Toon posts:

Essent salderen, dubbel tarief en TLV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoi,

sinds een paar dagen liggen er nu ook paneeltjes op het dak. Ik zit bij Essent (variabel) en heb tot nu toe een dubbel tarief gehad. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe Essent het salderen doet bij dubbel tarief.

Op de website lees ik dit:
https://www.essent.nl/ken...rugleververgoeding-stroom
Onder het kopje 'Energie terugleveren met een dubbele meter'.

En op een andere pagina van hun website:
https://www.essent.nl/ken...-enkeltarief-dubbeltarief
Bijna helemaal onderaan onder het kopje 'Dubbeltarief en enkeltarief met zonnepanelen'.

Is het nu zo dat alles wat je hebt teruggeleverd eerst van de piektarief-stand wordt afgehaald en het restant van je daltarief-stand? Wat er dan nog overblijft krijg je een terugleververgoeding voor.

Of wordt wat je in Piek hebt teruggeleverd van je piektarief-stand afgehaald.
En wat in dal is teruggeleverd van je daltarief-stand afgehaald?
Met het risico dat je in dal misschien meer hebt gebruikt, maar de opwek is in piek geweest. Dit verbruik moet je dan alsnog betalen.

Zoals ik het lees spreken beide pagina's elkaar een beetje tegen.

Is het beter om over te stappen naar een enkel-tarief?

De opwek zou als het goed is redelijk overeen moeten komen met mijn verbruik (dat is tenminste de schatting).

Essent heeft ook één van de laagste terugleververgoedingen. Zou dat een reden zijn om naar een ander te gaan, of gaat dat in mijn situatie pas interessanter worden als het salderen niet meer volledig kan?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
Gezien je dubbel tarief hebt neem ik aan dat je een slimme meter hebt... De dubbele meters werken niet meer.

Daarmee is ook het antwoord op je vraag gegeven denk ik.

• ione
  • Niet online
Ja een slimme meter en die heeft een hoog en laag stand.
Maar wordt er dan bij het salderen een onderscheid gemaakt tussen dal en piek? Of alles op één hoop? M.a.w. wat zou gunstiger zijn?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:51

de Peer

under peer review

ione schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:06:
Ja een slimme meter en die heeft een hoog en laag stand.
Maar wordt er dan bij het salderen een onderscheid gemaakt tussen dal en piek? Of alles op één hoop? M.a.w. wat zou gunstiger zijn?
dat verschilt per leverancier, dus dat moet je opzoeken in de contractvoorwaarden. Elke leverancier saldeert weer op een net iets andere manier.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Essent saldeert op tariefbasis, hou daar rekening mee.

• ione
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:17:
Essent saldeert op tariefbasis, hou daar rekening mee.
Bedoel je daarmee Hoog opgewekt alleen tegen Hoog verbruik wegstrepen en Laag opgewekt alleen tegen Laag. In Laag zal er minder opwek zijn, maar doordeweeks het gebruik ook wat minder (is van 23:00 - 7:00). Weekends kan het verbruik in laag echter wel meer zijn.

• Wolly
  • Niet online
ione schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Bedoel je daarmee Hoog opgewekt alleen tegen Hoog verbruik wegstrepen en Laag opgewekt alleen tegen Laag. In Laag zal er minder opwek zijn, maar doordeweeks het gebruik ook wat minder (is van 23:00 - 7:00). Weekends kan het verbruik in laag echter wel meer zijn.
Nee, ik bedoel daarmee dat ze op tarief wegstrepen waardoor je flink duur uit kan zijn.

Zie verder snameroc in "Saldering per kwartaal of jaar"

• ione
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Nee, ik bedoel daarmee dat ze op tarief wegstrepen waardoor je flink duur uit kan zijn.

