Brief ontvangen van incassobureau over up- en downloaden

Pagina: 1
Acties:
  • 4.230 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-07-2024
Recent heb ik via een incasso-/gerechtsdeurwaardersbureau een brief ontvangen.
Deze werd persoonlijk afgeleverd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zijn er mensen die hier ervaring of advies hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 14:44
Heb je gedownload of geupload, zo ja schrikken zo nee laat ze maar bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codemeister
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 19:51
Ik begrijp uit je bericht dat de gebruikersnaam uit de screenshots ook daadwerkelijk jouw gebruikersnaam is? Met andere woorden, de claim van deze partij klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En om hoeveel data gaat het dan? Ik heb altijd begrepen dat ze momenteel alleen de grootdelers aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
En van wie komt deze brief? Wie is de afzender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:22
Namens wie is dat bureau dan actief? Staat er dat bij? Wie heeft ze ingehuurd?
Zowiezo, zoals ik overal lees, is een incassobureau iets TOTAAL anders dan een gerechtsdeurwaarder..

Incassobureau kan iedere jandoedel op je afsturen...
Gerechtsdeurwaarder komt alleen langs op bevel van een rechter, dus dan moet er al iets van een rechtzaak geweest zijn..

(toch? Zo interpreteer ik alle eerdere berichten hierover.. correct me if i'm wrong)
Dus wat is het?

En daarnaast...
"Download saldo" ?? En dat bewijst wat precies??
Wat claimen ze dan precies dat je verkeerd hebt gedaan? Ze moeten neem ik aan toch dan met iets concreets komen...
Iets in de trand van:
We opereren namens die-en-die rechthebbende, die de rechten bezit voor het distribueren van dit-en-dat auteursrechtelijk beschermd werk, waarvan jij zo-en-zoveel hebt gedistribueerd zonder rechten te hebben...
of zoiets...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iets zegt mij dat dit aan alle kanten stinkt.....

Ik zou eens een echte deurwaarder bellen en vragen of dit klopt allemaal. Als degene die het persoonlijk afgeleverd heeft zich ook als een deurwaarder geidentificeerd heeft (legitimatie etc) en aan jou persoonlijk overhandigd, verwacht ik dat eea echt is. Zo niet zou ik zeggen dat er een poging is tot oplichting.

Toevallig gisteren even zitten browsen op https://www.devoordeligstedeurwaarder.nl/ (bekend van TV :+) en daar staan behoorlijk wat dingen in lekentaal uitgelegd. Als het een echt exploot is, dan moet dat ook juridisch helemaal vastgelegd zijn, en daarmee traceerbaar.

Noot: niet het bureau bellen dat op de papieren staat, maar een ander en de zaak even voorleggen voor advies. Kunnen ze in 5 min zeggen of je je echt zorgen moet maken of niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:40
Eerst checken of dit geen scam is, iedereen kan namens x partij komen, een professional scammer kan zich heel goed voorbereiden.

Bel die toko eens op via het telefoonnr op hun internet site via google (niet de gegevens uit de brief gezien die fake kunnen zijn).

Check register incassobureaus.

Heb jij dit werkelijk gedaan dan is schikken geen slechte zaak of laten uitlopen op een rechtzaak maar als je verliest gaat het nog meer kosten.

Elk partij mag je dagvaarden in Nederland en een civiel rechtzaak beginnen, dat het in verleden niet gebeurde in Nederland betekend niet dat het in de toekomst niet gebeurd, eens is iemand de 1e persoon.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Post eens de brief (persoonsgegeven zwart maken)

Verder google eens op de naam van het incasso-/gerechtsdeurwaardersbureau (NB dit kan een nepwebsite zijn) en kijk in het register, het kan een scam zijn

[ Voor 10% gewijzigd door jeanj op 30-03-2023 15:20 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:09
Gerechtsdeurwaarder heeft wettelijke bevoegdheden, een incassobureau niet. Zit wel een verschil tussen die 2.

Mist verder nog wel wat informatie om je echt verder te helpen maar stap 1 zou zijn om er achter te komen hoe legitiem dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Joostje123 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:09:
Schrikken deed ie al ;)

En wij ook trouwens, zo van wtf gaan ze dit nu toch doorzetten? :)

Zou dit een nieuwe scam zijn inderdaad? Iets soortgelijks wat je afgelopen tijd zag met met mensen die aan de deur komen om je bankpas te halen. Wel een veel groter target publiek dan alleen senioren. Persoonsdata kwam van die scams kwam veelal via datalekken beschikbaar, dus dat kan hier ook het geval zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door pennywiser op 30-03-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Joostje123 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:09:
Op basis van de info die je hebt een behoorlijk slecht advies. Stinkt aan alle kanten (ook al heeft de OP gedownload) en ideaal voer voor een scam.

