Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jla79
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-04-2023
Goedemorgen allen,

in het verleden heb ik af en toe (vanuit werk) een tablet gehad om mee te werken. Heel eerlijk: ik ben geen fan, doe mij maar een laptop of desktop. Toch merk ik dat ik steeds vaker de behoefte heb aan een tablet (vooral voor dingen die ik nu op de telefoon doe, maar waarbij het kleine scherm me irriteert). Dus ben ik op zoek naar een betaalbare tablet.

- Ik wil absoluut geen iPad. Ik snap Android en dat bevalt me wel, ook omdat ik niet vast wil zitten in de Apple-ecosfeer
- Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste.

Vanwege de betaalbaarheid ben ik op zoek naar een tweedehands tablet dat nog even mee kan. Laatst was ik bij een paar 2ehandswinkels (UsedProducts e.d.). Die hadden enkele tablets, maar allemaal met een 10.x Android versie. Ik weet weinig van de specs, maar ik weet wel dat ik een besturingssysteem dat al End-of-Life is niet zie zitten.

De vraag is alleen: waar moet ik nog meer op letten bij het kiezen van een tweedehands tablet?
Adviezen en aanbevelingen welkom :)

Thanks.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26
Ik ben persoonlijk nooit zo blij met 2e hands tablet of telefoons, vanwege de accu.
Als je kijkt naar Android tablet, zit je al heel snel bij Samsung.
Deze hebben de duurdere S-lijn en de goedkopere A-lijn.
Voor mijn zoontje heb ik destijds gekozen voor de S6 Lite. Dit zit kwa prijs en features een beetje tussen de A en S lijn in.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
- Ik wil absoluut geen iPad. Ik snap Android en dat bevalt me wel, ook omdat ik niet vast wil zitten in de Apple-ecosfeer
Ik ben zelf een verstokte Windows gebruiker en daarnaast een Samsung Android smartphone maar op tablet gebied ben ik een beetje afgestapt van Android. Ten dele omdat je vooral bij 2de handse Android tablets zit met vaak een slecht en beperkt updatebeleid qua OS. Daarentegen is het een heel ander verhaal bij iPadOS, let wel, dat is niet hetzelfde als IOS maar dat terzijde.

Voorheen heb ik een tijdje een Samsung Galaxy Tab S8 Ultra gehad wat op zich een fantastisch tablet is met een groot O-led scherm. Alleen tja, Android, er stond dan wel de laatste Android versie op en werkte op zich ook verder prima. Maar als je naar de vele apps gaat kijken dan zit er toch best veel rommel bij en zijn apps verre van consistent van elkaar.

Vandaar dat ik uiteindelijk laatst toch ben gegaan voor een refurbished iPad Pro 11 2021 rechtstreeks dan van Apple zelf met gewoon normale garantie en al. Die iPad is eigenlijk gewoon als nieuw en zit ook als een nieuwe iPad verpakt maar het wel flink in prijs scheelde. En tja qua gebruik, als je met Android kan werken dan kan je al zeer zeker met iPadOS werken.

Voordeel van de iPad is ook dat het degelijke tablets zijn en qua updates ben je in elk geval minimaal 5 jaar verzekerd van updates en vaak nog langer. Ook zo qua apps kan je tegenwoordig nagenoeg alle apps voor Android ook bij iPadOS krijgen. Ook een heel aantal Microsoft specifieke software is nu voor iPadOS beschikbaar zoals het complete Office 365 pakket en zelfs de Microsoft Edge browser.

