Advies voor aansturen 9 double shaft stepper motors

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sloet
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:02
Ik ben de Clockclok 9 aan het nabouwen, gebruik makend van 9 BKA30D-r5 dual shaft stepper motoren. Om vloeiende bewegingen d.m.v. microstepping mogelijk te maken heb ik AX1201728SG stepper drivers in huis gehaald. Deze kreeg ik niet werkend, maar omdat ik op fora las dat deze met regelmaat defect geleverd worden heb ik ook de alternatieven VID6606 en STI6606Z besteld.

Van de 8 drivers die ik op SOP28 to DIP28 bordjes heb gesoldeerd om mee te prototypen heb ik er maar 1 werkend gekregen, waarbij ook niet eens alle 4 de motoren deden |:(

Mijn prototype is vergelijkbaar met deze setup, maar dan met een Arduino MEGA 2560 voor de aansturing. Tevens de voorgeschreven condensatoren uit de datasheet toegevoegd.

Ik ben geen expert in solderen, maar als ik de stepper drivers doormeet lijk ik geen kortsluiting tussen de pins te hebben veroorzaakt. Ook let ik erop dat de chips niet te heet worden tijdens het solderen.

Als alternatief heb ik de stepper motors direct via de Arduino aangestuurd. Dit werkt, maar dan zonder microstepping (wat vervolgens teveel geluid veroorzaakt) en vraagt in totaal teveel vermogen van de Arduino. Niet echt een optie dus.

Vragen:
- Heeft iemand ervaring met de AX1201728SG / VID6606 / STI6606 stepper drivers en enig idee wat ik verkeerd doe?
- Kent iemand alternatieven waarbij het solderen (?) minder risico oplevert? Kosten zijn dan wel weer een volgende randvoorwaarde: 9x2 = 18 steppers aandrijven met elk een EasyDriver loopt nogal in de papieren.

Alvast dank voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 08:39
Ik heb ook problemen gehad met VID6606 chips. Ongeveer 30% van de chips die ik kocht werkte niet goed, ze werden erg heet en een of meer van de uitgangen werkten niet goed. Ik heb een sop20 naar DIP adapter gekocht waar je de chips zo inklikt en ze daarmee los getest met een testopstelling met 4 stappenmotors, dat scheelt heel veel soldeer werk.
Daarna een batch AX1201728SG chips gekocht, en die werkten gelukkig allemaal. Heb je een multimeter om continuïteit tussen de sop pinnen van de chip en de DIP pinnen van het adapter bordje te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloet
Ik meet de continuïteit inderdaad door met een multimeter, die zijn allemaal prima (enkele keer een soldeerpunt moeten herstellen, maar was na die correctie goed)

Die SOP to DIP adapter is een goede tip. Scheelt inderdaad een hoop tijd bij het testen! Ga er daar vast een van bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je de specs van een gemiddelde stepper bekijkt zal die spoelen van rond de 2 ohm hebben. De hoge frequentie PWM en de stroombegrenzer in de controller houdt het allemaal in bedwang

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 15:22
Waarom geen stepstick drivers? Alle 3D printers (en allerhande CNC achtige machines) gebruiken deze.
De A4988 en DRV8825 doen microstepping en zijn echt super goedkoop, de TMC drivers (zoals TMC2208) zijn ietsjes duurder, maar die zijn dan ook echt stil.

Die EasyDrivers die je noemt zijn echt oud...

Random ali express link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloet
Werken de A4988 ook met zulke kleine steppers? Ik heb de A4988 namelijk eerder bekeken en ben ergens tot de conclusie gekomen dat deze niet aan de eisen voldeden. Dit zat hem er volgens mij in dat de A4988 steppers met 8-35V operating voltage kan bedienen, terwijl ik de stepper op 5V wil laten draaien. Of kan dat zonder problemen?

Daarnaast wel wat minder elegant natuurlijk, aangezien ik dan 18 van die bordjes moet gaan gebruiken. Maar dat gaat dus zeker een mogelijkheid zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:32
Kijk eens naar de TIC stepper drivers van Polulu. Zijn erg fijn en werken erg goed!

https://www.pololu.com/ca...stepper-motor-controllers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 15:22
Sloet schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:07:
Werken de A4988 ook met zulke kleine steppers? Ik heb de A4988 namelijk eerder bekeken en ben ergens tot de conclusie gekomen dat deze niet aan de eisen voldeden. Dit zat hem er volgens mij in dat de A4988 steppers met 8-35V operating voltage kan bedienen, terwijl ik de stepper op 5V wil laten draaien. Of kan dat zonder problemen?

Daarnaast wel wat minder elegant natuurlijk, aangezien ik dan 18 van die bordjes moet gaan gebruiken. Maar dat gaat dus zeker een mogelijkheid zijn :)
Ja klopt de A4988 (en de DRV8825) zijn 8-35V, dus 5V is niet voldoende. Is er een reden dat je 5V gebruikt? Als je het low power wilt houden dan kun je beter de stroom beperken via de driver. Zolang je de stepper koel houd, vind ie dat allemaal fijn.

De TMC2208 heeft trouwens 5,5V als min spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloet
Goede vraag, denk dat de 5V een gevolg van keuzes uit het verleden was. Maar als ik niet met de AX1201728SG aan de slag ga kan ik dat los laten. Zo te zien kunnen zowel de Arduino, A4988 en steppers zelf met 8-10V overweg.

