Harde schijf RAW ipv NTFS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-04-2024
Hallo,
Mijn harde schijf is niet meer benaderbaar.
Is omgezet van NTFS naar RAW.
Nu lees ik hier dat ik eerst de harde schijf moet checken.

Dat heb ik gedaan.
Ik heb dit geplaatst in het "check je smart" topic. Daar wordt aangegeven dat het erop lijkt dat er geen hardwarematige fout aan ten grondslag ligt.

Ook kreeg ik de tip om via DMDE een screenshot te maken van partitions TAB. Dat heb ik gedaan, alleen daar snap ik niet zoveel van.

Nu de vraag hoe ik het beste mijn bestanden veilig kan stellen.
En ja dom, maar heb niet van alles een back up...
Zou fijn zijn als ik de bestanden terugkrijg, maar ga er geen honderden euro's voor betalen.

Ik zal sowieso kijken of het me lukt om de schijf te clonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjmuxA5JPq0SXmIr15ZGmyAnv_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g08tupY7ulYK20eOe7TxQSBM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLRRoi87Q1Of8It9GsgHdNhq4uU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lpWY2i0XGoTWFttZF0IAptvr.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Als je Volume05 selecteert en dan op open volume klikt, zie je dan je directory tree + bestanden?

Overigens zou dit ws in 150 euro categorie vallen bij iemand als Alwin, https://www.ddrecovery.nl/.

[ Voor 34% gewijzigd door Stanton op 30-03-2023 16:51 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEwV8lVrpbau2rHiQO9VNwLTVjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aWnnKJDAV1vc4pKgNvuwLViP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Ja, dat bedoel ik. Dat is niet goed. En Volume02?

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Zoals ik al zei, RAW bestandssysteem is een catch-all en daarmee vrij nietszeggende fout en kan dus van alles zijn. RAW betekent zoveel als, 'ik kan niet vaststellen met welk bestandssysteem we te maken hebben'.

Dat kan door iets simpels als een corrupte boot sector veroorzaakt worden, maar ook uitgebreidere schade aan het bestandssysteem. DMDE doet een hele basic check van de belangrijkste bestandssysteem structuren.

Zo checkt het partitie tabellen, boot sector en backup boot sector (indien daarin voorzien is in bestandssysteem) en het controleert of de boot sector correct verwijst naar MFT (in geval van NTFS) or FAT + ROOT (in geval van (ex)FAT(32)).

Daar zijn die EBCF indicatoren voor. Als alles er goed uitziet zijn voor NTFS, de EBCF aanwezig en groen.

E staat voor 'entry' (in partitie tabel) en als die verwijst naar intacte boot sector is hij groen

B staat voor boot sector. DMDE checkt of er geen onzin in staat, een cluster kan bijvoorbeeld nooit 3 sectoren groot zijn.

C staat voor kopie van boot sector. Zie boot sector. Normaliter zou die zich bevinden aan einde van de partitie.

F staat in geval van NTFS voor MFT. Daar wordt niet veel aan gecheckt, maar in elk geval zou de bootsector naar eerst cluster MFT moeten verwijzen en zouden de eerst 4 records van de MFT identiek moeten zijn aan de $MFTmirror.

In jouw geval ziet het er nogal warrig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fASkKmueiWGTexAwEx1JpTCtcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WjzjeX8N6CYtzQy7B2rkBldE.png?f=user_large

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
Dan krijg ik de volgende melding: There are no any valid MFT Start Cluster
Auto detect FS parameters
Continue with tese parameters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Dan valt er waarschijnlijk niets te repareren.

Selecteer dan Volume02 en klik op full scan en accepteer default waardes (of autodetect in huidige dialoog). Dan gaat DMDE scannen en hopelijk een directory tree met bestanden opleveren. Je kunt met de gratis versie 4000 bestanden per keer / per folder kopiëren. De licentie om zonder beperking te kopiëren kost $20. Eerst afwachten of de bestanden verschijnen, dan pas kopen. Bestanden dien je kopiëren naar een andere schijf.

Even voor de volledigheid, ik zou eerst de drive clonen just to be safe. Er kan een nog niet opgemerkt probleem zijn of een probleem kan zich openbaren tijden de scan hoewel SMART niet direct aanleiding geeft om dit te vermoeden. Maar er zijn natuurlijk hele volksstammen die deze stap overslaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Stanton op 30-03-2023 17:20 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
Ik ga er vanavond mee aan de slag! Kijken of ik eruit kom. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
Succes!

Iets eenvoudiger in gebruik maar ook iets duurder is R-Studio van www.r-tt.com. Ik kwam uit bij DMDE omdat als er iets te repareren viel, dat dit dan kan met de gratis versie.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb fouten met raw problemen vaak kunnen fixen dmv testdisk. Staat een howto op hun site en is behoorlijk simpel.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Niet online
rikadoo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:34:
Ik heb fouten met raw problemen vaak kunnen fixen dmv testdisk. Staat een howto op hun site en is behoorlijk simpel.
Dat kan, is aan OP. Ik gebruik altijd DMDE (ook vaak met succes) omdat ik graag een undo optie heb en beter kan zien wat ik doe. Ik heb nu ook niet alle mogelijkheden onderzocht omdat ik dat omslachtig vind via een forum.

[ Voor 12% gewijzigd door Stanton op 30-03-2023 18:00 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
Stanton schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Dat kan, is aan OP. Ik gebruik altijd DMDE (ook vaak met succes) omdat ik graag een undo optie heb en beter kan zien wat ik doe. Ik heb nu ook niet alle mogelijkheden onderzocht omdat ik dat omslachtig vind via een forum.
Het liep allemaal een beetje tegen, mijn NAS die ik heb stopte er ook nog mee. Gelukkig stond daar nog geen data op.

Ik heb een clone gemaakt van de schijf en een full scan gedaan met DMDE, dit is het resultaat.
Alleen kan ik hier nu nog wat mee? Is dit nog te herstellen? Weet even niet zo goed wat de volgende stappen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szSFDEgVI9tEMRK3uSvPdcSFgq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtuzLEUDrrQwdClBKUgoFd64.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door marianne1981 op 17-04-2023 10:20 ]

Pagina: 1