En tja vergis je niet in die M1 cpu of M2 cpu van Apple, dat is echt snel maar let wel dat ik verder totaal geen Apple fanboy ben. Ook ik zit totaal niet in het Apple Ecosysteem maar is ook helemaal niet nodig omdat de iPad's nu ook USB-C hebben, althans de latere generaties iPad Pro al zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jla79
GarBaGe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:37:
Ik ben persoonlijk nooit zo blij met 2e hands tablet of telefoons, vanwege de accu.
Als je kijkt naar Android tablet, zit je al heel snel bij Samsung.
Deze hebben de duurdere S-lijn en de goedkopere A-lijn.
Voor mijn zoontje heb ik destijds gekozen voor de S6 Lite. Dit zit kwa prijs en features een beetje tussen de A en S lijn in.
Nou dacht ik toch hier een reactie op gegeven te hebben...maar goed... je maakt een goede toevoeging aan mijn lijstje. Dat van die accuduur had ik niet bedacht (terwijl ik daar bij de smartphone altijd een heel punt van maak...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jla79
Roel1966 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:16:
[...]

Ik ben zelf een verstokte Windows gebruiker en daarnaast een Samsung Android smartphone maar op tablet gebied ben ik een beetje afgestapt van Android. Ten dele omdat je vooral bij 2de handse Android tablets zit met vaak een slecht en beperkt updatebeleid qua OS. Daarentegen is het een heel ander verhaal bij iPadOS, let wel, dat is niet hetzelfde als IOS maar dat terzijde.

Voorheen heb ik een tijdje een Samsung Galaxy Tab S8 Ultra gehad wat op zich een fantastisch tablet is met een groot O-led scherm. Alleen tja, Android, er stond dan wel de laatste Android versie op en werkte op zich ook verder prima. Maar als je naar de vele apps gaat kijken dan zit er toch best veel rommel bij en zijn apps verre van consistent van elkaar.

(...)
Windows...daar had ik nog niet over nagedacht. Ik had de indruk dat het nogal niche was, klopt dat niet?

De opmerking die je bedoelt over de vele apps...verwijs je dan naar bloatware, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hangt er natuurlijk wel van af, wat je precies van je 2de hands tablet verwacht.

Ik gebruik al jaren een Nexus 7 2013.

ehtweak in "[Google Nexus 7 (2013)] Ervaringen en Discussie"

'Gewoon' met lineageOS (versie 20, Android 13). Doet gewoon wat 'ie moet doen.
Dat ding is pas waar voor z'n geld. d:)b Zo maken ze ze niet meer helaas...

Wordt iedere dag ca. een uurtje gebruikt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat voor iets zoek je?

Wij hebben een uitvoering: Lenovo Tab M10 Plus (3rd Gen) (ZAAJ0387SE) Grijs, erg fijne tablet voor maar 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik had de indruk dat het nogal niche was, klopt dat niet?
Voorheen was dat minder het geval omdat je nog wel wat keuze had qua Windows tablets maar tegenwoordig maakt alleen Microsoft nog Windows tablets. Op zich zeker geen verkeerde tablets maar qua prijs zijn deze zeker niet goedkoop en de prijs/prestatie niet echt optimaal is. Maar wat mij persoonlijk het meest tegenhoud van Windows tablets is vooral de ondersteuning voor touch bediening. Niet alleen Windows zelf vind ik niet optimaal werken met touch maar vooral ook de Windows programma's.
De opmerking die je bedoelt over de vele apps...verwijs je dan naar bloatware, of mis ik iets?
Zeker zit er ook veel bloatware bij maar ik doel vooral naar de hele layout van apps, waar totaal geen consistentie in zit. Elke app heeft zo zijn eigen schilletje en ziet er weer totaal anders uit dan een andere app wat soms best verwarrend kan werken. Ook dat er soms tig verschillende instelmogelijkheden zijn waar ik mij vaak van af vraag wat voor nut het heeft.

Daarentegen zie je bij de Apple apps dat deze allemaal rond om dezelfde basis gebouwd zijn en alles veel meer in 1 lijn zit. Dat kan voor sommigen nadelig zijn omdat er minder zelf in te stellen valt, maar ik vind dat juist wel prettig. Wat heb je eraan als je iets in tig verschillende kleuren kan zetten of weet ik veel wat voor andere flauwekul. Dus in die zin zijn de Apple apps gewoon veel beter uitgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 20:09
Ik heb jaren een Android tablet gebruikt. Wat betreft updates hebben ze hierboven wel een punt. Maar als je handig bent kun je met lineageOS de updates vrij lang rekken.
Zelf heb ik geen slechte ervaring met de accuduur. Valt mij juist alleszins mee. Ik zou daarom best een tweedehands Android tablet willen overwegen.

Ik gebruik nu helaas een ipad met iOS. Een ipad pro. Is nodig, want de app die ik hiermee gebruik is alleen voor iOS. Ik hekel het Apple ecosysteem. Dus als ik de kans krijg zou ik een ander OS overwegen. Overigens wordt mijn oude ipad air niet meer ondersteund. Prima tablet, maar geen software updates meer.... Is ook niet heel nieuw meer.

Mijn laptop is overigens een convertible. Dus werkt ook goed als tablet. Zo gebruik ik heb ook regelmatig. En dan dus met Windows. Ik merk dat ze hier wel stappen hebben gemaakt, maar eigenlijk is het gewoon geen tablet. Doordat ik er een stylus bij heb zijn ook de kleine knopjes gewoon te gebruiken. Maar dat blijft een manko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar KST, daar past dit topic beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
Lees even de tablet BBG die vandaag uit kwam.
Realme Pad bijvoorbeeld nieuw kan ook een goede keus zijn:
review: De beste tablets - April 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jla79
Oon schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:21:
Wat voor iets zoek je?

Wij hebben een uitvoering: Lenovo Tab M10 Plus (3rd Gen) (ZAAJ0387SE) Grijs, erg fijne tablet voor maar 200 euro.
Helaas zoek ik iets goedkopers, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jla79
swhnld schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:47:
Lees even de tablet BBG die vandaag uit kwam.
Realme Pad bijvoorbeeld nieuw kan ook een goede keus zijn:
review: De beste tablets - April 2023
Hoe gaaf is het dat mijn vraag zomaar de inspiratie blijkt voor een heus artikel :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien het aantal tablets die in de BBG aangehaald worden, denk ik niet dat het in slechts een paar dagen tijd geschreven is. :+ Meestal wordt ook input van de community gevraagd. Ik denk dat het gewoon zo uitgekomen is en je dus gewoon mazzel hebt. :+

Sorry to burst your bubble... :$
ZatarraNL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:23:
Ik heb jaren een Android tablet gebruikt. Wat betreft updates hebben ze hierboven wel een punt. Maar als je handig bent kun je met lineageOS de updates vrij lang rekken.
Ligt ook maar aan welk tablet je hebt. Ik heb een Samsung Galaxy Tab S4, maar daar is dus geen LineageOS voor (ik vermoed omdat Samsung alleen blobs released van de CPU drivers). Er zijn wel custom roms, maar die zijn voor het laatst besproken op XDA-Developers in 2021 of 2022, weet niet meer exact, maar is dus wel redelijk dood, zeg maar.

[ Voor 76% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
ZatarraNL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:23:
Ik gebruik nu helaas een ipad met iOS. Een ipad pro. Is nodig, want de app die ik hiermee gebruik is alleen voor iOS. Ik hekel het Apple ecosysteem.
Geen idee hoe oud de iPad is en die misschien wel alleen IOS ondersteund maar bij de nieuwere iPads is dat nu gescheiden van mekaar. De iPad gebruikt nu iPadOS en alleen de iPhones gebruiken IOS maar veelal werken wel IOS apps ook onder iPadOS.

Zelf heb ik trouwens niet zoveel moeite met dat Apple ecosystem mits je dan een nieuwere iPad met USB-C gebruikt. Bijna zou ik zelfs durven schrijven dat de iPad meer externe USB-C devices ondersteund dan een Android tablet. Dus in die zin valt het wel mee met dat Apple ecosystem wat nu toch wel een stuk meer universeler is geworden.

En tja ach, bepaalde dingen gebruik ik simpelweg niet zoals Airdrop of dat soort dingen omdat er genoeg alternatieven voor zijn. De iPad werkt b.v. prima via mijn lokale netwerk en NAS plus dat Onedrive ook prima werkt op de iPad.
Pagina: 1