Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Koennie93
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-11-2023
Wij zijn inmiddels hard op zoek naar zonnepanelen, alleen zijn we door de vele verschillende bedrijven flink in de war gebracht. Wij hebben een dak dat pal op het zuiden ligt zonder enige schaduw van objecten. Daarnaast nog een dakkapel op het noorden en een kleine schuur in de tuin. Het idee is in ieder geval het dak op het zuiden volgooien en evt het dakkapel en/of schuur meenemen(maar dat is niet leidend). Tevens willen we met het oog op de toekomst een systeem dat voorbereid is op het aansluiten van een thuis accu. Aangezien het dak op het zuiden staat is het volgens mij voor ons niet logisch om gebruik te maken van micro omvormers of optimisers. Maar de meeste bedrijven lijken echter alleen maar te willen pushen naar een systeem met micro omvormers en doen niet aan een centrale omvormer. 1 van de offertes is van zonneplan, deze werkt met een centrale omvormer en is volgens hen voorbereid op een accu. Echter ben ik geen fan van het feit dat zij eigen systemen gebruiken. Daardoor zit je meteen vast aan 1 bedrijf.

Wij zijn heel erg benieuwd wat jullie zouden doen in onze situatie, of dat 1 van de offertes is wat wij zoeken, of dat we juist nog even verder moeten zoeken met bepaalde specificaties.
Foto's
Foto van google maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9m8G7ozC6kSOYCpsGgbyi0h8vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05JaGSScRgXsbcmD2wnq1wMj.png?f=fotoalbum_large

Foto van 1 van de offertes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT5Ls0fAHqcucyLi3qnetaHpUxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jm8soDVXMM6DVZ0GtwVbWnl6.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op het zuiden. Evt dakkapel op de andere kant en/of schuur in de tuin.
Schaduw
Nagenoeg niet, er staan wat bomen in de straat, maar die zijn niet zo hoog en zullen volgens sommige bedrijven geen schaduw leveren.
Jaarverbruik
Ons verbruik afgelopen jaar was 3807kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik weet niet of we 1 of 3-fase hebben. Hierbij een foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guwgp0ymK1JYkGR9yfeXJTTXuG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5IzpkdvJYFsEUgLmJsXcV1o.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
momenteel niet budget gebonden, voornamelijke doel is een efficient systeem en voorbereid op thuis accu
Wie gaat het project uitvoeren
We laten alles doen
Bijhouden van data
Alleen belangrijk dat ik kan zien wat het opbrengt, maar dat kan je vgm met de meeste systemen wel.
Reeds verkregen offertes
Wij hebben een aantal offertes al ontvangen, in een voorgaande topic zag ik een handig overzicht. Deze heb ik ook gebruikt en gesorteerd op prijs/PW. Zoals je kan zien zijn er veel offertes dat gebruik maakt van micro-omvormers of optimisers. Sommige hebben een offerte gestuurd voor 10 panelen, waarbij er 8 passen op de voorzijde en de andere 2 zouden dan evt op het dakkapel geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Js7I_nZQ9bggX6LnVfetV8Axx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dEtOUtoYMlxg3KGkthTkPetn.png?f=fotoalbum_large
Regio
Beverwijk

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Met dat verbruik zou ik even goed kijken of de dakkapel en de schuur gebruikt kunnen worden. Dakkapel kan vaak de belasting met ballast niet aan, maar er zijn andere manieren.

Wat zijn de daadwerkelijke afmetingen van het dak? Die bij je buren lijken 6x in landscape... en dan verwacht ik dat 10 in portrait wel bij jouw zou moeten passen.

