Oude laptop hergebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakster
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-05-2023
Mijn vraag
Ik heb een oude laptop die al zeker 2 jaar niet aan heeft gestaan. Nu wil ik die opnieuw opstarten, maar ik ben bang dat er virussen op zitten die meteen overspringen naar andere apparatuur in ons netwerk (zoals onze werk PC’s en mobiele telefoons) de software op die laptop is natuurlijk ook al die tijd niet geüpdatet dus ik maakt me zorgen. Wat zouden jullie adviseren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een HP laptopje met Windows

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets 😅

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:47
Als die niet aan heeft gestaan kunnen er ook geen virussen op gekomen zijn. Is het reeds Windows 10? Dan aanzetten en meteen even alles updaten en fijn gaan gebruiken. Niet al te veel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je het niet vertrouwd, dan start je de laptop toch op met een (bootable) USB stick en voer je eerst een schone installatie uit door de disk te formatteren?

Microsoft biedt daar zelfs diverse tool voor: Installatiemedia voor Windows maken - Microsoft Ondersteuning (Windows 7 t/m 11)

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 30-03-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wifi van de buren of de McDonald...

Maar de kans dat er een virus op zit door 2 jaar niks doen is 0.
Heeft hij al een virus, dan heeft hij dat al meer dan 2 jaar en is je netwerk al besmet

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:25
Of in je gastennetwerk hangen als je die hebt.
EN als je echt bang bent dat er virussen "over springen" dan koppel je alles los en sluit je alleen die laptop aan totdat hij helemaal up2date en gescand is.

Of een schone installatie doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakster
Ik heb hem nu opgestart zonder internet. Windows geeft nu aan dat er geen virussen op staan. Maar ja die anti virus is natuurlijk ook al 2 jaar niet bijgewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 10:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

Tweakster schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:15:
Ik heb hem nu opgestart zonder internet. Windows geeft nu aan dat er geen virussen op staan. Maar ja die anti virus is natuurlijk ook al 2 jaar niet bijgewerkt :)
Hij heeft ook al 2 jaar geen virussen binnen kunnen halen, ik zou mij niet te druk maken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Aan het netwerk hangen en meteen alles goed updaten. Het risico is echt wel klein als je dat meteen doet.
Uiteraard wel een Windows draaien die ondersteund wordt (Windows 10 of nieuwer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Je maakt je te druk. Haal anders belangrijke data eraf en formatteer dat ding en herinstalleer hem.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakster
Bedankt voor jullie reacties! Iets minder paranoia nu :) ik zag wel dat er ccleaner op staat, voor zover mij bekend kan dit ook malware bevatten en is Windows defender zelf ook gewoon een prima antivirus, klopt dat? Ik heb ccleaner er dus ook meteen af gegooid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
CCleaner is een handige tool en ik heb nog nooit gehoord dat daar malware in zou zitten.

Waarom maak je je zo druk over virussen? Zijn er gekke dingen gedaan met de laptop voordat 'ie niet meer gebruikt werd?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou even op een andere laptop een USB bootstick met windows fixen (Media creation tool), daarvan opstarten. ALle partities wegmikken en verse install. Ben je meteen bij qua OS en heb je een verse start, ook tav de updates van je virusscanner. Even office er op en ready to go. De rest van de software komt wel as you go :)

Als dat ding al op WIn 10 draait gaat de activatie vanzelf.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 30-03-2023 11:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:07

markvt

Peppi Cola

- kaspersky heeft een cd om pc's te scannen
https://www.kaspersky.com/downloads/free-rescue-disk

Daarnaast zijn er meerdere linux distributies met een live bootable image waarop je met clamav de laptop zou kunnen scannen

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Pagina: 1