[Afbeelding]

Zie verder snameroc in "Saldering per kwartaal of jaar"
Ik weet niet of ik het helemaal snap, maar ze strepen niet de kWh’s tegen elkaar? Ze kijken wat het tarief in een bepaalde periode is geweest?
Zou je het nog iets kunnen toelichten? (sorry)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ione schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Ik weet niet of ik het helemaal snap, maar ze strepen niet de kWh’s tegen elkaar? Ze kijken wat het tarief in een bepaalde periode is geweest?
Zou je het nog iets kunnen toelichten? (sorry)
Geen probleem. Ze kijken naar de waarde van je geleverde en teruggeleverde kWh op dat moment.

Is bijvoorbeeld in de zomer een kWh 50 cent en heb je 1000 kWh netto teruggeleverd dan is dat 500 euro waard.
Is een kWh in de winter dan echter 75 cent dan kan je voor die 500 euro geen 1000 kWh meer terugkopen. In het gelinkte topic zie je dat dit dus kan leiden tot gevallen waar een kWh uiteindelijk 1,38 kost.

Greenchoice doet exact hetzelfde overigens.

Als je netto teruglevering >0 kWh is salderen ze overigens wel gewoon op kWh basis en krijg je het overschot tegen teruglevertarief.

• ione
  • Niet online
Bedankt voor je toelichting.
Dit doen ze dus zodra je minimaal een kWh zou afnemen/moeten betalen? Als je tot aan het aantal kWh verbruikt dat je opwekt gaat het wel op de ‘normale’ manier?

Is het verstandiger om over te stappen op een andere leverancier?

Pfoe, dacht nu lekker paneeltjes te hebben en te kunnen salderen zoals ik had gedacht. Dat is nog wel even een tegenvaller…..

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:43
je kunt overstappen van leverancier die het wel doet zoals bedacht. En zolang je maar niet een overschot in je ene tariefgroep hebt die je goedkoop verkoopt en bij een tekort in je andere tariefgroep weer duur terug moet kopen, is er niks aan de hand

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:16:
[...]
Greenchoice doet exact hetzelfde overigens.
Echt een naar bedrijf geworden en de USP is toch al weg omdat alle energie leveranciers nu alleen nog maar groen leveren. Beter om bijvoorbeeld naar Engie te gaan.

• Wolly
  • Niet online
emielbf schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 07:27:
En zolang je maar niet een overschot in je ene tariefgroep hebt die je goedkoop verkoopt en bij een tekort in je andere tariefgroep weer duur terug moet kopen, is er niks aan de hand
Het probleem is dat je natuurlijk niet vantevoren weet wat de tarieven zijn bij de volgende tariefswijziging.

Als ze dan bijvoorbeeld stijgen heb je geen keuze meer. Weggaan en je overschot tegen een schamele terugleververgoeding verkopen? Of blijven en minder terugkrijgen aan kWh als dat je hebt geleverd in de voorgaande periode?

• ione
  • Niet online
Ik heb ook even eea in de gelinkte fora gelezen, maar blijf het toch wel ingewikkeld vinden. En vooral wat nu te doen…..
Zou het al schelen (overzichtelijk maken) of minder risico zijn als ik naar enkeltarief zou gaan?
Of nu op tijd nog helemaal weg bij Essent?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:43
tariefswijzigingen is inderdaad een risico, maar dat geldt voor alles.

Ik had dubbeltarief, het eerste jaar ging prima, het tweede jaar leek de verkeerde kant op te gaan en dus overgestapt. Nu dus enkeltarief en dat rekent een stuk makkelijker en ook mijn dashboards worden overzichtelijker.

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 08:00
Ik zit ook bij Essent. Variabel contract. In de winter hoog verbruik tegen hoog tarief gehad. Inmiddels mbv extra zonnepanelen verwacht ik mijn netto verbruik in het jaar op minimaal 0kWh te kunnen krijgen voor de jaarafrekening. Bij Essent zwart op wit proberen te krijgen dat icm variabel tarief ze zo salderen en niet bv obv tariefsperiode of gemiddeld tarief in het jaar. Op de site kom ik niet verder dan we salderen jaarlijks. Weten jullie nu hoe het zit? Ook op het forum lees ik verschillende verhalen namelijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee