Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte advies: optimisers/micro omvormers of niks van dat?

Pagina: 1
Acties:

• sulietje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04-2023
Wij zijn offertes aan het opvragen om zonnepanelen + batterij te plaatsen.
Regio: Schoten bij Antwerpen
Vragen aan dit forum:
1) Optimisers/ micro-omvormers of beter gewoon stringomvormer nemen?
2) Waar best hoeveel panelen leggen?

Foto's: zie bijlage luchtfoto en extra foto's vanuit tuin om schaduwimpact op verschillende momenten te tonen
- Foto met schaduw boom midden op hellend pannendak: genomen op 13 November op 14h23 (alleen van November tem Februari schaduw op hellend dak achteraan huis)
- Foto met schaduw gans links op hellend pannendak: schaduw van een conifeer bij de buren: foto genomen op 16 maart om 16h38
- Foto met schaduw over groot deel hellend pannendak: foto genomen op 16 maart om 17h51

Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbaar om panelen op te leggen:
- 1 schuin pannendak ZO (45 graden): kunnen 8 Jinko 420WP panelen in portrait op
- 1 schuin pannendak ZW (45 graden): kunnen 12 Jinko 420WP panelen in portrait op
- 1 plat dak EPDM boven keuken: kunnen 4 Jinko 420WP panelen in landscape op (op schans), gericht naar tuin/ZW
- 1 plat dak EPDM (grootste plat dak bovenop huis): kunnen 4 Jinko 420WP panelen in portrait op, gericht naar Z of naar tuin/ZW (op schans)
- 1 plat dak EPDM (ietsje lager plat dak boveno huis): kunnen 2 Jinko 420WP panelen in portrait op, gericht naar tuin/ZW (op schans)

Jaarverbruik
Nu +/- 6500 Kwh/jaar
Maar we gaan 12Kw warmtepomp bijplaatsen (waarschijnlijk Panasonic Aquarea): Dan wellicht 11500Kwh/jaar
Binnen twee jaar komt er ook een elektrische wagen bij. Dan krijgen we een laadpaal van het werk.(AC wallbox) + tussenkomst van het werk voor kosten opladen auto (vervanging van huidige tankkaart). Ons PV systeem moet dus niet zodanig groot zijn om de auto op te laden, maar het zou leuk zijn om de auto in de zomer met teveel geproduceerde 'groene' PV energie wat te kunnen opladen ipv het net te moeten nemen.

Piekverbruik
We zitten nu toch al met 5Kw (7 Kw als ik kookvuur+oven+ frietkel samen aanzet) pieken
Met warmtepomp gaat daar blijkbaar nog 3.5-4Kw bijkomen

Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase + neuter, digitale meter aanwezig

Budget en doel
Budget is niet de limiterende factor maar we willen wel waar voor ons geld (= een systeem dat optimaal functioneert/rendeert). Als optimisers/micro-omvormers niet echt veel nut hebben, dan willen we dat wel weten want dan kunnen we dat beter niet nemen.

Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet beslist. We zijn nog offertes aan het opvragen.
Kwestie van het aantal panelen zit iedereen wel rond de 26-28 panelen om ons verbruik met WP te dekken.
Maar offertes spreken elkaar tegen omtrent welke omvormer en/of optimisers of micro-omvormers te nemen. Sommige raden per se optimisers aan (Solar Edge S500B optimizers met omvormer SE10K-RWS en BYD LVS 16,6Kw batterij), andere zweren per se bij se micro-omvormers (enphase IQ8M micro-omvormers met DS encharge 10T batterij) andere zeggen dan weer dat we dat absoluut geen optimisers of omvormers moeten doen (beter gewoon panelen + string omvormer: vb Goodwe GW 10K-ET met BYD 19,2Kw HVM batterij). We weten niet wat we moeten geloven. Vandaar vraag op dit forum.

Bijhouden van data
We zijn geen grafiekjes freaks, maar willen toch een deftige portal/app om toch het verbruik, deel dat naar net versus batterij gaat etc op te kunnen volgen.

