Kaartlezer verliest USB verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00
Een tijd lang heb ik een USB 2.0 kaartlezer gebruikt voor het overzetten van foto's op mijn PC. Dit ging altijd zonder problemen maar aangezien het nogal langzaam ging heb ik een USB 3.0 (type A) Kingston kaartlezer gekocht. Helaas verliest deze regelmatig de verbinding waardoor het overzetten van de foto's via Lightroom niet goed verloopt en ik dit een paar keer moet herhalen om telkens de rest van de foto's over te zetten. Ook wanneer er geen geheugenkaart in de kaartlezer zit verliest hij regelmatig de verbinding, te herkennen aan het welbekende windows geluidje van het disconnecten & connecten van een device.

Voor het troubleshooten heb ik USBDeview gebruikt om te kijken wat er met de registry time gebeurt. Hieruit blijkt inderdaad dat zonder dat ik iets op de PC doe en zonder dat er een geheugenkaartje in zit er regelmatig opnieuw verbinding gemaakt wordt met de kaartlezer. Verder heb ik het volgende al geprobeert:
  • Alle beschikbare Windows updates
  • Moederbord firmware upgrade
  • RMA aangevraagd van de Kingston kaartlezer. Nieuwe ontvangen die hetzelfde probleem vertoonde
  • Van alle Universal Bus Controllers in de device manager de volgende setting uitgezet: "Allow the computer to turn off this device to save power"
  • Van de USB xHCI Compliant Host Controller de driver geupdate: "Browse my computer for drivers", "Let me pick...", "USB xHCI Compliant Host Controller"
  • Aanschaf van een nieuwe kaartlezer (Sandisk ImageMate - USB-C)
Ik zou niet weten wat ik anders nog kan proberen dan bovenstaande. Wie heeft er nog ideeën hoe dit probleem te verhelpen zodat ik gewoon met hoge snelheid (USB 3.0) mijn foto's kan overzetten? Met de USB-2.0 poorten heb ik overigens geen probleem (geen disconnects).

Relevante system specs:
Windows 11
Moederbord MSI MPG z390 gaming pro carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Het kan nog een widows issue zijn dus zou een her instantie een optie zijn…..

Nieuw kaartlezers komt ook met nieuwe kabel neem ik aan ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00
sapphire schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:08:
Het kan nog een widows issue zijn dus zou een her instantie een optie zijn…..

Nieuw kaartlezers komt ook met nieuwe kabel neem ik aan ?
Ja, alle 3 met de bijgeleverde kabel.

Herinstallatie is inderdaad nog een optie maar hoop dit gezien de hoeveelheid tijd die het kost te voorkomen.