Onlogische schaal vouwbare smartphones grafiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
@arnoudwokke In nieuws: IDC: 1,2 procent van geleverde smartphones is vouwbaar model staat deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6B2Hh9fw107p0uJAMFYVXbvtmM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQchQtmm5LyOBwdGeHGL54Ki.png?f=user_large

De schaal is dusdanig groot, dat je niet eens kan zien dat 2020 ook al een percentage had (weliswaar zeer klein, maar toch), en ook het verschil tussen 2021 en 2022 lijkt nu best wel klein, terwijl het van 0,7% naar 1,2% is gegaan, wat een toename van ruim 71% is.

Nu gok ik dat dit komt door beperkingen in de grafiek-software, maar op deze manier vind ik de grafiek eigenlijk weinig toevoegen. Mocht de tool geen betere schaal kunnen tonen voor deze grafiek, is het dan niet een idee om een custom grafiek op een andere manier toe te voegen (zelfs al is het een Excel grafiek oid)?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-06 00:01

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je reactie :)
De grafiek moet twee dingen uitdrukken: de groei die er is en hoe foldables zich verhouden tot de markt.
Eigenlijk had ik er 'niet foldables' naast willen zetten en zo tot 100 procent komen, maar dat maakte de grafiek onleesbaar. Vandaar deze tussenvorm: hij loopt tot 50 procent, waardoor je kan zien dat het groeit, maar ook dat het relatief nog miniem is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:26
De grafiek ondersteunt het verhaal dat de auteur wil vertellen; dat ondanks de groei het aandeel nog steeds minimaal is. Ik vind dat het dit treffend doet gezien de focus is op het aandeel.

De directeur van Samsung die een presentatie doet over foldables zou dat wellicht anders doen en de y axis op max 10 zetten om te focussen op de groei.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
arnoudwokke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:16:
Dank voor je reactie :)
De grafiek moet twee dingen uitdrukken: de groei die er is en hoe foldables zich verhouden tot de markt.
Eigenlijk had ik er 'niet foldables' naast willen zetten en zo tot 100 procent komen, maar dat maakte de grafiek onleesbaar.
Ook daar zijn andere oplossingen voor, bijvoorbeeld een axis break:

Afbeeldingslocatie: https://peltiertech.com/images/2011-11/Ybroken.png

Want zonder die extra balk ter referentie is deze grafiek op deze manier niet heel logisch.
Vandaar deze tussenvorm: hij loopt tot 50 procent, waardoor je kan zien dat het groeit, maar ook dat het relatief nog miniem is :)
Dat is dus mijn punt: die groei kan je amper zien, en tussen 2020 en 2021 helemaal niet zelfs, terwijl die groei toen zelfs 250% was...

Je zegt wel dat de grafiek twee dingen moet uitdrukken, waaronder de groei die er is, maar dat blijkt wat mij betreft totaal niet uit deze grafiek, die eigenlijk alleen maar roept 'kijk hoe insignificant klein het aandeel van vouwbare smartphones is'*.

* Hoewel 1,2% weinig klinkt, vind ik het op de gigantische markt van smartphones nog best wel indrukwekkend, voor hoe nieuw en niche vouwbare smartphones zijn, ook gezien hoe duur ze zijn.

edit:
En nu ik het nieuwsbericht zelf ook nog eens teruglees vind ik het apart hoe weinig er überhaupt over de groei gezegd wordt. In het begin staat "De markt voor vouwbare smartphones groeit flink, terwijl de smartphonemarkt juist kromp", maar dat is alles.

Vouwbare smartphones zijn afgelopen jaar 71% gegroeid, en het jaar ervoor 250% gegroeid, in een markt die verder stilstaat/achteruit gaat, maar daar wordt verder geen woord over gerept.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 31-03-2023 10:59 ]

The devil is in the details.