Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleAlbert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-05-2024
Sinds eind januari heb ik de Samsung QE55QN95B in huis. Eerst om goed te kunnen beoordelen of de grootte van het scherm me zou bevallen. Dat is het geval, het beeld is erg mooi.

Vanaf het moment dat de TV bij me thuis staat doet zich een wonderlijk probleem voor. Ik heb een AppleTV kastje en een STB van mijn provider voor TV ontvangst. Beide zijn met HDMI aangesloten op de One Connect Box van de TV. Vanuit de TV gaat een optische kabel naar mijn versterker Arcam SA10 voor het geluid. Daar gaat iets niet goed, er zijn voortdurend drop-outs in het geluid, soms alleen maar hoorbaar maar soms ook zichtbaar in de display van de Arcam, 48kHz verandert dan in ‘no signal’.

Als ik het geluid met een optische kabel uit de AppleTV (HDMI audio splitter) en uit de STB (heeft een optische uitgang) naar de Arcam stuur is er geen enkel probleem, geen drop-outs dus. De dealer van wie ik het toestel heb heeft een nieuwe One Connect Box aangesloten: precies hetzelfde probleem. Voordat dit model bij me thuis stond had ik een Samsung TV uit 2014 waarbij ik zonder problemen de optische uitgang kon gebruiken voor het overbrengen van de audio naar de Arcam versterker.

Vooralsnog blijft het toestel bij me staan en zijn de bronnen voor het geluid aangesloten op de versterker. In afwachting van de nieuwe modellen van Samsung die de komende maanden op de markt zouden komen kan ik op deze manier TV kijken. Het is een beetje omslachtig omdat je telkens meerdere remotes moet pakken voor het wisselen van de bronnen, maar dat is te doen.

Voor de lange termijn zou ik graag de bronnen gewoon op de TV aan willen sluiten zoals dat gebruikelijk is. Wie herkend dit probleem bij de Samsung TV (met One Connect Box), of nog beter wie weet een oplossing?

Dank!
Albert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 11:41
Al eens een andere optische kabel gebruikt?

Daarnaast, vind ik het gek dat z'n versterker van 1000 piek geen hdmi heeft.
(of dat ligt aan mij) verder werkt one connect na mijn mening prima. en ervaar ik geen problemen. ( gebruik zelf wel hdmi)

Verder al een reset van de tv uitgevoerd? en daarna instellingen opnieuw na gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleAlbert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-05-2024
Dank voor je antwoord.

Reset van de TV heb ik gedaan, de audio output heb ik van 'Atmos' afgehaald, want geen surround speakers hier.

Het vreemdste is dat in de vorige configuratie met de Samsung TV uit 2014 er geen enkel probleem met de audio was (ook optisch naar de Arcam). Ik ga eens testen met een andere optische kabel.