Netwerk aanleggen in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-05 21:31
Beste Tweakers,

Binnenkort krijgen mijn verloofde en ik de sleutels van onze nieuwbouwwoning. Graag wil ik een toekomstbestendig internet netwerk aanleggen. Hoewel ik enigszins bekend ben met sommige netwerkapparatuur, ben ik er niet in thuis.

Graag zouden we daarom jullie expertise willen vragen om hierbij te helpen.

Situatie:
Wij hebben gekozen voor loze leidingen die vanaf de meterkast lopen naar de volgende punten:

- begane grond (3x woonkamer);
- 1e verdieping (2x 1e slaapkamer, 2x 2e slaapkamer en 2x 3e slaapkamer);
- 2e verdieping (1x 4e slaapkamer en 1x 5e slaapkamer).

Door alle loze leidingen gaan wij UTP-kabels trekken. In eerste instantie waren een aantal van deze loze leidingen bedoeld voor CAI, maar dit blijkt achteraf niet nodig. Om toekomstbestendig te zijn, neig ik naar Cat6a kabels. Op basis van onder andere deze Reddit post ga ik er van uit dat dit voldoende toekomstbestendig is en Cat7 niet aangeraden wordt.

De loze leidingen wil ik laten afmonteren met een RJ45 wandcontactdoos.

Wij nemen een 1Gbit glasvezelabonnement af van KPN, die ook het glasvezelnetwerk in onze wijk aanleggen.

Aan te sluiten hardware:
De volgende hardware wil ik bekabeld aansluiten:

- uitvoering: ASUS ZenWiFi Pro ET12 (2-pack)
- PlayStation 5 (woonkamer)
- XBOX Series X (woonkamer)
- Desktop PC (2e slaapkamer)
- TV (2x) (woonkamer en 1e slaapkamer)
- Philips Hue bridge (2e slaapkamer)
- Synology NAS (2e slaapkamer)

Alle overige apparaten zullen verbonden worden met WIFI.

Vragen:
Uiteraard heb ik zelf wat onderzoek gedaan, maar toch loop ik tegen wat vraagstukken op en lukt het mij niet om een geheel te maken van dit project.

- In de meterkast kunnen we een switch of een patch panel gebruiken. Als mijn research klopt, is het met de RJ45 wandcontactdozen belangrijk dat er een stugge UTP-kabel wordt gebruikt. Dit houdt in dat daar een RJ45 op monteren niet handig is, omdat een stugge kabel daar niet geschikt voor is. Moet in dit geval definitief voor een patch panel worden gekozen omdat de stugge UTP-kabel daar direct op aangesloten kan worden en zo ja, hebben jullie een aanbeveling voor een patch panel?

- Op sommige plekken, bijvoorbeeld in de 2e slaapkamer, heb ik meer apparaten om aan te sluiten dan dat er kabels aanwezig zijn. Kan ik in dergelijke gevallen gewoon een simpele Gigabit switch gebruiken of zijn er bepaalde specificaties waar ik op moet letten ten behoeve van snelheid en latency?

- KPN biedt een KPN Box 12 modem aan. Tegen een meerprijs kan ik ook kiezen voor een FRITZ!Box. Met de FRITZ!Box ben ik zelf niet bekend. Is dit vereist in mijn situatie? Het enige “geavanceerde” wat ik kan bedenken met mijn huidige modem (Ziggo Connectbox) is dat ik portforwarding heb ingesteld ten behoeve van een Plex Server op de NAS.

- De ASUS ZenWifi ET12 routers kunnen verbonden worden door middel van een Ethernet backhaul. Kan ik deze backhaul realiseren door beide routers te verbinden met het modem, of moeten deze units ook direct met elkaar verbonden worden?

Uitgezochte producten:
Op basis van mijn research heb ik vast wat producten uitgezocht. Feedback of wijzigingen die jullie aanbevelen horen we graag!

- Netwerkkabel | Cat6a S/FTP | 100 meter, Stugge kern, 100% koper
- Netwerkkabel | Cat6a U/UTP | 100 meter (Stugge kern, 100% koper)
- RJ45 wandcontactdoos | UTP/FTP | Hirschmann (2 x RJ45, Cat6a, Horizontaal, Inbouw) 4x
- RJ45 wandcontactdoos | UTP/FTP | Hirschmann (1 x RJ45, Cat6a, Horizontaal, Inbouw) 3x (voor 4e en 5e slaapkamer waar maar 1 loze leiding aanwezig is + enkel punt in de woonkamer)
- Patch panel CAT6A STP 12 poorts zwart
- TP-Link TL-SG1005P 2x
- Trekveer 20m metaal

Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen. Mocht er meer informatie nodig zijn, dan horen we dat graag. Alvast enorm bedankt voor jullie tijd en adviezen!

[ Voor 3% gewijzigd door YoungStarDC op 29-03-2023 19:31 . Reden: Uitgezochte producten bijgewerkt ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

S/FTP is voor thuisgebruik totaal overbodig en maakt montage lastiger en storingsgevoeliger. Neem U/UTP, veel makkelijker in gebruik en goedkoper in aanschaf. Pak wel zoals je al deed stugge kabel met zuiver koperen kern van 23 of 24AWG.

Monteer de stugge U/UTP af op patchpanel. Type minder relevant zolang het geschikt is voor standaard (hier Cat6a) en dikte (23 of 24AWG, afhankelijk van wat je kiest).

Vervolgens een switch plaatsen in de meterkast en dmv patchcables patchpanel met switch verbinden.

Om meer dan 1 apparaat per kamer aan te sluiten heb je twee opties:
- meerdere UTP kabels trekken vanuit meterkast
- enkele UTP en switch

Voor prestaties maakt het weinig uit. Puristen vinden dat je alles op grote switch in meterkast moet aansluiten. Dat is voor beheer van grote installaties makkelijker en gangbaar in het bedrijfsleven. Voor thuisgebruik wegen die voordelen imho niet op tegen nadeel van veel meer kabels nodig hebben.

Switches zijn bij benadering voor prestaties irrelevant, maar je moet wel rekening houden met geavanceerde dingen in huis die misschien niet voor de hand liggen:
- kijk je nog TV? Dat gaat met multicast tegenwoordig, wat IGMP snooping vereist in je switches
- gebruik je zgn 'mesh' sets? Dan moeten switches die tussen de mesh nodes hangen IEEE1905.1 ondersteunen.

Dat laatste is gelijk antwoord op je vraag over ZenWiFi via modem cq achter elkaar aansluiten: als modem IEEE1905.1 ondersteunt mag die ertussen hangen (mits in access point more, niet router mode!), zo niet niet. Idem voor evt switch in meterkast.

Ik zou trouwens bij nieuwbouw sterk overwegen om lapmiddelen als mesh weg te doen en gewoon een paar degelijke normale AP's te nemen. Met al die netwerkkabels moet dat prima lukken en heb je geen last van obscure protocollen die je apparatuur moet ondersteunen (zie maar eens IEEE1905.1 support status te achterhalen... Zelfs fabrikanten van mesh-spul publiceren het niet |:( )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
Ten eerste enorm bedankt voor de zeer snelle en uitgebreide reactie!
S/FTP is voor thuisgebruik totaal overbodig en maakt montage lastiger en storingsgevoeliger. Neem U/UTP, veel makkelijker in gebruik en goedkoper in aanschaf. Pak wel zoals je al deed stugge kabel met zuiver koperen kern van 23 of 24AWG.
Op basis van dit advies zal ik zo de lijst even bijwerken en de S/FTP kabel vervangen door een UTP kabel.
Monteer de stugge U/UTP af op patchpanel. Type minder relevant zolang het geschikt is voor standaard (hier Cat6a) en dikte (23 of 24AWG, afhankelijk van wat je kiest).

Vervolgens een switch plaatsen in de meterkast en dmv patchcables patchpanel met switch verbinden.
Waarschijnlijk heb ik iets verkeerds begrepen toen ik zelf aan het speuren was. Ik dacht dat ik of een patch panel of een switch nodig had. Kun je misschien verder toelichten hoe ik deze setup voor mij moet zien? En is een patch panel wel nodig als ik al een switch gebruik?

Als ik enkel een switch gebruik, dan zie ik de setup als volgt:

Modem -> Switch -> Loze leiding naar RJ45 wandcontactdoos -> ethernet kabel naar device

Klopt dit, of ontbreekt hier nog wat aan?

EDIT: nu ik er wat langer over nadenk snap ik volgens mij iets heel simpels niet. 8)7 Namelijk: ik koop een rol UTP kabel van 100 meter. Ik knip een stuk van de kabel af. Een kant wordt gemonteerd op de RJ45 wandcontactdoos. De andere kant zit in de switch, dus daar moet een RJ45 connector op. Klopt dit? Dit vraag ik namelijk omdat ik lees dat je geen RJ45 op een stugge kabel zou moeten plaatsen. Of zie ik iets heel simpels over het hoofd?
Om meer dan 1 apparaat per kamer aan te sluiten heb je twee opties:
- meerdere UTP kabels trekken vanuit meterkast
- enkele UTP en switch

Voor prestaties maakt het weinig uit. Puristen vinden dat je alles op grote switch in meterkast moet aansluiten. Dat is voor beheer van grote installaties makkelijker en gangbaar in het bedrijfsleven. Voor thuisgebruik wegen die voordelen imho niet op tegen nadeel van veel meer kabels nodig hebben.

Switches zijn bij benadering voor prestaties irrelevant, maar je moet wel rekening houden met geavanceerde dingen in huis die misschien niet voor de hand liggen:
- kijk je nog TV? Dat gaat met multicast tegenwoordig, wat IGMP snooping vereist in je switches
- gebruik je zgn 'mesh' sets? Dan moeten switches die tussen de mesh nodes hangen IEEE1905.1 ondersteunen.

Dat laatste is gelijk antwoord op je vraag over ZenWiFi via modem cq achter elkaar aansluiten: als modem IEEE1905.1 ondersteunt mag die ertussen hangen (mits in access point more, niet router mode!), zo niet niet. Idem voor evt switch in meterkast.

Ik zou trouwens bij nieuwbouw sterk overwegen om lapmiddelen als mesh weg te doen en gewoon een paar degelijke normale AP's te nemen. Met al die netwerkkabels moet dat prima lukken en heb je geen last van obscure protocollen die je apparatuur moet ondersteunen (zie maar eens IEEE1905.1 support status te achterhalen... Zelfs fabrikanten van mesh-spul publiceren het niet |:( )
Bedankt voor deze heldere uitleg! De enige vraag die hier op komt is betreffende de ZenWifi punten. Deze heb ik momenteel al in mijn bezit. Als ik deze set hou en rekening hou met de IEEE1905.1 standaard, zal dat dan voor problemen zorgen? Als ik zo even snel naar een access point kijk, kom ik bijvoorbeeld hier op uit: uitvoering: Ubiquiti Access Point WiFi 6 Enterprise Aan het plafond monteren is niet ideaal, daar heb ik mij van te voren niet op bedacht namelijk. Of is dat niet per se nodig?

[ Voor 10% gewijzigd door YoungStarDC op 29-03-2023 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
je ziet inderdaad wat over het hoofd,

de verbinding loopt zo:

[modem] ~~ [switch] ~~ |patchpaneel| ----- |wandcontactdoos| ~~ [computer]

legenda:

[ ] actieve netwerk component
| | passieve netwerk component
~~ flexibele netwerk kabel
--- stugge netwerk kabel.

[ Voor 45% gewijzigd door i-chat op 29-03-2023 20:44 . Reden: duidelijker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
YoungStarDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:22:kom ik bijvoorbeeld hier op uit: uitvoering: Ubiquiti Access Point WiFi 6 Enterprise Aan het plafond monteren is niet ideaal, daar heb ik mij van te voren niet op bedacht namelijk. Of is dat niet per se nodig?
Dat is niet perse nodig. Straal patroon werkt ietsjes beter als die aan het plafond hangt, maar je kan deze ook tegen de muur monteren.

Misschien een idee om ipv. een LSA patchpanel te kiezen voor een patchpanel met LSA keystones. Is wat kostbaarder, maar je bent wat flexibeler met monteren en kan je later makkelijk kabels van plek verwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YoungStarDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Waarschijnlijk heb ik iets verkeerds begrepen toen ik zelf aan het speuren was. Ik dacht dat ik of een patch panel of een switch nodig had. Kun je misschien verder toelichten hoe ik deze setup voor mij moet zien? En is een patch panel wel nodig als ik al een switch gebruik?

Als ik enkel een switch gebruik, dan zie ik de setup als volgt:

Modem -> Switch -> Loze leiding naar RJ45 wandcontactdoos -> ethernet kabel naar device

Klopt dit, of ontbreekt hier nog wat aan?

EDIT: nu ik er wat langer over nadenk snap ik volgens mij iets heel simpels niet. 8)7 Namelijk: ik koop een rol UTP kabel van 100 meter. Ik knip een stuk van de kabel af. Een kant wordt gemonteerd op de RJ45 wandcontactdoos. De andere kant zit in de switch, dus daar moet een RJ45 connector op. Klopt dit? Dit vraag ik namelijk omdat ik lees dat je geen RJ45 op een stugge kabel zou moeten plaatsen. Of zie ik iets heel simpels over het hoofd?
Stugge kabels trek je door de muur en monteer je af op vrouwtjes-connectoren, ofwel in een contactdoos, danwel een patchpanel.

Een patchpanel is een puur passief ding, het verbindt verder niets. Daarvoor is de switch. Die heeft ook vrouwtjes-connectoren. Switch en patchpanel verbind je met korte, flexibele patchcables, met aan elk uiteinde mannetjes-RJ45 connectoren.
[...]

Bedankt voor deze heldere uitleg! De enige vraag die hier op komt is betreffende de ZenWifi punten. Deze heb ik momenteel al in mijn bezit. Als ik deze set hou en rekening hou met de IEEE1905.1 standaard, zal dat dan voor problemen zorgen?
Als alles goed ondersteund is, zou het geen problemen moeten geven. Dat is echter een grote als, zoals gezegd is IEEE1905.1 support uitermate slecht gedocumenteerd. Enige wat zeker werkt is als je de ZenWiFi punten direct op elkaar aansluit.
Als ik zo even snel naar een access point kijk, kom ik bijvoorbeeld hier op uit: uitvoering: Ubiquiti Access Point WiFi 6 Enterprise Aan het plafond monteren is niet ideaal, daar heb ik mij van te voren niet op bedacht namelijk. Of is dat niet per se nodig?
Niet per se, je kunt ze op de muur monteren of zelfs plat ergens leggen (doe ik beneden, werkt ook prima).

Ik zou zeker niet de Enterprise nemen als je naar Ubiquiti UniFi kijkt. Die is peperduur en bedoeld voor high-density locaties als een cafe oid. Voor een woning is twee of drie UAP WiFi-6 Lite meer dan genoeg - en je kunt voor de prijs van een Enterprise twee Lites pakken en nog geld overhouden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
en een andere optie die misschien ook nog wel te doen is voor TS

er wordt hier al een beetje gehint op de vraag of je meedere devices kwijt kunt per kamer, en dat daar eventueeel een switch voor nodig zou zijn. in sommige gevallen kan het dan wel eens ingeresant zijn om een switch met ingebouwde wifi te kiezen ;) aka: een consumenten routertje.. dat zijn in feite vaak gewoon 5poorts gbit switches met een accepoint ...

schakel de router functies uit of beter nog installeer iets als openWRT op het ding en je hebt helemaal geen duur mesh systeem nodig. openwrt ondersteunt 802.11r (fast roaming) en dat is eigenlijk alles dat je nodig hebt. het nadeel is dat veel wat betere Accesspoints wel Power Over Ethernet bieden zodat je in de kabers geen stopcontacten verliest, maar op de plaatsen waar je toch al een switch zou willen zou ik overwegen om dan niet ook nog een AP te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

802.11r is leuk, maar alleen nodig als je seamless roaming tijdens pure SIP VoIP gesprekken nodig hebt. Voor bellen over WiFi of Skype/Teams zeker niet. 802.11v en k zijn veel relevanter, om informatie tussen APs en clients uit te wisselen om te zorgen dat je client op juiste moment naar juiste AP roamt. Om die effectief te benutten moet je een of andere vorm van controller in je wireless netwerk hangen. *Kan* ook met OpenWRT, maar je zit dan vrij diep in hobby-bob terrein waar kant-en-klare oplossingen veel makkelijker zijn.

Gezien een Gigabit switch met IGMP snooping en (naar verluid - informele uitspraken van TP-Link webcare die nergens op hun site terug te vinden zijn...) IEEE1905.1 bij de Action voor minder dan een tientje te koop is, zou ik de moeite niet doen om te hobbyen aan routers met alternatieve firmware tenzij specifiek dat hobbyen je doel is.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 29-03-2023 22:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik heb eindelijk door hoe de verbinding modem > switch > patch panel > RJ45 wandcontactdoos in elkaar zit. Daardoor ben ik alweer een eind verder voor mijn gevoel!

De wijziging van de S/FTP kabel naar de UTP kabel heb ik inmiddels verwerkt in de lijst. Hebben jullie nog een goede aanbeveling voor de switch in de meterkast?

Het laatste waar ik nu over zit te dubben is het advies om in plaats van het ASUS ZenWifi systeem losse access points te nemen. De Ubiquiti AP's zien er interessant uit, maar omdat ik momenteel 6 apparaten bezit die WiFi 6E ondersteunen en ik verwacht dat dat er in de toekomst meer worden, had ik eigenlijk graag een systeem gehad wat WIFI 6E ondersteunt. Dat is de reden dat ik op de Enterprise versie uitkwam, ik had gefiltered op WIFI 6E.

Werken deze AP's overigens hetzelfde als de Mesh systemen zich adverteren: wanneer je dichter in de buurt bent van een ander punt dan waarmee je verbonden bent, schakelt hij je dan "seamless" over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:56
Begrijp ik nou goed dat je in de woonkamer, 1e, 2e en 3e slaapkamer 2 loze leidingen hebt die op een enkele inbouwdoos uitkomen? :?

Dat is niet gebruikelijk en je krijgt normaliter ook prima 2x U/UTP door dezelfde leiding.

Welk schakelmateriaal zit er in de woning? Komen de loze leidingen uit in een aparte doos of zit het in een meervoudig afdekraam gecombineerd met contactdozen? Zou je niet beter iets uitzoeken wat bij de rest past i.p.v. die Hirschmann spullen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YoungStarDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Het laatste waar ik nu over zit te dubben is het advies om in plaats van het ASUS ZenWifi systeem losse access points te nemen. De Ubiquiti AP's zien er interessant uit, maar omdat ik momenteel 6 apparaten bezit die WiFi 6E ondersteunen en ik verwacht dat dat er in de toekomst meer worden, had ik eigenlijk graag een systeem gehad wat WIFI 6E ondersteunt. Dat is de reden dat ik op de Enterprise versie uitkwam, ik had gefiltered op WIFI 6E.
WiFi-6 en WiFi-6e zijn exact zelfde protocol, enig verschil is gebruik van de 6GHz-band.