Slimme sturing
We zoeken ook een oplossing (via omvormer of extra box ergens) die onze lucht-water warmtepomp slim zal kunnen aansturen (zodat die vooral water opwarmt wanneer panelen te veel produceren)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
ik wacht nog even op de foto's

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Waarom wil je een batterij ? Heb je uitgerekend en gevonden dat die interessant is? Wellicht niet (anders wil ik de berekening wel eens zien). Wie heeft je wijsgemaakt dat dat interessant is?

[ Voor 13% gewijzigd door Myaimistrue op 30-03-2023 22:53 ]

• sulietje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1udAplu8ZZkTYsSR7aJ3nZBfX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bf4SIbYwjmNUCV3pXsLJheoC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJKecPjoFM-Lwg4fqr0KLtEhidM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBjMmVoAuqaN97XE4tyJlAFg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvoVoWlWihcXT4TU91ZO48efVzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7CXVovg8U1yFtssYOy9ow7H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-PUgo_6zQa7m63HTY50zJ9XQEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B56XkiYVGUjZsuDMdkMIlX0I.jpg?f=fotoalbum_large

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
De platte daken krijgen sowieso geen schaduw - dus nergens optimers voor deze panelen nodig.
Op de foto's lijkt het alsof er wat schaduw van bomen kan komen - hoe laat is deze foto genomen?
Als dit ochtend / avond is (beetje moeilijk te zien, maar schat in van wel als ik schaduwlijnen volg) dan kan je natuurlijk zeggen, goh dat beetje dat wegvalt valt ook wel weer mee.

Als je van plan bent de bomen nog eens 5 meter te laten groeien moet je wel even kijken wat verstandig is.

esthetich (ja, ik weet het onzin want je ziet het niet vanuit straat) is het mooierals de panelen met dakrand mee liggen ipv gericht op zuid (en dus onder hoek tov dak). Maar dat is enkel voor sateliet / iets dat je zelf weet - niemand gaat dit ooit kunnen zien.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 31-03-2023 01:24 ]

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:19
'Regels':
- (kans op) schaduw? Per dakvlak een aparte string, of optimisers of micro's gebruiken.

3 types:
1 Stringomvormer
2 Optimiser
3 Micro omvormer

De 2 laatsten hebben als voordeel dat je de panelen per stuk kunt aflezen. Erg handig om te zien of er 1 defect is en gewoon leuk.
Ook zorgen ze ervoor dat bij schaduw toch het maximale rendement gehaald wordt. Elk paneel levert wat ie kan. als 1 paneel in de schaduw zit, hebben de andere daar geen last van.

Voordeel micro is dat je geen omvormer nodig hebt. Enphase gaat net zo lang mee als de panelen: 25+ jaar.
Omvormer moet je halverwege vervangen.

Optimisers werken ook per paneel, dus qwa opbrengst zal het niet veel uitmaken tov micro's.

Omvormer: elk dakvlak met een andere instraling zou je in principe op een andere string moeten aansluiten tbv de maximale opbrengst.
In jouw geval 5 strings.
Heeft die omvormer dat?

Wat ik vaak zie is dat bij een pure oost west opstelling een kleinere omvormer wordt geoffreerd, dan de WP's van alle panelen samen. Bv. 5000 Wp west + 5000 Wp oost, een 7-8k omvormer (ipv een 10k bij een 10000Wp zuid geplaatst systeem)
In jouw geval is het ertussen in.
De 1 zegt dat je meer panelen dan omvormer vermogen mag/moet nemen: de omvormer start dan sneller op/ bij slecht weer, smorgens en namiddag en in de winter heb je dan relatief meer opbrengst. Nadeel is een afgevlakte piek bij veel zon rond de middag.
Ik weet nog zo net niet of zo'n undersized omvormer zo verstandig is. Ik vind t zonde: je hebt bij veel zon niet de max opbrengst en elektronica die je vaak tot 100% belast gaat minder lang mee...
Het mppt mechanisme zorgt er mijns inziens toch wel voor dat je altijd het maximale rendement eruit haalt.

