When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Vraag
Alle reacties
Zeker niet al te vaak meer open/dicht doen om verdere schade te voorkomen.
Bummer, had gehoopt op een quick fix. Zou dit onder garantie kunnen vallen? De laptop is nooit gevallen, hoewel er wel een klein schadeplekje op de hoekpunt zit, maar weet zo niet hoe die er op is gekomen.ThomasJ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:34:
Dit lijkt er op dat het scharnier los is gekomen van de backcover van het scherm. Grote kans dat je deze backcover moet (laten) vervangen.
Zeker niet al te vaak meer open/dicht doen om verdere schade te voorkomen.
Afhankelijk van hoe oud de laptop is, kun je het natuurlijk proberen. Het schadeplekje op de hoek helpt alleen niet mee. Ik zou het voorleggen bij de winkel waar je hem gekocht hebt en zien waar het schip strandt.LankHoar schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Bummer, had gehoopt op een quick fix. Zou dit onder garantie kunnen vallen? De laptop is nooit gevallen, hoewel er wel een klein schadeplekje op de hoekpunt zit, maar weet zo niet hoe die er op is gekomen.
De laptop is in mei 2021 aangeschaft. Helaas wel in Tsjechië omdat ik toen daar nog woonde. Toevallig is komende week een maat uit Praag op bezoek, dus zou hem kunnen meegeven. Wel een risicootje als het niet onder garantie valt in hun ogen, dus even overwegen.ThomasJ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:41:
[...]
Afhankelijk van hoe oud de laptop is, kun je het natuurlijk proberen. Het schadeplekje op de hoek helpt alleen niet mee. Ik zou het voorleggen bij de winkel waar je hem gekocht hebt en zien waar het schip strandt.
:strip_exif()/f/image/QfePLLFND4Y1Xtgh0jqRwuwR.jpg?f=fotoalbum_large)
Met verzending binnen Tsjechië en na reparatie naar NL, zitten de kosten op ongeveer 25 euro. Op een website als https://www.laptopreparatie.nl/laptop-reparatie-tarieven/ zie ik dat ze het voor 90 euro wellicht kunnen repareren. Anderzijds kan ik het zelf ook proberen, maar vind dit wel wat spannend. Ben redelijk handig met PC's, maar dit lijkt me best kwetsbaar en kan makkelijk misgaan.
Het gaat om deze laptop: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00LJMH)
Wat is jullie advies?
[ Voor 19% gewijzigd door LankHoar op 04-04-2023 19:17 ]
Helaas alleen voor een voorganger van dit model: https://www.ifixit.com/Device/Lenovo_IdeaPad_Flex_5_14ARE05Stonehawk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:21:
Kijken of er toevallig een tutorial voor het vervangen van scharnieren bij iFixit te vinden is voor dit model. En dan een besluit nemen.
Daar zal veel van hetzelfde zijn, maar helaas staat er niets over dit probleem tussen.
Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 hinges repair
Dan zie ik wel een paar videos, maar ik heb de laptop niet om het te beoordelen.
https://www.google.com/se...E05+hinges+repair%20video
[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 04-04-2023 19:27 ]
De scharnier bevestiging punten aan de kant van de LCD zijn losgebroken (Kortom de scharnier hangt er dus los in en word alleen tegengehouden door de frontbezel)
Je kan het improvisatorisch repareren door er een paar flinke schroeven met bouten doorheen te rammen.
Ik repareer deze krengen bijna maandelijks. Veel Lenovo laptops hebben zwakke scharnier punten.
Meerdere reacties hier hebben het over de scharnier zelf vervangen. Dat gaat helemaal niks uitmaken in dit geval het zijn de bevestigingpunt(en) die uitgebroken zijn
[ Voor 31% gewijzigd door osmosis op 04-04-2023 19:34 ]
Je kan met een 5mm sleutel het moertje iets losser zetten. Maar dan moet wel de case open. Waarschijnlijk alleen het onderste deel, maar wel de gehele onderplaat.
