Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jax007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04-2023
Kan ik nog gebruik maken van de startersaftrek?

2009 t/m maart 2013: loondienst
2013 maart: ingeschreven als zelfstandig ondernemer, kleine opdracht van 24 uur gewerkt
2013 april t/m maart 2019: loondienst
2019 april: als zelfstandig ondernemer kleine opdracht van 40 uur gewerkt
2019 mei t/m april 2023: loondienst
2023 mei: als zelfstandig ondernemer grote opdracht van 12 maanden

Ik heb altijd dezelfde zelfstandige onderneming gehad en sinds 2013 doe ik ieder kwartaal netjes de omzetbelasting. Bij de inkomstenbelasting heb ik ook altijd netjes belasting afgedragen voor de inkomsten uit mijn zelfstandige onderneming. Ik durf even niet te zeggen of ik ooit gebruik heb gemaakt van de startersaftrek. Ik heb nu voldoende ervaring opgedaan binnen mijn vakgebied dat ik nu heb besloten om fulltime aan de slag te gaan als zzp'er en heb een opdracht gevonden voor 12 maanden lang. Kan ik nog gebruik maken van de startersaftrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:26
U krijgt de startersaftrek maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent. Daarbij gelden de volgende voorwaarden: U hebt recht op de zelfstandigenaftrek. U was in de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Zie: https://www.belastingdien...20de%20inkomstenbelasting.

Staat zeer uitvoerig beschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jax007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik lees 2 punten waarvan ik dan weer ga twijfelen heb ik er wel of niet recht op.
  1. U krijgt de startersaftrek maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent. (als ik dit lees dan krijg ik nu geen startersaftrek meer omdat mijn onderneming al ouder is als 5 jaar)
  2. U was in de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting (als ik dit lees dan krijg ik wel startersaftrek want ik was in mijn eerste 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting)
Hoe zit het nou precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:54
Waarschijnlijk ven je met die kleine opdrachten geen ondernemer geweest voor de inkomstenbelasting. Kijk even je belastingaangiftes terug, die inkomsten zijn waarschijnlijk opgegeven als inkomsten overige werkzaamheden. Dan zou je nu jezelf als starter aan kunnen merken als je nu voor het eerst aanhifte inkomstenbelasting doet als ondernemer.
Overleg ook even met je boekhouder. Mocht je die niet hebben: vind er een, dat is heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:24
Lijkt mij : 2013+ 5 jaar =2018. Dus nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:14
Foutje.

[ Voor 121% gewijzigd door flo12392 op 31-03-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenbelasting
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-07-2024
Ten eerste ff voor de duidelijkheid: je kan ondernemer zijn voor de OB, maar niet voor de IB. Dus dat je jezelf hebt ingeschreven bij de KVK als een onderneming en OB hebt betaald betekent het niet dat je automatisch ook een IB-ondernemer bent.

De startersaftrek is in weze een extra aftrek bij de zelfstandigenaftrek. Als je starter bent kan je een extra uit mijn hoofd 2113 euro aftrekken. Deze startersaftrek heb je recht op de eerste 5 jaar, nadat je aangemerkt wordt als IB-ondernemer. Als ik zo'n beetje naar jouw data kijk dan concludeer ik dat je pas in 2023 aangemerkt kan worden als een IB-ondernemer. De opdrachten van 25 uur en 40 uur zijn verre van duurzaam en hierdoor zou je niet als IB-ondernemer kunnen worden aangemerkt door de Belastingdienst. Een ondernemer is namelijk iemand die duurzaam arbeid verricht met een winstoogmerk. Hierbij is duurzaamheid key. Wel kan er een probleem zijn dat de Belastingdienst stelt dat jij geen ondernemer bent, omdat je maar 1 opdrachtgever hebt. Maar dit is allemaal beargumenteerbaar en ik weet de precieze details niet. Ik zou gewoon concluderen dat je in 2023 wel een IB-ondernemer bent en derhalve zowel de zelfstandigenaftrek als de startersaftrek ten laste van jouw winst mag aanwerken.

Tl;dr: Voor jouw aangifte 2023 kan je gewoon de startersaftrek gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Heb je al een btw nummer sinds 2013 of nog helemaal niet? Als je een btw nummer hebt ben je namelijk vrijwel zeker ondernemer voor de ib.

Zonder btw nummer is het vooral de vraag hoe je ib aangifte er uit zag en het inkomen overig werk was of inkomen uit eigne bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:18
Anoniem: 217290 schreef op zondag 2 april 2023 @ 01:24:
Heb je al een btw nummer sinds 2013 of nog helemaal niet? Als je een btw nummer hebt ben je namelijk vrijwel zeker ondernemer voor de ib.

Zonder btw nummer is het vooral de vraag hoe je ib aangifte er uit zag en het inkomen overig werk was of inkomen uit eigne bedrijf.
Dat lijkt mij niet correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Als ik de situatie in vogelvlucht beschouw, dan denk ik dat je nooit het urencriterium hebt gehaald. Je hebt dan geen zelfstandigenaftrek genoten, dus ook geen startersaftrek. Als je in de toekomst wel >1225 uur per jaar als ZZP-er in hoofdberoep gaat besteden, heb je dan nog 5 jaar recht op startersaftrek.
Pagina: 1