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Probeer eerst eens te verduidelijken wie je die brieft heeft gestuurd. Incassobureau... dat is een administratiekantoortje. Deurwaarder... da's raar, die komen meestal met een dagvaarding of later met een vonnis.

Incassobureau's zijn echt over het algemeen het laagste tuig in de hele branche van schulden innen. Geen woord geloven van wat ze je schrijven, want die bluffen en blaffen wat af (ook als ze helemaal geen gelijk hebben). Als het een deurwaarder is, dan contact opnemen (gesprek opnemen) en hem vragen vanuit welke rol hij die brief gestuurd heeft. Als er nog geen dagvaarding is, dan misbruikt hij (of een ander) zijn titel mogelijk. Er zijn incassobureau's die dat dus doen.

In principe kan ik ook zo'n brief sturen. Heeft dan geen enkele betekenis. Eerst maar eens kijken wie dit stuurt namens wie precies en op basis waarvan. Dan zien we daarna wel weer verder. Als ze "eisen" dat je binnen absurd korte tijd contact opneemt over een schikking, dan zou ik daar zeker niet in meegaan. Dan hebben ze waarschijnlijk een zwakke zaak en proberen ze jou in een schikking te bluffen.

De incassobranche is eigenlijk wel weer eens toe aan een grote schoonmaak. Natuurlijk hebben we ook zo'n branche nodig, maar wat we nu hebben is vervuild met een te grote hoeveelheid incasso-tuig.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-03-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
The Eagle schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:18:
Iets zegt mij dat dit aan alle kanten stinkt.....

Ik zou eens een echte deurwaarder bellen en vragen of dit klopt allemaal. Als degene die het persoonlijk afgeleverd heeft zich ook als een deurwaarder geidentificeerd heeft (legitimatie etc) en aan jou persoonlijk overhandigd, verwacht ik dat eea echt is. Zo niet zou ik zeggen dat er een poging is tot oplichting.

Toevallig gisteren even zitten browsen op https://www.devoordeligstedeurwaarder.nl/ (bekend van TV :+) en daar staan behoorlijk wat dingen in lekentaal uitgelegd. Als het een echt exploot is, dan moet dat ook juridisch helemaal vastgelegd zijn, en daarmee traceerbaar.

Noot: niet het bureau bellen dat op de papieren staat, maar een ander en de zaak even voorleggen voor advies. Kunnen ze in 5 min zeggen of je je echt zorgen moet maken of niet :)
Ik moet ook zeggen dat het vreemd is. De persoon aan de deur heeft zich niet gelegitimeerd en de brief was al uit de envelop toen ik de deur open deed. Hij had nog niet aangebeld omdat ik per toeval iemand aan de deur zag staan toen ik de hal in liep. Daarbij heb ik niet de envelop gezien.
Hij gaf ook aan niet naar hun bureau te bellen, maar naar de afzender in de brief. Zal er vanavond nog eens naar kijken.
Wat wel bijzonder is is dat username en de site overeenkomen. Maar hoe ze dan aan mijn adres komen. Ik vermoed die gegevens ergens in een datalek te vinden zijn.

Ik zal eens zoeken naar de persoon onderaan de brief en naar waar ik de brief moet retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00

Agent47

I always close my contracts.

Dan is de vraag: Heb je ook daadwerkelijk ge-upload en gedownload? Klopt die periode ook?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Ik moet ook zeggen dat het vreemd is. De persoon aan de deur heeft zich niet gelegitimeerd en de brief was al uit de envelop toen ik de deur open deed. Hij had nog niet aangebeld omdat ik per toeval iemand aan de deur zag staan toen ik de hal in liep. Daarbij heb ik niet de envelop gezien.
Hij gaf ook aan niet naar hun bureau te bellen, maar naar de afzender in de brief. Zal er vanavond nog eens naar kijken.
Wat wel bijzonder is is dat username en de site overeenkomen. Maar hoe ze dan aan mijn adres komen. Ik vermoed die gegevens ergens in een datalek te vinden zijn.

Ik zal eens zoeken naar de persoon onderaan de brief en naar waar ik de brief moet retourneren.
:?

Ik vind het een vaag verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:31:
[...]
De persoon aan de deur heeft zich niet gelegitimeerd en de brief was al uit de envelop toen ik de deur open deed.
Dan is het dus een scam. Iets met briefgeheim.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik denk dat je in het ootje wordt genomen... ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:28:
Probeer eerst eens te verduidelijken wie je die brieft heeft gestuurd. Incassobureau... dat is een administratiekantoortje. Deurwaarder... da's raar, die komen meestal met een dagvaarding of later met een vonnis.