Deze moertjes zijn dat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lA29Bxk8d8t7wtweZyumzzg3.png?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 04-04-2023 19:33 ]
Doordat ze te strak zijn aangedraaid.osmosis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:30:
Ik repareer deze krengen bijna maandelijks. Veel Lenovo laptops hebben zwakke scharnier punten.
Als ik kijk naar m'n eigen Thinkbook 15 veert ook de hele behuizing mee bij het open en dichtklappen. Is idd wachten tot het breekt.
Thanks! Dat was een goede tip. Ik heb nu een uitgebreide repair video gevonden. Gaat om een iets andere product code, maar ziet er exact hetzelfde uit dus denk dat het meer om verschillende samenstelling gaat maar wel dezelfde laptop verder: YouTube: Lenovo IdeaPad 5 15IIL05 15ITL05 JB Weld Faulty Flawed Hinge Design ...route99 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:26:
Of Google ff met :
Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 hinges repair
Dan zie ik wel een paar videos, maar ik heb de laptop niet om het te beoordelen.
https://www.google.com/se...E05+hinges+repair%20video
Heb daar even door heen gescand en lijkt nog best een prutswerkje om zelf te doen

Dit lijkt een precies goede omschrijving van het probleem! Provosorisch fixen kan, maar sloop ik dan niet iets intern van het scherm/kabeltjes oid? En dan is de kans natuurlijk dat de laptop helemaal niet meer dicht kan ivm hoogteverschil.osmosis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:30:
Bekend probleem.
De scharnier bevestiging punten aan de kant van de LCD zijn losgebroken (Kortom de scharnier hangt er dus los in en word alleen tegengehouden door de frontbezel)
Je kan het improvisatorisch repareren door er een paar flinke schroeven met bouten doorheen te rammen.
Repareer je dit voor je werk? Voel je vrij een prijsopgave te sturen per DM
Ik vrees dat er al wat gebroken is, gezien hoe het er uit zich en hoe het zich gedraagdpennywiser schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:30:
Scharnieren staan heel vaak te strak. Dit zorgt voor stress op de constructie en na tig keer openen en dicht doen ontstaat er een scheur of dat wat jij ziet.
Je kan met een 5mm sleutel het moertje iets losser zetten. Maar dan moet wel de case open. Waarschijnlijk alleen het onderste deel, maar wel de gehele onderplaat.
Deze moertjes zijn dat:
[Afbeelding]

In ieder geval is 1 ding me wel duidelijk, als deze scharnier gefixt word en de boel toch open ligt, dan ook maar gelijk die ander preventief vervangen. Grote kans dat die binnen aanzienlijke tijd ook kapot gaat, gezien ik hoop dat de laptop nog minstens 3x zo lang mee gaat.
Dan zou ik zelf ze iets losser zetten. Ik doe dit bij vrijwel al mijn laptops. Vuistregel: er moet niets buigen bij openen en dichtdoen._JGC_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:34:
[...]
Als ik kijk naar m'n eigen Thinkbook 15 veert ook de hele behuizing mee bij het open en dichtklappen. Is idd wachten tot het breekt.
Dat is niet het probleem. Het probleem is dat er ondermaats plastic is gebruikt bij de bevestigingspunten.
Het is plastic van een paar mm dik wat de kracht moet overleven van het herhaaldelijk sluiten en openen.
Tuurlijk is dat strakke scharnier dan wel het probleem. Dat dunne plastic kan je niet verhelpen, je kan wel de scharnieren losser draaien als het nog niet te laat is.osmosis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:37:
[...]
Dat is niet het probleem. Het probleem is dat er ondermaats plastic is gebruikt bij de bevestigingspunten.
Het is plastic van een paar mm dik wat de kracht moet overleven van het herhaaldelijk sluiten en openen.
