[KPN Superwifi2] Ervaringen met wifi snelheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesout
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 10:45
Beste,

ik ga binnen kort verhuizen en zal daar KPN als provider nemen ivm glasvezel (1gb).

Nou is het huis erg slecht qua ethernet bekabling (veel ruimtens hebben deze niet en is niet financieel verantwoordelijk om aan te sluiten, lees huurhuis).
En zit ik dus naar Meshing internet oplossingen te bekijken en kwam uit op de KPN Superwifi2. ik zou deze op de begane grond in de woonkamer kunnen bekabelen naar de meterkast en op de 1e verdieping waar de 2e zou kunnen staan deze ook bekabelen. zodat ze beiden een bekablede backhaul hebben.

Nou is mijn vraag, zijn er mensen met een vergelijkbaar iets die mij kunnen vertellen wat voor snelheden ik kan verwachten wireless? (met voornamelijk WiFi 5 apparaten).

Andere aanbevelingen hoor ik ook graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@mesout als ik het dus goed begrijp heb je in ieder geval op elke etage een bekabelde verbinding mogelijk?

Dat is goed nieuws. Want dan is de kans dat je via 'Mesh'-setjes, of andere bekabelde Access points goede snelheden haalt erg groot.

Ik heb verder even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je kunt verwachten hangt minder af van de apparatuur dan van het huis.

Als het houten vloeren heeft en dunne muren, kun je vrij hoge snelheden halen. Gaat het om een betonbunker, dan kan het signaal alleen door trapgaten en moet je rekening houden met meer AP's en minder performance.

Dat dit "mesh" apparaten zijn is niet relevant: je gaat ze bedraad aansluiten. Bedrade backhaul betekent geen mesh en is altidj beste optie.

Om toch wat getallen te noemen: in zeflde kamer als een van deze AP's kun je met WiFi-5 rekenen op zo'n 400Mbps, kamer ernaast vaak 200Mbps, verderop 100Mbps. Ik heb twee AP's in een bijzonder betonrijke woning (2 verdiepingen, zowel dikke betonvloer ertussen als een 50cm-dikke betonnen draagmuur tussen twee helften van de woning) en muv voordeur en WC beneden (waar het onder de 100Mbps zakt) heb ik overal >150Mbps met WiFi-5.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesout
rens-br schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:44:
@mesout als ik het dus goed begrijp heb je in ieder geval op elke etage een bekabelde verbinding mogelijk?

Dat is goed nieuws. Want dan is de kans dat je via 'Mesh'-setjes, of andere bekabelde Access points goede snelheden haalt erg groot.

Ik heb verder even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.
ja op beiden verdiepingen heb ik maar 1 aansluit punt, niet in de ruimtes/locaties waar ik mijn belangrijke apparaten kan bekabelen, dus ik hoop met dit meshing systeem (of een ander) toch mijn hele huis te voorzien van zo snel mogelijk interenet voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 15:40
Zelf absoluut geen voorstander van KPN Super Wifi punten, maar dat is mogelijk persoonlijk :). Er zijn tegenwoordig voldoende systemen te vinden die goed met elkaar samenwerken, maar ga niet met verschillende soorten WIFI apparaten werken. KPN Router en KPN SuperWifi punten zijn toch niet helemaal hetzelfde en kunnen storing opleveren.

In jouw situatie zou ik gaan voor een WIFI systeem die je met Gigabit Powerlines toch bekabeld aansluit.
Denk dan aan bijvoorbeeld een Linksys Velop Systeem, of een TP-Link DECO systeem.

