Solar: maximale opbrengst of betere spreiding over de dag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 08:58
Wij zijn bezig met zonnepanelen en proberen ook lange termijn na te denken. Na eindelijk een installateur gevonden te hebben die ook langskomt ipv alleen maar op google maps iets intekent en factuur stuurt, zit ik met de volgende afweging: maximale opbrengst, of betere spreiding over de dag?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gd7TjsCgGPkhKWspQyMGeQ_89g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RXWDHtXAevnyBHMTzq6a2QXa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaBl5hLGgI9OVeZ9hP_oAbhFuHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/soT7KkFnX5QJuVSg72KoLUhI.png?f=user_large

Anders dan op de foto, zijn op beide kanten er nu een dakkapel, vergelijkbaar met de buren.
Beschikbare (dak)ruimte
zuid-oost kant:

- onder dakkapel: 6mx1.4m = 8.4m2
- boven dakkapel: 6mx2.7m = 16.2m2
- platdak: 6x1.8m = 10.8m2

totaal: 35,4m2

noord-west kant: 16.2m2 (onder dakkapel komt echt zelden zon)
Schaduw
aan de zuidoostkant: het plat dak komt eerder in de schaduw, vanwege de ons huis en de buren.
aan de noordwestkant: schaduw alleen van een klein pijpje, en natuurlijk van het huis in begin van de dag. Voor de rest, in de zomer, bijna tot zons-ondergang de zon op de bovernkant van het dak.
Jaarverbruik
Normaal rond de 2500-3000kWh (inductie, thuiswerk, vloerverwarming), maar nu met EV erbij zal dat wel richting de 5000kWh gaan. Eventueel in de toekomst nog airco.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Dynamisch energie contract, via jedlix de auto in voordelige prijzen opladen.
Budget en doel
Het doel is om bij te dragen aan groene energie, onze rekening te drukken. Het inmiddels opgerekte budget is max 15k, maar liever rond de 12/13. Maar een voorkeur voor het goed vol te leggen. Maar wel met duurzame afweging, maximale opbrengst is niet persee het hoofddoel.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het graag laten doen. Op een schuindak aan de gang spreekt me niet zo aan.
Bijhouden van data
Ik heb voorkeur voor een integratie met homeassistant. het liefst zonder een verplichte cloud verbinding. ook als bedrijf stopt zou ik het graag willen uitlezen.
Reeds verkregen offertes
Dit was een uitdaging, de markt is niet zo "open" voor nieuwe offertes, en al helemaal niet als je een paar vragen hebt. (of als je dakkapel nog niet op de foto's staat). Ik heb uiteindelijk 2 grotere clubs gevonden, waarvan eentje niet langskwam en zeer beperkt plan gaf, dus eigenlijk heb ik nu 1 partij die de twee opties heeft uitgewerkt.

Optie 1Optie 2
Beschrijving:9 panelen schuindak ZO, 6 panelen NW9 panelen schuindak ZO, 3 panelen platdak
Hardware:SMA STP 5.0 + 15 Sunpower Maxeon3 425Wp (6375Wp)SMA STP 4.0 + 12 Sunpower Maxeon3 425Wp (5100Wp)
Kosten (€/wp):€12.800 (2,00 €/Wp)€10.800 (2,12 €/Wp)
Opbrengst tool X:5674 kWh4845 kWh
Opbrengst Sunny Design:5100 kWh6000 kWh

Optie 1: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_DDRcMRf5vl6sG9IUxyFLBVOmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2sldQJoH6eTfUPkhLXnU9M3e.png?f=fotoalbum_large

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZQaiv6HU6aBW4X97jOsukbONJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QF8DTlxGHyHH0tGLAr5VIi7m.png?f=user_large
Regio
Flevoland.
Afweging
Optie 1 is de standaard aanpak, je legt alles op ZO neer, je hebt dan 2 strings en afhankelijk van of je het andere tool (waar ik de naam van vergeten ben) geloofd of Sunny Design, ga je daar meer mee opwekken (voor lagere totaal prijs). Aanbieder gebruikte beide tools btw. Wel raar, want als ik zelf optie 2 uitteken, krijg ik maar 4300kWh opbrengst.