Incassobureau's zijn echt over het algemeen het laagste tuig in de hele branche van schulden innen. Geen woord geloven van wat ze je schrijven, want die bluffen en blaffen wat af (ook als ze helemaal geen gelijk hebben). Als het een deurwaarder is, dan contact opnemen (gesprek opnemen) en hem vragen vanuit welke rol hij die brief gestuurd heeft. Als er nog geen dagvaarding is, dan misbruikt hij (of een ander) zijn titel mogelijk. Er zijn incassobureau's die dat dus doen.

In principe kan ik ook zo'n brief sturen. Heeft dan geen enkele betekenis. Eerst maar eens kijken wie dit stuurt namens wie precies en op basis waarvan. Dan zien we daarna wel weer verder. Als ze "eisen" dat je binnen absurd korte tijd contact opneemt over een schikking, dan zou ik daar zeker niet in meegaan. Dan hebben ze waarschijnlijk een zwakke zaak en proberen ze jou in een schikking te bluffen.

De incassobranche is eigenlijk wel weer eens toe aan een grote schoonmaak. Natuurlijk hebben we ook zo'n branche nodig, maar wat we nu hebben is vervuild met een te grote hoeveelheid incasso-tuig.
Ik zal de naam opzoeken. Onder het logo van de brief staat: [bedrijfsnaam] incassobureau /gerechtsdeurwaarders. Ben nu niet thuis.

Wat ik nu nog weet is dat het een bureau is op 2 uur rijden, dan sta je 's ochtends niet om 8.15 uur al bij iemand op de stoep neem ik aan met een brief zonder envelop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:57

Qwerty-273

Meukposter

pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:21:
Zou dit een nieuwe scam zijn inderdaad?
Dit is al jaren een verdienmodel in Duitsland, waar schimmige bedrijfjes zulke zaken aanspannen met de claim dat men een bepaalde rechthebbende vertegenwoordigd. Dit zelfde model wilt Dutch Filmworks ook al jaren in Nederland implementeren (natuurlijk bij inbreuk op materiaal van Dutch Filmworks).

nieuws: Dutch Filmworks gaat in oktober illegale downloaders opsporen en late...

Dus eerst even duidelijk onder welke regelgeving je valt, is dat NL? Ook in NL is downloaden uit illegale bron niet toegestaan (sinds 2014). Maar zviw hoeven providers nog niet de naw-gegevens van een ip adres af te staan. Ie, ze kunnen wel zien welk ip adres inbreuk heeft gemaakt, maar niet een persoon daaraan koppelen.

nieuws: Uitlatingen Nederlandse staat over illegaal downloaden waren niet onr...
nieuws: Dutch Filmworks stapt naar Hoge Raad in zaak om gegevens illegale dow...
nieuws: Advies Hoge Raad: verwerp beroep Dutch Filmworks om gegevens downloaders
nieuws: Hoge Raad: Ziggo hoeft downloadergegevens niet af te staan aan Dutch ...

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik ben wel benieuwd op welke site je actief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
@Anoniem: 525104 , @pennywiser , @Han er klopt inderdaad iets niet. Maar goed als er iemand ineens aan de deur staat dan ben je je even perplex.
Hij zei: ik zou er maar wel even goed naar kijken want [naam instantie] betekent dat je films hebt gedownload. Volgens mij mag zo iemand toch niet die brief lezen? Balen dat ik geen deurbelcamera heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:58
En hoe komen ze aan je adresgegevens?
Klopt het wat ze beweren in de brief? Is er gespecificeerd wat er is gedownload of geupload?
Woon je in Nederland?

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen.

Die knakker aan je deur zou gewoon een intimiderende incassomedewerker kunnen zijn die zich voordat als deurwaarder, maar dat niet is. Veel deurwaarderskantoren hebben ook een incassoservice.

Deurwaarder: die kan wat meer dan incassobureaus. Beslagleggen, dagvaarden, enz.
Incassobureau: die kan enkel intimideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:37:
[...]

Dit is al jaren een verdienmodel in Duitsland, waar schimmige bedrijfjes zulke zaken aanspannen met de claim dat men een bepaalde rechthebbende vertegenwoordigd. Dit zelfde model wilt Dutch Filmworks ook al jaren in Nederland implementeren (natuurlijk bij inbreuk op materiaal van Dutch Filmworks).

nieuws: Dutch Filmworks gaat in oktober illegale downloaders opsporen en late...

