Twijfel - laptop nodig - desktop vervanger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:40
Ik twijfel... ik ben freelance fotograaf (naast een reguliere baan) en op mijn desktop edit ik op dit moment de foto's. Nu vragen steeds meer klanten of ik op locatie ook al wat foto's kan aanleveren, dus ik zoek een laptop waarmee ik een eerste selectie en edit kan doen. Dat mag dan best ietsjes langer duren, het gaat dan vaak om 15 tot 20 foto's in plaats van honderden.

Nu de twijfel: mijn desktop, en dan met name de GPU, gaat richting de houdbaarheidsdatum. Aangezien ik ook nog af en toe game (F1, PUBG, City Skylines, AoE) op 4K is een leuke GPU wel nodig.
  • Optie 1: GPU upgraden en degelijke laptop kopen (~€1000-1200)
  • Optie 2: stevige laptop qua specs kopen, docking station en desktop verkopen
Ik heb zelf al best wat onderzoek gedaan en ook tientallen topcis hier gelezen, maar kom niet echt tot een keuze. Ik zie veel Lenovo, HP en Asus suggesties voorbij komen in allerlei soorten en maten. Daarnaast is het al een hele tijd geleden dat ik goed bekend was met de componenten op de markt :$

Wat ga je met je laptop doen?
Afhankelijk van de uiteindelijke optie, maar voornamelijk fotobewerking in Lightroom en incidenteel in Photoshop. Verder simpel office werk en browsen. Gebruik de laptop niet vaak op de bank o.i.d.

Als het een desktop vervanger wordt, dan ga ik er ook mee gamen.

Windows als OS is overigens een must

Wat is je budget?
Afhankelijk van de optie die het wordt, maar maximaal €3000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Regelmatig, maar vrijwel altijd met de auto. En mijn cameratas is ook al groot en zwaar, dus gewicht en grootte maken niet uit in dit geval.

Op een locatie is vaak stroom aanwezig of ik heb de laptop slechts 30 a 45 minuten nodig. Dus accuduur is niet belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hoge helderheid en uiteraard moeten de kleuren waarheidsgetrouw zijn. Bij voorkeur USB-C als laadpoort / om docking aan te sluiten. Docking zou dan 2x 27 inch 4k scherm moeten aansturen als het een desktop vervanger wordt.

Qua merk heb ik tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met Lenovo, maar sta absoluut open voor alle merken. Althans, merken waar je ook terecht kan als er iets aan de hand is en niet dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen :) _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tsja, lastig :) ik denk dat het om persoonlijke voorkeur gaat. Ik zou optie 1 kiezen, de laptop kin je dan toch ook nog eens makkelijk meenemen als dat uit komt, de desktop is eenvoudiger te upgraden en presteert toch beter dan een laptop (voor vergelijkbare prijs). Enig nadeel van 2 systemen is dat je zaken als password manager en bookmarks etc wilt synchroniseren of in de cloud wilt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 14:38
Mag het apple zijn? want foto's bewerken etc werkt erg goed op een macbook pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 14:52
Persoonlijk vind ik dit ook een moeilijke keuze. Er is een groot aanbod aan "ultra thin" en "ultra light" laptops met een fancy design, maar echte werkpaarden die geen compromis sluiten qua design en puur voor performance gaan, zijn beperkt. Thermal throttling is een ding - toch zeker als je, net zoals mij, op het Windows platform wil blijven.

En vaak zijn die paar "dikke" laptops meer gericht op gamers dan echt allround content creating - die dan ook weer komen met hun opvallend en niet professioneel ogend design met flashy LED's en stickers etc..