Offerte Zonnepanelen (1.80prijs/watt +)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-05 13:55
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hJNgNaqFFYGVxU4zyGmrw39edw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryXCusRLkQs69LN84agTJevX.jpg?f=fotoalbum_large

Zuiden, dakhelling is 47 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte voor 8 panelen.
Schaduw
Klein stukje van rechter buurman, alleen in de ochtend. Rond 10 uur is de schaduw al weg.
Jaarverbruik
1500kW
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase met 40ampere automaat.
Budget en doel
Max 5,5K, anders wordt de terugverdientijd erg hoog met huidige prijzen en afbouwende saldering regel.
Wie gaat het project uitvoeren
Wel kennis maar geen mogelijkheid om op het dak te komen voor mij. Dus wordt all-in-one.
Bijhouden van data
Liever per panel, maar dan schiet de prijs van de pan uit
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIXnkZveJ2cYmujtHYkeXOcju9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tJmsYCrSZjlB55bBJvhEWlbh.jpg?f=user_large

Levertijd rond 10 weken, voor bedrijf C is 5 maanden.

Bedrijf A, offerte 1:
8x 420 watt panelen met IQ8+, 3360Wp
€6151 = 1.83 euro/watt

Bedrijf B, offerte 1:
Solarwatt Panel classic H 2.0
8x 400 watt panelen met IQ7+, 3200Wp
€6100 = 1.90 euro/watt

Bedrijf B, offerte 2:
Solarwatt Panel classic H 2.0
SolarEdge HD-Wave 3000
8x 400 watt panelen met SolarEdge omvormer + optimizer, 3200Wp
€5700 = 1.78 euro/watt

Bedrijf C, offerte 1:
DMEGC panelen met zonneplan omvormer
8x 400 watt, 2 strings, 3200Wp
€5200 = 1.62 euro/watt

Bedrijf C, offerte 2:
DMEGC panelen met zonneplan omvormer
8x 400 watt + optimizer (2stuks?), 3200Wp
€5448 = 1.70 euro/watt
Regio
Gelderland

Stuk of 7 offertes heb ik gekregen van verschillende bedrijven, echter de prijzen zijn bij alle partijen boven de 1.90prijs/Wp.
Ben vooral benieuwd wat jullie over de prijs vinden.

Met de calculator van 'BerekenHet.nl' en prijs van 40cent per kW verdien ik ze terug in 8 jaar en als de stroomprijzen meer daalt richting 0.25 cent dan wordt het 18 jaar : :|

Betreft de terugverdientijd met mijn weinig verbruik van 1500kW per jaar of het wel verstandig is om zonnepanelen aan te schaffen.

In de toekomst zal deze verbruik max 2000kW worden gok ik. Elektrische auto zie ik niet zitten i.v.m. mijn baan.

Persoonlijk zit ik te denken aan Bedrijf B, offerte 1. Omvormer van zonneplan in huis en 2 strings.

[ Voor 4% gewijzigd door AytacFx op 29-03-2023 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik vind al deze prijzen vrij schandalig eigenlijk.

Even wachten tot je wat beters tegenkomt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 16:35
Gewoon gericht partijen vragen om offertes met een stringomvormer. Of zelf samenstellen bij een webwinkel met installatieservice. 8 panelen van 400wp als je zeker weet dat dit past en een 3 of 3,6 kW omvormer en je bent klaar.

Van bovenstaande is zonneplan oplossing A wel de meest logische, optimizers zijn nergens voor nodig. Ik zou wel verwachten dat alles gewoon in 1 string kan ipv 2.

Dan moet je goedkoper uit kunnen komen dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@schumacher helaas is nu ook Winkelman gestopt met installatie… dus zit je met de bemiddeling via Solar bouwmarkt of -outlet…

Vind ik toch een stap terug van de 3 webshops;(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
Dank voor jullie reacties.

Nog een paar offertes binnengekregen en ze zijn rond 6500euro voor 8 panelen met micro omvormer en 5900 voor centrale omvormer.

Zo te zien wordt het bedrijf C / zonneplan of even geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Dat lijkt er meer op inderdaad!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 13:32
Ongelooflijk deze prijzen. De winstpercentage is echt achterlijk hoog.

Ik ben zelf electriecien en heb laatst een vergelijkbare opzet zelf samengesteld.

8x 405wp panelen, omvormer, haken railen en alle benodigdheden op het dak heb ik gekocht voor 1700euro, via de zaak dat wel maar de prijzen voor particulieren op het internet zijn niet veel hoger.
Nu monteer ik het zelf, en pas ik zelf de meterkast aan en heb ik al een onderverdeling op zolder maar dat kan toch geen prijsverschil van 4000 euro zijn, of zelfs meer. Ik zou sowieso geen optimizers laten aansmeren, die heb je in jouw geval niet nodig.