Dus eerst even duidelijk onder welke regelgeving je valt, is dat NL? Ook in NL is downloaden uit illegale bron niet toegestaan. Maar zviw hoeven providers nog niet de naw-gegevens van een ip adres af te staan. Ie ze kunnen wel zien welk ip adres inbreuk heeft gemaakt, maar niet een persoon daaraan koppelen.

nieuws: Uitlatingen Nederlandse staat over illegaal downloaden waren niet onr...
nieuws: Dutch Filmworks stapt naar Hoge Raad in zaak om gegevens illegale dow...
nieuws: Advies Hoge Raad: verwerp beroep Dutch Filmworks om gegevens downloaders
nieuws: Hoge Raad: Ziggo hoeft downloadergegevens niet af te staan aan Dutch ...
Dat weet ik, maar dit zou dan groot nieuws zijn dan hier in NL, dat men er hier ook mee begint. Sws had die brief nooit geopend mogen worden afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:13

Marc H

- - Is wakker - -

wat is een deurwaarder volgens de ombudsman:

https://www.nationaleombu...0beslag%20gelegd%20worden.
Wat u het eerste kunt doen als u twijfelt: vragen om een legitimatie. Iedere gerechtsdeurwaarder heeft zo’n bewijs dat door de minister van Justitie is uitgegeven. Krijgt u een brief of mail en weet u niet zeker of het van een (gerechts)deurwaarder komt, check dan de website www.registergerechtsdeurwaarders.nl

[ Voor 38% gewijzigd door Marc H op 30-03-2023 15:47 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:58
PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zal de naam opzoeken. Onder het logo van de brief staat: [bedrijfsnaam] incassobureau /gerechtsdeurwaarders. Ben nu niet thuis.

Wat ik nu nog weet is dat het een bureau is op 2 uur rijden, dan sta je 's ochtends niet om 8.15 uur al bij iemand op de stoep neem ik aan met een brief zonder envelop.
Dat hoeft op zich niet zo vreemd te zijn. De klant kan immers ook een deurwaarder/incassobureau in zijn omgeving hebben ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Deurwaarder is de uitvoerder van de rechtbank zelf. Een incassobureau heeft evenveel rechten als een patatboer of schoenmaker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:03

JME

zeg maar Jamie

Heeft TS flauwe vrienden? Staan ze overmorgen (!!) opnieuw op de stoep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
JME schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:46:
Niet eens aan gedacht, wat dat zou een mooie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:46

HugoBoss1985

Xenotech

JME schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:46:
Bijna 1 april :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Sws had die brief nooit geopend mogen worden afgeleverd.
Is dat wel zo? Als de deurwaarder aan de deur komt afleveren, dan is dat volgens mij niet noodzakelijk om in een envelop te doen. Al was dat wel, een deurwaarder valt naar mijn idee niet onder de Postwet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:10
Twee dingen zijn voor mij niet logisch:
1. Er wordt alleen een up- en downloadsaldo (wat is dat?) genoemd, een rechtzaak zou moeten gaan om specifiek misbruik van materiaal van een rechthebbende. Als dat niet gespecificeerd is dan lijkt het alsof iemand met toegang tot data van die site een streek uithaalt.
2. De 5000 euro die genoemd wordt als voorschot... voorschot op wat? Is dit een manier om meer gegevens van je los te peuteren of een voet achter de deur te steken om later meer geld te claimen bij je? Of er wordt een schikkingsvoorstel gedaan om de zaak af te kopen, of er komt een zaak van waarbij een claim tot schadevergoeding komt. In beide gevallen is volgens mij normaal geen sprake van een voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
koektrommeltje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:41:
En hoe komen ze aan je adresgegevens?
Klopt het wat ze beweren in de brief? Is er gespecificeerd wat er is gedownload of geupload?
Woon je in Nederland?

Zomaar wat vragen die bij mij opkomen.

Die knakker aan je deur zou gewoon een intimiderende incassomedewerker kunnen zijn die zich voordat als deurwaarder, maar dat niet is. Veel deurwaarderskantoren hebben ook een incassoservice.

Deurwaarder: die kan wat meer dan incassobureaus. Beslagleggen, dagvaarden, enz.
Incassobureau: die kan enkel intimideren.
Ja dat vraag ik me ook af hoe ze aan mijn gegevens komen. De username en de site kloppen. Er is niet gespecificeerd wat er is gedownload of geupload. Wat ze beweren klopt, maar dus niet gespecificeerd wat. Ik woon in NL.
Ik zal eens in de brief duiken en zoeken naar contactgegevens, want als ik een schikking zou willen dan moet de brief wel ergens naar toe.
Ik zag eens een item over het darkweb en wat ze allemaal aan gegevens bij elkaar verzamelen om een profiel te krijgen. Je wordt lid van genoemde site, die al een jaar of wat geen nieuwe leden toestaan (vreemd) en verzameld via de algemene pagina's user informatie die elk lid kan zien. Dan zou je denken dat desbetreffende site gehacked moet zijn en waar ze nu een slaatje uit proberen te slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wacht iemand begint een zaak tegen jou, en daarvoor moet JIJ een voorschot betalen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
FirePuma142 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Is dat wel zo? Als de deurwaarder aan de deur komt afleveren, dan is dat volgens mij niet noodzakelijk om in een envelop te doen. Al was dat wel, een deurwaarder valt naar mijn idee niet onder de Postwet.
Elke brief valt toch onder de postwet, of heb jij andere informatie dan alleen een link naar de hele postwet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 13:43