[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 04-04-2023 19:40 ]
Maar de scharnieren zelf zijn niet stuk kan ik je nu al vertellen. De behuizing is gaan scheuren als gevolg, dus dat moet op zichzelf ook worden gerepareerd.LankHoar schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:36:
[...]
[...]
Ik vrees dat er al wat gebroken is, gezien hoe het er uit zich en hoe het zich gedraagd
In ieder geval is 1 ding me wel duidelijk, als deze scharnier gefixt word en de boel toch open ligt, dan ook maar gelijk die ander preventief vervangen. Grote kans dat die binnen aanzienlijke tijd ook kapot gaat, gezien ik hoop dat de laptop nog minstens 3x zo lang mee gaat.
Bij elk andere fabrikant staan de scharnieren even strak. Echter ondervinden veel minder vaak deze problemen.pennywiser schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:37:
[...]
Tuurlijk is dat strakke scharnier dan wel het probleem. Dat dunne plastic kan je niet verhelpen, je kan wel de scharnieren losser draaien als het nog niet te laat is.
9 van de 10 laptops die ik onder handen krijg met dit probleem zijn Lenovo's consumenten laptops. Thinkpads bijv hebben dit probleem niet (staan opnieuw ff strak)
Dat zeg ik: bijna alle scharnieren staan te strak afgesteld. Het zal zeker zo zijn dat dit niet *altijd problemen geeft. Je punt ontgaat mij een beetje.osmosis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:41:
[...]
Bij elk andere fabrikant staan de scharnieren even strak. Echter ondervinden veel minder vaak deze problemen.
9 van de 10 laptops die ik onder handen krijg met dit probleem zijn Lenovo's consumenten laptops. Thinkpads bijv hebben dit probleem niet (staan opnieuw ff strak)
Zakelijke laptops zoals Thinkpads hebben een veel betere behuizing, maar hebben dit probleem op sommige modellen ook. Mijn P50 heb ik ook losser moeten draaien vanwege dat akelig dunne scherm dat er op zit.
[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 04-04-2023 19:47 ]
Mijn punt is ook al zijn de scharnieren heel losjes afgesteld. Vroeg of laat begeven de bevestigingspunten van de scharnier het toch wel omdat het belachelijk zwakke punten zijn.Op één of andere manier is de plastic die Lenovo gebruikt bijzonder bros.pennywiser schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:43:
[...]
Dat zeg ik: bijna alle scharnieren staan te strak afgesteld. Het zal zeker zo zijn dat dit niet *altijd problemen geeft. Je punt ontgaat mij een beetje.
Zakelijke laptops zoals Thinkpads hebben een veel betere behuizing, maar hebben dit probleem op sommige modellen ook.
Klopt inderdaad voor vrijwel alle consumenten laptops. Maar ja, niet iedereen kan ook zelf de scharnieren afstellen. Toch gaat de behuizing dan een stuk langer mee.osmosis schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:51:
[...]
Mijn punt is ook al zijn de scharnieren heel losjes afgesteld. Vroeg of laat begeven de bevestigingspunten van de scharnier het toch wel omdat het belachelijk zwakke punten zijn.Op één of andere manier is de plastic die Lenovo gebruikt bijzonder bros.
Soms doe ik er nog een mini drupje naaimachine olie op, en dan afstellen, dan lopen ze helemaal moeiteloos, en stressen ze de behuizingen minimaal.
:strip_exif()/f/image/90wipV2uoDfdKYTH0HKlYLJL.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaten door de topcover, popnagel er doorheen, al dan niet met een ring er tussen mocht de opening in het scharnier te groot zijn. Daarna in de bezel een paar gaten maken en de popnagels vlak vijlen met de bezel. Laptop kan normaal dicht, en aan de buitenkant zie je alleen een paar popnagels.
Ik heb er nog 1 liggen voor reparatie, maar daar kom ik niet weg met een popnageltje, nieuwe top en bottom shell nodig, is op zich ook nog wel te doen
[ Voor 9% gewijzigd door EelcoB op 04-04-2023 22:15 ]