Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:21
Lang verhaal kort:
Werkzaam bij IT bedrijf in loondienst met vast contract. Eind 2022 laat werkgever weten dat mijn huidige functie vervalt door outsourcing uiterlijk medio 2023. Werkgever wilde mij behouden en ik mag binnen bedrijf kijken naar welke functie ik overstap/doorgroei. Op zich stond ik hier welwillend tegenover, omdat ik al een tijdje toe was aan nieuwe uitdaging. Nieuwe functie die ik heb gekozen is hoger dan huidige.

Nu hoorde ik deze week dat ik per as maandag binnen het bedrijf mag overstappen naar mijn nieuwe functie.
Echter zal hierbij geen functieaanpassing (en andere arbeidsvoorwaarden) worden toegepast terwijl ik een totale andere functie ga uitvoeren.
Daarbij moet ik wel zeggen dat de functie binnen de organisatie nieuw is en er nog geen functieprofiel is opgesteld. HR gaf aan dat dit nog wel enige tijd zal gaan duren. Nu kunnen ze me naar mijn idee wel tijdelijk op een andere functie binnen functiehuis zetten maar dat lijkt men niet te willen.

Iemand hier ervaring mee? Wat voor rechten heb ik? Als ik as maandag toch al ga werken op de nieuwe functie stem ik dan al stilzwijgend toe met deze wijziging?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-09 22:51
Is er een vakbond en ondernemingsraad?

[ Voor 5% gewijzigd door Stephanvr op 30-03-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Zolang je huidige functie nog niet vervallen is deze blijven doen tot er meer duidelijk is?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Hebt het recht dat je werkgever documenteert welke functie je hebt. Als er sprake is van een regeling waarin functiewaardering opgenomen is, zoals in veel CAO's heb je recht op waardering van die functie conform die regeling.

Is zo'n regeling niet van toepassing, dan is er niet op grond van de wet een recht op aanpassing van je arbeidsvoorwaarden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:06
Aan de hand van welke criteria weet je dat de nieuwe functie "hoger" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Stephanvr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:58:
Is er een vakbond en ondernemingsraad?
Er is een OR
Coach4All schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:01:
Zolang je huidige functie nog niet vervallen is deze blijven doen tot er meer duidelijk is?
Huidige functie vervalt morgen en ik begin as maandag in nieuwe functie.
StevenK schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:02:
Hebt het recht dat je werkgever documenteert welke functie je hebt. Als er sprake is van een regeling waarin functiewaardering opgenomen is, zoals in veel CAO's heb je recht op waardering van die functie conform die regeling.

Is zo'n regeling niet van toepassing, dan is er niet op grond van de wet een recht op aanpassing van je arbeidsvoorwaarden.
Bedrijf valt niet onder een CAO.
olafmol schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:06:
Aan de hand van welke criteria weet je dat de nieuwe functie "hoger" is?
Die zijn er maar die ga/kan ik hier niet delen op het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vaak wordt een functie indicatief ingedeeld in een bepaalde schaal. Het zou kunnen dat dat in dezelfde schaal is als waarin je nu zit.

Het is vooral belangrijk om duidelijke afspraken te maken over het proces. Bijvoorbeeld dat wanneer de functie definitief wordt ingeschaald dat voor jou met terugwerkende kracht gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:34
Ik zou het een paar maanden gaan doen en kijken of de nieuwe werkzaamheden jouw passen.
In deze periode zal voor allebei duidelijk worden welke rol je kan en past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Trouwens nog een tip: laat nu gemaakte afspraken schriftelijk vastleggen. Ik heb sinds 1 januari ook een nieuwe functie bij dezelfde organisatie en ik ben van mening dat mijn functie te laag is ingeschaald. Ik heb dus laten opnemen dat de functie mee gaat in de onderhoudsronde van HR.

Dit kan lang duren en met pech werken de manager en hr-adviseur waarmee ik de afspraken heb gemaakt er ineens niet meer. Dat verwacht ik niet, maar dan heb ik bij een volgende manager in ieder geval een stok om mee te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Bedankt voor de tips. Ik heb aankomende week intern een gesprek hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:28
Willem30 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:07:
Bedankt voor de tips. Ik heb aankomende week intern een gesprek hierover.
Succes! En als ik je nog wat advies over dat aankomende gesprek mag geven: Ga er met een open houding in en denk vooral mee met de organisatie. Begin niet over 'je rechten' en ga vooral niet eisen.

Je kunt uiteraard wel je wensen en zorgen uitten, precies zoals je dat hier ook in je topic hebt gedaan. Als ze meteen met een voorstel komen, dan mag je ook best zeggen dat je daar over na wil denken. Of kom met een goed tegenvoorstel in lijn met de gedachte van de werkgever.