In oudbouw met bakstenen muren en houten vloeren kun je in extreme gevallen (ik ken in A'damse binnenstad paar voorbeelden...) in de 5GHz bijna geen stabiele verbinding krijgen. Daar is toegevoegde waarde van 6GHz enorm. Maar in nieuwbouw heb je overal isolatie inclusief HR++ glas. Kans is groot dat je nul signaal van de buren hebt binnenhuis - ook geen 4G/5G trouwens - en dan is toegevoegde waarde van 6GHz minimaal. Je uitdaging is in die betonbunker dekking overal krijgen en dan is 6GHz zelfs uitdagender dan 5GHz. Kortom, ik zie geen reden om WiFi-6E te nemen.
Werken deze AP's overigens hetzelfde als de Mesh systemen zich adverteren: wanneer je dichter in de buurt bent van een ander punt dan waarmee je verbonden bent, schakelt hij je dan "seamless" over?
Er is een enorme hoeveelheid marketingblaat, misinformatie en misverstand over roaming aka 'overschakelen'.

Heel kort door de bocht:
- de client kiest in beginsel wanneer hij roamt.
- iedere client met competent OS (iOS, Android, MacOS, Windows) van na 2015 roamt dermate goed dat je er bij goede instellingen op AP niets van merkt.
- om te roamen is het noodzakelijk dat alle AP's zelfde SSID, wachtwoord en beveiligingsinstellingen hebben. Meer niet. Ubiquiti's UniFi deed in vroegere jaren ook niets meer dan dat en kreeg een ijzersterke reputatie voor goed roamen.
- 'mesh' heeft niets met roamen te maken, maar met een stel AP's die samen doen alsof ze een grote switch/AP zijn. Bijkomstige voordeel is wel dat ze zelfde SSID, wachtwoord en beveiliging doen waardoor roaming vrijwel altijd goed gaat, maar an sich nul meerwaarde biedt boven andere apparaten.
- het blijkt dat mensen heel slecht zijn in zelf handmatig instelligen goed te doen over verschillende apparaten. Met managed WiFi - centraal beheer dus - gaat dat automatisch. Technsich niet nodig, maar door voorkomen van fouten levert het een veel betere ervaring op. Bij mesh krijg je dit erbij, UniFi doet het ook met losse controller (irritant...) of bij bijv Aruba InstantOn draait controller op de APs.
- 802.11r laat je sneller roamen, binnen ~10ms ipv ~100ms. Was bij primitieve VoIP toepassingen essentieel. Tegenwoordig eigenlijk niet meer. Nadeel is dat veel clients 802.11r slecht ondersteunen en stabiliteits- en verbindingsproblemen kunnen krijgen als het aan staat :X
- 802.11k en v zijn er voor gegevensuitwisseling, waardoor AP controller beter beeld krijgt van signalen die de clients kunnen detecteren, en clients beeld kunnen krijgen van drukte en capaciteit op AP's. In complexe omgevingen (grote bedrijven, concertzalen, stadia) erg belangrijk, voor thuisgebruik optioneel. 802.11v support is sowieso van client afhankelijk, 802.11k zit meer aan AP-zijde. Ik ben groot voorstander van deze twee als 'best practice', maar als je een gewone eengezinswoning hebt met twee of drie AP's gaan ze echt niet verschil maken tussen goede en slechte ervaring.

Kortom, je kunt met een moderne client een prima ervaring hebben met twee losse AP's die je handmatig instelt. Maar dan moet je het wel goed doen. De rest is in thuissituatie vooral ontzorging.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
WiFi-6 en WiFi-6e zijn exact zelfde protocol, enig verschil is gebruik van de 6GHz-band.

In oudbouw met bakstenen muren en houten vloeren kun je in extreme gevallen (ik ken in A'damse binnenstad paar voorbeelden...) in de 5GHz bijna geen stabiele verbinding krijgen. Daar is toegevoegde waarde van 6GHz enorm. Maar in nieuwbouw heb je overal isolatie inclusief HR++ glas. Kans is groot dat je nul signaal van de buren hebt binnenhuis - ook geen 4G/5G trouwens - en dan is toegevoegde waarde van 6GHz minimaal. Je uitdaging is in die betonbunker dekking overal krijgen en dan is 6GHz zelfs uitdagender dan 5GHz. Kortom, ik zie geen reden om WiFi-6E te nemen.
Goed om te weten. Dit zal ik zeker in gedachten houden kijkende naar de AP's.
Er is een enorme hoeveelheid marketingblaat, misinformatie en misverstand over roaming aka 'overschakelen'.

