Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
Beste mensen,

Ik heb jullie hulp nodig.

We hebben twee ontwerpen hoe wij denken dat eventueel de warm water leiding zou kunnen komen te liggen.
We maken ons echter wel zorgen over de lange lengte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI0jJCPq5kvegMkriplDzVUYQbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuKZK5079jqzkW6BqT3gRr60.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPwyczUZzHilBV5V8oOjOsG8XAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8DmGSTK7Z7o6BEJggESoz5qz.png?f=fotoalbum_large

Situatie A:
Hierbij zouden we van de warmtepomp, eerst naar beneden gaan naar de kruipruimte, deze vervolgens via de kruipruimte naar een sparing brengen en via de sparing naar boven naar de badkamer kunnen brengen.
In deze situatie zouden we dan 13.1M al nodig hebben voor we bij de badkamer aankomen, vervolgens komen hier nog de nodige meters van de badkamer zelf bij:
ca. 5.5M wat zou betekenen dat we op een totale leiding lengte komen vanaf de warmtepomp tot de docuhe van 18.5m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCAzFhy0LO-6ntREapipnOQEOWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5xjfd17CaOdGUaNnzEEExaK.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxRdnnBEp4Whufiz1oiOhUu3KGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGNhgihcyygR7UkvQrg78RYF.png?f=fotoalbum_large

Situatie B:
We laten hierbij de leiding naar boven gaan en willen deze dan eventueel via het kanaal van de kanaalplaatvloer laten lopen. Dit zou betekenen dat we ca. 5.5m kwijt zijn voor we bij de badkamer aankomen.
Hierbij komen dan nog de meters van de badkamer zelf bij: ca. zo 6.5m waardoor we op een totaal van 12m uitkomen.

Nu vragen we ons wel af of dit mag en dit bijv. geen problemen geeft met condens. Eventueel wilde we de leiding vast purren of met een laag cement vastzetten.

Aanvullende vraag:
In de badkamer komen de volgende aansluitingen:
Regendouche (20cm)(aansluting G3/4)(minimaal 12L per minuut), 2x kranen (wasmeubel) en 1 bad.

Welke diameter kunnen we het beste gebruiken voor de hoofdaansluiting en wat kunnen we het beste gebruiken voor de aftakingen?
wij zelf dachten aan 20mm leidingen.

Ik hoor graag meer van jullie.

Alle reacties

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Tja, hoe dunner de leiding hoe sneller het water ter plaatse is. Een 16 mm leiding is door zijn kleinere buisoppervlakte (en dus inhoud) zo'n 78% sneller warm dan een 20 mm leiding (bij een gelijke flow).

18,5 meter vind ik wel echt vrij lang trouwens, zeker bij een 20mm buis. Bij 20 mm buis (16 mm inwendig), betekend dat dat er bijna 4 liter water in de leiding zit. Als je de warm water kraan of de douche dan dus vol aanzet (uitgaande van 12 liter per minuut), ben je 20 seconden aan het wachten. Je moet dus altijd eerst 4 liter water wegspoelen voordat er enige warmte ontstaat (en vervolgens laat je 4 liter warm water ongebruikt achter in de leiding).

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik weet niet wat je nog meer in je bijkeuken gepland hebt, maar kan je niet het boilervat tegen de muur van het toilet kwijt? Dat scheelt in beide scenario's weer.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• badboyqxy
@breinonline helaas is dat geen optie. Aangezien de vloer helaas maar op bepaalde plekken het gewicht aan kan van de boiler.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11 13:41
Waarom ga je vanaf de boiler niet naar rechts, bij het toilet omhoog en door de gang door naar de badkamer? Dat scheelt toch erg veel leidingen om te leggen? Ik zie je nergens vermelden dat het een grote verbouwing betreft, dus ik gok even dat jullie er al wonen. Mijn voorstel betekent wel veel doorbreken en frezen, maar is de meest efficiënte weg. Ik zou daar toch voor kiezen. Afwerken is zo weer gedaan

Je kan ook kiezen om het via een verlaagd plafond te doen in de bijkeuken door de muur omhoog en op de gang boven ook weer een verlaagd plafond te maken, of door de vloer heen te frezen

Begrijpend lezen is ook een vak, dat is situatie B. Ik las het niet zo goed op de tekening. De WP staat gewoon op een erg vervelende locatie. Je hebt die het liefst zo dicht mogelijk bij de badkamer, want in de keuken heb je nauwelijks (heet) water nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door hollandnick op 30-03-2023 08:43 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
ik zou inderdaad of naar het toilet gaan en daar omhoog of bij de warmtepomp gelijk omhoog en door de afwerkvloer van de verdieping gaan. Geïsoleerde slangen erin, goed vast zetten en weer dichtstorten zou prima moeten gaan, maar je moet natuurlijk wel voldoende dikte afwerkvloer hebben en een sleuf maken.

Wat ik overigens heb geleerd van een installateur vriend is dat je beter geen verbindingen in een gestorte vloer kan maken, je komt er nooit meer bij. Dus plaats een verdeler voor zowel warm als koud water onder het bad en verdeel vanuit daar naar alle apparaten.

zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr9hH_aXTzcLNdP9iAqCGMJ6mz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AVACEI0DT1QtgKSJWQFeiAjW.png?f=user_large

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Wel, je wil aan de ene kant dunne leidingen om minder water in de leiding te laten staan; maar het is ook niet fijn dat je onder de douche plots een koude plens water in je nek krijgt omdat iemand aan de wastafel zijn handen wil wassen dus wil je dikke leidingen.