Tot slot alles nog netjes op papier laten zetten en een mooie handtekening eronder. Dan weten jij en de werkgever allebei hoe het zit.

Veel succes! 8)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
Update:

Inmiddels ben ik nu ruim 5 maanden aan het werk in de nieuwe functie die officieel nog geen functie binnen de organisatie is. Intern al meerdere keren gevraagd wanneer nou het functieprofiel en -waardering komt. Dat gaat nog wel even duren kreeg ik te horen. Kortom het gaat allemaal zeer traag. Overigens met een beetje vissen bij de persoon die het functieprofiel aan het opstellen is maakte ik op dat ik weinig mag verwachten qua verbetering in arbeidsvoorwaarden. Er is vanuit mijn werkgever (nog) geen voorstel gekomen en heb een beetje het idee dat ze het wel goed vinden zo vanuit hun kant.
Ik heb dan maar geduld tot het profiel officieel is om dan het gesprek te openen over betere voorwaarden.
De functie die ik nu heb bevalt me overigens goed maar deze randzaak vind ik jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dit is geen randzaak! Ik bedoel, dat functieprofiel misschien wel, maar het daaraan gekoppelde hogere salaris wat erbij zou horen, dat is een primaire arbeidsvoorwaarde!

Ik heb zelf iets vergelijkbaars gehad, ik ging ergens werken en daar werd aangegeven dat men bezig was met een herwaardering van mijn functie en dat ik tijdelijk in schaal 7 werd ondergebracht. Later leerde ik, dat de functie tot dan toe een schaal 9 functie was. Na 2 jaar zat ik aan het maximum van schaal 7, en kreeg ik nog steeds geen concreet antwoord wanneer die herwaardering nu klaar zou zijn...
Uiteindelijk zit er dan wat mij betreft maar 1 ding op ;w
Ik heb er 2,5 jaar gewerkt, en als ik datzelfde nog eens zou meemaken, zou het zeker een jaar minder zijn.

Contrast ook met een latere werkgever, die toen ik aan het maximum van schaal 10 zat, zei :"We vinden dat je beter presteert dan wat we van jouw functie verwachten, dus we gaan je ook boven het maximum betalen." Daar heb ik 13 jaar gewerkt...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

Als je niets gaat ondernemen zou ik er vanuit gaan dat alles bij het oude blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chibert
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:05

Chibert

HR persoon

Gooi eens een balletje op bij de OR. Normaal gesproken is er bij het vervallen van functies ook sprake van een adviestraject waarin de OR advies uit brengt over de gewenste organisatie-/functiewijzigingen. In dit advies moet ook helderheid gegeven worden over de inschaling/waardering van nieuwe functies, inclusief een vorm van een functieprofiel. Je moet immers als medewerker ook weten waar je in je nieuwe functie naartoe moet werken en welke waardering hier aan vast hangt.

De OR heeft het recht op hoor en wederhoor toe te passen bij medewerkers en betrokken management.

[ Voor 9% gewijzigd door Chibert op 09-08-2023 21:27 ]

HR persoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
de Peer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:18:
Als je niets gaat ondernemen zou ik er vanuit gaan dat alles bij het oude blijft.
Snap ik. Ik twijfel meer aan de timing om hierover te beginnen.
Straks ga ik wat roepen en blijkt dat ze wel iets aan het regelen zijn qua waardering icm het profiel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

Willem30 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Snap ik. Ik twijfel meer aan de timing om hierover te beginnen.
Straks ga ik wat roepen en blijkt dat ze wel iets aan het regelen zijn qua waardering icm het profiel. :P
Ik denk niet dat ze daar mee bezig zijn. En met jou is niets gecommuniceerd (recent) dus je kunt gewoon je eigen plan trekken en helder communiceren.

Want tsja wil je nog 2 jaar lang wachten tot ze misschien iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Daar heb je zeker gelijk in @de Peer :)

Ik ga na de vakantie er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Update:
Ben nu 8 maanden verder met inmiddels een kleine vooruitgang; twee maanden geleden een andere manager gekregen. Bij deze ook weer het hele verhaal uitgelegd. Manager ging erachter aan en na twee weken ontving ik een concept functieprofiel waar ik feedback op mocht geven. Dat heb ik ook gedaan en nu is het weer een maand stil. De functie bevalt me wel maar er mist een stuk waardering in mijn beleving.
Als iemand tips heeft hoe ik dit nu handig verder kan aanpakken/versnellen :P (mag ook via DM)
Pagina: 1