Maar, mijn afweging was, en daar wil ik graag ook jullie advies over, die panelen op het puntje van het dak aan de NW kant, die krijgen vanaf april eigenlijk de avond zon erop, en tegen de zomer aan, steeds vroeger. Als ik dan denk aan de energie prijzen die in de avond uren hoger liggen, en ook ons verbruik (inductie, opladen auto). Dan voelt het alsof dit misschien voor de toekomst een betere keuze zou zijn, dus beter verspreid over de dag. Ik heb hier eigenlijk nog weinig over gelezen, maar ik vroeg me af of hier al meer over bekend is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
Beide offertes zijn serieus veel te hoog om over na te denken...

Eerst de zuid kant... vol... geld over, dan die 6 op noord erbij.
Die set op noord zou bijna nooit meer opbrengen dan wat extra spul op zuid...

En niet te negatief over google-maps offertes... dit is een simpel dak... dat moet prima goed gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 31-03-2023 07:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:39
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:32:
En niet te negatief over google-maps offertes... dit is een simpel dak... dat moet prima goed gaan.
Tja zo gaat dat tegenwoordig. Je geeft 10.000 euro uit, maar men neemt niet de moeite om even te kijken. Alle verrassingen moeten dan ter plekke opgelost worden en je moet zelf maar zien of je die oplossing oke vind of niet. Voor dat bedrag had je namelijk zelf eerst alles uit moeten zoeken.

De klant, van koning naar melkkoe. Ik ben in elk geval blij dat ik voor een partij heb gekozen die wel langskwam. De pannen net onder de nokpan zaten vast. Sommige offertes gingen er ongezien vanuit dat die wel los kon. Dat kon niet, niet zonder de boel te slopen, dus kwam de adviseur met een alternatief legplan. Geen van de maps-bedrijven hield daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Zenomyscus Als de TS daar €4K voor over heeft prima… dat is een monoblock warmtepomp zo’n beetje…

Geldverspilling

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Beide offertes zijn serieus veel te hoog om over na te denken...
Ik heb al moeite gehad überhaupt offertes te krijgen, tips are welcome.
Eerst de zuid kant... vol... geld over, dan die 6 op noord erbij.
Die set op noord zou bijna nooit meer opbrengen dan wat extra spul op zuid...
Ik heb ook over beide gevraagd, maar dan zouden 2 omvormers nodig zijn. Of met optimizers werken, maar dat had niet de voorkeur vanwege zowel hun levertijd en de beperkte levensduur die toch vaak naar voren kwamen.
Mijn ervaring, of niet willen doen omdat ons dakkapel nog niet op de foto stond, of alleen maar bovendakkapel kunnen plaatsen (terwijl bij bezoek meteen duidelijk was dat er genoeg ruimte was). Dus ik wil er niet negatief over zijn, maar ik kreeg er geen betrouwbare indruk van.
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:48:
@Zenomyscus Als de TS daar €4K voor over heeft prima… dat is een monoblock warmtepomp zo’n beetje…

Geldverspilling
ik heb geen interesse in meer geld uit te geven wat nodig is, dus ik wil graag betere offertes ernaast kunnen houden, maar de vele bedrijven waar ik contact mee heb gezocht, zitten vol, of reageren niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
En nogmaals, ik vroeg me wel af, als de prijzen van energie in de zomer overdag zo hard dalen, en de druk op het netwerk steeds hoger word, of het niet voordeliger kan zijn om te zorgen dat je panelen hebt liggen die op een later moment van de dag juist meer opleveren.

En die 3 panelen op ZO platte dak leveren in beide planners minder op (die 6000kWh heb ik achteraan gemaild, dat kan niet kloppen, sunny planner zelf ingevuld zegt 4200kWh).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 22:16
Dala schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:54:
[...]

ik heb geen interesse in meer geld uit te geven wat nodig is, dus ik wil graag betere offertes ernaast kunnen houden, maar de vele bedrijven waar ik contact mee heb gezocht, zitten vol, of reageren niet eens.
Als je uiteindelijk zelf precies weet wat wel en niet past kun je dit overwegen: zelf samenstellen en via Solarbouwmarkt een installateur regelen.
Ronald in "Offerte Zonnepanelen (1.80prijs/watt +)"

En de Sunpowers uit de eerste offerte dan gewoon vervangen door een redelijker geprijsd volledig zwart paneel met de juiste afmetingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Qua spreiding: je kan al eens bij ons in België kijken, waar saldering is afgeschaft: veel meer interesse in oost-west opstelling omdat je meer gespreid je opwek hebt (dus meer eigenverbruik, wat meer oplevert dan terugleveren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:46
Gezien je budget van 12-13k zou je toch beide vlakken moeten kunnen vol leggen zou ik zeggen. Ik ben benieuwd hoe je uitkomt op 5000 kWh per jaar inclusief EV... Hoeveel km rijd je per jaar, en reken dat even om naar kWh. Bij mij gaat het verbruik van de EV alleen toch tegen de 4000-5000 met zo rond de 20k km per jaar.

