren spelen? Kies dan een met aanslaggevoelige toetsen.

Als het budget het toelaat neem een keyboard met minimaal 48-stemmige polyfoon. Hoe meer, hoe beter het klinkt.

Kijk ook eens bij https://thomann.de Zij hebben altijd een grote selectie en je kunt ook de samples beluisteren. Amazon is ook vaak interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JobKlimop
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik wou dat ik meerdere beste antwoorden kon selecteren, maar dat gaat helaas niet.

De keus is uiteindelijk gevallen op de Fazley FSB-500.

Voor nu is piano leren spelen de voorkeur, aanrommelen met een keyboard kan altijd nog als ik het leuk genoeg vind. Maar de piano vind wel echt een mooi instrument.
De uiteindelijke doorslag voor deze lag bij het feit dat deze aan de hand van jullie adviezen (88 aanslaggevoelige toetsen, met als bonus dat ze hammer-action zijn) een redelijk goede prijs-kwaliteit verhouding heeft en ik bij de winkel langs kan gaan bij gebreken. Daarnaast vind ik het toch moeilijk om dit soort aankopen via bijvoorbeeld MP te doen, doordat ik niet goed weet op welke gebreken ik moet letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gefeliciteerd. Ik had nog nooit van Fazley gehoord en ze hebben ook geen website.
Blijkbaar is het een eigen shop merk, maar dit hoeft niet perse minder te zijn voor een instapper.

Nu nog piano leren spelen. Hier goede ervaringen met de Faber boeken. Hun iPad app en Youtube kanaal is ook erg handig. https://pianoadventures.com/adult-learners/
Pagina: 1