Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• twolde
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-11 06:52
Na meerdere offertes binnen te hebben gehad zit ik dicht bij de eindbeslissing.
Tot gisteren middag nog niet nagedacht om eventueel Tweakers na te lezen of er toevallig mensen waren die meer wijsheden in pacht hebben met betrekking tot zonnepanelen, uiteraard zitten deze mensen ook op Tweakers!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82At1RJJksOOBJdti9H4OZrJ9Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfY7ivNVSseZxHmtS5bJ7rS6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WihhfqjT1v_LI_WFEWkJ5vyCAak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pkF45idKpotS1Yo3QFhEfOIc.jpg?f=user_large

Zoals te zien is, is het een apart dak.
Beschikbare (dak)ruimte
De meerdere offertes wijzen uit dat er 5 panelen per kant naar het "Oosten en Westen" gericht gaan worden.
Schaduw
Er staat ook nog eens schoorsteen waardoor panelen richting oost op een moment in de schaduw komen te liggen. Aan Micro omvormers of Optimizers ontkom ik volgens mij sowieso niet
Jaarverbruik
Lastig in te schatten, we wonen nu 2 weken in dit huis. De vorige bewoner had een elektrische auto en er zit een laadpaal aan het huis vast. Ook was hij veel van huis, dus echte richtlijn is er niet.
Ik ga er van uit dat we net wat meer gebruiken dan gebruikelijk voor een 2 persoonshuishouden. We koken hier op inductie, beneden hebben we vloerverwarming, in de badkamer ligt elektrische vloerverwarming en ik game graag waardoor er vaak een game console aan staan (in de toekomst wellicht game pc).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Budget is aan de hand van de diverse offertes +-€6.000,-. Voordat ik de offertes binnen kreeg had ik totaal geen idee van de kosten.
Het doel is om uiteindelijk niet afhankelijk te zijn van de prijsschommelingen in de energiewereld, of daar in iedergeval beperkte lasten voor te krijgen.
Mijn doel is ook om toekomst gereed te zijn met een eventuele thuisbatterij. Na een gesprek met 1 van de leveranciers gaf hij aan dat het op dat gebied beter is om een SolarEdge systeem te gebruiken in verband met het 3x omvormen van stroom met de micro omvormers. Wat daarvan waar is.... geen idee.
Wie gaat het project uitvoeren
Een externe partij.
Bijhouden van data
Geen idee wat ik uiteindelijk allemaal wil gaan bijhouden, vind het wel leuk om bepaalde data te analyseren.
Doordat alle offertes die ik gehad heb optimizers of micro omvormers bevatten weet ik zeker dat ik het per paneel kan gaan aflezen.
Reeds verkregen offertes
In totaal 10 offertes gehad, uiteindelijk blijkt dat de regionale offertes voor mij het meest geschikt zijn. Nu dus de twijfel tussen 3 opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9xJ4qyX_K6MIBJLG0N5GCTXXmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3djIxEHfqF0skMxGSCMYyQdz.jpg?f=user_large
Alle 3 hebben ze hetzelfde legplan zoals hierboven getoond is.

Optie A
10x Ulica Solar UL-400M-108HV (Full Black) (400 Wp
10x S500B Power Optimizers
Omvormer: SolarEdge SE3000H
Kosten €5.509,-
Verwachte opbrengst 3.370 kWh
Kan de panelen komen leggen in augustus

Optie B
10x 395 Wp JA Solar panelen
10x SolarEdge S440 optimizers
SolarEdge omvormer, geen idee welke omvormer er gebruikt word
Kosten €5.400
Verwachte opbrengst 2.764 kWh
Kan de panelen komen leggen in juni

Optie C Zelfde leverancier als Optie B
10x 395 Wp JA Solar panelen
10x Enphase IQ8+
Gratis Enphase systeem monitoring
Kosten €5.700
Verwachte opbrengst 2.966 kWh

Wat mij dus opvalt is het verschil in verwachte opbrengst van Optie A en Optie B. Komt dat door de nieuwere optimizers?
Regio
Westland

Wat raden jullie aan?
Alvast bedankt voor jullie hulp

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
B of C, legggen in augustus is ook zo zonde, mis je meteen een leuke opbrengst.

Of je SolarEdge of Enphase wil moet je zelf bepalen, heeft je leverancier daarover niet meer details gegeven?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
B heeft een lage opbrengst omdat de installateur de grote rode waarschuwing boven het rapport in SE designer genegeerd heeft… zware optimizer clipping met veel opbrengst verlies tot gevolg… of hij heeft een 3rd party tool gebruikt die van de zotte onderschat.

A heeft dit grotendeels ondervangen met s500b optimizers.

Enphase en solaredge gaan in goede ontwerpen geen noemenswaardig opbrengst verschil hebben.

Prijzen van alle opties is gezien het dak en aantal panelen redelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• twolde
ZeRoC00L schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:10:
B of C, legggen in augustus is ook zo zonde, mis je meteen een leuke opbrengst.

Of je SolarEdge of Enphase wil moet je zelf bepalen, heeft je leverancier daarover niet meer details gegeven?
Ja, vind het ook zonde dat je de betere maanden waarschijnlijk mist maar daar kan ik weinig aan veranderen.
Uiteindelijk is de keuze zeker aan mijzelf geweest met betrekking tot SolarEdge of Enphase.
De reden dat ik voor SolarEdge gegaan ben is het feit dat je met een eventuele thuisbatterij niet 3x je stroom aan het omvormen bent.

Ik ben voor Optie B gegaan, maar dan wel met S500B optimizers. Ik had de installateur gebeld en gevraagd hoe dat kon? Hij gaf aan dat als ik dat graag wil hij gewoon de S500B optimizers gebruikt voor hetzelfde geld.
Ook kreeg ik de melding dat de 395 panelen niet meer verkrijgbaar zijn en ik voor hetzelfde geld 410 WP panelen krijg.

Al met al is het een hoop informatie die je op je af gestuurd krijgt als je aan zonnepanelen begint, mijn tip voor eventuele zoekende mensen: Ga nooit met de eerste de beste offerte akkoord. Er zijn bij mij meerdere verschillende opties voorbij gekomen.
Waar je het beste aan doet? Geen idee.

• twolde
Ronald schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:24:
B heeft een lage opbrengst omdat de installateur de grote rode waarschuwing boven het rapport in SE designer genegeerd heeft… zware optimizer clipping met veel opbrengst verlies tot gevolg… of hij heeft een 3rd party tool gebruikt die van de zotte onderschat.

A heeft dit grotendeels ondervangen met s500b optimizers.

Enphase en solaredge gaan in goede ontwerpen geen noemenswaardig opbrengst verschil hebben.

Prijzen van alle opties is gezien het dak en aantal panelen redelijk.
Bedankt voor je zeer nuttige reactie! Het is optie B geworden maar dan met S500B optimizers.
Juni krijg ik de panelen als het goed is, het is toch weer afhankelijk of ze wel of niet plaatsen.