PCB ontwerpen en laten maken, hoe begin ik eraan?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.300 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 09:15
Na lange tijd niet met elektronica spelen wil ik zelf een PCB (laten) maken met een circuitje om marklin treintjes aan te sturen. Wanneer ik hiermee begin loop ik echter vast...

Schema ontwerpen (het begon als een simpel circuitje op basis van een PCF8574, maar eindigt meer diodes en weerstanden dan wat anders om bij verkeerd aansluiten/overspanning zeker niets door te branden) en ingeven in KiCad lukt nog wel; voor de meeste componenten vind ik de juiste floorprints, maar wat dan?

Waar kan ik het best (goedkoop) een PCB laten maken? Ik ben zelf uitgekomen op pcbway; het mag ook een ander zijn natuurlijk, zolang ik mijn bordjes maar kan laten maken (snelle levering is geen must). en hoe moet ik dat ontwerpen?

- Bestaat er voor PCB's zo iets als een design kit? Ik denk specifiek aan een design rule manual (hoe klein/groot mag ik alles tekenen zonder problemen?) en liefst drc files zodat kicad zelf can controleren of de design rules gebroken worden? of is het simpel genoeg en moet ik alleen op minimum trace width, minimum trace spacing en minimum hole size letten? en dan ook: hoe groot moet de koperen ring rond een geboord gat zijn?

- Als ik het juist begrijp is het voor 5$+shipping mogelijk om 10 dual layer bordjes van 100x50mm te laten maken (dit lijkt me spotgoedkoop?) Op basis van de vragen daaronder veronderstel ik dat het soldermask (aan 1 kant? of aan 2 kanten?) daarbij inbegrepen is? maar hoe zit het met vias? Zijn vias bij die goedkope standaardbordjes inbegrepen/doorgemetalliseerd of niet?
Als ik hole copper thickness van 20um kies (ergens vanonder in de lijst) dan kosten dezelfde bordjes ineens meer dan 120$; Is die optie nodig om vias te hebben die de 2 lagen effectief met elkaar verbinden? of dient die voor iets anders? Indien die optie nodig zou zijn, zijn er andere bedrijven dan pcbways waar doorverbonden vias wel betaalbaar zijn? of moet ik altijd een stukje draad / weerstandsstaart in een gat steken en langs beide kanten solderen wanneer ik een via nodig heb? (in dat geval kan ik beter through hole dan SMD componenten gebruiken vrees ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor ontwerp voorbeelden van IC's is het makkelijk om datasheets te openen, vaak is er een voorbeeld layout te vinden.
Vergeet in je schema geen ontkoppelcondensatoren mee te nemen, veel beginnende ontwerpers willen dat nog wel eens vergeten en krijg je problemen met de werking.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 22:56

DaWaN

'r you wicked ??

ls470 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:04:
Waar kan ik het best (goedkoop) een PCB laten maken? Ik ben zelf uitgekomen op pcbway; het mag ook een ander zijn natuurlijk, zolang ik mijn bordjes maar kan laten maken (snelle levering is geen must)
Genoeg leveranciers die zoiets aanbieden. Ik bestel ook regelmatig bij JLCPCB of Eurocircuits.
Ik kan het sowieso aanraden om in ieder geval een account aan te maken bij Eurocircuits, dan kun je gebruik maken van hun PCB analyzer en dit kost niets.
- Bestaat er voor PCB's zo iets als een design kit? Ik denk specifiek aan een design rule manual (hoe klein/groot mag ik alles tekenen zonder problemen?) en liefst drc files zodat kicad zelf can controleren of de design rules gebroken worden? of is het simpel genoeg en moet ik alleen op minimum trace width, minimum trace spacing en minimum hole size letten? en dan ook: hoe groot moet de koperen ring rond een geboord gat zijn?
Het is een aanrader om te beginnen met het instellen van je design rules.
Dat is een kwestie van de specificaties van de PCB fabrikant overnemen.
Zelf probeer ik wel altijd uit de buurt te blijven van de specificaties als er geen noodzaak is.
Voor simpele printen kun je bijvoorbeeld prima een trace breedte van 0.25mm gebruiken en dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.
Als je twijfelt over de design rules kun je hier een groot aantal voorbeelden vinden voor KiCad:
https://github.com/sethhillbrand/kicad_templates
- Als ik het juist begrijp is het voor 5$+shipping mogelijk om 10 dual layer bordjes van 100x50mm te laten maken (dit lijkt me spotgoedkoop?) Op basis van de vragen daaronder veronderstel ik dat het soldermask (aan 1 kant? of aan 2 kanten?) daarbij inbegrepen is? maar hoe zit het met vias? Zijn vias bij die goedkope standaardbordjes inbegrepen/doorgemetalliseerd of niet?
Ja zelfs bij die goedkope printen zijn vias en soldeermasker inbegrepen. Dat is eigenlijk zo standaard dat het nergens vermeld wordt (alhoewel je het wel kunt zien in de stack-ups).
Als ik hole copper thickness van 20um kies (ergens vanonder in de lijst) dan kosten dezelfde bordjes ineens meer dan 120$; Is die optie nodig om vias te hebben die de 2 lagen effectief met elkaar verbinden? of dient die voor iets anders?
De reden waarom kleine bordjes goedkoop zijn is, omdat er meerdere ontwerpen op één groot productiepaneel geplaatst worden. Er gaat dus 1 groot paneel door de fabriek en er komen tientallen printjes uit. Daaorm moet je je houden aan de opbouw van dit grote paneel. Wanneer jij een afwijkende opbouw wil hebben dan moet de fabriek één compleet paneel maken en dit kost (flink) extra.
Ik zie even niet in waarom je een unieke opbouw zou willen gebruiken. Gebruik gewoon één van de standaard opbouw, daar zitten altijd koperen via's in.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 09:15
. Gebruik gewoon één van de standaard opbouw, daar zitten altijd koperen via's in.
Dat was de vraag eindenlijk: als ik de standaard opbouw gebruik, zijn de vias dan automatisch doorverbonden tussen de 2 lagen of niet? maar als dat er altijd bij inbegrepen is is dat goed nieuws :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 10-05 22:56

