Toon posts:

Alle speakers tegelijk muten in Windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:34
Mijn vraag
Situatie: Mijn laptop speelt muziek af via de speakers van mijn externe monitor. De muziek staat luid. De deurbel/telefoon/oid gaat en die wil ik beantwoorden. Ik druk de mute knop op m'n toetsenbord en de speakers gaan op mute (Windows laat een volume-balkje met een kruisje zien). Prima.

Dan blijkt het gesprek wat langer te duren en zet m'n laptop het scherm uit omdat de timeout daarvoor verloopt. En guess what? De speakers van de monitor zijn dan niet meer beschikbaar, dus Windows schakelt automatisch over naar de ingebouwde speakers van de laptop. Die dus niet op mute staan. Enorme kolereherrie dwars door m'n gesprek.

Had nou NIEMAND bij het Windows ontwikkelteam kunnen bedenken dat als ik op mute druk, ik ALLE speakers gemute wil hebben omdat ik gewoon even GEEN GELUID uit m'n laptop wil?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Generic laptop (probleem doet zich voor op alle systemen met meerdere speakers), externe monitor met speakers en Windows 10/11.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gegoogled, maar dat wordt al snel een enorme puinhoop. Van uitleg voor dummies over hoe je uberhaupt moet muten tot het disablen van audiodevices, wat niet nodig is. Ik wil gewoon dat als ik op 'mute' druk, ALLE audiodevices op mute worden gezet. Ben ik echt de enige die hier tegenaan loopt?

Alle reacties

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Daarom de muziek gewoon uitzetten in de app waarin je het afspeelt.

Je rant op Microsoft is gewoon onzin. Dit is iets van jouw specifieke setup. Anderen willen het weer net andersom, dat alleen specifieke audiobronnen op mute gaan.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• PhilipsFan
gambieter schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 03:24:
Daarom de muziek gewoon uitzetten in de app waarin je het afspeelt.

Je rant op Microsoft is gewoon onzin. Dit is iets van jouw specifieke setup. Anderen willen het weer net andersom, dat alleen specifieke audiobronnen op mute gaan.
Ja, de muziek stopzetten werkt natuurlijk, maar dat is niet handig. Vaak zit je fullscreen te werken in een andere app. Het komt ook voor dat mijn scherm al vergrendeld is als ik het geluid wil uitzetten, dan werkt dat niet (maar de mute knop wel).

Ik kan me ook voorstellen dat mensen het inderdaad andersom willen, dat je alleen de speakers op mute zet en de koptelefoon niet. Maar volgens mij willen de meeste mensen gewoon 1 volume control, ongeacht het op dat moment aanwezige audio-apparaat. Ik kon gewoon niet geloven dat Microsoft zoiets nog nooit heeft ingebouwd.

Ik heb nog extra gegoogled, niet alleen op mute maar ook met volume control, maar het lijkt echt niet te bestaan. Bij mijn zoektocht kom ik wel mensen tegen die hetzelfde probleem beschrijven, maar geen oplossing. Het lijkt zo zinloos, er zitten zo ongelooflijk veel instelmogelijkheden in Windows, dat ze zoiets dan over het hoofd hebben gezien...

[Voor 15% gewijzigd door PhilipsFan op 30-03-2023 11:01]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat is er precies 'niet handig' aan gewoon muziek op pauze te zetten?

Maar als je eerst je laptop op mute zet, vervolgens switch naar je monitor, dan blijft je laptop muted staan. Dus mocht je monitor dan uitgaan en hij switch naar je laptop, blijft hij muted.

Denk dat je met powershell best wat scripts kan maken, of 'old school' kan je het ook met een dosprompt en een tooltje dat alle outputs kan aansturen
https://www.nirsoft.net/a...speaker_command_line.html

[Voor 29% gewijzigd door SinergyX op 30-03-2023 11:20]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tazzios
  • Laatst online: 13:33
Powershell script maken en onder een sneltoets zetten?

https://stackoverflow.com...-my-sound-from-powershell

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:07

Croga

The Unreasonable Man

Ik denk dat je eens moet beginnen met de vraag waarom je scherm op standby meteen betekend dat het hele scherm disconnected is.....

Als ik in dezelfde situatie zit gaat mijn scherm op standby maar blijft hij wel als apparaat beschikbaar in Windows en dus blijft hij ook gewoon muted.