Je wilt zo snel mogelijk internet voor een goede prijs, maar wat is je budget? Wat heb je zelf in gedachten? Een paar honderd euro ben je al snel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesout
corboessenkool schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:41:
Je wilt zo snel mogelijk internet voor een goede prijs, maar wat is je budget? Wat heb je zelf in gedachten? Een paar honderd euro ben je al snel kwijt.
Ik zat te denken aan rond de 400 euro uiterst, minder altijd fijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corboessenkool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-05 15:40
mesout schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Ik zat te denken aan rond de 400 euro uiterst, minder altijd fijn natuurlijk.
Dan heb je ruim budget als je het mij vraagt.
Zelf heb ik een Linksys Atlas Pro 6: Voor € 289,00 heb je dan 3 nodes (voor een heel groot huis is dat echt al meer dan genoeg!)

product: Linksys Atlas Pro 6

Plaats een paar powerlines:
uitvoering: TP-Link AV1000
Dan ben je al een heel eind.

De Linksys Atlas Pro 6 kan ook via MESH (dus onbekabeld) maar de vraag is wel hoe stabiel dat is. Dat kan je uiteraard ook proberen. Ik weet uiteraard niet hoe groot het huis is. Misschien kun je met 3 nodes wel je hele huis in MESH verbinden. Mocht dat draadloos niet willen, kan je ze simpelweg met powerline adapter verbinden aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
Als je de SuperWifi 2-punten bekabeld aansluit kun je hele behoorlijke snelheden hiermee halen. Het is lastig om hier een getal aan te hangen omdat het ook afhangt van je device en je huis. Een wifipunt per verdieping is meestal voldoende om in het hele huis prima wifidekking te realiseren (ook in nieuwbouw).
mesout schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:52:
[...]

ja op beiden verdiepingen heb ik maar 1 aansluit punt, niet in de ruimtes/locaties waar ik mijn belangrijke apparaten kan bekabelen, dus ik hoop met dit meshing systeem (of een ander) toch mijn hele huis te voorzien van zo snel mogelijk interenet voor een goede prijs.
Wat wil je precies doen? Een NAS zou ik wel bekabeld aansluiten, maar een Teams-meeting zou geen problemen moeten geven.

[ Voor 45% gewijzigd door MarcoC op 31-03-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesout
MarcoC schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:15:
Wat wil je precies doen? Een NAS zou ik wel bekabeld aansluiten, maar een Teams-meeting zou geen problemen moeten geven.
Ik had dus origioneel bedacht dat het zo zou gaan worden

Meterkast
Modem & Nas
Smarthub & Nest Deurbel (in de gang 2m van de meterkast)

Beneden verdieping
1 router/meshing/AP
TV & Consoles (vrij dichtbij het internet punt)
Smarthub
Ip Camera (zou 3m weg zijn van de internet punt, maar aan de buiten zijden van de muur)

Boven verdieping
Computer/werk kamer Router/Meshing/AP & Prive computer & werk Laptop
Slaapkamer (5 meter van werk kamer vandaan) TV & Smarthub

Slaapkamer heeft geen mogelijkheid van bekabelde internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
mesout schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Ik had dus origioneel bedacht dat het zo zou gaan worden

Meterkast
Modem & Nas
Smarthub & Nest Deurbel (in de gang 2m van de meterkast)

Beneden verdieping
1 router/meshing/AP
TV & Consoles (vrij dichtbij het internet punt)
Smarthub
Ip Camera (zou 3m weg zijn van de internet punt, maar aan de buiten zijden van de muur)

Boven verdieping
Computer/werk kamer Router/Meshing/AP & Prive computer & werk Laptop
Slaapkamer (5 meter van werk kamer vandaan) TV & Smarthub

Slaapkamer heeft geen mogelijkheid van bekabelde internet.
Dus je wilt fatsoenlijk draadloos internet op de slaapkamer op de bovenverdieping? Dat zou denk ik probleemloos moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesout
MarcoC schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Dus je wilt fatsoenlijk draadloos internet op de slaapkamer op de bovenverdieping? Dat zou denk ik probleemloos moeten gaan.
Ja, dat is inderdaad wat ik voor elkaar wil krijgen.
want het is een huur huis dus ik voel er weinig voor om veel geld te betalen voor extra ethernet aansluitingen/kabels uit de muren.
Pagina: 1