DaWaN

'r you wicked ??

Ja ik heb voor de grap eens gekeken bij JLCPCB en PCBWay en heel duidelijk staat het niet aangegeven voor de 2-layer stack-ups.
Bij Eurocircuits is het wat duidelijker, daar zie je duidelijk de stack-up met via(s) als je voor een 2-laags proto gaat.

Komt er op neer dat het zo vanzelfsprekend is dat het nergens is aangegeven.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lukeInl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 20:20
ls470 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:03:
[...]
Dat was de vraag eindenlijk: als ik de standaard opbouw gebruik, zijn de vias dan automatisch doorverbonden tussen de 2 lagen of niet?
Met een via verbind je een trace van de ene laag naar de andere laag in je PCB. Deze via is gemetalliseerd en verbind zo in dit geval de trace van je bovenste laag van je PCB aan de trace op de onderkant van je PCB.

Voor betreft de buildup van je layer stack van een standaard 2 laags PCB heb je: bovenste laag 36 um koper, FR4 printplaat materiaal van ongeveer 1.5 mm en de onderste laag van 36 um koper.

Verder kun je ook nog keuzes maken over de finish van het ontblote koper, zo worden deze borden standaard met een loodhoudende finish (HASL with lead) geleverd. Dit zou je aan kunnen passen naar bijvoorbeeld een finish zonder lood erin (leadfree HASL). In praktijk is het hobbymatig niet persee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:27
FanX RF USB Dongle willie wortel eens berichten, die kan je vast wel opweg helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05 19:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zelf heb ik nog wel eens besteld bij DirtyPCBs :)
Niet duur, je moet wat geduld hebben en de nauwkeurigheid is niet de meerst fantastische. Maar als je zelf met het handje soldeert is dit waarschijnlijk nauwkeurig genoeg.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:28
Ik ben groot fan van JLCPCB + Easyeda. Die tool is voorzien van de hele onderdelen catalogus van JLC en kan meteen de benodigde DRC doen voor een mooie PCB. Ik bestel zelf soms de componenten eerst los bij een webshop (bijv. conrad/farnell/TME) om een en ander te proberen, zodat ik weet dat ik op de PCB een goed circuit heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaal
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-12-2024
Dit topic is alweer een jaartje oud maar ik ga voor hergebruik ;-)

Ik ben ook gestart met het verkennen van maken van PCB's met KiCad en dan kijk je rond naar PCB fabrikanten.
Ik kom op het forum nergens de duitse fabrikant Aisler.net tegen.

Zo te zien is aisler een stukje duurder dan jlcpcb.
Kiezen bedrijven eerder voor aisler en hobbyisten voor jlcpcb?

Of anders: wanneer kies je voor aisler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11:32

SA007

Moderator Tweaking
Een topic kicken voor niet heel relevante informatie voor dat topic is niet de bedoeling.

Er is (nog) niet echt een plek om over pcb fabrikanten te gaan discussiëren, maar dit topic lijkt me niet de plek.

Ik gooi deze dicht, maar voel je vrij om een 'discussieer hier over pcb fabrikanten' topic te maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.