Het voordeel van zuid is dat je ook in de winter meer opbrengst hebt. De panelen op NW doen dan niet zo veel. Het voordeel van NW is dat je de auto kan opladen / koken in de zomer door betere spreiding. Houd er wel rekening mee dat als de zon lager staat, er ook minder opbrengst is.

Door je verschillende orientates / hellingen(area 2 is wellicht anders) zijn micro omvormers iets wat je aanspreekt, ook omdat deze ook wat makkelijker zijn uit te breiden.

Is 2 meter plat dak niet voldoende groot om je panelen een halve slag te draaien er er 5 neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
jeeedeee schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:47:
Gezien je budget van 12-13k zou je toch beide vlakken moeten kunnen vol leggen zou ik zeggen.
Ik denk dat de les is, ik moet verder gaan kijken. Want het zou moeten kunnen voor dit budget. Bij deze aanbieder werd het dan 16k, vanwege 2 omvormers. (Platdak losse chain).
Ik ben benieuwd hoe je uitkomt op 5000 kWh per jaar inclusief EV... Hoeveel km rijd je per jaar, en reken dat even om naar kWh. Bij mij gaat het verbruik van de EV alleen toch tegen de 4000-5000 met zo rond de 20k km per jaar.
True, dat was te kort door de bocht. Zal eerder rond de 6/7k uitkomen.
Het voordeel van zuid is dat je ook in de winter meer opbrengst hebt. De panelen op NW doen dan niet zo veel. Het voordeel van NW is dat je de auto kan opladen / koken in de zomer door betere spreiding. Houd er wel rekening mee dat als de zon lager staat, er ook minder opbrengst is.
Is er een manier om dat te berekenen/plotten? Hoe die performance/opbrengst van NW zal zijn over de maanden heen? Of het liefst per uur?
Door je verschillende orientates / hellingen(area 2 is wellicht anders) zijn micro omvormers iets wat je aanspreekt, ook omdat deze ook wat makkelijker zijn uit te breiden.
Maar die zijn wel uitval gevoelig toch? En ik dacht met moderne omvormers die de hele curve opzoeken voor maximale opbrengst, dat je dan ook minder verlies hebt?
Is 2 meter plat dak niet voldoende groot om je panelen een halve slag te draaien er er 5 neer te leggen?
Die moet ik ff wat accurater opmeten (yup, 210cm op het kiezel steen stuk), maar ik meende dat die ruimte er niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
@Dala Gezien de combi, verwacht ik dat de partij "De Zonnefabriek" is. Die zijn nooit de goedkoopste geweest.
Welke regio / Provincie hebben we het hier over?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
D_Jeff schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:32:
@Dala Gezien de combi, verwacht ik dat de partij "De Zonnefabriek" is. Die zijn nooit de goedkoopste geweest.
Welke regio / Provincie hebben we het hier over?
jij mag niet meer raden ;) en een beetje betalen voor service heb ik in principe niks op tegen, mits het binnen redelijke grenzen blijft.

Regio: Almere / Flevoland.

[ Voor 15% gewijzigd door Dala op 03-04-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Dala O-)

Aangezien de luxe hebt dat 2 grote PV-groothandels praktisch in de "achtertuin" zitten, waarom vraag je daar geen (betaald) adviesgesprek* aan? Kan zijn dat daar even een wachttijd opzit, maar ik weet zeker dan je van hun een offerte van ~1,85 euro / wp (exc btw) kan krijgen.

* Mocht je dan besluiten om op die offerte in te gaan, dan krijg je de kosten van het adviesgesprek terug.

Dat geschreven hebbend: Heb je al eerder een huis (koop/huur/vakantie/<ander excuus>) gehad met een PV-systeem? Zoja, heb je dan ook een merkvoorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
D_Jeff schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:05:
Aangezien de luxe hebt dat 2 grote PV-groothandels praktisch in de "achtertuin" zitten, waarom vraag je daar geen (betaald) adviesgesprek* aan? Kan zijn dat daar even een wachttijd opzit, maar ik weet zeker dan je van hun een offerte van ~1,85 euro / wp (exc btw) kan krijgen.