Heel kort door de bocht:
- de client kiest in beginsel wanneer hij roamt.
- iedere client met competent OS (iOS, Android, MacOS, Windows) van na 2015 roamt dermate goed dat je er bij goede instellingen op AP niets van merkt.
- om te roamen is het noodzakelijk dat alle AP's zelfde SSID, wachtwoord en beveiligingsinstellingen hebben. Meer niet. Ubiquiti's UniFi deed in vroegere jaren ook niets meer dan dat en kreeg een ijzersterke reputatie voor goed roamen.
- 'mesh' heeft niets met roamen te maken, maar met een stel AP's die samen doen alsof ze een grote switch/AP zijn. Bijkomstige voordeel is wel dat ze zelfde SSID, wachtwoord en beveiliging doen waardoor roaming vrijwel altijd goed gaat, maar an sich nul meerwaarde biedt boven andere apparaten.
- het blijkt dat mensen heel slecht zijn in zelf handmatig instelligen goed te doen over verschillende apparaten. Met managed WiFi - centraal beheer dus - gaat dat automatisch. Technsich niet nodig, maar door voorkomen van fouten levert het een veel betere ervaring op. Bij mesh krijg je dit erbij, UniFi doet het ook met losse controller (irritant...) of bij bijv Aruba InstantOn draait controller op de APs.
- 802.11r laat je sneller roamen, binnen ~10ms ipv ~100ms. Was bij primitieve VoIP toepassingen essentieel. Tegenwoordig eigenlijk niet meer. Nadeel is dat veel clients 802.11r slecht ondersteunen en stabiliteits- en verbindingsproblemen kunnen krijgen als het aan staat :X
- 802.11k en v zijn er voor gegevensuitwisseling, waardoor AP controller beter beeld krijgt van signalen die de clients kunnen detecteren, en clients beeld kunnen krijgen van drukte en capaciteit op AP's. In complexe omgevingen (grote bedrijven, concertzalen, stadia) erg belangrijk, voor thuisgebruik optioneel. 802.11v support is sowieso van client afhankelijk, 802.11k zit meer aan AP-zijde. Ik ben groot voorstander van deze twee als 'best practice', maar als je een gewone eengezinswoning hebt met twee of drie AP's gaan ze echt niet verschil maken tussen goede en slechte ervaring.

Kortom, je kunt met een moderne client een prima ervaring hebben met twee losse AP's die je handmatig instelt. Maar dan moet je het wel goed doen. De rest is in thuissituatie vooral ontzorging.
Wederom bedankt voor alle kraakheldere informatie hier! In principe durf ik best een poging te wagen om de AP's te nemen en ze zelf te configureren.

Als ik als leek kijk naar de AP's van Ubiquiti, dan zie ik dat ik een PoE switch nodig heb. Heb jij toevallig een aanbeveling voor een switch die PoE ondersteunt voor maximaal 3 AP's (1 voor elke verdieping eventueel)?
Xander schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:48:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je in de woonkamer, 1e, 2e en 3e slaapkamer 2 loze leidingen hebt die op een enkele inbouwdoos uitkomen? :?

Dat is niet gebruikelijk en je krijgt normaliter ook prima 2x U/UTP door dezelfde leiding.

Welk schakelmateriaal zit er in de woning? Komen de loze leidingen uit in een aparte doos of zit het in een meervoudig afdekraam gecombineerd met contactdozen? Zou je niet beter iets uitzoeken wat bij de rest past i.p.v. die Hirschmann spullen?
Ik dacht gelezen te hebben dat het verstandig is om door een loze leiding slechts 1 kabel te trekken, vandaar dat ik dit ook zo had bedacht!

Welk schakelmateriaal en de overige vragen die je stelt, daar moet ik nog even induiken. Ik zal later even de technische omschrijvingen nalopen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door YoungStarDC op 30-03-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
YoungStarDC schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:15:
Als ik als leek kijk naar de AP's van Ubiquiti, dan zie ik dat ik een PoE switch nodig heb. Heb jij toevallig een aanbeveling voor een switch die PoE ondersteunt voor maximaal 3 AP's (1 voor elke verdieping eventueel)?
Niet per sé, je kunt ook losse PoE injectors gebruiken. Maar een switch met PoE is natuurlijk wel het mooiste.

Je kunt bij UniFi blijven, dan kun je behalve de accesspoints ook de switch in dezelfde omgeving beheren. Bijvoorbeeld: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
Of kijk bijvoorbeeld eens naar Netgear of TP-link.

Misschien zijn de In-Wall accesspoints iets voor je? Dan krijg je er ook een 4-poorts switch bij om bedraad apparaten op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
Xander schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Niet per sé, je kunt ook losse PoE injectors gebruiken. Maar een switch met PoE is natuurlijk wel het mooiste.