Maar in jouw geval lijkt optie 2 of 3 toch wel de beste.
Als geld geen rol speelt, ook gezien optie 2 na 12.5 jaar een nieuwe omvormer nodig heeft, lijkt me optie 3 de beste.
(Al zal nog moeten uitwijzen of die enphase doosjes echt 25 jaar meegaan😁)

Dan de accu:
Technisch gezien kun je het beste geen van bovenstaande 3 opties nemen.
Huh, what?!
Je vormt immers gelijkspanning (DC) om naar AC en in de acculader weer naar DC.
2x verlies.

DC solarchargers gebruiken is dan veel economischer: de panelen laden de accu's direct, het blijft DC.
Nu wil ik je niet in verwarring brengen met nog meer info, maar wilde het toch even benoemen dat het bestaat.
Het Victron ecosysteem heeft daar hele mooie spullen voor.
Per string pak je dan een 'DC lader', die rechtstreeks op de accu aangesloten is.
Nadeel is dat Victron nog geen optimisers heeft. Dus je kunt niet per paneel aflezen en schaduw op 1 paneel door bv een schoorsteen heeft impact op de hele string.
Maargoed, jij kiest een leverancier, en je kiest uiteraard een product uit zijn productengamma/waar die installateur ervaring mee heeft.
En kosten/baten.
Victron is de Rols Royce.

Betreft accu capaciteit: op tweakers heb ik wel eens berekeningen gezien wat je nu nodig hebt.
Met 5kW kom je bij een normaal huis prima de nacht door.
Jij krijgt ook een warmtepomp, dus dan lijkt me 10 tot 20kW inderdaad wel prima.

Ps. De accu's zijn meestal de (zeer goede) LFP / LiFePo4 batterijen.
Dit zijn mijns inziens de enige geschikte voor thuisopslag (tov Lithium:
Brand niet bij kortsluiting/ doorboring, dus zeer veilig
En tov loodaccus: je kunt ze geheel ontladen.

Ps2. Gebruik voor de auto straks bv een Zappi: als je overdag laadt, gebruikt die -als je wilt- alleen zonnestroom.
Dit is het meest economisch aangezien je dan niet je opslag accu's gebruikt/belast etc.

[ Voor 6% gewijzigd door GMJansen op 31-03-2023 02:41 . Reden: Paar kleine fouten en ps-je toegevoegd ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Kostal pico plenticore en sma tripower x 12kW hebben 3 mppt, daar zou, mits alle platte daken identiek gelegd worden, die mee kunnen.
De eerste is in Nederland tenminste amper te vinden, de tweede vrij pittig in prijs…

Er is een reden dat er hier micro’s en solaredge aangeboden worden…

Accu zou ik goed doorrekenen… hoop extra kosten bij zowel omvormer als accu zelf… ga dit goed narekenen… solaredge designer doet het redelijk.

Warmtepomp aansturen: let er op dat een warmtepomp het zuinigste draait als hij niet hard hoeft te werken: dus liefst 24/7
Dus let op dat je daadwerkelijk kosten bespaard met aansturen via PV.
Een correct gedimensioneerde warmtepomp gaat het huis in hartje winter niet warm houden bij alleen daglicht. Ik vermoed dat de warmtepomp redelijk netjes gedimensioneerd is gezien het een vrij knap huis is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 31-03-2023 06:52 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
België. Dus max 10 kWp, of niet?

En je betaald voor de netbelasting op basis van de het hoogste kwartier gemiddelde vermogen per maand, of niet? Dus de omvormer vrij klein is aan te raden.

SolarEdge kan de oplossing zijn, wel even goed gesimuleerd met SE designer zodat je omvormer zo klein mogelijk kan.

Het meest voor de hand liggend is denk ik om zowel het Zuidoost hellend dak als het zuidwest hellend dak te benutten. Dan kom je al aan 10 kWp toch?