Ik zou de verdeler van ^ (wel een enkele met individuele kraantjes, zoiets) voorzien vlakbij het plafond tegen het toilet aan in de technische ruimte, met dikke leiding verbonden aan de boiler. Van daaruit aparte dunne leidingen naar wastafel, wastafel, douche en bad.
Zo heb je geen last van drukverschillen door andere kranen open te zetten, en toch dunne leidingen dus relatief vlot warm water.

Andere optie is een ringleiding voorzien, dan kan je idd de verdeler onder het bad wegstoppen, maar gaat er nog een (dunne) leiding terug naar de aanvoer van de boiler via een pompje; door het pompje even aan te zetten warm je de leiding op zodat je instant warm water hebt. Minst zuinige en goedkope oplossing, wel maximaal comfort. Als de vrouw harder kan zagen dan je lief is, en je hebt het budget :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Past het boilervat niet boven de badkamer?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:13
badboyqxy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:59:
@breinonline helaas is dat geen optie. Aangezien de vloer helaas maar op bepaalde plekken het gewicht aan kan van de boiler.
Weet je dat zeker? Ik kom hier op GoT wel eens tegen hoeveel een vloer kan hebben, en ben altijd verbaasd over hoeveel een vloer kan hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• badboyqxy
@Freeaqingme begane grond is een ribbenvloer en de constructeur garandeerd slechts om enkele plekken dat de vloer het van 5kn = 500kg aan kan.

eerste en tweede verdieping is een kanaalplaat vloer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03
frennek schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:42:
18,5 meter vind ik wel echt vrij lang trouwens
Is dat een gevoel/mening of een maatstaf uit de bouw?

Ik ben namelijk opties aan het verkennen voor bijvoorbeeld een warmtepompboiler en kom uit op:
WPB in garage + aansluiten bij huidige locatie CV ketel op zolder: +23m (totaal 31m)
WPB in garage + dekvloer zolder uithakken op zoek naar kortste pad badkamers: +11m (totaal 19m)
WPB op zolder + aansluiten bij huidige locatie CV ketel op zolder: +12m (totaal 20m)
WPB op zolder + dekvloer zolder uithakken op zoek naar kortste pad badkamers: +5m (totaal 13m)

Getallen heel globaal, ligging bestaande leidingen niet bekend.

• frennek
Het is natuurlijk ook de combinatie van een warmtepomp voor de warmwater voorziening en de wens van grote volume regendouches. Hoe heter de aanvoertemperatuur, hoe lager de noodzakelijke flow is voor het warme water (want hogere energiedichtheid). Dus waar je bij een CV ketel met een iets hogere temperatuur wel uit zou kunnen komen met 16mm, moet je bij een warmtepomp inderdaad misschien wel denken aan 20mm.

Het is misschien niet eens een gek idee om 20mm direct aan te leggen voor je douche, en apart een 16mm aansluiting voor je wastafel om zo de wachttijd bij de wastafel flink te verkorten. Een douchesessie duurt namelijk altijd wel even, dus daar een paar liter wegspoelen is niet zo'n probleem. Als je bij elke keer warmtevraag van je wastafel zo lang moet wachten wordt het knap vervelend (en gewoon zonde van water + energie).

En of het acceptabel is ligt ook aan jezelf natuurlijk. Ben je er ok mee om 15 tot 20 seconde te wachten op warm water? Ik vind dat te lang.

[ Voor 7% gewijzigd door frennek op 30-03-2023 12:17 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Is dat een gevoel/mening of een maatstaf uit de bouw?

Ik ben namelijk opties aan het verkennen voor bijvoorbeeld een warmtepompboiler en kom uit op:
WPB in garage + aansluiten bij huidige locatie CV ketel op zolder: +23m (totaal 31m)
WPB in garage + dekvloer zolder uithakken op zoek naar kortste pad badkamers: +11m (totaal 19m)
WPB op zolder + aansluiten bij huidige locatie CV ketel op zolder: +12m (totaal 20m)
WPB op zolder + dekvloer zolder uithakken op zoek naar kortste pad badkamers: +5m (totaal 13m)

Getallen heel globaal, ligging bestaande leidingen niet bekend.
Er zijn gewoon normen voor.

Zie hier een summiere uitleg.

Afbeeldingslocatie: https://www.leever.nl/wp-content/uploads/tabel-wachttijd-warmwater.png
https://www.leever.nl/nie...-warmtapwater-35-seconde/

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 30-03-2023 12:22 ]

• frennek
Handige info. Uitgaande van die 1,5 m/s bovengrens, zou TS nog uit kunnen komen met 16 mm leidingen. Bij 1,5 m/s flow stroomt er alsnog ruim 10 liter water per minuut doorheen. Gezien je toch moet bijmengen met koud voor je douche, kom je in dat geval nog wel uit voor je gewenste debiet.

Het hangt er natuurlijk nog wel vanaf wat de bestaande druk is in het net. Ook het aanleggen van de leiding maakt veel uit in de weerstand. Als je alle bochten netjes buigt ipv knieën gebruikt maakt ook een hoop uit in de stroomweerstand.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Kun je geen kleine hotfill boiler toepassen in de badkamer?
Snel warm water, en onbeperkt debiet.
Niet de duurzaamste oplossing m.b.t. energieverbruik, maar levert wellicht wel het comfort op wat je zoekt.
Pagina: 1