Je kunt bij UniFi blijven, dan kun je behalve de accesspoints ook de switch in dezelfde omgeving beheren. Bijvoorbeeld: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
Of kijk bijvoorbeeld eens naar Netgear of TP-link.

Misschien zijn de In-Wall accesspoints iets voor je? Dan krijg je er ook een 4-poorts switch bij om bedraad apparaten op aan te sluiten.
Toevallig zat ik net naar de switch te kijken die je stuurt en ook naar de variant met 16 poorten. Echter lees ik dat het PoE budget van deze specifieke switches niet super is. Ik kwam zelf uit bij het volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016PE€ 161,18€ 161,18
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 163,-€ 326,-
Totaal€ 487,18

Of is het PoE budget van de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE voldoende voor maximaal 3 uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro AP's?

De In Wall variant ziet er ook interessant uit. Dan zou de kabel direct uit de muur in de AP gaan, in plaats van de loze leiding eerst af te monteren met een RJ45 wandcontactdoos. Zie ik dat goed?

[ Voor 6% gewijzigd door YoungStarDC op 30-03-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
Xander schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:48:
[...]

Cat6a is tussen de 7,5 en 8 mm dik. De binnen diameter van een 3/4 buis is iets meer dan 16mm. En dan hebben we het nog niet over dat plastic kruis in een cat6a kabel. Je hebt gewoon 2 buizen nodig bij cat6a, bij cat6 gaat het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
YoungStarDC schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Toevallig zat ik net naar de switch te kijken die je stuurt en ook naar de variant met 16 poorten. Echter lees ik dat het PoE budget van deze specifieke switches niet super is.
Tja, wat heb je nodig? Die U6-Pro doet volgens specs max 13W, in de praktijk iets van 6 á 7W dacht ik.

De USW-Lite-8 heeft 52W te verdelen over 4 poorten, dat is dus gewoon genoeg. De USW-Lite-16 heeft raar genoeg maar 45W te verdelen over 8 poorten, maar ook dat gaat natuurlijk prima werken met 3 accesspoints.
Of is het PoE budget van de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE voldoende voor maximaal 3 uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro AP's?
Ja dus.

Maar andere merken bieden wellicht meer bang for the buck. ;)
De In Wall variant ziet er ook interessant uit. Dan zou de kabel direct uit de muur in de AP gaan, in plaats van de loze leiding eerst af te monteren met een RJ45 wandcontactdoos. Zie ik dat goed?
Ja, dat klopt.

Zit je natuurlijk wel weer hier mee:
YoungStarDC schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:16:
Als mijn research klopt, is het met de RJ45 wandcontactdozen belangrijk dat er een stugge UTP-kabel wordt gebruikt. Dit houdt in dat daar een RJ45 op monteren niet handig is, omdat een stugge kabel daar niet geschikt voor is.
Als je het helemaal netjes wilt maken kun je een losse keystone in de inbouwdoos gebruiken met een kort patchkabeltje.

Of misschien kun je een "field connector" kwijt achter het accesspoint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Enn-ohMfglKkq89tV4qIrKLfM1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ePu1hDUmdaM7ltjByO0wS7Od.jpg?f=user_large
Morocius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Cat6a is tussen de 7,5 en 8 mm dik. De binnen diameter van een 3/4 buis is iets meer dan 16mm. En dan hebben we het nog niet over dat plastic kruis in een cat6a kabel. Je hebt gewoon 2 buizen nodig bij cat6a, bij cat6 gaat het wel.
Afgeschermde kabel wellicht, maar de CAT6a U/UTP die @YoungStarDC heedt uitgezocht is is maar 5,8mm. Dat is amper meer dan de CAT6 kabel die ik zelf heb liggen (5,4mm) en dat ging zonder moeite met 2 kabels door 16mm flex...

Maar een nieuwbouwwoning met 2 loze leidingen naar dezelfde inbouwdoos verrast me, dat heb ik nog nooit als meerwerkoptie aangeboden zien worden. 2 loze leidingen zijn meestal ook 2 inbouwdozen. Wel iets waar @YoungStarDC rekening mee moet houden als hij dubbele outlets wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
Cat6a is ook wel flink wat stugger dan cat6, 2x door een bocht in een 3/4 buis zou ik niet eens aan beginnen.

Maar goed ik zou waarschijnlijk ook niet beginnen aan 2x cat6 door 5/8 flex dat ingestort is

Zou inderdaad wel even informeren of die 2 loze leidingen op 1 of 2 dozen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
Jullie hebben allebei gelijk, de loze leidingen komen allemaal op een eigen punt uit. Dit zou betekenen dat ik de dubbele RJ45 WCD’s zou moeten vervangen door twee enkele, wat in principe geen probleem is.