stx

PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Ja dat vraag ik me ook af hoe ze aan mijn gegevens komen. De username en de site kloppen. Er is niet gespecificeerd wat er is gedownload of geupload. Wat ze beweren klopt, maar dus niet gespecificeerd wat. Ik woon in NL.
Ik zal eens in de brief duiken en zoeken naar contactgegevens, want als ik een schikking zou willen dan moet de brief wel ergens naar toe.
Ik zag eens een item over het darkweb en wat ze allemaal aan gegevens bij elkaar verzamelen om een profiel te krijgen. Je wordt lid van genoemde site, die al een jaar of wat geen nieuwe leden toestaan (vreemd) en verzameld via de algemene pagina's user informatie die elk lid kan zien. Dan zou je denken dat desbetreffende site gehacked moet zijn en waar ze nu een slaatje uit proberen te slaan.
Ik zou ze de kost niet willen geven ,of ze verkopen gewoon je gegevens. Hoeft niet eens een hack te zijn. Wanneer jij op een louche downloadforum registreert moet je daar in ieder geval niet verbaasd van opkijken.

M.a.w. leuk geprobeert, maar dit is gewoon een scam. Wel leuk om eens te kijken hoe ze het spelen. Houd ons op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:26
Het zou ook nog eens een scam van de torrentsite zelf kunnen zijn. Email adres mappen met gelekte adres gegevens

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:41:
@Anoniem: 525104 , @pennywiser , @Han er klopt inderdaad iets niet. Maar goed als er iemand ineens aan de deur staat dan ben je je even perplex.
Hij zei: ik zou er maar wel even goed naar kijken want [naam instantie] betekent dat je films hebt gedownload. Volgens mij mag zo iemand toch niet die brief lezen? Balen dat ik geen deurbelcamera heb.
Weinig te balen aan, daarmee verander je niks aan deze hele zaak tenzij je zelf een zaak zou willen beginnen tegen iemand die het briefgeheim schendt, maar dat lijkt me niet het geval. Echt een bijzaak dus.

Maar goed, ik denk net als de meeste mensen hier dat het waarschijnlijk vooral intimidatie is in de hoop dat je wat gaat betalen, maar goed, wel belangrijk om het allemaal even goed uit te zoeken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:07
Het klinkt allemaal als een scam. In Duitsland zijn dit soort praktijken helaas aan de orde van de dag, maar hier gelukkig nog niet.

Probeer specifieke informatie te vergaren. Wie is de rechthebbende die hier achter zit? Wat zou je allemaal hebben geüploadt? Wat houdt die 5.000 euro als "voorschot" in? Wat zouden de kosten zijn mocht dit wel voor de rechter komen?

Mocht je inderdaad in de rechtszaal belanden, pleit dan niet dat je onschuldig bent wanneer je dat niet bent en vecht liever de hoogte van de geëiste bedragen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 10:14
Post de brief eens? Het kan een exploot zijn. Die worden door de deurwaarder betekend en dan doorgaans weer in een envelop gestopt. Die betekening gebeurt door tijd en plaats op het exploot te vermelden.

Dat het kantoor wat verderop zit wil niet zo veel zeggen. Veel kantoren hebben samenwerkingsverbanden met andere kantoren, waarbij een deurwaarder in plaats X een exploot voor het kantoor in plaats Y betekent.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:54:
[...]

klinkt mij inderdaad in de oren als :
We hebben toegang tot de site gekregen, daar stond de username en UP/Down ratio.

En we sturen iedereen die we daaraan kunnen koppelen, een brief met eis tot rechtzaak.

Het feit dat ze niet vermelden wat je hebt gedownload, doet mij vermoeden dat dat niet gelogd is.
En dan gaan ze ook een probleem hebben om daadwerkelijk een rechtzaak te winnen.

Maar om daar nu op te gokken is een 2e.
stx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:59:
[...]

Ik zou ze de kost niet willen geven ,of ze verkopen gewoon je gegevens. Hoeft niet eens een hack te zijn. Wanneer jij op een louche downloadforum registreert moet je daar in ieder geval niet verbaasd van opkijken.