Ik ben het wel met je eens dat het handig zou zijn als er een dergelijke instelling zou bestaan. In het verleden kon je mooi alle uitvoerapparaten onder elkaar zien en ze 1 voor 1 muten, nu kan dat alleen nog door ieder apparaat appart te selecteren.
Aan de andere kant; als er zowel een current-device-mute als een all-device-mute zou zijn dan kan de mute knop op je toetsenbord nogsteeds maar één van de twee doen en dat zal dan altijd de current-device zijn zoals het dat altijd geweest is.

Persoonlijk heb ik geen behoefte aan een all-device-mute en zou dus ook niet willen dat de functionaliteit van de mute knop verandert.

• Tazzios
  • Laatst online: 13:33
Ik herken het probleem wel: Monitor met HDMI aangesloten en soundbar op de monitor aangesloten. Indien de monitor in standby gaat switch de audio naar ander audio device.

Andere oplossing om je audio device te disablen (apparaatbeheer) i.p.v. te mute.

Uit mijn eerdere gegeven link wordt dit als oplossing geven:

https://github.com/frgnca/AudioDeviceCmdlets

en dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Import-Module .\AudioDeviceCmdlets
$audio_device_list = Get-AudioDevice -list
$playback_devices = $audio_device_list | ? {$_.Type -eq "Playback"}
$playback_devices 
$playback_device_index = $playback_devices.Index | Out-String -stream
foreach ($i in $playback_device_index) {
$inti = [int]$i
    Set-AudioDevice $inti | out-null -erroraction SilentlyContinue
    Set-AudioDevice -PlaybackMute 1 -erroraction SilentlyContinue
}

[Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 30-03-2023 11:23]

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 23:50
Simpele oplossing: Zwart scherm (afbeelding oid) als Screensaver en de monitor niet in standby laten gaan. :D

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Geen play pauze op dit toetsenbord? Laptops hebben die meestal wel. Tobo met mediatoetsen is ideaal met dit soort gebruik.

[Voor 91% gewijzigd door WEBGAMING op 30-03-2023 11:56]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:38
WEBGAMING schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:53:
Geen play pauze op dit toetsenbord? Laptops hebben die meestal wel. Tobo met mediatoetsen is ideaal met dit soort gebruik.
Zo doe ik dat ook altijd ja, op mijn toetsenbord zitten mediaknoppen en zowat alle mediaprogramma's werken daar mee, ook bijvoorbeeld een youtube filmpje die in Chrome draait. Als de deurbel gaat druk ik gewoon op de play/pauze knop. Zelfs de meeste live streams stoppen dan gewoon netjes.

Maar ik ben het er overigens wel mee eens dat het Windows geluidsmanagement zo af en toe wel een draak van een ding is. Als ik bijvoorbeeld mijn videokaartdrivers update, bedenkt Windows dat mijn USB-DAC die altijd mijn primaire uitvoerapparaat is, in één keer niet meer belangrijk is omdat hij de HDMI (en het daarop aangesloten scherm) als nieuw apparaat ziet vanwege de nieuwe drivers ofzo.

• PhilipsFan
SinergyX schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:07:
Wat is er precies 'niet handig' aan gewoon muziek op pauze te zetten?
Ik gebruik verschillende apps die geluid produceren, die muziek was een voorbeeld dat vaak voorkomt. Maar soms draait er een Youtube-fimpje in de webbrowser oid. Als de telefoon gaat, dan wil ik niet eerst in m'n hoofd allerlei logische beslissingen moeten nemen welke app ik dan moet stopzetten, ik wil gewoon dat het ding meteen stil is. En stil blijft.
Maar als je eerst je laptop op mute zet, vervolgens switch naar je monitor, dan blijft je laptop muted staan. Dus mocht je monitor dan uitgaan en hij switch naar je laptop, blijft hij muted.
Dat klopt, maar dan ben je dus al heen en weer aan het schakelen tussen speakers. Dat gebruik ik nu vaak voordat ik ga slapen (de laptop blijft altijd aan, daar draait ook whatsapp op, dus als ik een speaker vergeet uit te zetten, dan word ik 's nachts wakker als ik een Whatsapp bericht ontvang) maar ik vind dat erg omslachtig.
Denk dat je met powershell best wat scripts kan maken, of 'old school' kan je het ook met een dosprompt en een tooltje dat alle outputs kan aansturen
https://www.nirsoft.net/a...speaker_command_line.html
Hier kan ik wel wat mee. Die Nirsoft maakt handige dingen! Ik gebruik ook al heel lang een tooltje van hem om contextmenu-items aan of uit te zetten, of te voorzien van icoontjes.
Tazzios schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:20:
Ik herken het probleem wel: Monitor met HDMI aangesloten en soundbar op de monitor aangesloten. Indien de monitor in standby gaat switch de audio naar ander audio device.