Ik ga t.z.t. ook nog iemand inschakelen die er meer verstand van heeft om te helpen met aanleggen van het netwerk voor alle zekerheid. Ik heb het idee dat ik met alle adviezen hier al een heel eind ben, maar ik weet niet zeker of ik dat al in mijn eentje zou kunnen bewerkstelligen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
YoungStarDC schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:06:
Jullie hebben allebei gelijk, de loze leidingen komen allemaal op een eigen punt uit. Dit zou betekenen dat ik de dubbele RJ45 WCD’s zou moeten vervangen door twee enkele, wat in principe geen probleem is.
Ik zou dan mooi 2x 2 kabels trekken en afmonteren op 2x 2-voudige contactdozen. 4 aansluitingen komen op sommige plekken wel van pas geloof ik. :) Scheelt weer switches overal en nergens.

Als de dozen echt los van elkaar zitten (dus niet direct tegen elkaar onder een meervoudig afdekraam) kun je natuurlijk ook op één doos zo'n In-Wall accesspoint plaatsen en op de andere een contactdoos afmonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Xander schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:51:

Ja, dat klopt.

Zit je natuurlijk wel weer hier mee:

[...]

Als je het helemaal netjes wilt maken kun je een losse keystone in de inbouwdoos gebruiken met een kort patchkabeltje.

Of misschien kun je een "field connector" kwijt achter het accesspoint:
[Afbeelding]
Als je Unifi Lite-AP's gaat installeren kan ik je alvast verklappen dat zo'n toolless connector daar niet in gaat passen. Heb zelf toch maar "gewoon" aanknijpconnectors erop gezet. Hoort niet, maar werkt prima.

Als je geen krimptang hebt of dit echt niet wilt proberen, is een los uitvoerdoosje misschien een optie: https://www.onlinekabelsh...age-doos-1x-rj45-utp-cat6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Als je Unifi Lite-AP's gaat installeren kan ik je alvast verklappen dat zo'n toolless connector daar niet in gaat passen. Heb zelf toch maar "gewoon" aanknijpconnectors erop gezet. Hoort niet, maar werkt prima.
Het ging om in-wall accesspoints he. :) Daar zit de stekker haaks in de achterkant. De vraag is of het nog op de inbouwdoos past, nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
Xander schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zou dan mooi 2x 2 kabels trekken en afmonteren op 2x 2-voudige contactdozen. 4 aansluitingen komen op sommige plekken wel van pas geloof ik. :) Scheelt weer switches overal en nergens.

Als de dozen echt los van elkaar zitten (dus niet direct tegen elkaar onder een meervoudig afdekraam) kun je natuurlijk ook op één doos zo'n In-Wall accesspoint plaatsen en op de andere een contactdoos afmonteren.
Ik ga er naar laten kijken en als er twee kabels doorheen passen, dan zal ik zeker voor 2-voudige contactdozen gaan. Ook de In-Wall optie hou ik in gedachten.

Na wat meer onderzoek te hebben gedaan zie ik hier en daar dat vooral afgelopen paar jaar men niet heel blij is met Ubiquiti omdat de software wat achteruit is gegaan en er vaak buggy releases worden gepusht. Herkenbaar, of totaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-05 09:45
Ik zou wel echt proberen om overal 2 kabels per buis te trekken. Daar heb je later veel meer aan.
Eventueel kun je nog kijken naar bijvoorbeeld Belden 7965e. Deze kabel is nog net iets dunner en erg flexibel, dus makkelijker te verwerken.
Het is alleen wel Cat6, geen Cat6A (mocht dat uitmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoungStarDC
IJskonijn22 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:25:
Ik zou wel echt proberen om overal 2 kabels per buis te trekken. Daar heb je later veel meer aan.
Eventueel kun je nog kijken naar bijvoorbeeld Belden 7965e. Deze kabel is nog net iets dunner en erg flexibel, dus makkelijker te verwerken.
Het is alleen wel Cat6, geen Cat6A (mocht dat uitmaken)
Ik ga zeker een poging wagen om dit voor elkaar te krijgen! Cat 6A heeft wel echt mijn voorkeur, maar mocht het niet anders kunnen, dan zal ik de afweging maken wat ik uiteindelijk belangrijker vindt (Cat 6A of twee kabels per loze leiding).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoungStarDC
Een kleine update! Ons huis is inmiddels zo goed als af en we hebben overal netjes CAT 6 (dus geen CAT 6A) kabels getrokken. Door elke loze leiding gingen vrij makkelijk 2 kabels, dus we hebben meer dan voldoende aansluitingen voor nu en in de toekomst.

Ik wil nogmaals mijn waardering uitspreken aan iedereen die hierboven heeft bijgedragen, hartelijk dank! _/-\o_
Pagina: 1