Wij zijn bezig met zonnepanelen en proberen ook lange termijn na te denken. Na eindelijk een installateur gevonden te hebben die ook langskomt ipv alleen maar op google maps iets intekent en factuur stuurt, zit ik met de volgende afweging: maximale opbrengst, of betere spreiding over de dag?:fill(white):strip_exif()/f/image/RXWDHtXAevnyBHMTzq6a2QXa.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/soT7KkFnX5QJuVSg72KoLUhI.png?f=user_large)
Anders dan op de foto, zijn op beide kanten er nu een dakkapel, vergelijkbaar met de buren.
- onder dakkapel: 6mx1.4m = 8.4m2
- boven dakkapel: 6mx2.7m = 16.2m2
- platdak: 6x1.8m = 10.8m2
totaal: 35,4m2
noord-west kant: 16.2m2 (onder dakkapel komt echt zelden zon)
aan de noordwestkant: schaduw alleen van een klein pijpje, en natuurlijk van het huis in begin van de dag. Voor de rest, in de zomer, bijna tot zons-ondergang de zon op de bovernkant van het dak.
Optie 1:/f/image/2sldQJoH6eTfUPkhLXnU9M3e.png?f=fotoalbum_large)
Optie 2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QF8DTlxGHyHH0tGLAr5VIi7m.png?f=user_large)
Maar, mijn afweging was, en daar wil ik graag ook jullie advies over, die panelen op het puntje van het dak aan de NW kant, die krijgen vanaf april eigenlijk de avond zon erop, en tegen de zomer aan, steeds vroeger. Als ik dan denk aan de energie prijzen die in de avond uren hoger liggen, en ook ons verbruik (inductie, opladen auto). Dan voelt het alsof dit misschien voor de toekomst een betere keuze zou zijn, dus beter verspreid over de dag. Ik heb hier eigenlijk nog weinig over gelezen, maar ik vroeg me af of hier al meer over bekend is.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/RXWDHtXAevnyBHMTzq6a2QXa.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/soT7KkFnX5QJuVSg72KoLUhI.png?f=user_large)
Anders dan op de foto, zijn op beide kanten er nu een dakkapel, vergelijkbaar met de buren.
Beschikbare (dak)ruimte
zuid-oost kant:- onder dakkapel: 6mx1.4m = 8.4m2
- boven dakkapel: 6mx2.7m = 16.2m2
- platdak: 6x1.8m = 10.8m2
totaal: 35,4m2
noord-west kant: 16.2m2 (onder dakkapel komt echt zelden zon)
Schaduw
aan de zuidoostkant: het plat dak komt eerder in de schaduw, vanwege de ons huis en de buren.aan de noordwestkant: schaduw alleen van een klein pijpje, en natuurlijk van het huis in begin van de dag. Voor de rest, in de zomer, bijna tot zons-ondergang de zon op de bovernkant van het dak.
Jaarverbruik
Normaal rond de 2500-3000kWh (inductie, thuiswerk, vloerverwarming), maar nu met EV erbij zal dat wel richting de 5000kWh gaan. Eventueel in de toekomst nog airco.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Dynamisch energie contract, via jedlix de auto in voordelige prijzen opladen.Budget en doel
Het doel is om bij te dragen aan groene energie, onze rekening te drukken. Het inmiddels opgerekte budget is max 15k, maar liever rond de 12/13. Maar een voorkeur voor het goed vol te leggen. Maar wel met duurzame afweging, maximale opbrengst is niet persee het hoofddoel.Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het graag laten doen. Op een schuindak aan de gang spreekt me niet zo aan.Bijhouden van data
Ik heb voorkeur voor een integratie met homeassistant. het liefst zonder een verplichte cloud verbinding. ook als bedrijf stopt zou ik het graag willen uitlezen.Reeds verkregen offertes
Dit was een uitdaging, de markt is niet zo "open" voor nieuwe offertes, en al helemaal niet als je een paar vragen hebt. (of als je dakkapel nog niet op de foto's staat). Ik heb uiteindelijk 2 grotere clubs gevonden, waarvan eentje niet langskwam en zeer beperkt plan gaf, dus eigenlijk heb ik nu 1 partij die de twee opties heeft uitgewerkt.Optie 1 | Optie 2 | |
Beschrijving: | 9 panelen schuindak ZO, 6 panelen NW | 9 panelen schuindak ZO, 3 panelen platdak |
Hardware: | SMA STP 5.0 + 15 Sunpower Maxeon3 425Wp (6375Wp) | SMA STP 4.0 + 12 Sunpower Maxeon3 425Wp (5100Wp) |
Kosten (€/wp): | €12.800 (2,00 €/Wp) | €10.800 (2,12 €/Wp) |
Opbrengst tool X: | 5674 kWh | 4845 kWh |
Opbrengst Sunny Design: | 5100 kWh | 6000 kWh |
Optie 1:
/f/image/2sldQJoH6eTfUPkhLXnU9M3e.png?f=fotoalbum_large)
Optie 2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QF8DTlxGHyHH0tGLAr5VIi7m.png?f=user_large)
Regio
Flevoland.Afweging
Optie 1 is de standaard aanpak, je legt alles op ZO neer, je hebt dan 2 strings en afhankelijk van of je het andere tool (waar ik de naam van vergeten ben) geloofd of Sunny Design, ga je daar meer mee opwekken (voor lagere totaal prijs). Aanbieder gebruikte beide tools btw. Wel raar, want als ik zelf optie 2 uitteken, krijg ik maar 4300kWh opbrengst.Maar, mijn afweging was, en daar wil ik graag ook jullie advies over, die panelen op het puntje van het dak aan de NW kant, die krijgen vanaf april eigenlijk de avond zon erop, en tegen de zomer aan, steeds vroeger. Als ik dan denk aan de energie prijzen die in de avond uren hoger liggen, en ook ons verbruik (inductie, opladen auto). Dan voelt het alsof dit misschien voor de toekomst een betere keuze zou zijn, dus beter verspreid over de dag. Ik heb hier eigenlijk nog weinig over gelezen, maar ik vroeg me af of hier al meer over bekend is.