Een remautomaat als maximaalstroombeveiliging is gewenst om te zorgen dat je je aardlekschakelaars niet kunt gaan overbelasten. https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Koennie93
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:13:
Met dat verbruik zou ik even goed kijken of de dakkapel en de schuur gebruikt kunnen worden. Dakkapel kan vaak de belasting met ballast niet aan, maar er zijn andere manieren.
Dat verschilt helaas veel tussen de bedrijven. De 1 vind het geen probleem en de ander begint er niet aan.
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:13:
Wat zijn de daadwerkelijke afmetingen van het dak? Die bij je buren lijken 6x in landscape... en dan verwacht ik dat 10 in portrait wel bij jouw zou moeten passen.
In het rapport voor energie label staat een dakoppervlak van 23,6m2.
Ik heb hier een legplan van 1 van de offertes. Dit is van zonneplan waarbij ik geen specificaties heb over het precieze zonnepaneel zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyMO9ccIUb4TWhcTj3ScupvPiNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/02RQRsSeLx0GA2jMb6vCv8x7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiAfyZ9ntdx3SuKAmXQy_cCbtGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FsuSUkKbPJBveIzDcIA2TZM.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Koennie93 pv boeren hebben in het algemeen niet de kennis om een dakkapel bouwkundig te beoordelen … op hun woord kun je wat dat betreft niet vertrouwen.

Zonneplan gebruikt Dmegc 400Wp en huawei omvormer/optimizer
Op basis van hun tekening is 8 wel max.

Wel zouden langere panelen mogelijk passen. 190x115 ipv 170x115 - dan pak je 450W per paneel

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald op 31-03-2023 09:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Koennie93
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:50:
@Koennie93 pv boeren hebben in het algemeen niet de kennis om een dakkapel bouwkundig te beoordelen … op hun woord kun je wat dat betreft niet vertrouwen.
Bij wie kan ik dan aanbellen om daar een goed oordeel over te vellen?

[ Voor 22% gewijzigd door Koennie93 op 31-03-2023 10:16 ]

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Bij een bouwkundig ingenieur of bureau. Maar de vraag is of je daar een bouwkundig onderzoek aan wilt wagen, want dat zal niet gratis zijn.

• Ronald
De fabrikant van de dakkapel?

Antwoord waarschijnlijk nee… ze zijn populair omdat ze relatief goedkoop zijn. En waarom zijn ze goedkoop? Juist.

Montage met ankers in plaats van ballast zit vaak net binnen de specificaties van de dakkapel. Dat is ook weer iets wat de gemiddelde PV boer niet kan… dakdekker die PV doet dus.

• Koennie93
Wij hebben besloten af te zien van het plaatsen op dakkapel en schuur. Hebben daar niet veel vertrouwen in en hebben niet het budget om daar wel wat aan te doen als het moet.

We zijn nu alleen nog op zoek naar meer info over omvormers en evt thuis accu. Veel bedrijven werken met micro omvormers, maar vanwege de ligging van ons dak lijkt ons dat niet logisch. Sommige bedrijven geven aan dat bepaalde centrale omvormers lastig zijn om een accu aan te sluiten. Zijn er mensen die hier ervaring/kennis van hebben? Zijn er omvormers/merken die goed voorbereid zijn voor een accu?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Micro omvormers zijn gezien de beperkte schaduw niet nodig inderdaad. Zonde van het geld. De offerte van partij 2 ziet er prima uit: goede prijs en snelle levertijd vergeleken met de rest. Eventueel kun je nog vragen of ze grotere panelen kunnen leveren, zoals getipt door Ronald.

Micro omvormers hebben geen echt voordeel wanneer het om accu's gaat. De stroom wordt op het dak al omgezet van gelijkstroom naar wisselstroom, dat moet bij de batterij weer gelijkstroom worden. Dus twee keer omzetten.
Vaak hoort er bij de batterij een eigen omvormer. Dus dan is er geen relatie met de omvormer van de zonnepanelen.
Ook zijn er hybride omvormers die beide kunnen. Ik weet alleen niet welke beperkingen je dan tegen zou kunnen komen bij het kiezen van een batterij, want ik kan me voorstellen dat aan die kant ook niet alles compatible is.
Pagina: 1