Gevelpanel borstwering van binnen of buiten openen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-07-2024
Beste Tweakers,

Ik wil graag nu de gevelpanelen opennen om de holle ruimte tussen binnen en buiten panelen isoleren
met pir plaat en dampremmende folie.

Aan de buitenkant zit er glaslatten tegen aan de panelen.

Aan de binnenkant zie ik schroeven op de panelen en er hangen 2 radiatoren op de panelen.

Moet ik het van buiten of van binnen opnenen? Wat is wijsheid?

Het appartement is van 1972.

Bedankt alvast voor jullie advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI28n6yLgql8Vd_AEkM_u7l0bMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rGw6ZAMPHVYccp9iOQihLijJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vg4-ME-UUkzHTmFgBJh8EcNwIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByWHHYXakes3NjGYxRrBuogw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBZoVnUv4F0aub0Rv0zUzMUmGjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsbNa4o6uUuqGuDYM2QMLAPY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsBCwY_-vngOQQclNAp19zwa2Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmatQrMKR6vM1dNGiglUyBOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Ik zou dat van binnen openhalen. Dan moet alleen wel je radiator eraf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 12:12

AMDFreak

Intel is zo..

Wees wel alert op asbest, vaak werd dat gebruikt als gevelpaneel.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 14:21
De blauwe panelen zijn misschien Trespa maar kan ook Glasal of iets van Eterniet zijn.

Misschien zit er al wat isolatie tussen, bijvoorbeeld 2cm piepschuim.
Hoeveel ruimte is er beschikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je hebt het over een appartement. Mag je zelf aan je kozijnen/gevel komen of is dat aan de VVE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:20
Vanuit de binnenkant, paar gaten boren bovenaan, dan vullen met EPS parels, daarna de gaten weer dichtmaken. Panelen aan de buitenzijde, grote kans dat het asbest is, is het paneel overigens open van onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:39
Weet je zeker dat het helemaal hol is? Ook in die tijd was het gebruikelijk om een plaat schuim van een cm of 2-3 dik te verlijmen op de binnenste plaat en dan een cm of 2 open te laten met de buitenste plaat om de boel te ventileren. Dit is vaak te zien aan de opening aan onder en/of bovenzijde aan de buitenkant van de blauwe plaat.

Vanaf buiten open maken geeft je net wat meer mogelijkheden om er ook meer isolatie tussen te stoppen zoals _ferry_ ook al aangeeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Okki5 op 30-03-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of juist van buiten open maken, kozijn opknappen, de balkjes waar de platen op gemonteerd zitten opdikken zodat er meer isolatie tussen past, dampopen folie er overheen, en dan rabatdelen of iets anders er overheen. Frist het ook weer lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou het waarschijnlijk beide open maken. en iets dikker maken aan de binnenkant.

maar hou er rekening mee dat het doorgaans niet jouw gevel is. maar die van de vve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-07 12:21
Je hebt ook toestemming van de VvE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
bredend schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:30:
De blauwe panelen zijn misschien Trespa maar kan ook Glasal of iets van Eterniet zijn.[...]
Dit dus. Mocht je het openmaken zoek dan even naar een typenummer oid. Al het spul zonder asbest heeft hoe dan ook een typenummer dat het aangeeft.

Steenwol werd er overigens ook nog wel eens I geramd als isolatie. Meer vanwege geluid dan iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-07-2024
Bedankt voor jullie advies allemaal! Ik heb bouwtekeningen bij gemeente gevraagd.

Er zit inderdaad al steenwol en folie in tussen de binnen en buitenpanelen.

Ik ga eerst een gat van binnen boren om en kijken hoe dike de steelwol is, en daarna beslissen wat ik ga doen.

De buiten paneel is inderdaad van de vve dus ik mag niet zomaar een gat boren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KHagQmPXezxxFzTPfYEE2bj2kU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tOpaV0k6fG0Jzdu2lMZ0lxYI.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Agri op 10-04-2023 12:54 ]

Pagina: 1