M.a.w. leuk geprobeert, maar dit is gewoon een scam. Wel leuk om eens te kijken hoe ze het spelen. Houd ons op de hoogte :)
Als het nu alleen een email was had ik je gelijk gegeven, maar hoe komen ze dan aan de adres gegevens van de TS ? Tenminste ik heb me nog nooit op dergelijke sites met adres hoeven registreren, en als dat al zou moeten dan word dat duidelijk eendenstraat 2 te duckstad.

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 30-03-2023 16:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:59:
[...]

Elke brief valt toch onder de postwet, of heb jij andere informatie dan alleen een link naar de hele postwet?
Nou nee, want briefgeheim is geregeld in de grondwet. Niet in de Postwet. Als de auteur en bezorgende dezelfde partij is, kan de inhoud nimmer geheim zijn. In dit geval voor de deurwaarder.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PindaRots
Archer_VC10 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:54:
Twee dingen zijn voor mij niet logisch:
1. Er wordt alleen een up- en downloadsaldo (wat is dat?) genoemd, een rechtzaak zou moeten gaan om specifiek misbruik van materiaal van een rechthebbende. Als dat niet gespecificeerd is dan lijkt het alsof iemand met toegang tot data van die site een streek uithaalt.
2. De 5000 euro die genoemd wordt als voorschot... voorschot op wat? Is dit een manier om meer gegevens van je los te peuteren of een voet achter de deur te steken om later meer geld te claimen bij je? Of er wordt een schikkingsvoorstel gedaan om de zaak af te kopen, of er komt een zaak van waarbij een claim tot schadevergoeding komt. In beide gevallen is volgens mij normaal geen sprake van een voorschot.
1. Ze noemen het geloof ik ook wel ratio. Nee er is niets gespecificeerd.
2. Dat is een voorschot om de kosten voor de voorbereiding van de rechtzaak te betalen (wat natuurlijk erg vreemd is, dat geld hebben ze toch zelf wel liggen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:56
"Veel" DLen of ULen zegt toch geen reet. Als ik thuis werk en moet veel 4K video bestanden ULen en DLen voor me werk dan gaat het snel naar 200GB per dag, zelfde geldt voor RnD tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb het idee dat de TS inderdaad in het ootje wordt genomen. Ik ben benieuwd naar een kopie van die brief, maar dan uiteraard met zwartgelakte persoonsgegevens. Die 5.000 euro vind ik al best boven proportie, en ook is het vreemd dat de brief al in de bus lag zonder envelop?

Dit klinkt als een actie van een vriend, waarbij je zijn kompaan betrapt hebt nadat hij de brief heeft ingeworpen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Deurwaarder is de uitvoerder van de rechtbank zelf.
Een deurwaarder werkt niet voor de rechtbank, en is ook geen 'uitvoerder' van de rechtbank.
pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Sws had die brief nooit geopend mogen worden afgeleverd.
Ik zie daarin geen problemen. Als ik een brief aan jou schrijf en in een envelop doe, hoeft de envelop niet dicht te zitten als ik de brief aan jou overhandig. Opzettelijk brieven openen is alleen strafbaar als de brief aan een post- of telegraafkantoor is bezorgd of in een postbus is gestoken.

Ik raad je af om de brief in dit topic te delen of mededelingen te doen over of het account of ip-adres dat ze hebben gevonden bij jou hoort. De enige goede reactie is om een auteursrechtadvocaat om advies te vragen. Negeren en afwachten kan heel duur uitpakken in auteursrechtszaken, en zomaar een verklaring tekenen en 5k als voorschot op het schikkingsbedrag betalen is ook niet verstandig. Met een advocaat kun je in alle openheid praten over wat er precies aan de hand is, zodat de advocaat je van een goed advies kan voorzien.
PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:09:
[...]

2. Dat is een voorschot om de kosten voor de voorbereiding van de rechtzaak te betalen
Of je hebt de brief verkeerd gelezen, of je loopt ons te trollen ;)

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

2. Dat is een voorschot om de kosten voor de voorbereiding van de rechtzaak te betalen (wat natuurlijk erg vreemd is, dat geld hebben ze toch zelf wel liggen?).
Erm 2 is HEEL vreemd. maar dan niet omdat ze dat geld niet hebben liggen, maar waarom zou jij hun een voorschot van proceskosten moeten betalen. Dat zou wel heel absurd zijn.

