Problemen bepaalde (embedded) content

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-09 13:09
Sinds een aantal dagen heb ik een irritant probleem met ons (draadloos) netwerk. Bepaalde content wordt niet, of extreem langzaam, geladen. Denk Instagram posts, afbeeldingen op Facebook of embedded video's. Een website als Tweakers of nu.nl geeft totaal geen problemen (en tekst op b.v. Instagram of Facebook laadt wel gewoon).
Ik kan er de vinger niet op leggen waar het aan ligt, ik heb recent niks veranderd aan het netwerk. De problemen komen zowerl voor op het 2.4Ghz netwerk als op het 5Ghz netwerk, en op alle devices in huis (telefoon's, desktops, chromebook, iPad).
Wat soms lijkt te helpen (per device) is wisselen van netwerk (dus dan stap ik even over op 5Ghz, en dan lijkt het weer 5 minuten goed te gaan op dat device).

Wat ik al heb gedaan:
Modem (glasvezel modem van Caiway) aantal keren gereset
Router (Asus RT-AC87U die in bridgemode draait) aantal keren gereset
Draadloze verbinding is prima, want ik trek gewoon de volle snelheid via speedtest (350/400 mbit/s o.i.d.)

De router (Asus RT-AC87U) draait op de meest recente AsusWRT Merlin firmware (384.13_10)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 13:11

fra

Klinkt als een MTU probleem: doordat je PPPoE gebruikt (aanname door glasvezel) moet je de MTU in je router zetten op 1500 min de packet overhead van PPPoE frames. De uiteindelijke MTU die je in je router moet instellen is 1452 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
fra schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:51:
Klinkt als een MTU probleem: doordat je PPPoE gebruikt (aanname door glasvezel) moet je de MTU in je router zetten op 1500 min de packet overhead van PPPoE frames. De uiteindelijke MTU die je in je router moet instellen is 1452 dacht ik.
Ik weet niet precies wat het betekent, maar die instelling wijzigen naar 1452 hielp niet :P
Ik heb net ook de DNS server gewijzigd naar de DNS server van Google (8.8.8.8), maar ook dat maakt geen verschil.
Ik krijg soms een connection time-out, en de andere keer dat alleen dan tekst laadt (van Facebook). Sites als nu.nl blijven gewoon prima werken.
Edit:
QoS aanzetten helpt ook niet

Edit2:
Bedraad aansluiten van een desktop maakt ook geen verschil.
Twitter.com werkt b.v. ook niet :?

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 31-03-2023 13:37 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
Het lijkt er op dat het probleem bij Caiway ligt. Meerdere mensen hier in de buurt met Caiway ervaren dezelfde problemen.
Melding gemaakt bij Caiway, die konden niet direct zien wat het probleem was. Maar ze gingen het onderzoeken |:(

Edit:
Aankomende woensdag komt er een monteur langs van Caiway 8)7 ben benieuwd

[ Voor 15% gewijzigd door -tom-562 op 01-04-2023 18:57 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
Nou, monteur is langsgeweest. Blijkbaar is er een hele range aan IP-adressen op een blacklist van Spamhaus beland 8)7
Probleem was bekend en ze zijn er mee bezig |:(

Vaak bu'j te bang!