Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
Vanwege een verbouwing wil ik een zonnepanelen omvormer verplaatsen. De bestaande kabels die vanaf de zonnepanelen komen zijn dan te kort. Ik zou dan eigenlijk de gehele solarkabel vanaf de panelen moeten vervangen voor een setje langere maar dat is een enorm lastig traject waarbij ik niet helemaal zeker ben of ik een nieuwe kabel door de bestaande pijpen getrokken krijg.
Is er een mogelijkheid om de bestaande kabel te verlengen zonder MC4 verbindingen te maken? Want dan passen ze alsnog niet in een pijp en kan ik ze niet boven het nieuwe plafond wegwerken.
Iets met klemmen, soldering, of iets anders?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05
Mischien denk ik heel simpel, maar gewoon verlengen met een kabel met MC4 connectors? Daar hangt de rest van het systeem ook van aanelkaar. De connectors kun je overigens zelf makkelijk aankrimpen met de juiste tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:01
en als je geen tang hebt of ergens kan lenen dan werken deze connectoren prima(geen tang nodig):

https://zonnepanelendisco...ale-tangen-nodig-425.html

Afbeeldingslocatie: https://zonnepanelendiscounter.net/uploads/73002_1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door bazzzzzz op 31-03-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:51
Kun je MC4-connectoren van de verlengkabels niet wegwerken in een verdeeldoos? En van daaruit weer een nieuwe buis naar de nieuwe plek van de omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
Ikke_niet schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:20:
Mischien denk ik heel simpel, maar gewoon verlengen met een kabel met MC4 connectors? Daar hangt de rest van het systeem ook van aanelkaar. De connectors kun je overigens zelf makkelijk aankrimpen met de juiste tang.
Ik wil geen MC4 want dan kan ik de kabels niet boven het plafond in een buisje wegwerken. Die tang heb ik gewoon zelf, dat is geen probleem. Maar het idee van @Gramser is wellicht ook iets om over na te denken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:18
Lasdoos met WAGO voor soepele kabel (met oranje lipje) en 6mm2, neem aan dat je de lasdoos binnen houd, dan is een WISKA doos al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 23:00
Een Wago 221 is niet geschikt voor hoge DC spanning! AC zijn ze geloof ik tot 450V. Met twee klemmen in een klein doosje zijn de isolatie afstanden ook niet gewaarborgd, risico op vlambogen.
In een doosje doorverbinden kan wel maar dan met een vaste klemmen strook die geschikt is voor de juiste DC spanning.
(MC4 verbinder in een blind plafond zonder buisje lijkt mij simpeler)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:08
Verlengen met MC4 waar het wél kan; bijvoorbeeld waar de DC kabels van buiten naar binnen komen, of bij de voormalige opstelplaats van de omvormer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1