* Mocht je dan besluiten om op die offerte in te gaan, dan krijg je de kosten van het adviesgesprek terug.
Lol, ze zitten inderdaad de achtertuin, ik neem aan dat je over solar outlet en solar bouwmarkt hebt?
Dat geschreven hebbend: Heb je al eerder een huis (koop/huur/vakantie/<ander excuus>) gehad met een PV-systeem? Zoja, heb je dan ook een merkvoorkeur?
Nee, geen voorkeur, behalve dat ik graag het met HA wil kunnen uitlezen, het liefst local polling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Dala Correct
Indien je geen voorkeur hebt, kan je ook nog eens kijken naar:
* Coolblue Solar
* Package deal Gaslicht (hun premium package is van De Zonnefabriek)
* VvE PV Collectief

En nog een late "owja":
Mocht je wel verder willen gaan met De Zonnefabriek, maar toch de offerte wat naar beneden wil hebben:
Vraag dan naar hun "B-merk" panelen (dat is deze optie: https://www.zonnefabriek....q.peak-duo-blk-m-g11-395/)

Even een check bij @Ronald Q-Cells zijn dat prima panelen of is het beter of verder te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 17:26
Ik weet niet wat de prijzen hebben gedaan de afgelopen paar maanden, maar bij mij heb ik eind November 2022 een offerte gekregen voor 14x 400Wp panelen incl. 5kW omvormer voor 5.000 euro. Ik kon enkel op zuidkant leggen, dus heel eenvoudig. Mijn buurman had een iets gecompliceerder systeem met omvormers en was 6.000 euro kwijt (zelfde periode voor offerte en plaatsing) met 1 paneel extra. Ik zou dan ook zeker elders offertes opvragen, want dit is echt veel te duur.

Dan even on-topic. Een betere spreiding is interessant als saldering er af gaat. Maar opbrengst op NW zal maar weinig doen en ik vrees dat je ze vrijwel niet gaat terugverdienen (helemaal niet met deze prijzen). Ik heb ook enkel overdag opbrengst en als salderen eraf gaat en de auto staat niet thuis, dan weet ik niet eens of ik mijn panelen op tijd ga terugverdienen. Met zo'n hoge prijs en ligging op NW weet ik wel zeker dat het niet uit kan.

Mijn advies... Goedkopere leverancier zoeken, want deze is echt te duur. Als ze allemaal zo duur zijn dan zou ik geen panelen nemen. Salderen gaat er af en dan wordt het sowieso lastig om het rendabel te krijgen als je overdag niet veel verbruikt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Zie het vaak genoeg fout gaan. Een paar deuren verderop liggen de panelen tot boven de nok. Ziet er niet uit en is ook niet volgens de geldende norm. Maar was een "inmeetfout". Was ook via Google Maps "ingemeten". Als ze niet komen inmeten, dan zou ik het zelf goed nameten...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Dala schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:09:
Nee, geen voorkeur, behalve dat ik graag het met HA wil kunnen uitlezen, het liefst local polling.
Local polling zie je steeds minder tot mijn ergenis. Veelal ben je dan aangewezen op een Modbus aansluiting en wat minder toegankelijkere software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
SMA heeft prima tooling voor dat, als ik het goed schrijf/zeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
BugBoy schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:47:
[...]

Zie het vaak genoeg fout gaan. Een paar deuren verderop liggen de panelen tot boven de nok. Ziet er niet uit en is ook niet volgens de geldende norm. Maar was een "inmeetfout". Was ook via Google Maps "ingemeten". Als ze niet komen inmeten, dan zou ik het zelf goed nameten...
Een installateur die dat dan doorzet had het dak af gehaald moeten worden en overgezet moeten worden naar de plantsoenen dienst als stagiair schoffelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ronald schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:55:
Een installateur die dat dan doorzet had het dak af gehaald moeten worden en overgezet moeten worden naar de plantsoenen dienst als stagiair schoffelen
In de huidige overspannen markt worden ze gewoon op het dak gelegd, want anders is de klant niet blij (die wil maximale opbrengst en liefst gisteren geplaatst) en krijgt de installateur zijn geld niet. Ik heb de betreffende buren er ook op aangesproken, maar volgens de installateur "gaat het wel goed". Er zijn zoveel slechte installateurs op dit moment. Denk dat als je een ladder op kan klimmen, dat je dan tegenwoordig zonnepanelen kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@BugBoy
De dynamische prijzen zijn om 18.00 / 19.00 uur het hoogste.
Ik denk dat ik nog veel voordeel ga krijgen met mijn noord setje, in de toekomst als salderen eraf is.