Wat betreft opslagcapaciteit van een thuisbatterij raad ik aan om eens te kijken naar het gemiddelde verbruik tussen 19:00 en 7:00 van april tot september (de goede PV maanden).
Een accu van die maat kun je nog regelmatig voor 100% benutten. Een veel grotere accu krijg je zelden vol of leeg. Heb je dus weinig profijt van.
Een warmtepomp heeft beperkt invloed op de benodigde grootte van de thuisaccu. Vooral als je de warmtepomp op zonnige dagen overdag iets harder laat draaien en snachts wat zachter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• sulietje
@busscherski:
Nee, met alleen de ZO en ZW hellende daken te nemen, komen we niet an 10Kwp, maar aan 7560Kwp (420WP per paneel * 20 panelen *0.9 door beetje verlies ivm niet ideale helling etc). We moeten dus echt wel nog een aantal panelen op platte daken bijzetten.

Waarom raad je aan om de omvormer zo klein mogelijk te nemen? Voor +/-26 panelen panelen die rond e 11Kwp opleveren, raadt iedereen die een centrale stringomvormer aanbiedt een 10Kw omvormer aan. Als we kleiner nemen, dan kan omvormer op de middag niet alle opbrengst van de panelen afnemen, en in de avond het verbruik niet dekken.

• sulietje
@GMJansen: 5 strings (1 per dakvlak): Is dat realistisch / nodig? Dan moeten we 3 omvormers plaatsen (omvormers die we in offertes hebben gezien, kunnen maar met 2 kringen werken).

Enphase micro omvormer systeem, ik heb vragen daarbij:
1) Ik ziet niet goed hoe de IQ7 enphase omvormers alle vermogensopbrengst uit de panelen kunnen halen.
De datasheet zegt dat die micro-omvormers een maximaal continu uitgangsvermogen hebben van 349 VA .
Hoe kan zo'n omvormer dan 420W DC vermogen uit een zonnepaneel halen, als de omvormer maar maximum 349VA AC vermogen aan het huis kan afgeven? Gaan we meer verlies hebben door clipping van die omvormers boven de 349Wp dan dat ze voordeel opleveren? Ikvind ook geen micro omvormers met een groter bereik bij Enphase.
2) Ik begrijp niet goed hoe het enphase batterij genoeg vermogen kan leveren om ons verbruik 's avonds te dekken: 's avonds als we aan het koken zijn hebben wij een piekverbruik van boven de 5kW (soms tot 7kW als de oven/frietketel ook aanstaat), en dat is nog zonder het verbruik van de warmtepomp gerekend die nog eens 3,5 tot4 Kw extra zou verbruiken. Mijn conclusie: we hebben een batterij nodig met een oplaad/ontlaadvermogen van minimum 10Kw, maar de meeste komen maar aan 5Kw. Volgens de datasheet heeft de Enphase batterij die een uitgangsvermogen van 3,84 KVA. Dus die kan 's avonds toch nooit het vermogen leveren dat wij dan verbruiken, of zie ik dat verkeerd?

Solaredge omvormer, heb ik ook vragen bij: Op de datasheet van de SolarEdge omvormer SE10K-RWS staat dat het maximaal DC vermogen aan de Accu ingang 5000W is. Op dagen dat onze panelen 10000Wp 's middags produceren, dan gaat de omvormer daarvan op elke moment maar 5000W in de batterij steken en de andere 5000W in het net steken? En dan 's avonds als we 10000W verbruik nodig hebben, dan kan de omvormer ook maar 5000W uit de batterij trekken en moet hij de andere 5000W weer uit het net halen? Aangezien de injectietarieven veel lager zijn dan de afname tarieven, is dat toch een grote beperking. En blijkbaar bestaan er geen SolarEdge omvormers met een groter DC vermogen tussen omvormer en batterij.

• sulietje
@GMJansen: We kunnen geen Zappi kiezen voor de auto. Onze auto is leasewagen van het bedrijf waar mijn man werkt. Dat bedrijf gaat ons een AC Wallbox geven (dus we kunnen niks anders kiezen). Je zei dat de zappi als voordeel heeft dat je die kan instellen om overdag alleen zonnestroom te gebruiken. Kan dat met een AC Wallbox dan niet?