Zonnepanelen cowboys leggen dit neer in 6uurtjes of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@nllight Welkom bij het concept marktwerking... Zien we ook bij warmtepomp offertes...
En dat gaat nog jaren zo zijn (/me moet maar eens van werk veranderen ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
Nog twee offerte binnen.
Ikea = €4800, 1.49 watt, centraal. 10 jaar installatie garantie, levering na de zomer.
8 x Design Panel 405WP Black
1 x Goodwe GW3000D-NS 1-fase omvormer
1 x Tigo optimiser <-- vraag ik me af waarom een optimiser bij moet, moet deze niet per paneel indien gewenst?

Voor micro omvormers willen ze ruim €6000.

Megasolar = €5000, 1.49 watt, centraal. levering 8 weken, 2 jaar installatie garantie... :O
8 x Jinko Solar Tiger Neo N-type 420WP Full Black
1 x GoodWe omvormer - schuin dak

@Ronald
Best wel een serieuze optie dit. Bedankt!

Even een lijstje gemaakt hier onder, wel met full black panelen als dat mag :)) Ook een lekker ruime omvormer had je gekozen, slijt misschien minder hard >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7GSbs5ezwCPu3d-EeehyxIjd40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFNDtPKRSQ7efSjQS5l0v7gw.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze optie kom ik uit op -/+ €3675 exc. BTW. Rond maar af op €4000 en hou je nog steeds 1k over met een snelle levering. Uiteraard zonder installatie garantie van 10 jaar. :)

Nog even onderstaande formulier invullen en dan vergelijkingen maken.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/service/offerte/

Genoeg informatie verzameld afgelopen 2 weken. Weekend slapen en een keuze maken :)

Bedankt iedereen :)

[ Voor 5% gewijzigd door AytacFx op 31-03-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AytacFx Omvormer had ik bewust ruim... Bij dat merk lijken de modellen nogal op elkaar, dus weinig nadeel met een iets ruimere... en zowel 3000W als 3600W gaat toch op een 16A groep.

SB had een aantal maanden terug veel hogere installatie tarieven, maar de markt lijkt wat af te koelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:49:
@AytacFx Omvormer had ik bewust ruim... Bij dat merk lijken de modellen nogal op elkaar, dus weinig nadeel met een iets ruimere... en zowel 3000W als 3600W gaat toch op een 16A groep.

SB had een aantal maanden terug veel hogere installatie tarieven, maar de markt lijkt wat af te koelen ;-)
Zojuist nog een offerte binnen.. xD Ze blijven bellen.. :D
Deze meneer kon geen 8 panelen kwijt. Schijnt hun panelen iets groot te zijn (4cm langer). Wel jammer, was een hele mooie prijs vergeleken met de rest.

Volgens hem past max 6 panelen, maar toch 8x offerte laten maken om te kunnen vergelijken met andere offertes.

- Dak Profijt
8x Jinko mono full black Tiger 430Watt / 3440Wp
1x Growatt 3000watt
Lange garantie voorwaardes
Voor: 4450 euro = 1,29euro/Wp

Voor 6 panelen vroegen ze 3550 euro, 1,34euro/Wp

Levertijd 8 tot 9 weken.

Dit was wel een interesante offerte. Ik moet wel zeker zijn hoeveel op het dak past. Ga ik dat is even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Laatst online: 31-05 13:32
Vind een 3000 watt omvormer bij 3440Wp wel krap.
Meestal rekenen ze met een factor 0.9 x Wp dan kom je op 3096watt uit, om de omvormer te bepalen.

Praktijk zal het bijna nooit voorkomen, maar in goede omstandigheden heb je kans dat de omvormer uitschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
nllight schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:05:
Vind een 3000 watt omvormer bij 3440Wp wel krap.
Meestal rekenen ze met een factor 0.9 x Wp dan kom je op 3096watt uit, om de omvormer te bepalen.

Praktijk zal het bijna nooit voorkomen, maar in goede omstandigheden heb je kans dat de omvormer uitschakeld.
Een te kleine omvormer 'topt af', dus een 3000 watt omvormer produceert 3000 watt als de panelen 3440 watt kunnen maken. Uitschakelen doen omvormers wanneer de spanning te hoog wordt (>253 volt), maar dat staat los van de capaciteit van de omvormer.