Elke direkte verbruikte kWh is dan ineens 40 ct waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR9dHKvyFImTA_oGHW94FZT8qdw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DcwYPtAqDBfFNwdq9WL1yUL6.jpg?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2023 01:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik ben 10 jaar geleden al begonnen met oost/west omdat ook toen al ooit salderen zou worden afgeschaft in Nederland en het handiger is om verspreid over de dag opbrengst te hebben. Een pv installatie is voor 20 tot 25 jaar, niet voor de korte termijn.

Bij mij ging het om een plat dak met 15 graden hoek, oost tegen west "dome" zodat rijen panelen niet andere rijen in schaduw zou zetten. Het maximaliseerde destijds ook nog de opbrengst omdat er meer panelen op konden. Tegenwoordig is opbrengst per oppervlaktemaat een stuk beter. Wat blijft is de betere spreiding. Je zal wat minder stroom hoeven in te kopen, maar dat hangt ook af van de hoogte van de opbrengst en de vraag in eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 01:42:
@BugBoy
De dynamische prijzen zijn om 18.00 / 19.00 uur het hoogste.
Ik denk dat ik nog veel voordeel ga krijgen met mijn noord setje, in de toekomst als salderen eraf is.

Elke direkte verbruikte kWh is dan ineens 40 ct waard.
In de winter wel, maar dan schijnt de zon niet meer om 18 uur. Ik denk dat een zonnige dag in de zomer een ander patroon laat zien. Een paneel dat slechts een paar maanden per jaar werkt verdient zich lastiger terug. Daarbij zijn installaties op dit moment blijkbaar erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een oost-west dak en 3 jaar terug al gespreid gelegd: 25% Oost / 75% West met de optie om te verdubbelen naar 48 panelen met een 50/50 verdeling. Wij gebruiken een groot deel zelf, maar kozen hier vooral voor met het besef dat dese panelen er voor 25 jaar zullen gaan liggen en we dan allang niet meer kunnen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
BugBoy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 05:48:
[...]

In de winter wel, maar dan schijnt de zon niet meer om 18 uur. Ik denk dat een zonnige dag in de zomer een ander patroon laat zien. Een paneel dat slechts een paar maanden per jaar werkt verdient zich lastiger terug. Daarbij zijn installaties op dit moment blijkbaar erg duur.
Als je kijkt naar de per maand grafieken, zie je toch dat "eend" patroon (wel minder extreem dan de winter maanden hoor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N72Rx4l_DPTU_n84kO7D4lRIYtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YxboqrauiBOunt576RRN438M.png?f=fotoalbum_large
bron: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-gemiddelden-2022/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Ik ben toch aan het nadenken dit zelf te doen (met hulp van installateur via Solar Bouwmarkt).

En dan optie 1, 6 panelen aan de NW, 9 aan ZO.

Maar hoe moet ik dit berekenen qua omvormers? Als je 6x425Wp hebt, zit je op 2550Wp, en 9x425Wp 3825Wp. Ik weet dat die 6, van 2550Wp waarschijnlijk door het jaar heen lager zullen opbrengen dan die 9 op ZO.

Ik heb nu geleerd dat je normaal moet onder-dimensioneren, zodat je wat clipping accepteert op de echt piek dagen, maar dat je omvormer al eerder in de optimale zone komt. Maar hoe zit dat met 2 strings die ten eerste niet hetzelfde Wp hebben, en ook nog eens een ander profiel qua opbrengst. Maar op het midden van de dag wel samen zon zullen ontvangen.

Ik heb hier voor July de gemiddelde zon straling (of hoe vertaal je "irradiance"?) gepakt voor ZO op mijn plek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJZZ1idqZJlfSvoGVyCdDpcRhew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUuRsnvyew6aFl7UBd1QpPAL.png?f=fotoalbum_large
en hier NW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnViNDD-Gmq0ovFbHyOsmfu6Jcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BIQWNtNAMZNyioCx6Gj1QqjN.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk kunnen jullie helpen welke clipping grens ik hierbij het beste kan kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
Heb je deze tool al ingevuld? Hier kun je beide oriëntaties in simuleren (op een bepaalde dag en onderin de tabel op jaarbasis) waarbij je ook apart de omvormer kunt limiteren.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
schumacher schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:40:
Heb je deze tool al ingevuld? Hier kun je beide oriëntaties in simuleren (op een bepaalde dag en onderin de tabel op jaarbasis) waarbij je ook apart de omvormer kunt limiteren.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Zojuist gedaan. Je kunt er goed de max zien (en effect van clipping). Maar je ziet dat ie niet meeneemt dat een omvormer een minimum heeft. Ik snap dat het moeilijker is, want dat ligt ook aan hoeveelheid panelen. Is daar nog iets voor?