Ik ga nu een rechtzaak tegen jouw aanspannen, Leen mij vast 3000 zodat ik dat kan doen:?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:46

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Die 5000 euro als voorschot slaat natuurlijk sowieso nergens op; je kunt geen voorschot eisen op iets waar nog geen uitspraak over is gedaan. Is die 5000 euro niet het schikkingsvoorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:46

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Unknown Alien schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:10:
"Veel" DLen of ULen zegt toch geen reet. Als ik thuis werk en moet veel 4K video bestanden ULen en DLen voor me werk dan gaat het snel naar 200GB per dag, zelfde geldt voor RnD tekeningen.
Ze kijken niet naar je verbinding maar naar wat je als onderdeel van zo'n private tracker doet. Die trackers zelf houden dat vaak ook bij om te voorkomen dat je alleen maar leecht, maar ik moet zeggen dat ik niet weet hoe ze dat precies doen. Wel dat het een normale gang van zaken is bij dat soort websites.

Aangezien de meeste instanties/marktpartijen vooralsnog aangeven vooral de uploaders aan te pakken kan ik me voorstellen dat als ze eenmaal bij een private tracker "binnen" zijn, ze de top X grove uploaders (mensen die een ratio hebben die ver uitschiet richting het uploaden) proberen aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

punt 2. Daarom is dit ook een scam. Als een partij een rechtzaak tegen je aanspant dan mogen ze dat zelf betalen. In de eis kan dan staan dat de jurisiche kosten voor jou zijn (sowieso dient dit gespecificeerd te zijn) en die betaal je alleen als je de zaak verliest.

Dit is zo duidelijk nep, Of negeren, of even aangifte doen.

En hier delen om welke site het gaat zodat iedere tweaker die daar geregistreerd is zijn account kan opheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
heuveltje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:06:
Als het nu alleen een email was had ik je gelijk gegeven, maar hoe komen ze dan aan de adres gegevens van de TS ? Tenminste ik heb me nog nooit op dergelijke sites met adres hoeven registreren, en als dat al zou moeten dan word dat duidelijk eendenstraat 2 te duckstad.
Nog nooit een adres hoeven opgeven, maar inderdaad dan woont iedereen in Duckstad.
@FirePuma142 wat bedoel precies met het briefgeheim? Ik vind het wel vreemd dat iemand wat komt brengen bij mij, hoogstpersoonlijk en dat het dan niet in een envelop zit.
@fopjurist ik heb het echt zo gelezen, maar ik zal het vanavond nakijken.

Of ik door een vriend in de maling genomen wordt betwijfel ik. Die kennen het bestaan niet van de site en toegang ging op uitnodiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Nog nooit een adres hoeven opgeven, maar inderdaad dan woont iedereen in Duckstad.
@FirePuma142 wat bedoel precies met het briefgeheim?
"Het is een ieder verboden ongeopende post die niet voor hem of haar bestemd is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post wel gericht is."

Ik heb gewoon het idee dat dit gewoon iemand in in het complot van een vriend, die de brief in de bus gooit.
Blijkbaar was een goede envelop met netjes kijkvenster of etiket wat teveel moeite. Elke gerechtsdeurwaarder zou zich verder wel legitimeren.

maar ik ben benieuwd naar een kopie.
Welk adres wordt er genoemd? Welk bedrijf?

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 30-03-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 10:14
Exploot hoeft niet in een enveloppe, maar wordt vaak wel gedaan. Omdat het betekend moet worden gaat het vaak uit de envelop. Kom jij dan net aan, dan wordt er niet moeilijk gedaan en krijg je gewoon de brief.

Neem dit serieus! Ook het eisen van voorschotten in een rechtszaak is niet ongebruikelijk!

[ Voor 18% gewijzigd door SkiFan op 30-03-2023 16:23 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:13

Marc H

- - Is wakker - -

ianal, maar misschien kan een pro even verduidelijken.

Moet er niet in de brief een specificatie staan waarvoor je moet betalen? Dat je torrents hebt hebt gebruikt met up/download verkeer zegt nog steeds niets over de (il)legaliteit van jouw activiteiten. Wat als je torrents gebruikt hebt voor het downloaden en verspreiden van Linux distributies?

In de aanklachten die ik wel eens heb gelezen stond altijd gespecificeerd van welke rechthebbende je inbreuk hebt gepleegd en met welke films / albums /andere zooi.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:59
Een échte deurwaarder zal in eerste instantie proberen de brief persoonlijk af te geven.
Als dat niet kan mág dat ook in een gesloten envelop in de brievenbus.
Het is dus goed mogelijk dat hij hiervoor de envelop bij had en de brief (nog)niet/meer in de nog niet afgesloten envelop zat.

Maar dit stinkt wel een beetje allemaal dus zou zeker even onderzoeken of dit écht van een deurwaarder komt.
Via het eerder genoemde register opzoeken ed. Géén telefoonnummers of email adressen uit die brief halen.

