Hallo Tweakers,
Ik merk dat mijn huidig beestje het niet meer altijd trekt met 60+ FPS op 1440p. Dus ga ik er afscheid van nemen. Ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben geweest, hij is muisstil, draait lekker door, koel, en ziet er nice uit (ja ik vind de RGB leuk en rustgevend
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, gamen, gamen (en heel soms tussendoor surfen/netflix etc.). Speel met name LoL, CoD WZ2 en ga wssn ook weer wat single player games doen zoals HP Legacy.
Doel is dat het systeem vloeiend 144 hz of hoger aankan, games op ultra (geen RT) en uiteindelijk de overstap kan maken naar 4k OLED (zodra er 27"/34" schermen voor beschikbaar zijn)
Systeem moet 5 jaar mee kunnen
.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 5k, maar wil het wel realistisch houden en als 4k genoeg is, zoals nu - dan is dat gewoon goed. Laat het duidelijk wezen dat ik eigenlijk een 4090 gewoon te duur vindt wat je ervoor krijgt in verhouding tot de 7900 XTX.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn muis en toetsenbord
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op dit moment het volgende in gedachte:
EDIT 03-04-2023:
Nieuwe versie
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de koeling houd ik graag NZXT aan - ben er enorm tevreden over.
Voor de GPU zou ik niet weten wat ik anders zou moeten kiezen, gezien de 4080 substantieel duurder is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Los van wat eerder benoemd is mbt toekomstig 4k +144hz op ultra, graag relatief stil, PCIE 5.0 ready (zodat ik over paar jaar aan het einde van AM5 nog een upgrade kan doorvoeren voor CPU+GPU
Ga je overklokken?
Nee, behalve in de BIOS XMP profiel oid.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb de volgende twijfels en zou graag input willen over het volgende:
CPU:
Ik denk dat de 7800X3D het beste is voor gamen en langer volhoud qua performance over 5 jaar dan de 7900. Delen jullie die mening?
CPU pasta:
Ik zou niet weten welke pasta ik moet gebruiken voor deze CPU. Ik vernam dat hij vrij warm zal worden. In de huidige systeem heb ik volgens mij: uitvoering: Arctic Silver 5 - 3,5 gram
Voeding:
Ik heb absoluut geen verstand van voedingen, Ik wil wel dat hij PCIE5.0 ready is. Ik las ook over ATX 3.0, maar weet niet of dat dan een must is.
Ik heb voor platinum gekozen, gezien ik in het verleden al 2x een voeding heb gehad van A merken die het naar 2-3 jaar begaf
. Is de 850 Wat ook genoeg voor een GPU over 4-5 jaar?
Hebben jullie misschien andere/betere suggesties?
Memory
Ik denk dat dit de juiste memory en timing is qua performance voor deze CPU, klopt dit?
SSD
Ik heb veel gelezen over de 990PRO problematiek, daarom voor de 980 gegaan, heb nu een 970 en ben daar eigenlijk wel tevreden over. Heb voor 2 stick gekozen ivm OS + games scheiding. Is dit nuttig/relevant?
Extra fans
Denken jullie dat ik nog extra fans (zonder RGB) moet kopen om het system stiller/koel te houden? Of is de standaard + AIO genoeg?
Kast
Ik heb nu een formaatje kleiner, denk dat het allemaal niet gaat passen - vandaar de H7. Heb ik dat verkeerd gelezen?
Iedereen alvast bedankt voor de waardevolle feedback.
Ik merk dat mijn huidig beestje het niet meer altijd trekt met 60+ FPS op 1440p. Dus ga ik er afscheid van nemen. Ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben geweest, hij is muisstil, draait lekker door, koel, en ziet er nice uit (ja ik vind de RGB leuk en rustgevend
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 284,15 | € 284,15 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix B450-F Gaming | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo 500GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 86,12 | € 86,12 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 469,27 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, gamen, gamen (en heel soms tussendoor surfen/netflix etc.). Speel met name LoL, CoD WZ2 en ga wssn ook weer wat single player games doen zoals HP Legacy.
Doel is dat het systeem vloeiend 144 hz of hoger aankan, games op ultra (geen RT) en uiteindelijk de overstap kan maken naar 4k OLED (zodra er 27"/34" schermen voor beschikbaar zijn)
Systeem moet 5 jaar mee kunnen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 5k, maar wil het wel realistisch houden en als 4k genoeg is, zoals nu - dan is dat gewoon goed. Laat het duidelijk wezen dat ik eigenlijk een 4090 gewoon te duur vindt wat je ervoor krijgt in verhouding tot de 7900 XTX.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn muis en toetsenbord
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op dit moment het volgende in gedachte:
EDIT 03-04-2023:
Nieuwe versie
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900X Boxed | € 409,- | € 409,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6 | € 1.189,- | € 1.189,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Zwart | € 128,75 | € 128,75 |
| 1 | Monitors | Alienware AW3423DWF Zwart | € 1.102,50 | € 1.102,50 |
| 1 | Waterkoeling | EKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB | € 202,95 | € 202,95 |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X73 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | € 184,- | € 184,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Dark Power 13 1000W | € 292,04 | € 292,04 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 97,10 | € 194,20 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 4.001,44 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de koeling houd ik graag NZXT aan - ben er enorm tevreden over.
Voor de GPU zou ik niet weten wat ik anders zou moeten kiezen, gezien de 4080 substantieel duurder is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Los van wat eerder benoemd is mbt toekomstig 4k +144hz op ultra, graag relatief stil, PCIE 5.0 ready (zodat ik over paar jaar aan het einde van AM5 nog een upgrade kan doorvoeren voor CPU+GPU
Ga je overklokken?
Nee, behalve in de BIOS XMP profiel oid.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb de volgende twijfels en zou graag input willen over het volgende:
CPU:
Ik denk dat de 7800X3D het beste is voor gamen en langer volhoud qua performance over 5 jaar dan de 7900. Delen jullie die mening?
CPU pasta:
Ik zou niet weten welke pasta ik moet gebruiken voor deze CPU. Ik vernam dat hij vrij warm zal worden. In de huidige systeem heb ik volgens mij: uitvoering: Arctic Silver 5 - 3,5 gram
Voeding:
Ik heb absoluut geen verstand van voedingen, Ik wil wel dat hij PCIE5.0 ready is. Ik las ook over ATX 3.0, maar weet niet of dat dan een must is.
Ik heb voor platinum gekozen, gezien ik in het verleden al 2x een voeding heb gehad van A merken die het naar 2-3 jaar begaf
Hebben jullie misschien andere/betere suggesties?
Memory
Ik denk dat dit de juiste memory en timing is qua performance voor deze CPU, klopt dit?
SSD
Ik heb veel gelezen over de 990PRO problematiek, daarom voor de 980 gegaan, heb nu een 970 en ben daar eigenlijk wel tevreden over. Heb voor 2 stick gekozen ivm OS + games scheiding. Is dit nuttig/relevant?
Extra fans
Denken jullie dat ik nog extra fans (zonder RGB) moet kopen om het system stiller/koel te houden? Of is de standaard + AIO genoeg?
Kast
Ik heb nu een formaatje kleiner, denk dat het allemaal niet gaat passen - vandaar de H7. Heb ik dat verkeerd gelezen?
Iedereen alvast bedankt voor de waardevolle feedback.
[ Voor 10% gewijzigd door Squishie op 03-04-2023 09:01 ]
:strip_exif()/i/2005628806.jpeg?f=imagegallery)