Aanvulling: ik heb even gekeken dmv Sunnydesign. 3kW en 3,6 kW omvormer leveren beide hetzelfde op. Waarschijnlijk vanwege de relatief steile helling van 47 graden?
Dus 3 kW zou moeten voldoen, maar 3,6 kW tegen bijna dezelfde prijs kan ook geen kwaad.

[ Voor 17% gewijzigd door schumacher op 31-03-2023 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AytacFx
@nllight Dat klopt! maar dit was even een snel offerte om met de rest te kunnen vergelijken. :)

Nadat 'Dak Profijt' zei dat ze geen 8 panelen kwijt kunnen raken, ging de alarm bij mij af en even zelf gekeken hoeveel ruimte heb op het dak. 8)7

Toevallig had ik nog 3 dakpannen nog in de schuur liggen en een meting gedaan.
Per dakpan = -/+ 36cm - overlapping = 32cm.
Vanaf de zonneboiler tot aan da goot = 10 dakpannen.

Dus 32 x 10 = 320cm, breedte is 515cm.

Op de computer uitgetekend op schaal en zag ik dat de 400watt (172,4cm) panelen niet past! :r 7 stuks past net niet of ik moet 2cm ruimte van mijn buurman stelen wat niet de bedoeling is.
Ik had 9 offertes gehad met 8 panelen! :O
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRUbTUXRwMGv1CAb4Gs_29xXdF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IO5YYxgdPREPbH22hBkYpYta.jpg?f=fotoalbum_large

430watt panel (176,4cm) past max 6 stuks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-0ogJ_VxZiQilfjBgzDUBtBMYM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uEKlDcdMTy3LmtMYDAfQzMXi.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUGDIpRpXlnTN1Bxnk8qVg8xulE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fjdro7eJBcny8l77XASHIiWq.png?f=fotoalbum_large

Aangezien dat deze paneel 30Watt peak meer kan opwekken x 6 = 180Wp, kunnen we zeggen 6,4 panelen gaat worden.
Prijs verhuiding wordt dan: 1,37euro/watt!

Verwachte opbrengst is: 2400kWatt, mijn verbruik is 1500kWatt, ruim voldoende met overschoot.

Ik denk dat dit hem gaat worden voor 3514 euros met levertijd van 8 weken. :)
6x 430watt = 2580watt met Growatt 2500watt omvormer.

Moraal van de verhaal: Onderzoeken. Als ik akkoord was gegaan met de andere partij wat niet eens kan kwamen wij pas achter na 5 maanden dat het niet eens past op het dak en had ik nog blauw betaald ook.. Dit was mijn ruim 10e offerte gok ik. Geduld is alles.

Ik wil jullie allemaal persoonlijk bedanken! Deze topic heeft veel geld bespaard en ellende bespaard in de toekomst. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
€1,37 is erg netjes voor een systeem van slechts 6 panelen.

Bespreek van te voren hoe bekabeling gelegd gaat worden. Via wasmachine groep een PV verdeler, nieuwe kabel? Hoe zou die lopen. Heb je een loze leiding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-04 19:02
Hier dezelfde ervaring… veel partijen reageren helemaal niet eens meer op aanvragen en de prijzen van zowel het materiaal als de installatie is echt veel te hoog. Netto 5000 - 5500 voor 6 panelen lijkt heel gangbaar.

Ik ga ook Dak Profijt eens vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeve
  • Laatst online: 08-05 14:10
Niet om te ontmoedigen uiteraard, maar de recensies van dak profijt zijn niet zo best. Overigens zelf geen ervaring mee. Ben ook opzoek naar een betrouwbare en betaalbare partij...

[ Voor 35% gewijzigd door djeve op 11-04-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25
djeve schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:52:
Niet om te ontmoedigen uiteraard, maar de recensies van dak profijt zijn niet zo best. Overigens zelf geen ervaring mee. Ben ook opzoek naar een betrouwbare en betaalbare partij...
Vraag me af waar je dat precies ziet? Als ik naar de reviews kijk dan is het 'gemiddelde' best aardig. Ze lijken ook actief te reageren op positieve en negatieve reviews dus volgens mij zit het wel snor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeve
  • Laatst online: 08-05 14:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 23:10
Afgelopen weken heb ik een paar adviseurs op bezoek gehad. Veel verkooppraatjes, snelle levertijden, maar weinig technisch inhoudelijke kennis. 5500 euro voor 6x 420Wp Jinko panelen en Enphase microomvormers komt het vaak op neer.

Offerte bestaat soms niet meer uit een paar vage regels (niet eens merk en type van materiaal) en een totaalprijs. Geen specificaties.