Daarbij zal bij een echte betekenis ook altijd een specificatie zitten waarvoor precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Het is binnenkort 1 april hé

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:17

Arjan A

Cenosillicafoob

Wie zegt dat de TS niet gewoon in opdracht van de filmindustrie angst staat te zaaien?
Ik merk dat op een aantal gerichte vragen door TS ontwijkend of simelweg niet geantwoord wordt.

Trol of scam volgens mijn twee cent

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:33
5000 euro betalen om een rechtzaak tegen jezelf te financieren, lees ik dat goed?

Ik zou een dagvaarding afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:05

DataGhost

iPL dev

Patriot schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:14:
[...]

Ze kijken niet naar je verbinding maar naar wat je als onderdeel van zo'n private tracker doet. Die trackers zelf houden dat vaak ook bij om te voorkomen dat je alleen maar leecht, maar ik moet zeggen dat ik niet weet hoe ze dat precies doen. Wel dat het een normale gang van zaken is bij dat soort websites.
Het komt er min of meer op neer dat je client tegen de tracker zegt "ik heb X van deze torrent gedownload en Y van deze torrent geupload in de afgelopen Z tijd" en de tracker houdt hier de totalen van bij. Dit is dus ook te faken door gewoon onjuiste X en Y te sturen waardoor je ratio omhoog gaat (en daar zitten vaak bepaalde voordelen aan). Ook kan je natuurlijk garbage data sturen naar je peers, niet dat je dan lang verbinding met ze houdt maar goed. Heel veel waarde is daar niet aan te hechten, zowel de hoeveelheid als de echtheid/correctheid van de gedeelde data is hier niet betrouwbaar mee vast te stellen. Mij staat bij dat je als rechthebbende daadwerkelijk bewijs moet hebben van het delen van beschermde content (vooral upload dus, tegenwoordig misschien ook download) door met een echte torrent-client deel te nemen en de juiste/correcte data te ontvangen van degene die je verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Vooral allemaal serieus blijven reageren hoor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
PindaRots schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:18:
[...]

@FirePuma142 wat bedoel precies met het briefgeheim? Ik vind het wel vreemd dat iemand wat komt brengen bij mij, hoogstpersoonlijk en dat het dan niet in een envelop zit.
@fopjurist ik heb het echt zo gelezen, maar ik zal het vanavond nakijken.

Of ik door een vriend in de maling genomen wordt betwijfel ik. Die kennen het bestaan niet van de site en toegang ging op uitnodiging.
Je hebt daar dus wel naar toe geüpload? Hele bestanden, als eerste uploader wellicht? Want dat mis ik in je reacties en dan ben ik ook niet meer zo zeker van een scam.

Volgens mij worden in NL alleen grote en eerste uploaders aangepakt.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 30-03-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik denk dat we beter even de brief moeten afwachten die de TS zal inscannen!

Tot die tijd gaan er bij mij al een hoop alarmbellen af die SCAM en 1 APRIL! hier in neon-letters laten oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Marc H schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:24:
Moet er niet in de brief een specificatie staan waarvoor je moet betalen? Dat je torrents hebt hebt gebruikt met up/download verkeer zegt nog steeds niets over de (il)legaliteit van jouw activiteiten. Wat als je torrents gebruikt hebt voor het downloaden en verspreiden van Linux distributies?
De vordering hoeft in deze fase niet te worden gespecificeerd.
In de aanklachten die ik wel eens heb gelezen stond altijd gespecificeerd van welke rechthebbende je inbreuk hebt gepleegd en met welke films / albums /andere zooi.
Als er een rechtszaak komt dan moet de eisende partij zijn vordering wel bewijzen. Afwachten tot dat moment aanbreekt kan de zaak wel veel duurder maken. Op basis van de indicatietarieven voor IE-zaken kun je de proceskosten op 17,5k inschatten. Daar komt het bedrag aan schade nog bovenop.
pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:35:
[...]

Je hebt daar dus wel naar toe geüpload? Hele bestanden, als eerste uploader wellicht? Want dat mis ik in je reacties en dan ben ik ook niet meer zo zeker van een scam.
Ik raad TS af om hier antwoord op te geven.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hij heeft zijn account vandaag aangemaakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:15

Fanta

FordPerformance™️

Als dit een troll is, is wel weer bewezen hoe goed dat dus werkt om mensen op het (mogelijk) verkeerde been te zetten.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

1 April!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-07 13:43

stx

heuveltje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:06:
Mogelijk e-mailadres koppelen aan die van een andere gegevensset van bijvoorbeeld een groot datalek met NAW gegevens zoals die van Allekabels oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
En maar doorgaan met reageren, is een onzin topic maar wel ondertussen een goed geslaagde 1 april grap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:41

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Deze grap laat ik even liggen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.