[ Voor 38% gewijzigd door Dala op 10-04-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
En als je een degelijke simulatie wil, @Dala , sunny design - van omvormer fabrikant SMA.. maar het werkt natuurlijk ook met andere merken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Dala schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:32:
Wij zijn bezig met zonnepanelen en proberen ook lange termijn na te denken. Na eindelijk een installateur gevonden te hebben die ook langskomt ipv alleen maar op google maps iets intekent en factuur stuurt, zit ik met de volgende afweging: maximale opbrengst, of betere spreiding over de dag?
Foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Anders dan op de foto, zijn op beide kanten er nu een dakkapel, vergelijkbaar met de buren.
Beschikbare (dak)ruimte
zuid-oost kant:

- onder dakkapel: 6mx1.4m = 8.4m2
- boven dakkapel: 6mx2.7m = 16.2m2
- platdak: 6x1.8m = 10.8m2

totaal: 35,4m2

noord-west kant: 16.2m2 (onder dakkapel komt echt zelden zon)
Schaduw
aan de zuidoostkant: het plat dak komt eerder in de schaduw, vanwege de ons huis en de buren.
aan de noordwestkant: schaduw alleen van een klein pijpje, en natuurlijk van het huis in begin van de dag. Voor de rest, in de zomer, bijna tot zons-ondergang de zon op de bovernkant van het dak.
Jaarverbruik
Normaal rond de 2500-3000kWh (inductie, thuiswerk, vloerverwarming), maar nu met EV erbij zal dat wel richting de 5000kWh gaan. Eventueel in de toekomst nog airco.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A. Dynamisch energie contract, via jedlix de auto in voordelige prijzen opladen.
Budget en doel
Het doel is om bij te dragen aan groene energie, onze rekening te drukken. Het inmiddels opgerekte budget is max 15k, maar liever rond de 12/13. Maar een voorkeur voor het goed vol te leggen. Maar wel met duurzame afweging, maximale opbrengst is niet persee het hoofddoel.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het graag laten doen. Op een schuindak aan de gang spreekt me niet zo aan.
Bijhouden van data
Ik heb voorkeur voor een integratie met homeassistant. het liefst zonder een verplichte cloud verbinding. ook als bedrijf stopt zou ik het graag willen uitlezen.
Reeds verkregen offertes
Dit was een uitdaging, de markt is niet zo "open" voor nieuwe offertes, en al helemaal niet als je een paar vragen hebt. (of als je dakkapel nog niet op de foto's staat). Ik heb uiteindelijk 2 grotere clubs gevonden, waarvan eentje niet langskwam en zeer beperkt plan gaf, dus eigenlijk heb ik nu 1 partij die de twee opties heeft uitgewerkt.

Optie 1Optie 2
Beschrijving:9 panelen schuindak ZO, 6 panelen NW9 panelen schuindak ZO, 3 panelen platdak
Hardware:SMA STP 5.0 + 15 Sunpower Maxeon3 425Wp (6375Wp)SMA STP 4.0 + 12 Sunpower Maxeon3 425Wp (5100Wp)
Kosten (€/wp):€12.800 (2,00 €/Wp)€10.800 (2,12 €/Wp)
Opbrengst tool X:5674 kWh4845 kWh
Opbrengst Sunny Design:5100 kWh6000 kWh

Optie 1: [Afbeelding]

Optie 2:
[Afbeelding]
Regio
Flevoland.
Afweging
Optie 1 is de standaard aanpak, je legt alles op ZO neer, je hebt dan 2 strings en afhankelijk van of je het andere tool (waar ik de naam van vergeten ben) geloofd of Sunny Design, ga je daar meer mee opwekken (voor lagere totaal prijs). Aanbieder gebruikte beide tools btw. Wel raar, want als ik zelf optie 2 uitteken, krijg ik maar 4300kWh opbrengst.