Ik wacht eerst even af of ik de AX1201728SG aan de praat kan krijgen door eerst te testen met de adapter zoals @polycombGC heeft getipt. Mocht dat allemaal niet lukken, stap ik over op de A4988. Dank voor het meedenken voor zover! Ik zal melden zodra ik progressie maak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloet
Nu wordt het helemaal vreemd. SOP28 naar DIP28 adapter binnen gekregen en aangesloten volgens dit schema Afbeeldingslocatie: https://guy.carpenter.id.au/gaugette/resources/2017-04-29/AX1201728SG_bb.png.

Door een foutje sloot ik pin 12 (VSS) per ongeluk aan op 5V, net zoals VDD. Op dat moment deden de chips het (min of meer, hij draaide enkel 1 richting op, maar wel met de juiste acceleratie e.d.). Nadat ik de fout hersteld had gaven de chips geen teken van leven meer, ook niet de chips die ik eerst van de verkeerde spanning had voorzien. Spanning op de diverse pins gemeten. VDD naar VSS is 4,6V en de singaal-pins zijn keurig VDD of VSS. Dus dit lijkt helemaal overeen te komen met de datasheet.

Hoe kan het dat de chips wel deden op het moment dat er geen spanningsverschil is tussen VDD en VSS? Gebruikt de chip dan een van de signal pins als ground? Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloet
Na maanden met zo nu en dan een wanhoopspoging om de VID6606 / STI6606Z / AX1201728SG aan de praat te krijgen deed ik nog een laatste poging. Op een aansluitschema op een blog zag ik de oriëntatie van de tekst andersom staan dan in de datasheet. In de datasheet staat de tekst op de chip linksom, op die blog rechtsom. Dus ik draaide de chip om (wat dankzij de SOP naar DIP adapter erg makkelijk ging), en ja hoor, hij werkte opeens feilloos. Als ik dat eens eerder had geprobeerd |:(

Mijn ervaring met de VID6606 en equivalenten is goed. Ze zijn erg stil, dus als je ze goed vast monteert zul je weinig tot geen geluid horen. Dit was bij de A4988 wel wat anders, die produceerden al snel een hoge pieptoon. En je kunt 4 steppers per chip aansluiten, wat i.c.m. de lage kosten per chip voordelig uitpakt.

Dank voor het meedenken, thread kan gesloten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
Sloet schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:15:
Dank voor het meedenken, thread kan gesloten worden :)
Hoewel ik begrijp dat je een antwoord hebt gevonden op je vraag, ben ik toch wel hééél erg benieuwd naar het (eind)resultaat :P

Eerder dan dat hoeft deze thread van mij niet dicht :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sloet
Ik ben inmiddels zover dat de hardware klaar is. Zoals je ziet een aardige spaghetti geworden. Wat je ziet zijn:
- 9 BKA30D-r5 double shaft stepper motors
- Aangestuurd door 5 VID6606
- Aangestuurd door Arduino Mega mini
- Elke wijzer heeft een magneetje onder het uiteinde, onder elke motor zit een hall sensor om zo kalibratie te kunnen doen.
- Verder nog een RTC voor bijhouden van de tijd en een rotary encoder om als gebruiker de tijd in te kunnen stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju0iSo13GYlxL2fbc7MbB--JX1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rag9RrvSRn48G6oV1NvXXsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQKZrSk5VfU3UWhFy4dFuZ3855s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/315nzk1uXehjPwjbbwqANZSD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu de software aan het testen. Die had ik eerder al grotendeels geschreven, maar nooit fatsoenlijk in de praktijk kunnen nemen. Dus daar moet nog genoeg aan gesleuteld worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sloet
Op verzoek in een ander topic heb ik het bouwproces van mijn Clockception uitgewerkt. Voor wie geïnteresseerd is, zie https://github.com/sloetr/clockception/wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

Sloet schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:27:
Op verzoek in een ander topic heb ik het bouwproces van mijn Clockception uitgewerkt. Voor wie geïnteresseerd is, zie https://github.com/sloetr/clockception/wiki.
Wat een project! Supertof dat je het deelt.

• Stefan-Z
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 14:04
Heel erg tof project, dank voor het delen! Je gaf aan dat de klok een stuk stiller hebt gekregen, maar zou je eens kunnen filmen / beschrijven hoeveel geluid het nu nog maakt? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloet
Stefan-Z schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:07:
Heel erg tof project, dank voor het delen! Je gaf aan dat de klok een stuk stiller hebt gekregen, maar zou je eens kunnen filmen / beschrijven hoeveel geluid het nu nog maakt? Alvast bedankt!
Graag gedaan!

Ik heb het geprobeerd te filmen, maar de microfoon pikt het geluid nauwelijks op. Ook even een decibelmeter op de telefoon gebruikt, hoewel ik weet dat dat onbetrouwbaar is. Achtergrondgeluid was 40dB (ik woon rustig, aan de rand van een dorp), op z'n luidst was hij nu 50dB. Vergelijkbaar met iemand die fluistert eigenlijk. Er zijn een paar animaties die nog een fractie luider zijn. Het geluid wordt dan iets licht ratelend in plaats van zoemend. Tegelijkertijd zijn niet alle 9 motortjes zo luid, dus moet het mogelijk zijn om hem alleen heel lichtjes te laten zoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan-Z
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 14:04
Super, dank voor de moeite.

Dan gaat deze ook op mijn lijstje van projecten, lijkt me tof. Heb je de bestanden voor de 3D prints en lasersnijden toevallig ook al gedeeld? Ik zag deze zo snel niet op je git.
Pagina: 1