Nieuw beeldscherm - de bomen en het bos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
Hoi

Ik ben opzoek naar een tweede beeldscherm. Het scherm moet gebruikt worden naast mijn huidige Dell Ultrasharp U2712 (1440p resolutie). Dat is al een wat ouder beestje en ik wil een volgende stap maken voor bij mijn nieuwe PC. Bovendien merk ik dat twee schermen erg handig kan zijn.

Wat ga ik doen met het scherm?
Het is voornamelijk voor twee zaken: fotobewerking en gaming. Dus ik ben op zoek naar het volgende:
  • Een IPS scherm
  • Accurate kleurweergave (dus niet links in the hoek feller dan rechts onderin)
  • Kunnen calibreren van de R, G, B kanalen
  • Kunnen instellen van de beeldtemperatuur en -gamma
  • De refresh rate hoeft niet uitzonderlijk hoog te zijn daar ik geen FPS of race spellen speel op mijn PC
  • HDR zou zeker mooi zijn
  • Minimaal 1440p, maar 4K zou ideaal zijn
  • Minimaal 27 inch monitor
  • Displayport, HDMI 2.0 of 2.1
  • Freesync?
  • Het budget is rond de €400 a €500
Speakers zijn niet nodig. Het kalibreren en profileren van de monitor doe ik zelf. Dus ingebouwde kalibratie apparatuur en/of vanaf fabriek getunede settings voegen voor mij niks toe.

De monitor komt samen met mijn oude monitor aan een R7900XT te hangen en ook aan de HDMI poort van mijn werklaptop.

Wat heb ik al gevonden?
Een logische keuze is de Dell Ultrasharp U2722D(E). Eigenlijk de zoveelste iteratie van mijn huidige monitor. Nadeel is dat de reviews zeggen dat het niet echt werkt voor gaming. Geen FreeSync e.d..
Een andere kandidaat die ik tegenkom zijn de ProArt monitoren van Asus. Maar ik kan nergens vinden of die inderdaad de menu instellingen hebben om de temperatuur en gamma aan te passen.

Wat vraag ik?
Of je wellicht mijn vragen over instellingen kunt bevestigen en of er wellicht nog andere monitoren zijn die ik zou moeten overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora.

Move VB -> CKA

Verder inhoudelijk:
Gaming features hebben en geschikt zijn voor gaming zijn twee verschillende dingen. Je kunt in de meeste games prima FPS beperken tot refresh rate van scherm. Het aantal mensen voor wie objectief 60Hz te traag is, is veel kleiner dan het aantal mensen dat denkt Freesync nodig te hebben ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je weet in ieder geval goed wat je wil. ;)
Paar dingetjes.
-Gamma echt goed instellen over de hele linie is zeldzaam en vaak ellende. Als je echt een goed afgesteld beeldscherm wil voor fotobewerking, tja dan zou ik een kalibratie tool kopen. Heb je de R G B ook goed. Je hebt ook alternatieve formaten zoals BGR. Daarmee krijg je blurry tekst. Voor mij was dat meteen onacceptabel. Helaas want de veel om geprezen Gigabyte M27Q was verder zeer goed. :)
-Je gaat onherroepelijk merken dat een nieuw scherm wat gaat afwijken van het oude scherm. Zaken zoals helderheid, sRGB spectrum en zeker als je wel DCI-P3 gebruikt. Hoeft niet storend te zijn, maar het zit er wel dik in. Ik irriteerde me er mateloos aan, dus ik heb een tweede identiek scherm gekocht. Denk dat ik nog steeds eens een kalibratie tool zal kopen omdat de twee schermen enige afwijkingen van elkaar vertonen. Niet veel, wel een beetje en dat lijkt voornamelijk in gamma te zitten. Kalibratie vanuit de fabriek is meestal ook gewoon slecht en ik weet dat met mijn schermen er tenminste nog een poging is gedaan. Vaak heb je dat niet eens.
-HDR zou ik negeren omdat je daarvoor minstens enige local dimming zones (HDR600 en beter) voor nodig hebt. En dan worden die schermen heel erg duur.
-Freesync zit er vrijwel altijd bij inmiddels. Verder zou ik met een RX7900XT wel naar minstens 144Hz kijken. 240Hz is misschien well overkill.

Dan als beginpunt voor de zoektocht zou ik eens hier kijken.
YouTube: Best Gaming Monitors of 2022, Europe Edition: 1080p, 1440p, 4K, Ultr...
https://www.rtings.com/monitor
https://tftcentral.co.uk/category/reviews
https://www.reddit.com/r/Monitors/

Ik zeg dit ook mede omdat ik al een aantal maanden niet echt meer heb gekeken en dus weet dat mijn picks waarschijnlijk al wat out of date kunnen zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
Ik heb een calibratie tool en calibreer en profileer regelmatig schermen, dus dat komt wel goed.

Twee identieke schermen is best moeilijk na 10 jaar :-)

Dankjewel voor je adviezen. Ik ga me inlezen/kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepsiblik
De post verplaatsen naar het componenten forum is niet mogelijk?

Edit: nevermind, dat heb je al gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door pepsiblik op 30-03-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
Het lijkt erop dat het een Asus ProArt PA279CV gaat worden. Goede resolutie, redelijke dekking van het kleurenspectrum, FreeSync, 4K. En het past nog wel in het budget.
Pagina: 1