Partijen die wel netjes per regel specificeren en aangesloten zijn bij SGZE hebben meer dan een half jaar wachttijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
@Gember Dat klopt wat je zegt. De onze was ook aangesloten bij SGZE, maar we hebben wel dik een half jaar moeten wachten. Neemt niet weg dat alles tip top in orde was en we super tevreden zijn. Maar je moet wel willen wachten. Niet iedereen wil zo lang wachten. En dan is de keuze voor een partij die snel kan leveren toch ineens interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05 19:44
Heb je met die afmetingen ook al eens gekeken naar extra grote panelen? Heb geen exacte getallen, maar als je iets kan vinden met 2x1m zou je er 5 naast elkaar kunnen doen in portrait en erboven/onder nog 2 in landscape. Heb je nog steeds een vergelijkbare hoeveelheid kwp. En als dat niet past is misschien 6 panelen in landscape onder elkaar (3x2) nog een andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
Inmiddels heb ik nog geen keuze kunnen maken i.v.m. drukte.

@djeve Reviews zijn iets minder uiteraard vergleken met anderen. Deze bedrijf geef geen 'service garantie'. Indien iets niet werkt en komt monteur langs, moet je betalen. Hierdoor zijn ze wel een van de goedkoopste.

Keuze is simpel: risico nemen, goedkoopste kiezen en als er iets gebeurt extra budget uitgeven naar service kosten of duurder uitkiezen en halfjaar wachten.

@Spacey1989 Heb ik gekeken, maar meeste bedrijven hebben standaard producten en willen ze niet afwijken. Sommige leveren zelfs geen 'centrale omvormer' systemen niet eens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
AytacFx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:19:
Inmiddels heb ik nog geen keuze kunnen maken i.v.m. drukte.

@djeve Reviews zijn iets minder uiteraard vergleken met anderen. Deze bedrijf geef geen 'service garantie'. Indien iets niet werkt en komt monteur langs, moet je betalen. Hierdoor zijn ze wel een van de goedkoopste.

Keuze is simpel: risico nemen, goedkoopste kiezen en als er iets gebeurt extra budget uitgeven naar service kosten of duurder uitkiezen en halfjaar wachten.

@Spacey1989 Heb ik gekeken, maar meeste bedrijven hebben standaard producten en willen ze niet afwijken. Sommige leveren zelfs geen 'centrale omvormer' systemen niet eens meer.
Dat vind ik echt heel vreemd. Op een installatie krijg je toch gewoon garantie? Als ze voor jan l*l moeten komen, begrijp ik het wel, maar als er echt iets stuk is valt het gewoon onder garantie. Dat zou ik nooit accepteren.

Dat vind ik ook heel slecht. Een bedrijf moet gewoon kunnen leveren wat er benodigd is. En corrigeer me als ik het niet goed heb: In echt veel gevallen is een centrale omvormer met 1 of 2 strings echt gewoon de beste keuze, en tevens de goedkoopste (zeker bij weinig of geen schaduw). Dat ze alleen met standaard merken panelen werken, kan ik nog wel begrijpen

[ Voor 20% gewijzigd door Davitamontje op 13-04-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
@Davitamontje Dat dacht ik ook, in iedere geval 2 jaar garantie maar dat krijg je zelfs niet. Dus de installatie wordt werkend afgeleverd en vanaf die datum moet je de monteur wel altijd betalen als hij langskomt. Deze antwoord kon ik pas krijgen nadat ik letterlijk 10x gevraagd heb... :F 'Service garantie' zie je ook nergens terug in de offerte staan, alleen over 25 jaar rendement garantie, 15 jaar product garantie etc. Niet in trappen mensen :)

1 of 2 strings is makkelijke simpele systeem, zeker bij plekken waar geen schaduw aanwezig is. Wat belangrijk is opstartspanning, daarom moet je minimum x aantal panelen hebben in serie, zodat je omvormer kan starten met leveren. Volgens de verkopers niet, vraag je dan naar een centrale omvormer en krijg je te horen dat ze alleen met micro omvormers werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
@AytacFx Precies, en micro omvormers zijn onnodig duur en lang niet altijd nodig. Er zijn genoeg bedrijven die wel installatie garantie geven hoor, van 5 of 10 jaar als ik me niet vergis. Tegen mij is ook netjes door de desbetreffende partij gezegd, als je over 12 jaar een kapot paneel hebt, wordt deze netjes vervangen onder garantie. Maar omdat het buiten de installatie garantie valt, moet je wel voorrijkosten betalen. Dat vond ik verder prima.
Pagina: 1