• busscherski
Nee, met alleen de ZO en ZW hellende daken te nemen, komen we niet an 10Kwp, maar aan 7560Kwp (420WP per paneel * 20 panelen *0.9 door beetje verlies ivm niet ideale helling etc). We moeten dus echt wel nog een aantal panelen op platte daken bijzetten.
Ik ben Nederlander, niet 100% op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Vlaanderen. Ik was abuis, de limiet is of was niet 10 kWp maar 10 kW (als dat nog steeds zo is). Hoeveel panelen daarbij passen met jouw orientatie en ligging kun je simuleren met SMA Sunnydesign of SolarEdge designer. Wil ik wel bij helpen als je je favoriete legplan deelt.
Waarom raad je aan om de omvormer zo klein mogelijk te nemen? Voor +/-26 panelen panelen die rond e 11Kwp opleveren, raadt iedereen die een centrale stringomvormer aanbiedt een 10Kw omvormer aan. Als we kleiner nemen, dan kan omvormer op de middag niet alle opbrengst van de panelen afnemen, en in de avond het verbruik niet dekken.
Als Nederlander ben ik eigenlijk totaal niet de juiste persoon om het Belgische capaciteitstarief aan je uit te leggen. In Nederland hebben we dat immers niet.

Maar goed, ik doe een poging om het uit te leggen zoals ik denk dat het zit. Open en lees vooral ook deze link https://www.mijnenergie.b...Fwww.google.com%2F#widget en andere info hierover.

Rekenvoorbeeld:
1) Geen PV.
Je maximale kwartierpiek voor een zomermaand is bijvoorbeeld 6 kW. Capaciteitstarief is die maand dan 6 kW x 3.37 euro / kW = 20.22 euro.

2) Wel PV, 10 kWp met 10 kW omvormer. Maandopbrengst in een goede maand is bijvoorbeeld 1400 kWh x 0.30 euro / kWh = 420 euro.
Die maand is er 1 piekje naar maximaal vermogen terwijl er geen grootverbruikende apparaten aan stonden. Je maximale kwartierpiek wordt nu bijvoorbeeld 8 kW. Capaciteitstarief is die maand dan 8 kW x 3.37 euro / kW = 26.96 euro.

2) Wel PV, 10 kWp met 7 kW omvormer. Maandopbrengst in een goede maand is bijvoorbeeld 0.99 x 1400 kWh x 0.30 euro / kWh = 415.80 euro.
Capaciteitstarief is die maand dan bijvoorbeeld 6 kW x 3.37 euro / kW = 20.22 euro.

In dit voorbeeld zie je dus dat "het piekje" meepakken dus meer kost dan het oplevert.
Daarom zou ik dus zeker in Belgie even uitzoeken wat je kwartierpiek momenteel is en als dat lager is dan bijvoorbeeld 9 kW, de installatie even simuleren met bijvoorbeeld SMA Sunnydesign of SolarEdge designer oid om het zodanig te dimensioneren dat de piekjes juist wel afgetopt worden. Daarnaast is een kleinere omvormer ook goedkoper.
En niet te vergeten, je belast het electriciteitsnet een beetje minder met een kleinere omvormer. Of als je wel een 10 kW omvormer hebt maar juist een paar panelen meer plaatst dan de geplande 11 kWp wek je op jaarbasis meer energie op met dezelfde netbelasting.

Een thuisbatterij kan denk ik goed de kwartierpiek van het verbruik omlaag halen. Ook al is het max vermogen 'maar' 3.82 kW, is toch 3.82 kW minder. De kwartierpiek van PV opbrengst omlaag halen is voor een thuisbatterij lastig. Omdat op een zonnige dag,de batterij al snel weer vol zit rond 11:00 s'ochtends. (hoe groot de batterij ook is)

Pagina: 1