Andere oplossing om je audio device te disablen (apparaatbeheer) i.p.v. te mute.
Dat kan, maar als ik de laptop dan een keer meeneem, dan heb ik helemaal geen geluid meer en dat is ook niet de bedoeling.
The_BoKmeester schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:23:
Simpele oplossing: Zwart scherm (afbeelding oid) als Screensaver en de monitor niet in standby laten gaan. :D
Dat kan wel, maar dan zou mijn scherm ook de hele nacht aan blijven staan. En als ik er langere tijd niet achter zit. Voelt een beetje als het paard achter de wagen spannen, als je verder je hele huis zo hebt ingericht om zoveel mogelijk energie te besparen :)
WEBGAMING schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:53:
Ja, die knoppen heeft mijn keyboard ook, maar dat werkt alleen als de app op de voorgrond draait. Dat is natuurlijk bijna nooit het geval. Ik vind het ook geen goede oplossing, want mijn probleem is niet dat de muziek (of ander geluid) doorspeelt, maar dat mijn laptop overschakelt naar een andere speaker die niet op mute is gegaan. Volgens jouw logica moet ik dus voor ik ga slapen, alle apps bijlangs die mogelijk geluid zouden kunnen produceren en dat uitzetten. En dan de volgende ochtend weer allemaal aan. Omslachtige oplossing voor een (in mijn ogen) heel simpel probleem.

Het toont maar weer eens aan dat Microsoft helemaal niet bezig is met het maken van een besturingssysteem waarmee gebruikers produktief kunnen zijn. Met elke versie wordt het meer blingbling en minder produktiviteit.Hoewel ik niet zeker weet of dit wel kon in oudere Windows versies. Misschien wel niet, maar vroegah hadden veel mensen slechts 1 audiodevice dus dan heb je dit probleem helemaal niet.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
"scherm dus niet uitzetten".. easy as pie.

ik toggle zelf (via een streamdeck) mn audio output naar een headset op zo'n moment, dan loopt t gewoon door en is t geen herrie.
(of gewoon mn 'mute all'..)

[Voor 7% gewijzigd door dyrc op 30-03-2023 12:31]

• WEBGAMING
  • Nu online
Mediatoetsen moeten het ook gewoon doen als het op de achtergrond draait, dat is nou net het mooie van mediatoetsen.

Als je mediaprogramma op pauze staat is hij toch ook gewoon stil? Je maakt het vooral zelf een beetje omslachtig als je het mij vraagt.

Als je stilte wil druk je op pauze, klaar.

[Voor 46% gewijzigd door WEBGAMING op 30-03-2023 13:12]

• PhilipsFan
WEBGAMING schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:05:
Mediatoetsen moeten het ook gewoon doen als het op de achtergrond draait, dat is nou net het mooie van mediatoetsen.

Als je stilte wil druk je op pauze, klaar.
Ik heb het nog even geprobeerd, maar mijn mediatoetsen doen het gewoon helemaal niet. Zelfs niet als het programma op de voorgrond staat. Maar zoals gezegd, dit is besides the point.

[Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 30-03-2023 13:12]

• WEBGAMING
  • Nu online
Fn toets? Drivers in orde?

• PhilipsFan
Nee, besides the point. Ik wil niet dat m'n mediatoetsen het doen, ik wil dat (al) m'n speakers op mute gaan.

• WEBGAMING
  • Nu online
Ja, je bent het dus vooral zelf omslachtig aan het maken. Als het met een mediatoets opgelost is, ben je er toch ook gewoon?

Maar jij wil per se de Windows functies aanpassen oid. Voor zo ver ik weet worden 2 devices gewoon los gezien, en werkt het volume ook onafhankelijk. Iets wat mij in 99% van de situaties ook gewoon de beste oplossing lijkt.
Dat werkt gewoon zo, en dat zal je niet simpel kunnen aanpassen.

En een keer het andere device selecteren en ook op mute zetten is ook niet heel ingewikkeld ofzo. En je speakers gewoon even uitzetten als je je audio in huis gebruikt overigens ook niet.

[Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 30-03-2023 13:37]

• PhilipsFan
WEBGAMING schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:35:
Ja, je bent het dus vooral zelf omslachtig aan het maken. Als het met een mediatoets opgelost is, ben je er toch ook gewoon?
Nee, dan ben ik er niet. Ik wil de speakers op mute, niet een applicatie laten stoppen met spelen. Zoals ik al eerder zei, er zijn meerdere applicaties die soms geluid produceren. Die wil ik niet allemaal bijlangs om de geluidjes uit te zetten, ik wil gewoon de speakers op mute zetten. Allemaal. Ik vraag daarom of iemand weet hoe dat makkelijk kan.
Maar jij wil per se de Windows functies aanpassen oid. Voor zo ver ik weet worden 2 devices gewoon los gezien, en werkt het volume ook onafhankelijk. Iets wat mij in 99% van de situaties ook gewoon de beste oplossing lijkt.
Dat werkt gewoon zo, en dat zal je niet simpel kunnen aanpassen.

En een keer het andere device selecteren en ook op mute zetten is ook niet heel ingewikkeld ofzo. En je speakers gewoon even uitzetten als je je audio in huis gebruikt overigens ook niet.
Ik kan inderdaad het andere device selecteren en op mute zetten, maar hoe doe jij dit als de telefoon gaat? Voordat je alle audiodevices bijlangs bent (dat ging vroeger veel makkelijker) heb je in je hoofd al zoveel beslissingen moeten nemen. Terwijl het gewoon met 1 knop zou moeten kunnen. Dus daar ben ik naar op zoek, niet naar allerlei workarounds.

Ik waardeer de input en reacties, maar op Tweakers gebeurt het wel vaker, je krijgt allemaal adviezen die totaal iets anders doen dan je wilt. Soms leiden ze wel gedeeltelijk tot hetzelfde resultaat, vaak krijg je ook meer inzicht en helpt het om out-of-the-box te denken. Sommige problemen zijn op meerdere manieren op te lossen. Maar vaak wordt het er ook alleen maar ingewikkelder van.

• WEBGAMING
  • Nu online
Ik heb met 4 muisklikken mijn 2 audio devices gemute, kan gewoon op de taakbalk. Niet 1 toets, maar ook niet bepaald ingewikkeld natuurlijk.

• PhilipsFan
WEBGAMING schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:52:
Ik heb met 4 muisklikken mijn 2 audio devices gemute, kan gewoon op de taakbalk. Niet 1 toets, maar ook niet bepaald ingewikkeld natuurlijk.
Dat is mooi, als dat voor jou voldoet. Maar hier ben ik dus niet naar op zoek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:28
Speakers heb je in soorten en maten.
Laptopspeakers (geen idee hoe die verbonden zijn), speakers via je koptelefoonaansluiting, speakers via HDMI, speakers via USB (met hun ingebouwde geluidskaart).

Ik weet niet of je van MS kan verwachten dat zij in Windows iets hebben ingebouwd om al deze soorten speakers in één keer te muten.
Lijkt me eerder jouw taak dan hun taak.

• PhilipsFan
Ik heb ondertussen zelf al een soort oplossing bedacht. Het tooltje van Nirsoft uit de link van @SinergyX heeft de mogelijkheid om vanaf de commandline de speakers te muten. Nu moet ik alleen nog iets bedenken om die commandline opdracht te koppelen aan de mute-toets.

Ondertussen heb ik ook de app 'EarTrumpet' gevonden in de Windows store. Die doet ook niet precies wat ik wil, maar maakt het wel makkelijker om snel te zien welke speakers op mute staan en welke niet. Dus een kleine verbetering.
zetje01 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:01:
Speakers heb je in soorten en maten.
Laptopspeakers (geen idee hoe die verbonden zijn), speakers via je koptelefoonaansluiting, speakers via HDMI, speakers via USB (met hun ingebouwde geluidskaart).

Ik weet niet of je van MS kan verwachten dat zij in Windows iets hebben ingebouwd om al deze soorten speakers in één keer te muten.
Lijkt me eerder jouw taak dan hun taak.
Ik zie een computer als 1 apparaat. Dat apparaat kan inderdaad meerdere audiodevices hebben (speakers, koptelefoons, telefoonapparaten etc). Maar er is slechts 1 'mute' knop op mijn toetsenbord. Ik zou daarom verwachten dat die mute-knop werkt op alle apparaten, en niet alleen op het apparaat dat toevallig op dat moment in gebruik is.

Maar je hebt een punt, de tegengestelde optie kan ook een gebruikerswens zijn, namelijk dat bijvoorbeeld de speakers gemute worden maar de koptelefoon wel blijft werken. Een instelling in je keyboard preferences zou een mooie oplossing zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee