Een vraagje: Mijn oma heeft een nieuwe computer gekocht ( windows). Maar het toetsenbord dat daar bij zit vind ze niet goed. Ze zou dolgraag haar heel oud toetsenbord terug gebruiken. Dat toetsenbord heeft een draad met op het einde een ronde aansluiting met vier pinnetjes in ( er staat in die stekker ook cinch in ) . Dus zoek ik een stekker / draad waar dit deze vier pinnetjes ingaan , met aan de andere kant een usb aansluiting. Hoe heet zo een stekker ? Is dat ps2 ? Maar daar zie ik 6 gaatjes ? Ik gok op een ps2 female naar usb aansluiting is dit juist ? Of heeft ze een andere stekker draad nodig ?
Vraag
Beste antwoord (via Marcella4 op 01-04-2023 20:36)
Koop voor de zekerheid een actieve connector ipv alleen een losse verloopstekker:
https://www.amazon.nl/naa...d-Muiskabel/dp/B007JIRT6O
Alle reacties
Of is het nog z'n oude seriele plug (de rechter, de linker is PS2)?

Om zeker te weten waar we het over hebben kan een foto van de stekker nooit kwaad
The devil is in the details.
Let op, dit is volgens mij een passieve convertor. Het impliceert dat het toetsenbord ook USB kan babbelen en dat is niet altijd het geval.
Dat is PS/2 inderdaad
I reject your reality and substitute my own
Dus als ik het voorstel van DennusB volg :https://www.allekabels.nl/usb-verloopstekker/7145/1284712/usb-naar-ps2-verloopstekker.html?gclid=CjwKCAjw5pShBhB_EiwAvmnNVxL2io0ez34u62ZJYPtMqT6T25ROlppXBGZIW8IMU7BFaUsqAaIu5RoCbR4QAvD_BwE
en die stekker koop , dan kan dat oud toetstenbord werken met de nieuwe computer ? Zonder installatie van iets ? Gewoon stekker er tussen steken ? En die vier pinnetjes passen in zo een 6 pin stekker en gaan dan werken ?
en die stekker koop , dan kan dat oud toetstenbord werken met de nieuwe computer ? Zonder installatie van iets ? Gewoon stekker er tussen steken ? En die vier pinnetjes passen in zo een 6 pin stekker en gaan dan werken ?
@Admiral Freebee admiral freebee , hoe bedoel je ? Denk je dat die stekker niet gaat werken dan ? Iets anders nodig ?
Koop voor de zekerheid een actieve connector ipv alleen een losse verloopstekker:
Ligt aan het toetsenbord of dat werkt. Er is een heel lange overgangs periode geweest van ps2 naar USB.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:31:
Dus als ik het voorstel van DennusB volg :https://www.allekabels.nl/usb-verloopstekker/7145/1284712/usb-naar-ps2-verloopstekker.html?gclid=CjwKCAjw5pShBhB_EiwAvmnNVxL2io0ez34u62ZJYPtMqT6T25ROlppXBGZIW8IMU7BFaUsqAaIu5RoCbR4QAvD_BwE
En in die tijd ondersteunden toetsenborden vaak beide protocollen, en kon je met zon simpel verloop stukje dan vooruit.
Maar als je tobo alleen ps2 ondersteunt dan gaat dat niet werken, dan heb je zo iets nodig :
https://www.kvm-shop.nl/n...SDvvyVgwmCcBoCAY0QAvD_BwE
@Marcella4 heb je trouwens wel gekeken of er niet nog een ps2 connector op de nieuwe pc zit ?
Veel moederborden hebben die nog steeds
[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 30-03-2023 09:42 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Rechts is niet serieel. Dat is gewoon PS/2 in DIN vorm. De kleine is een 6-pin Mini-DIN die later populair werdt met de introductie van de IBM PS/2 PC's.Invisible_man schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:13:
Of is het nog z'n oude seriele plug (de rechter, de linker is PS2)?
[Afbeelding]
Seriele toetsenborden bestaan ook niet voor zover ik weet. Muizen wel.
Als het van die tijd was, dan moet het een toetsenbord zijn die geleverd is geweest met zo'n adapterstekkertje. De meeste mensen smeten die gewoon weg.heuveltje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:37:
[...]
Ligt aan het toetsenbord of dat werkt. Er is een heel lange overgangs periode geweest van ps2 naar USB.
En in die tijd ondersteunden toetsenborden vaak beide protocollen, en kon je met zon simpel verloop stukje dan vooruit.
Maar als je tobo alleen ps2 ondersteunt dan gaat dat niet werken, dan heb je zo iets nodig :
https://www.kvm-shop.nl/n...SDvvyVgwmCcBoCAY0QAvD_BwE
De logic om het werkend te krijgen zit in de controller in het toetsenbord. Die moet kunnen detecteren of hij USB, danwel PS/2 signaling moet doen.
Zat er geen adaptertje bij tijdens aanschaf, dan is de kans heel groot dat het niet werkt en je, zoals je al laat zien, een actieve converter nodig hebt.
[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2023 09:40 ]
Dit is precies dezelfde en scheelt weer wat centen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001560389583.html
Of als je dezelfde in zwart wil:
https://nl.aliexpress.com/item/4001231613709.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005001560389583.html
Of als je dezelfde in zwart wil:
https://nl.aliexpress.com/item/4001231613709.html
[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 30-03-2023 09:45 ]
Hier een foto van haar toetsenbord ... k moet het nog proper maken
.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSILqJ3CUfTj4RQbERxyXBfx.jpg?f=user_large)
Die zijn gewoon geld waard tegenwoordig. Groot gelijk dat je oma hem wil houden want ze typen enorm fijn. Onderop staat als het goed is een datum. Ik denk midden jaren 90.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:44:
Hier een foto van haar toetsenbord ... k moet het nog proper maken. [Afbeelding]
@heuveltje , op de nieuwe pc enkel usb en andere niet waar deze oude stekker in kan helaas
Prachtige ramplank!Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:44:
Hier een foto van haar toetsenbord ... k moet het nog proper maken. [Afbeelding]
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Da's een IBM Model M, zoals geleverd met de PS/2 machines.pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Die zijn gewoon geld waard tegenwoordig. Groot gelijk dat je oma hem wil houden want ze typen enorm fijn. Onderop staat als het goed is een datum. Ik denk midden jaren 90.
Die kunnen dateren van vroege jaren 80 tot na 2000 (ok, dan zijn ze wel gebouwd door een licentienemer en niet door IBM zelf, maar OK)
Jaren 80 ook al met ps/2 of nog met DIN?McKaamos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Da's een IBM Model M, zoals geleverd met de PS/2 machines.
Die kunnen dateren van vroege jaren 80 tot na 2000 (ok, dan zijn ze wel gebouwd door een licentienemer en niet door IBM zelf, maar OK)
90% met PS/2, maar de kabel is vervangbaar, er zit een RJ45 achtige stekker in het toetsenbord geprikt.pennywiser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Jaren 80 ook al met ps/2 of nog met DIN?
Voor zover ik weet zijn ze altijd geleverd met PS/2, maar je kon third party kabels erbij krijgen met DIN.
[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2023 09:51 ]
@pennywiser , inderdaad al " antiek " waar ze geen afstand van wil doen. Nu nog uitvinden hoe ik die terug wat "proper " krijg
T is eentje van 1989 .... dus je zat goed in de buurt qua schatting. Mijn inmiddels 90 jarige oma vind het een top toetsenbord
Is pas in 1987 geïntroduceerd dus vroege jaren 80 dan nog niet.McKaamos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:50:
[...]
90% met PS/2, maar de kabel is vervangbaar, er zit een RJ45 achtige stekker in het toetsenbord geprikt.
Voor zover ik weet zijn ze altijd geleverd met PS/2, maar je kon third party kabels erbij krijgen met DIN.
Wikipedia: PS/2 port
Jup, dat is een IBM Model M, die zijn inderdaad nog aardig wat waard soms. Staat er een jaar of Serienummer op de achterkant? Altijd leuk om te zienMarcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:44:
Wat me wel opvalt in jouw PS2 connector is dat de plastic pal om mee uit te lijnen afgebroken is. Op zich kan dat geen kwaad - zolang je maar goed oplet bij het plaatsen van de adapter. En zoals @pennywiser al zegt, scoor vooral een actieve PS/2 > USB adapter. Kost niet zo gek veel en de kans wordt dan aanzienlijk groter dat 't tobo werkt. Ik heb er ook een IBM Model M uit december 1994 en ze werken nog prima met W10/W11, mits je de juiste adapter hebt. Check ook vooral wat video's over het schoonmaken van Model M - 't is op zich niet zo bijster lastig, maar als je weinig ervaring hebt met buckling spring toetsenborden is het wel handig om even uit te zoeken hoe 't allemaal in elkaar past en hoe je de stabilisatoren kunt smeren. Piept 'ie ook minder.
[ Voor 14% gewijzigd door Zalmanman op 30-03-2023 09:57 ]
and thanks for all the fish.
Je oma is niet de enige die dat vind. Er zijn hele volksstammen van mechanische toetsenbord liefhebbers die dit ding eren als een soort god.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:51:
@pennywiser , inderdaad al " antiek " waar ze geen afstand van wil doen. Nu nog uitvinden hoe ik die terug wat "proper " krijgT is eentje van 1989 .... dus je zat goed in de buurt qua schatting. Mijn inmiddels 90 jarige oma vind het een top toetsenbord
En ja, ik vind ze ook fijn
Ik snap nu waarom ze haar oude toetsenbord wil blijven gebruiken.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:44:
Dit toetsenbord (en je oma) valt onder het kopje epic / legendary.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Potentieel is die een paar 100 euro waard.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:51:
@pennywiser , inderdaad al " antiek " waar ze geen afstand van wil doen. Nu nog uitvinden hoe ik die terug wat "proper " krijgT is eentje van 1989 .... dus je zat goed in de buurt qua schatting. Mijn inmiddels 90 jarige oma vind het een top toetsenbord
Het is niet zeker dat die converter gaat werken nee. Er is een overgangsperiode geweest waarbij een deel computers enkel PS/2 hadden maar een deel ook al USB. Er kwam dan randapparatuur die een PS/2 stekker had maar met een passieve converter ook op een USB poort aangesloten kon worden. De randapparatuur kon namelijk ook als een USB apparaat aangestuurd worden. De passieve converter verbindt dan enkel de juiste pins met elkaar door maar vertaalt het signaal niet.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:33:
@Admiral Freebee admiral freebee , hoe bedoel je ? Denk je dat die stekker niet gaat werken dan ? Iets anders nodig ?
Als het toetsenbord enkel via PS/2 kan werken en niet via USB dan werkt een passieve converter niet. Je hebt dan een actieve converter nodig die een PS/2 aansluiting emuleert.
We weten inmiddels dat het een Model-M is. Die gaat sowieso niet werken met een passief stekkertje, daar heb je een actieve converter voor nodig.Admiral Freebee schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Het is niet zeker dat die converter gaat werken nee. Er is een overgangsperiode geweest waarbij een deel computers enkel PS/2 hadden maar een deel ook al USB. Er kwam dan randapparatuur die een PS/2 stekker had maar met een passieve converter ook op een USB poort aangesloten kon worden. De randapparatuur kon namelijk ook als een USB apparaat aangestuurd worden. De passieve converter verbindt dan enkel de juiste pins met elkaar door maar vertaalt het signaal niet.
Als het toetsenbord enkel via PS/2 kan werken en niet via USB dan werkt een passieve converter niet. Je hebt dan een actieve converter nodig die een PS/2 aansluiting emuleert.
Edit: Oh, en qua schoonmaak, je kan de keycaps er gewoon af halen en in een bak sop smijten.
[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2023 09:58 ]
[@Zalmanman] , hierbij foto van achterkant .
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QfjSjOv7WELGsieD5JbmBH11.jpg?f=user_large)
Voor wie nog een gloednieuwe Model-M wil kopen: Je kan ze krijgen bij Unicomp, dat is de huidige licentienemer.
https://www.pckeyboard.com/page/SFNT
https://www.pckeyboard.com/page/SFNT
Mag ik iedereen heel hartelijk danken voor jullie reacties en hulp . Jullie hebben mij en zeer zeker mijn oma heel blij gemaakt. Nu hoeft ze nog effen te wachten tot dat het kabeltje toekomt .... Geduld heeft ze niet
thx
Ik wou net kabeltje bestellen , maar tijdens de chat , kreeg ik volgend berichtje : "Het zou wellicht kunnen werken, het betreft wel een 6 Pins DIN. En u geeft aan dat het een 4 Pins is. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen of het gaat werken . ". Dus wel of niet ? En stel dit werkt niet wat dan bestellen ? t is maar dat ik mijn oma niet blij maak met verkeerd kabeltje

Ja, dat werkt.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:04:
Ik wou net kabeltje bestellen , maar tijdens de chat , kreeg ik volgend berichtje : "Het zou wellicht kunnen werken, het betreft wel een 6 Pins DIN. En u geeft aan dat het een 4 Pins is. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen of het gaat werken . ". Dus wel of niet ? En stel dit werkt niet wat dan bestellen ? t is maar dat ik mijn oma niet blij maak met verkeerd kabeltje
De pinout is power, ground, data en clock. Je hebt maar 4 pinnen nodig.
De overige twee zijn additionele data en clock voor een muis, die gebriukt de andere twee.
Er zijn 6 pinnen aanwezig zodat je eventueel muis en toetsenbord via 1 stekker aansluiting op de PC met een splitter kabeltje kan aansluiten. Dat was destijds vooral handig voor laptops ivm ruimte.
Jouw stekker is ook gewoon een 6pins trouwens, er zijn er gewoon 2 niet gemonteerd omdat ze niet nodig zijn voor een toetsenbord.
[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2023 11:11 ]
Dit is gewoon de 'standaard' 6 pin mini-DIN "PS/2" aansluiting waar de ongebruikte pinnetjes niet zijn opgenomen. Niet heel veel geks. Pin 2 en pin 6 ontbreken hier, die zijn beiden ongebruikt.Marcella4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:04:
Wikipedia: PS/2 port
Overigens is dit inderdaad sinds 1987 de IBM-standaard, maar voor de kloon-markt is dit pas de de-facto-aansluiting vanaf het moment dat ATX is geïntroduceerd.
DIN5 (de oude aansluiting) was toen nog de leidende aansluiting. Langzaamaan kwamen andere OEM fabrikanten (Compaq, HP, Dell) mee met PS/2, voornamelijk in LPX gebaseerde systemen.
DIN5 had trouwens ook 2 verschillende protocollen:
- XT-protocol, kan niet met PS/2 praten met een passieve verloopstekker; vraagt een actieve vertaling
- AT protocol, kan wel met PS/2 praten met een passieve verloopstekker
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Net terug van Oma, kabeltje is ok . Ze kan haar toetsenbord weer gebruiken ... zo blij dat ze was ! Allemaal dankzij jullie tips en advies ! Heel heel hartelijk dank ook van haar !
Pagina: 1