Maar, mijn afweging was, en daar wil ik graag ook jullie advies over, die panelen op het puntje van het dak aan de NW kant, die krijgen vanaf april eigenlijk de avond zon erop, en tegen de zomer aan, steeds vroeger. Als ik dan denk aan de energie prijzen die in de avond uren hoger liggen, en ook ons verbruik (inductie, opladen auto). Dan voelt het alsof dit misschien voor de toekomst een betere keuze zou zijn, dus beter verspreid over de dag. Ik heb hier eigenlijk nog weinig over gelezen, maar ik vroeg me af of hier al meer over bekend is.
Stop maar dit is simpel weg veel te duur. Ik zou een andere partij er bij betrekken die je minder gaat afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Ronald schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:55:
En als je een degelijke simulatie wil, @Dala , sunny design - van omvormer fabrikant SMA.. maar het werkt natuurlijk ook met andere merken…
Ah, goed om te horen, daar zat ik in, ik krijg daar niet zoveel grafieken uit, wel mooie eind totalen en per maand statistieken.

Maar, technisch gezien, hoe moet je die 2 mismatched producties het beste dimensioneren, want midden op de dag kunnen ze samen 4k+ doen, maar die op NW later meer 2k max. Als je dus alleen op de 4k let, krijg je dan niet dat ie te snel afslaat? Of moet ik gewoon gaan spelen in Sunny web?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
Sunny design invullen is ook zo gepiept. Je hoeft geen account te maken, klik op nieuw project en vervolgens handmatige planning. Dan kies je panelen en vul je de oriëntaties in en daarna kun je hem automatisch een voorstel voor de omvormer(s) laten geven of zelf iets kiezen. Let vooral op dat je 1- of 3-fase goed kiest.
Daarna lees je het aantal kWh af voor de verschillende opties. Daarnaast geeft hij een opbrengst factor aan (ben even de exacte naam vergeten). Wanneer die lager dan 100% is heb je clipping tijdens topmomenten.

Maar ik denk dat je te bang bent voor een te grote omvormer. Opstartspanning wordt als concept vaak verkeerd gebruikt. Zodra het licht is buiten, halen de panelen hun open klemspanning. Het is niet zo dat in de winter of tijdens bewolking de spanning halveert. Spanning is er wel of is er niet.

Wel is het zo dat een grotere omvormer *iets* minder efficiënt *kan* zijn. Voornamelijk wanneer hij technisch anders in elkaar zit en je voor een grotere serie moet kiezen (dus van een lijn met bijv. 1,5 tot 3 kW moet wisselen naar een lijn met 3,6 tot 5 kW omvormers). Maar het verschil tussen een Goodwe 3,6 of 4,2 of 4,2 of 5k zal qua efficiëntie niet gigantisch zijn.
Let vooral op het verwachte aantal kWh's op jaarbasis keer de levensduur (10-15 jr). Vergelijk dat voor een model met clipping en een model van 1 maat groter zonder clipping. Dan heb je je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
schumacher schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:26:
Sunny design invullen is ook zo gepiept. Je hoeft geen account te maken, klik op nieuw project en vervolgens handmatige planning. Dan kies je panelen en vul je de oriëntaties in en daarna kun je hem automatisch een voorstel voor de omvormer(s) laten geven of zelf iets kiezen. Let vooral op dat je 1- of 3-fase goed kiest.
Daarna lees je het aantal kWh af voor de verschillende opties. Daarnaast geeft hij een opbrengst factor aan (ben even de exacte naam vergeten). Wanneer die lager dan 100% is heb je clipping tijdens topmomenten.
True, sunny design is heel intuitief. Ik heb er een paar verschillende projecten, waarmee ik makkelijk naast elkaar dingen kan leggen. Maar wat mij opviel, is dat het beperkt verschil tussen een SMA STP 5.0 en STP 3.0 tussen 5010 kWh jaaropbrengst en 4.925 kWh. En dat verschil leek me zo weinig. Dus ondanks dat die STP 3.0 echt veel te ondergedimensioneerd was, kwam er zo klein verschil uit, dat maakte me skeptisch.

(hier screenshot van alle waarschuwingen als ik die 3.0 koos).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_03N9gpeBFY5O_sQjTTHT2C7h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V96mjzSE6L07d1LW7qSe4cBk.png?f=fotoalbum_large
Maar ik denk dat je te bang bent voor een te grote omvormer. Opstartspanning wordt als concept vaak verkeerd gebruikt. Zodra het licht is buiten, halen de panelen hun open klemspanning. Het is niet zo dat in de winter of tijdens bewolking de spanning halveert. Spanning is er wel of is er niet.

