Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesneaky
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-04-2023
Hallo,

Ik vroeg mij af of het volgende werkt. Ik wil via mijn FTU (welk in de voorraad kast is gesitueerd), bekabeld via de meterkast(hier loopt een nieuwe kabel vanuit de FTU) naar de studeerkamer gaan, waar ik de router wil plaatsen.

Nu wil ik in de meterkast een switch unit plaatsen, daar ik geen extra gaten wil boren. Vanuit de meterkast zou dan één kabel naar boven gaan en nog één kabel naar een UTP wandcontactdoos gaan. Deze is voornamelijk bedoelt voor de TV, maar misschien ook om het draadloze netwerk te versterken. Mocht dit niet stabiel genoeg zijn in huidige setup (alles van beton). Hieronder een tekening ter versimpeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSjNlFPPkv05udDH1gJtY67ybaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QEzhTcVGcB3cHSEQJjOkn8Yk.png?f=user_large

*1ste twee reageerders, plaatje was verkeerd..*

[ Voor 8% gewijzigd door mesneaky op 30-03-2023 18:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Weet niet wat de verdere indeling is maar een switch ertussen kan niet zomaar in ieder geval niet met een "ip" apparaat, voor iptv zou eventueel nog kunnen via een managed switch.

Beter plaats je in de meterkast een mesh router met iptv support afhankelijk van provider en backhaul je naar de studeerkamer met daar ook een mesh client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:08
Hangt van je apparatuur af, maar met VLANs kun je dit oplossen. Je maakt een trunk tussen je switch en router en zet daar (bijvoorbeeld) en WAN en LAN VLAN op.
Het WAN VLAN zet je untagged op de poort waar de FTU mee verbindt en tagged op de Switch <-> Router verbinding. LAN VLAN kan untagged op je andere poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:00
Waarom niet gewoon de router op de plaats van de switch?
Als het om de wifi van de router gaat plaats in huis toch gewoon een accesspoint.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Normailter plaatst je een router voor de switch. De router regelt en maakt een interne netwerk aan en een switch verdeelt het (om het even plat te slaan). Met wat geavanceerdere switches is het mogelijk zoals @The Realone dat aangeeft, maar je maakt het onnodig gecompliceerd.

Ik gok dat de router op je tekening op een handige plek staat, deze zou je dan dus moeten vervangen met een Access point.

FTU > Router > Switch >>
  • Access Point
  • UTP Contactdoos
(Als je genoeg poorten hebt op je router dan heb je de switch niet nodig)

[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 30-03-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesneaky
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-04-2023
Ik heb geen plek in de meterkast voor een router, daarom wil ik deze oplossing hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:02

HUW

Als je niet meer dan 100mbit nodig hebt zou je je kabel (mits deze 4 aderparen heeft) kunnen opdelen in twee kabels, waardoor alles dus gewoon achter de router hangt (en dus werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens aan exact welke switch en router je hebt, en hoe het met je kennis/interesseniveau gesteld is.

Dit kan dus met VLANs (2x port based, 1x trunk), maar dan moet je minimaal een idee hebben waar je mee bezig bent, en je hardware moet het ondersteunen.

Verder hoeft een router niet groter te zijn dan een switch (de mijne is kleiner dan de switch in m'n meterkast)...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1