Wel is het zo dat een grotere omvormer *iets* minder efficiënt *kan* zijn. Voornamelijk wanneer hij technisch anders in elkaar zit en je voor een grotere serie moet kiezen (dus van een lijn met bijv. 1,5 tot 3 kW moet wisselen naar een lijn met 3,6 tot 5 kW omvormers). Maar het verschil tussen een Goodwe 3,6 of 4,2 of 4,2 of 5k zal qua efficiëntie niet gigantisch zijn.
ok, thanks, verhelderend.
Let vooral op het verwachte aantal kWh's op jaarbasis keer de levensduur (10-15 jr). Vergelijk dat voor een model met clipping en een model van 1 maat groter zonder clipping. Dan heb je je antwoord.
heb je hier wat meer details over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dala dan heb ik het vermoeden dat de 5kW gewoon te zwaar is. Hoeveel was de piek in pvcalc? Helaas lijkt sunny dat niet inzichtelijk te maken (solaredge designer wel, maar dat is iets meer en meer registreren en rekent natuurlijk geen string systeem uit.

Ik denk dat 3,6kW enkelfase misschien wel optimaal is.

Als je die 3 op uitbouw(?) legt heb je een derde mppt nodig.
Dat zou met een 1-1,5 kW op andere fase kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Ronald schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:58:
@Dala dan heb ik het vermoeden dat de 5kW gewoon te zwaar is. Hoeveel was de piek in pvcalc? Helaas lijkt sunny dat niet inzichtelijk te maken (solaredge designer wel, maar dat is iets meer en meer registreren en rekent natuurlijk geen string systeem uit.
In mei, juni en july zie ik de max tussen de 4300Wp en 4400Wp fluctueren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MuInIfbWEcF-fckxenCVXoKxoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2ESLYfvM8P8NMbgXTCg2juF.png?f=fotoalbum_large
Ik denk dat 3,6kW enkelfase misschien wel optimaal is.
Interessant, ondanks dat ik wel een 3 fase aansluiting heb (en ook EV op 3 fase heb?)
Als je die 3 op uitbouw(?) legt heb je een derde mppt nodig.
Dat zou met een 1-1,5 kW op andere fase kunnen.
Daar was ik ook naar aan het kijken geweest (want lijkt me de ideaale setup), maar 3 mppt omvormers vond ik niet zoveel? of meteen erg duur? Daarnaast, kreeg ik in sunny de waarschuwing (toen ik gewoon ff 1 extra omvormer erbij plaatste) dat die 3 panelen te weinig volt zouden leveren voor de omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Sma omvormers hebben hele hoge spanning nodig. GoodWe dns g3 2mppt en GoodWe xs kunnen vanaf 50V.

1 of 3 fase omvormers maken hooguit uit voor je load balancer als je laadpaal dat heeft.

Maar als je apparatuur is enkelfase. Dus het is eigenlijk lood om oud ijzer.

Op basis van pvcalc kun je een 4,2kW GoodWe op 20A alamat gebruiken. Leg je de 3, dat kan een GoodWe XS gewoon op een 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Ronald schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:39:
Sma omvormers hebben hele hoge spanning nodig. GoodWe dns g3 2mppt en GoodWe xs kunnen vanaf 50V.

1 of 3 fase omvormers maken hooguit uit voor je load balancer als je laadpaal dat heeft.
Helaas doet de Easee de laagste van de 3 fases pakken:
Bij gebruik van de Equalizer gebruikt de lader de fase met de laagste belasting. Als de limiet voor een fase wordt overschreden, schakelt de lader automatisch over op de fase met de laagste belasting.
Maar als je apparatuur is enkelfase. Dus het is eigenlijk lood om oud ijzer.

Op basis van pvcalc kun je een 4,2kW GoodWe op 20A alamat gebruiken. Leg je de 3, dat kan een GoodWe XS gewoon op een 16A
Ik kan in sunnyweb alleen maar SMA omvormers kiezen, is er een truuk om andere omvormers daar te bekijken? Of ging die opmerking alleen maar over zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wij van WC-eend adviseren…

Natuurlijk staan in de tool van SMA alleen SMA omvormers. Handmatig datasheet matchen voor andere merken is een eitje

Pagina: 1